Gå til innhold

Flaut å ha venner som står i polkø? Ja, det synes jeg faktisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg leser denne tråden så er jeg glad for at jeg ikke drikker selv. Så mye negativitet TS får

Anonymkode: abe65...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glad jeg ikke bor i Oslo. Jeg ville stått i køen. Klart vi skal ha bobler på 17. mai!! Her jeg bor var det ingen kø i det hele tatt da jeg var der i dag. Virker som resten av byen er bedre til å planlegge enn meg, flaks. For jeg ville stått i køen. Skal du ikke ha alkohol i det hele tatt på mandag, ts?

Anonymkode: 3e08e...b97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når jeg leser denne tråden så er jeg glad for at jeg ikke drikker selv. Så mye negativitet TS får

Anonymkode: abe65...f7e

Det er helt greitt å ikke drikke - det er opp til hver enkelt. Men å være flau fordi venner står i pol-kø - det er så idiotisk at jeg har problem med å tro at dette ikke er tulletråd.

Anonymkode: 25ac7...740

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk må få stå i polkø så lenge de vil, men jeg er enig i at det er skremmende hvor mange som er så desperate etter å få seg noen klirrende flasker. 17. mai bør for de fleste ikke handle om alkohol, men om tog, pølser, is og glade barn.

Jeg er ikke avholds, men jeg synes det er forferdelig irriterende hvor avhengige folk er av alkohol i dette landet, og hvilken plass alkoholen har.

Jobbmiddag? Fri flyt av alkohol.

Jobbseminar? Avsluttes gjerne med vinsmaking som aktivitet.

Gave som takk for innsatsen i et verv? Vin. 

Gevinst i det ukentlige jobblotteriet? Vin.

Venninnekveld? Ost og vin.

Politiske møter? Mange av avgjørelsene blir i praksis tatt over noen øl, og ikke i møtesalen.

Treffe venner på terrassen en fredag kveld? Grilling og vin. 

Hyttetur med vennepar? I beste fall dele en flaske vin. 

Skihelg med kompiser? Sannsynligvis flere enheter alkohol enn timer med ski på beina. 

Fotballkamp? Øl, øl og mye søl.

Lønnings-? Ja, nettopp: Pils. 

Hyggelige adventssamlinger? Gløgg.

Jeg kunne fortsatt. Altfor mange er alkoholikere, ofte uten å forstå det selv. En enda større andel nordmenn er avhengige av alkohol for å ha det bra sosialt. Det er som om de ikke aner hvordan de skal oppføre seg uten et glass i hånda.

Du har mange mennesker som føler seg eller holdes utenfor fordi de av ulike grunner ikke kan eller vil drikke alkohol. Men verst er det at mange mennesker har en fortid som gjør at de MÅ holde seg unna alkohol. I dagens samfunn risikerer de å være venneløse, og de må unngå mange arenaer i hverdagen. Jeg tror ikke folk flest forstår hvor mye drikkepress det er, og hvor ofte man møter på det.

 

Anonymkode: e19fb...feb

Jeg er og har vært over gjennomsnittet aktiv i ulike foreninger, lag og organisasjoner gjennom vel tyve år, har hatt alle posisjoner man kan ha i alt fra små borettslagsstyrer til organisasjoner med millionomsetning og mange ansatte. Jeg har ALDRI mottatt alkohol i gave, aldri fått alkohol som takk for innsatsen, aldri fått alkohol på seminar/generalforsamling/styrehelger. Hvis noen har ønsket å drikke alkohol når vi f.eks har bodd på hotell må den enkelte bekoste det selv, og da benytter ca halvparten muligheten til å ta seg en øl/ett glass vin, ikke noe mer, og alle er like velkommen rundt bordet uansett om de har vinglass eller kaffekopp. 

Jobber i det offentlige, aldri fått alkohol i jobbsammenheng heller. Seminarer/kurs serverer te/kaffe/vann og en sjelden gang brus, vinlotteri er ikke-eksisterende.  

Jeg er over snittet interessert i øl og ølkultur, og drikker gjerne øl i sammenheng med god mat. Det er veldig spennende hvordan øl og mat kan komplementere hverandre, det handler om smak og ikke promille. De fleste av mine venner har samme interessen, og vi deler gjerne øl og mat når vi møtes. Da kjøper alle med en øl de mener passer til maten, og så smaker vi etter tur. På en hel kveld blir det kanskje totalen av 2-3 øl, iflg promillekalkulatoren har jeg da aldri passert ulovlig grense for å kjøre en gang, så lite promille er det faktisk (jeg kjører selvfølgelig ikke). Vin og øl handler faktisk ikke bare om rus, det er det folk som deg trenger å få inn i hodet. 

