Gå til innhold

Lúthiens bryllupsdagbok


Lúthien

Anbefalte innlegg

Hei....

Nå ble tankene mine satt i sving ja..Er det ikke vanlig med vanlig brudemarsj lenger?Synes DEN er noe av det som setter spiss på spenningen og høytideligheten jeg...Hmm..Må bare spørre...

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal iallefall IKKJE ha "vanleg" bruremarsj! Veit ikkje kor vanleg/ikkje vanleg det er i Noreg eg, men vi skal i alle fall ha ein bruremarsj spelt på hardingfele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det totalt kaos idag.. vet ikke om dere har fulgt med på nyhetene, men store deler av områdene rundt her står under vann og det har gått flere jordras. I et av de gikk det med flere hus, og en dame på 50 år omkom mens naboene ble skadet. Noen av de, blant annet en liten jente på 4-5- år er hardt skadde og fremdeles ustabil.. :cry:

Bilene står bom stille på veiene, for de fleste retninger er stengte og de kommer ingen vei. Jeg kjørte mannen til jobb i dag tidlig og rakk akkurat hjem før veien inn hit stengte, så nå håper jeg bare at jeg får mannen hjem i ettermiddag.. :tristbla:

Bethina: Det velger man helt selv. Grunnen til at noen velger andre sanger er stort sett at de enten har med instrumenter som er fine til andre marsjer, at de har andre marsjer som er "tradisjon" på stedet de bor eller i familien, eller at de rett og slett ikke liker musikken.

Jeg tenkte først vi skulle ha noe annet, fordi jeg ikke liker å ha alt tradisjonelt, men kom frem til at de marsjene jeg fikk mest "følelser" for var "Midtsommernattsdrøm" og "Trumpet Tune". Det er noe med de første strofene i "Midtsommernattsdrøm" som får frysningene til å gå nedover ryggen på meg, og da kjenner jeg litt av den spenningen som sikkert preger bruden når dørene slår opp og hun stiger inn.

Vi får se hva det endelige resultatet blir! :)

Veslo: Det blir sikkert koselig det! :)

Endret av Lúthien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger spent med på musikkdiskusjonen....

Så grusomt med det regnet, da!!! :tristbla:

Veldig nmoro å høre at du har begynt å synge igjen, det er sunt for kropp og sjel! Venninna mi er sangpedagog i Bergen, en flink sådan. Bare si fra om du vil ta timer, så skal jeg gi deg navn/nummer :)

Men det virker jo som om du får litt opplæring i teknikk i det koret også. Hurra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corazon: Så spennende med bergenser-sangpedagog! :-D

Akkurat nå går det greit med koret, men jeg har tenkt tanken på å ta privattimer etterpå (det er ikke et vanlig kor i den forstand, men et kurs som går over 11 uker), så det høres jo veldig interessant ut. :-D

Ja, det stemmer nok at det er sunt for kropp og sjel, jeg slappet sånn av etter de øvelsene i avslappingsteknikk at jeg satt og gjespet hele tiden..

Håper ikke korlæreren (som forøvrig var en artig skrue) tok seg nær av det. :ler:

Nei, synging er GØY, og veldig bra for oss! :Nikke:

Brudepikekjoler:

En venninne av meg som syr på fritiden har tilbudt seg å sy brudepikekjoler til "barna mine". :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Det betyr at jeg kan få de akkurat slik jeg vil og i stil med kjolen min, i tillegg til at det ikke blir så dyrt. Herrrrrrlig!!!

Hun skal tegne et utkast til meg, og sy prøvekjoler i bomull, slik at jeg kan se om jeg blir fornøyd. Dette var jammen gode nyheter! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du også får sydd brudepikekjolane!! :)

Eg er forresten enig med deg ang. bruremarsjar, ein må finne noko som betyr noko for ein!! :)

Fælt dette regnet i Bergen no altså... Glad eg er heime denne veka... begynner det å gi seg no eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veslo: Ja, man skal jo ikke gjøre alt annerledes "bare for å være annerledes", man må jo følge sine egne følelser, om det blir tradisjonelt eller ikke.

