Gå til innhold

Flaut å ha venner som står i polkø? Ja, det synes jeg faktisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk får stå i de køene de vil, jeg sto selv i kø til andre butikker da de endelig åpnet. Det var selvsagt ingen god grunn til at Vinmonopolet fikk holde åpent mens andre butikker var stengt, for Vinmonopolet selger ikke nødvendige varer. Men jeg gidder ikke dømme de som står i køen. Kanskje med unntak av de som ble intervjuet i beste sendetid og var forarget over at ikke alle andre hadde planlagt bedre så de slapp kø. 😄

Anonymkode: a87bb...6a2

Vinmonopolet selger nødvendige varer for alkoholikere. Slutter man å drikke tvert dersom man er vant til et jevnt høyt alkoholforbruk, kan det medføre alvorlig delirium tremens som i ytterste konsekvens kan medføre død. 

Anonymkode: a067a...8d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har 2 venninner som stod i denne køen: 
https://sol.no/video/lange-polkoer-for-17-mai/xkNrSGhv

 

Vet de alltid drikker vin hver kveld, for å senke skuldrene....trist.

Tenker at alkoholen er det første vi skulle stoppet under korona, heller fokusert på åpne treningsenter og aktiviteter for mennesker. Ikke rusen.

Anonymkode: 62ebe...623

Vin HVER kveld...damn, alkoholproblem uten tvil. 

Anonymkode: c6725...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har 2 venninner som stod i denne køen: 
https://sol.no/video/lange-polkoer-for-17-mai/xkNrSGhv

 

Vet de alltid drikker vin hver kveld, for å senke skuldrene....trist.

Tenker at alkoholen er det første vi skulle stoppet under korona, heller fokusert på åpne treningsenter og aktiviteter for mennesker. Ikke rusen.

Anonymkode: 62ebe...623

Snakker du med venninnene dine om alkohol? 

Anonymkode: 4041a...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Bergen skrev (4 minutter siden):

Hva synes du om siste setningen i min kommentar?

Hva har den setningen med at jeg påpeker at dataene for tabellen har svakheter, samt at den er utdatert? 

Anonymkode: f72f8...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har 2 venninner som stod i denne køen: 
https://sol.no/video/lange-polkoer-for-17-mai/xkNrSGhv

 

Vet de alltid drikker vin hver kveld, for å senke skuldrene....trist.

Tenker at alkoholen er det første vi skulle stoppet under korona, heller fokusert på åpne treningsenter og aktiviteter for mennesker. Ikke rusen.

Anonymkode: 62ebe...623

Hva med oss som IKKE drikker vin jevnlig, men som gjerne vil ha champagne til 17. Mai og var ute i seneste laget?

Anonymkode: fda1c...3f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Den forteller noe om forbruk for om lag 10 år siden. Tatt i betraktning store mørketall fra grensehandel og kjøp i utlandet er den heller ikke spesielt pålitelig.

Anonymkode: f72f8...ba5

En noe nyere WHO-rapport fra 2019 om alkoholkonsum i EU, Norge og Sveits:

Quote

(...) lower consumption in the northern and southern part of the EU+ (lowest per capita consumption in Norway and Italy with 7.5 litres adult APC), with the highest level of consumption in a middle belt starting from Ireland and stretching to Romania in the south-east and the Baltic countries in the north-east. A similar pattern was found in 2010. Over time, average alcohol consumption in all northern European and most southern European countries tended to decrease, while average alcohol consumption tended to increase in the middle belt, resulting in a slightly larger variability of alcohol consumption in EU+ countries in 2016 than in 2010.

https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0019/411418/Alcohol-consumption-harm-policy-responses-30-European-countries-2019.pdf

WHO forholder seg til konsumert alkoholmengde pr. innbygger. Du må gjerne vise til grensehandel og kjøp i utlandet, men dette tas med i offentlige statistikker og inngår i tallgrunnlaget:

https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/dette-handler-vi-over-grensa

Det virker for meg som at du foretrekker å tro at nordmenn drikker mer enn noen andre? I så fall må du gjerne dokumentere dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk må få stå i polkø så lenge de vil, men jeg er enig i at det er skremmende hvor mange som er så desperate etter å få seg noen klirrende flasker. 17. mai bør for de fleste ikke handle om alkohol, men om tog, pølser, is og glade barn.