Det meste av det jeg gjør sosialt er for øvrig uten alkohol, og det er null stress. Jeg har også to venner som grunnet sykdom/medisiner ikke drikker alkohol, og det er heller ingen problem for noen av oss. Det som derimot ER et problem, er folk som deg og mange andre i denne tråden som dømmer folk FORDI de drikker alkohol, fordi de ønsker å drikke alkohol, og fordi det er noe du ikke kan forstå. Hadde du kommet som en moralens vokter på besøk til meg og hevdet besserwisserholdningene slik du gjør her, så hadde du fort blitt vist døren. Og det er nok den oppførselen som gjør at mange avholdsfolk ikke inviteres, ikke det at de er avholds i seg selv. 

Anonymkode: 2e75e...90b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har nok et poeng i at køen ser verre ut fordi det er færre i forretningene av gangen. Men Vinmonopolet satt omsetningsrekord både på onsdag og fredag, så det selges jo faktisk mer alkohol der nå enn tidligere. Ikke SÅ mange i Oslo-området som pleier å handle alkoholen sin i Sverige, så tviler på at det gjør så stor forskjell.

Anonymkode: 5ec23...ee8

Du glemmer at utelivet et stengt. Det har aldri skjedd før. Det er klart det blir stor omsetning når hele utelivet er brakk denne helga. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nordmenn drikker ikke bare litt, de går stort sett på helgefylla. Men tar man et glass vin en vanlig tirsdag, har man et problem.

 

baldrian skrev (6 timer siden):

For noe vås.

Jeg tok med det jeg kommenterte, for sammenhengens skyld. Jeg er litt usikker på om den siste setningen er alvorlig ment, eller om den skal uttrykke at nordmenn generelt synes helgefyll er bedre enn et glass på en hverdagskveld. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det vås? 

Anonymkode: 4041a...4d3

Fordi det er en generalisering som er helt hinsides. Noen nordmenn går på helgefylla og klarer ikke drikke bare litt, men det er ikke noe folk i alle aldre "stort sett" gjør.

Man trenger heller ikke ha et alkoholproblem selv om man tar et glass på en hverdag, og det er det heldigvis mange som forstår. Det er forskjell på en hverdag og hver dag, og et glass er ikke synonymt med en flaske.   

Endret av baldrian
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og jeg liker å kose meg med vin uten mat 🙂🍾

Anonymkode: 43bc9...40b

Deg om det😊

Anonymkode: 0f3c3...03a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg leser denne tråden så er jeg glad for at jeg ikke drikker selv. Så mye negativitet TS får

Anonymkode: abe65...f7e

Jepp og det er fullt fortjent. Helt vanvittig å være moralens vokter og fordømmende fordi folk står i polkø. Sier sitt om TS og sikkert også om deg. Jeez. 

Anonymkode: 0f3c3...03a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er for tapere.

Anonymkode: 3165f...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår TS godt. Gikk selv forbi en polkø jeg ikke så enden på i dag klokka 9 – polet skulle åpne 10. En ting er evnen til å planlegge, men det som først og fremst slår meg er at folk er villige til å kaste bort så mye tid kun for å kunne kjøpe litt vin eller noe annet. Er alkohol så viktig tyder det ikke på et sunt forhold til det, men snarere en mild variant av av besettelse. Overraska er jeg dog ikke, salget har jomgått så det suser et helt år til tross for sosial distanse. Fryktelig mange drikker mye alkohol selv om de ikke nødvendigvis er alkoholikere, snittforbruket i Norge er veldig høyt mtp. hvor mange som drikker sjelden eller aldri.

Anonymkode: b2cad...cfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jepp og det er fullt fortjent. Helt vanvittig å være moralens vokter og fordømmende fordi folk står i polkø. Sier sitt om TS og sikkert også om deg. Jeez. 

Anonymkode: 0f3c3...03a

Har jeg sagt noe om at jeg fordømmer folk som står i polkø?

Anonymkode: abe65...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baldrian skrev (10 timer siden):

Fordi det er en generalisering som er helt hinsides. Noen nordmenn går på helgefylla og klarer ikke drikke bare litt, men det er ikke noe folk i alle aldre "stort sett" gjør.

Man trenger heller ikke ha et alkoholproblem selv om man tar et glass på en hverdag, og det er det heldigvis mange som forstår. Det er forskjell på en hverdag og hver dag, og et glass er ikke synonymt med en flaske.   

Endret 10 timer siden av baldrian

Takk for forklaringen. Helt enig med det du skriver. 

Anonymkode: 4041a...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/16/2021 at 1:49 AM, AnonymBruker said:

Snittforbruket i Norge er veldig høyt mtp. hvor mange som drikker sjelden eller aldri.