De sier at det bare blir verre og verre med været, så det ser dårlig ut.. :tristbla:

Nå har søylen i kjøpesenteret på Nesttun sunket med over en halvmeter, og elven har revet bort grunnen under senteret. Taket buler som bare det, så nå er vi spent på om det klarer seg gjennom uværet. Synd, for det er jo ganske nybygget dette senteret..

*krysser fremdeles fingrene for at jeg får mannen hjem etter jobb* Jeg vet om noen "snarveier" som det går an å komme frem med mindre det er oversvømt der også, så jeg skal ihvertfall prøve å hente han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karbojunkie

:tristbla: Ja det er helt forferdelig med alt regnet!!!!!

Vi er ikke direkte berørt av flommene men jeg har jo klump i halsen når jeg hører de forferdelige historiene fra i natt!!!!

Har sett på nyhetene i hele dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et lokale i sikte! :sjarmor:

Tidligere i dagboken fortalte jeg litt om tankene i forbindelse med rammene rundt bryllupet, og vi kom frem til at selv om vi ønsker oss virkelig stemningsfulle og romantiske lokaler, så er det viktigste for oss å dele dagen med venner og familie.

Det er faktisk ikke noe særlig med lokaler i nærmiljøet som lever opp til den stemningen vi ser for oss heller, så dermed utelukkes en del alternativer i og med at vi vil ha bryllupet her hvor "alle" er.

Da utgår tanker om:

Utenlandsbryllup enten med bare oss to + forlovere eller nærmeste familie.

Innenlandsbryllup på en annen kant av landet med nærmeste familie.

Bryllup i nærmiljøet i altfor dyre lokaler og med færre gjester.

Og vi står igjen med 2 alternativer:

Bryllup i nærmiljøet med middag for nærmeste familie i fantastisk flotte omgivelser og egne festlokaler hvor øvrige familiemedlemmer og venner deltar etter middagen.

Bryllup i nærmiljøet med middag og fest for alle gjestene i flotte, moderne lokaler og stemning som blir laget av gjestene selv.

Så, nå vil jeg bare høre deres umiddelbare mening, selv om jeg egentlig har gjort meg opp tanker rundt det selv.

Hva appelerer mest til deg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, for et vær. Håper du får mannen hjem igjen idag. Alt er bra med de du kjenner, håper jeg. Hadde ikke fått med meg dette før nå.

Så godt at dere begynner å finne ut av lokaler. Begge alternativene samler vel alle dere vil ha med, det spørs bare hvor viktig det er for dere å ha med alle på middag. En del taler og sanger kan vel også utsettes til festen etterpå hvis dere velger familiemiddagkonseptet. Ingen lov som sier at man må ha talene under middagen såvidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart ville jeg sagt middag for alle. Stemning blir det helt sikkert uansett, og jeg synes det er stas å ha en stor middag. Samtidig har vi selv valgt en "Ole Brum-løsning": Vi inviterer nærmeste familie dagen før, og har en mer intim og koselig middag da. På den måten får vi måde brukt mye tid med dem som betyr aller mest, og får dele hele dagen med alle vi ønsker å ha med.

OK, jeg skal innrømme at vi ikke er gode til å begrense oss. Det blir egentlig bryllup 5 hele dager til ende dette. :sjenert: Onsdag reiser jeg og kjæresten til stedet vi skal være, og har en romantisk kveld for oss selv. :kline: Torsdag kommer nærmeste familie og vi har en hyggelig middag og gleder oss til helgen. Fredag kommer (nesten) alle gjestene og det er litt bli-kjent muligheter. Lørdag er det bryllup og søndag reiser alle hjem etter brunchen. Litt av et opplegg dette her, jeg burde kanskje ikke prøve meg på gode råd! :rodme:

Det ble en lang historie om hva vi gjør. Det jeg egentlig skulle si, var at dere må kjenne etter hva som er viktigst og riktigst for dere, og så satse på den løsningen. Høres ut som to gode alternativer, synes nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karbojunkie

:) Hadde samme dilemma.