Jeg er ikke avholds, men jeg synes det er forferdelig irriterende hvor avhengige folk er av alkohol i dette landet, og hvilken plass alkoholen har.

Jobbmiddag? Fri flyt av alkohol.

Jobbseminar? Avsluttes gjerne med vinsmaking som aktivitet.

Gave som takk for innsatsen i et verv? Vin. 

Gevinst i det ukentlige jobblotteriet? Vin.

Venninnekveld? Ost og vin.

Politiske møter? Mange av avgjørelsene blir i praksis tatt over noen øl, og ikke i møtesalen.

Treffe venner på terrassen en fredag kveld? Grilling og vin. 

Hyttetur med vennepar? I beste fall dele en flaske vin. 

Skihelg med kompiser? Sannsynligvis flere enheter alkohol enn timer med ski på beina. 

Fotballkamp? Øl, øl og mye søl.

Lønnings-? Ja, nettopp: Pils. 

Hyggelige adventssamlinger? Gløgg.

Jeg kunne fortsatt. Altfor mange er alkoholikere, ofte uten å forstå det selv. En enda større andel nordmenn er avhengige av alkohol for å ha det bra sosialt. Det er som om de ikke aner hvordan de skal oppføre seg uten et glass i hånda.

Du har mange mennesker som føler seg eller holdes utenfor fordi de av ulike grunner ikke kan eller vil drikke alkohol. Men verst er det at mange mennesker har en fortid som gjør at de MÅ holde seg unna alkohol. I dagens samfunn risikerer de å være venneløse, og de må unngå mange arenaer i hverdagen. Jeg tror ikke folk flest forstår hvor mye drikkepress det er, og hvor ofte man møter på det.

 

Anonymkode: e19fb...feb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Alkoholen er et stort samfunnsproblem. Du ser jo hva folk tyr til når de ikke har jobb eller noe å finne på: Alkoholen.

Men i norge er det jo akseptert, pga det er "gøy" å drikke alkohol! Da har man det morro, man koser seg! Legger ut bildet av glasset sitt på instagram, hvor man igjen koser seg :) Men det man gjør er å lure seg selv, ingen drikker alkohol for noe annet enn effekten man får av den. 

Se hvor mange barn som lider i høytider med fulle/brisne foreldre.

Jeg har selv vært en stor vindrikker, som også levde på løgnen om at jeg drakk for smaken og kosen. Til maten, eller et glass på kvelden. Helt til jeg oppdager hvor dumt dette er. I tillegg får man redusert form og helse, kaster bort penger.

Alkohol er kun negativt, utenom bruk i saus/mat der man koker ut alkoholen :) 

Ingen andre land i verden enn norge er mer skeptisk til mennesker som ikke drikker alkohol, da er du nesten dødsdømt i norge.

Anonymkode: 62ebe...623

Alle er ikke slik. Jeg tar noen ganger et glass rødvin til maten, og da er det bare smaken. 

Anonymkode: 299ce...797

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har 2 venninner som stod i denne køen: 
https://sol.no/video/lange-polkoer-for-17-mai/xkNrSGhv

 

Vet de alltid drikker vin hver kveld, for å senke skuldrene....trist.

Tenker at alkoholen er det første vi skulle stoppet under korona, heller fokusert på åpne treningsenter og aktiviteter for mennesker. Ikke rusen.

Anonymkode: 62ebe...623

Du er flau over at venninnene dine har et alkoholproblem. Great friend! 

Anonymkode: 2d7b0...09b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det rett og slett er patetisk slik nordmenn holder på. Kaos på polet så fort det er en helligdag..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk må få stå i polkø så lenge de vil, men jeg er enig i at det er skremmende hvor mange som er så desperate etter å få seg noen klirrende flasker. 17. mai bør for de fleste ikke handle om alkohol, men om tog, pølser, is og glade barn.

Alle har ikke barn og mange har voksne barn.

Dessuten er det slett ikke utenkelig at noen skal kose seg med det de har kjøpt i kveld eller i morgenkveld.