Anonymkode: b2cad...cfc

Nei, snittforbruket i Norge er veldig lavt sammenlignet med andre land der det drikkes alkohol. jeg har lagt ut dokumentasjon på dette tidligere i tråden.

Over 90% av den voksne befolkningen oppgir å ha drukket alkohol noen gang, 85% har drukket alkohol i.l.a. siste år. De med et alkoholkonsum som kan karakteriseres som helseskadelig, utgjør ca. 10% av den voksne befolkningen. Denne 10%-gruppen forbruker halvparten av all alkohol som forbrukes i Norge. Dette betyr at resten, dvs. flertallet av de som drikker alkohol, holder seg innenfor anbefalte grenser(mtp. helseskade). 1-2% av den voksne befolkningen har et drikkemønster som kan karakteriseres som avhengighet.

https://www.fhi.no/nettpub/alkoholinorge/omsetning-og-bruk/alkoholbruk-i-den-voksne-befolkningen/

Tall fra FHI viser at alkoholforbruk i perioden 2012-2020 har vært svært stabilt. Det er ikke tilfelle at hele Norge ble alkoholikere i.l.a. fjoråret slik enkelte synes å påstå. Med nedstengt uteliv(barer etc.) og minimalt med utenlandsreising kjøper folk i større grad alkohol på butikk og vinmonopol. Dette, og i særdeleshet de før nevnte avstandsreglene, er det som skaper "de enorme" polkøene. Trekk fra alle de obligatoriske meterne med avstand, så ser det helt annerledes ut.

Det står selvfølgelig hver enkelt helt fritt å velge å være avholds, men det virker for meg som at flere ikke kan eller vil innse at det faktisk går an å ha et fornuftig og ansvarlig forhold til alkohol.

Endret av Ichiko
Tilleggsopplysninger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ichiko skrev (20 timer siden):

Nei, snittforbruket i Norge er veldig lavt sammenlignet med andre land der det drikkes alkohol. jeg har lagt ut dokumentasjon på dette tidligere i tråden.

Over 90% av den voksne befolkningen oppgir å ha drukket alkohol noen gang, 85% har drukket alkohol i.l.a. siste år. De med et alkoholkonsum som kan karakteriseres som alkoholisme, utgjør ca. 10% av den voksne befolkningen. Denne 10%-gruppen forbruker halvparten av all alkohol som forbrukes i Norge. Dette betyr at resten, dvs. flertallet av de som drikker alkohol, holder seg innenfor anbefalte grenser(mtp. helseskade).

https://www.fhi.no/nettpub/alkoholinorge/omsetning-og-bruk/alkoholbruk-i-den-voksne-befolkningen/

Tall fra FHI viser at alkoholforbruk i perioden 2012-2020 har vært svært stabilt.

Hvordan henter man inn disse tallene?

Anonymkode: 62ebe...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt venner som er flau av meg, så ville jeg kutta de ut av livet mitt med en gang

Anonymkode: 1ac7d...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 12.36):

Har 2 venninner som stod i denne køen: 
https://sol.no/video/lange-polkoer-for-17-mai/xkNrSGhv

 

Vet de alltid drikker vin hver kveld, for å senke skuldrene....trist.

Tenker at alkoholen er det første vi skulle stoppet under korona, heller fokusert på åpne treningsenter og aktiviteter for mennesker. Ikke rusen.

Anonymkode: 62ebe...623

Wow, jeg blir seriøst flau av norske folk. Skjønner nå hvorfor jeg ikke føler meg som "alle" andre, verdiene, holdningene og prioriteringene er for ulike.

 

Anonymkode: 1971d...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 22.53):

Alkohol er for tapere.

Anonymkode: 3165f...d56

Helt enig, jeg ble dumpa en gang fordi jeg drakk for lite. Ser på folk sånne folk som mindre intelligente, dessverre.

Anonymkode: 1971d...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 19.35):

Glad jeg ikke bor i Oslo. Jeg ville stått i køen. Klart vi skal ha bobler på 17. mai!! Her jeg bor var det ingen kø i det hele tatt da jeg var der i dag. Virker som resten av byen er bedre til å planlegge enn meg, flaks. For jeg ville stått i køen. Skal du ikke ha alkohol i det hele tatt på mandag, ts?

Anonymkode: 3e08e...b97

Er det virkelig så rart å ikke ville drikke gift? Det du driver med er drikkepress.

Anonymkode: 1971d...de8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 13.59):

Er H&M eller klær generelt dårlig for helse...? 

Anonymkode: c72d9...7f6

Dårlig for helsa til syerskene, ja. Burde sånn sett vært mer fokus på hvordan store kjeder utnytter arbeidstakere i fattige land, godt understøttet av forbrukerne, enn at noen liker å drikke bobler på nasjonaldagen... 

Anonymkode: 0e4ba...cdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...