Første runde vi hadde med gjesteliste og lokaler endte med alle til middag i et koselig lokale på Kalfaret. Var ikke å så på lokalet, men det lå bilder ute på nettet, og det så ut som en blanding av funksjonalitet og ærverdighet(gammel villa, men behagelige stoler).

Men nå når opplegget er forandret har vi kuttet litt i gjestelisten og noen blir invitert til kaffe. Dette er mennesker vi ikke har så mye med å gjøre så jeg får ikke dårlig samvittighet for det.

Det jeg tenkte mye på var om jeg ville angre på noe i etterkant! Enten å ikke få de rammene jeg ønsket, eller å vite at det var noen som ikke fikk komme.

Gjør det du føler er riktig for deg, begge alternativene høres greie ut!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for innspill! :klappe:

Når det gjelder alternativ 1 så er det basert på at vi kun inviterer familie i aller nærmeste familie til middag. Da regner vi med oss, datteren vår, foreldre, søsken og besteforeldre. Da måtte vi ha hatt en kortere middag og det meste av talene på festen enda.

Jeg diskuterte dette litt med min far, og han mente det kanskje ville bli vanskelig å "samle" alle til tale på en fest istedenfor ved middagsbordet. Det ser jeg jo også er et poeng, og han mente dessuten at tanter og onkler (vi har hatt mye kontakt i oppveksten) burde få være med på middagen. De er ganske tradisjonsbunden på den siden av familien, så de forsto ikke helt prinsippet med en kortere middag og fokus på festen istedenfor. Jaja, uansett så blir det en merkostnad for oss å ha tanter og onkler også, og da faller liksom alternativ 1 litt bort. Mine foreldre støtter oss uansett hvilken type feiring vi ønsker, så det er ikke det at jeg føler meg presset til å invitere tanter og onkler, men jeg kjenner selv at jeg egentlig har lyst til å ha de med også, og dermed er vi over på alternativ 2.

Hvis alternativ 2 skal fungere, er vi avhengige av å leie lokaler som ikke er for dyre og hvor vi har gode alternativer for å spare inn penger på mat/drikke.

Jeg har sett meg ut et lokale som er kjempeflott inni, passer supert til bryllupet og som har en stor terrasse utenfor. Omgivelsene rundt er jo ikke spesielt pene, man ser rett ned på en parkeringsplass på ene siden, et litt shabby verkstedslokale på andre siden og rett fremover er det et boligområde.

MEN, nå skal vi ha bryllup i april, og det er jo ikke 30 grader i skyggen og en stor trang til å være ute, ergo er det ikke sikkert utearealene egentlig spiller så stor rolle. Terrassen er jo uansett herlig, så hvis folk ønsker å trekke ut kan jo den benyttes.

Stilen er litt moderne, og det er helt nybygget.

Det er en svær selskapssal som kan deles i 3, alt etter hvor mange gjester man har. Og siden vi ikke trenger å bruke hele salen til middag, så kan det jo deles opp litt og ha feks dans og musikk + kaffe i den andre delen. God plass til å mingle! Det er også et eget lite gaverom med glassvegger, slik at man kan se på gavene tidlig i selskapet og stenge rommet etterpå. Gjestene vil fremdeles se gavene uten at vi trenger å bekymre oss om at ting skal forsvinne eller bli skjøvet på gulvet ved et uhell.

Det er også en stor entré/forværelse (det er åpne og luftige lokaler, slik at man alltid ser hvor resten av selskapet er) med en anretning innenfor og en bar i rommet, slik at det kan brukes til ankomst-aperitiffen, bartending til festen og mingling med gaverommet rett ved siden av (men likevel i samme rommet, siden det er glassvegger). Komplisert forklaring dette her ja... :ler:

Toaletter, garderober, trimrom (faktisk! :hoho:), pluss mange mindre rom som kan brukes til aktivitetsrom for barna, soverom, hvilerom.. u name it!

Det ligger også 2 min med bil herfra, så det kan fraktes alt fra barnesenger, feltsenger, tv og playstation (osv) til barna til pyntesaker og annet med letthet.

Det kan jo også være en fordel å være så nær hjemmet hvis man skulle ha glemt noe! ;)

Ved disse lokalene har de tilknyttet kjempebra Catering, men man velger selv om man vil bruke de (litt høyere leiepris uten), foreløpig har de ikke sjenkeløyve, men de har inne søknad om det, og man kan pynte lokalet som man selv vil.

Det beste av det hele med dette lokalet, er at et familiemedlem er sjef i bedriften som eier det. Det betyr at vi forhåpentligvis får muligheter til å gjøre litt mer som vi vil, både med tanke på stengetider, pynting, mulighet til å ordne til selskapet i god tid og diverse annet + at de kan fikse gode priser på cateringen! :hoppe:

Forhåpentligvis klarer vi å ordne noe i forhold til alkoholen også, slik at vi kan "ta med oss en flaske eller to" fra utlandet, som min far så fint sa det! ;)

Jeg vet enda ikke hvor bra tilbud familiemedlemmet klarer å fremskaffe, og jeg vil jo heller ikke at det skal bli problemer på jobben med det, så jeg skal ikke mase enda.

Jeg tror jeg allerede har bestemt meg for å velge alternativ 2, og mannen er enig, selv om lokalene i alternativ 1 er nydelige og veldig spesielle.

Vi får se hva prisalternativene blir, men jeg holder en knapp på alternativ 2!

:smilbla::hoppe:

Endret av Lúthien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitter her og tenker på ofrene for raset natt til i går... det viser seg at jeg kjenner de to (mamma til 3 små barn under 5 år og eldstedatteren på 4) som er kritisk og alvorlig skadet fra "mamma-prat" på internett og jeg lå våken inatt og tenkte på de. De lå 40 minutter uten luft i mudderjorden, og brannmannskapene gravde de frem med bare hendene..

Nå ligger de i koma og ble operert i natt for blødninger og hevelser i hjernen etter kvelningsskadene..

Det er så ufattelig tragisk...

Også vi som trodde vi var så trygge i byen vår.. :cry: :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette regnet deres er ikke til å spøke med, man er visst ikke trygg noen steder.

Da skjønner jeg at det er et kombinert syngkurs/kor. Det blir nok moro!! Vi sangpedagoger (ja, er det selv også, men ikkepraktiserende) blir GLADE når folk gjesper! Det er et godt tegn!

Angående festlokale, skjer det visst ting i rasende fart hos dere. Faren din har et viktig poeng, når han sier at det kan bli litt vanskelig å samle folket til stillhet/taler etter middagen.

Vi skal ha et stort lokale, det er jo på bygda, så der finnes det bare ett. Tror vi inviterer alle til middag og ingen ekstra kaffegjester, men vi har ikke snakket om det, så det er bare noe jeg forestiller meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tristbla: Så utrolig trist når sånne ting skjer som med stormen og rasene på Vestlandet. :tristbla: Og selvsagt er det ekstra ille når man kommer litt nærmere og kjenner noen av de som er innblandet. Uff, håper det går bra med dem!

****

Temaskifte:

Pris er jo et viktig element når vi velger hvordan vi vil feire bryllupene våre. Høres ut som du vet hva du vil, og da håper jeg at prisen tillater det. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Håper det går bra der borte i uværet med dere, og at du fikk hjem husbonden din :) Jeg sitter jo tvers over på den andre siden for deg,men det er STYGT vær her også,det blåser så fælt om nettene at sambo klarer ikke å sove,for det rister i huset! Men jeg har jo så godt sovehjerte så det er ikke noe problem ;)

Nok om det. Har dere funnet ut noe mer om lokale/ feiring? Gleder meg til å høre hva det blir til!

:smilorange:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...