Anonymkode: e5054...7eb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expandable86 skrev (1 minutt siden):

Syns det rett og slett er patetisk slik nordmenn holder på. Kaos på polet så fort det er en helligdag..

Det er jo ikke kaos. Men Strenge restriksjoner som gjør at folk må stå i kø fordi det et maksgrense på antall inne samtidig. Og med god avstand blir køen lenger. Folk opptrer sivilisert, tålmodige  og fornuftige. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk må få stå i polkø så lenge de vil, men jeg er enig i at det er skremmende hvor mange som er så desperate etter å få seg noen klirrende flasker. 17. mai bør for de fleste ikke handle om alkohol, men om tog, pølser, is og glade barn.

Jeg er ikke avholds, men jeg synes det er forferdelig irriterende hvor avhengige folk er av alkohol i dette landet, og hvilken plass alkoholen har.

Jobbmiddag? Fri flyt av alkohol.

Jobbseminar? Avsluttes gjerne med vinsmaking som aktivitet.

Gave som takk for innsatsen i et verv? Vin. 

Gevinst i det ukentlige jobblotteriet? Vin.

Venninnekveld? Ost og vin.

Politiske møter? Mange av avgjørelsene blir i praksis tatt over noen øl, og ikke i møtesalen.

Treffe venner på terrassen en fredag kveld? Grilling og vin. 

Hyttetur med vennepar? I beste fall dele en flaske vin. 

Skihelg med kompiser? Sannsynligvis flere enheter alkohol enn timer med ski på beina. 

Fotballkamp? Øl, øl og mye søl.

Lønnings-? Ja, nettopp: Pils. 

Hyggelige adventssamlinger? Gløgg.

Jeg kunne fortsatt. Altfor mange er alkoholikere, ofte uten å forstå det selv. En enda større andel nordmenn er avhengige av alkohol for å ha det bra sosialt. Det er som om de ikke aner hvordan de skal oppføre seg uten et glass i hånda.

Du har mange mennesker som føler seg eller holdes utenfor fordi de av ulike grunner ikke kan eller vil drikke alkohol. Men verst er det at mange mennesker har en fortid som gjør at de MÅ holde seg unna alkohol. I dagens samfunn risikerer de å være venneløse, og de må unngå mange arenaer i hverdagen. Jeg tror ikke folk flest forstår hvor mye drikkepress det er, og hvor ofte man møter på det.

 

Anonymkode: e19fb...feb

Jeg er helt enig i alt du skriver, vi har et kjempeproblem i norge når det kommer til forholdet nordmenn har til alkohol.

Alkoholen må alltid med, derfor har jeg kuttet ut å delta på ting den skal være med på. 

Arbeidslivet skal ikke innholde EN DRÅPE alkohol. Du ser jo hva det gjør med folk. Nordmenn er eksperter på drikkepress.

Heller venneløs enn venner med folk som ikke klarer styre alkoholen.

Anonymkode: 62ebe...623

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk må få stå i polkø så lenge de vil, men jeg er enig i at det er skremmende hvor mange som er så desperate etter å få seg noen klirrende flasker. 17. mai bør for de fleste ikke handle om alkohol, men om tog, pølser, is og glade barn.

Jeg er ikke avholds, men jeg synes det er forferdelig irriterende hvor avhengige folk er av alkohol i dette landet, og hvilken plass alkoholen har.

Jobbmiddag? Fri flyt av alkohol.

Jobbseminar? Avsluttes gjerne med vinsmaking som aktivitet.

Gave som takk for innsatsen i et verv? Vin. 

Gevinst i det ukentlige jobblotteriet? Vin.

Venninnekveld? Ost og vin.

Politiske møter? Mange av avgjørelsene blir i praksis tatt over noen øl, og ikke i møtesalen.

Treffe venner på terrassen en fredag kveld? Grilling og vin. 

Hyttetur med vennepar? I beste fall dele en flaske vin. 

Skihelg med kompiser? Sannsynligvis flere enheter alkohol enn timer med ski på beina. 

Fotballkamp? Øl, øl og mye søl.

Lønnings-? Ja, nettopp: Pils. 

Hyggelige adventssamlinger? Gløgg.

Jeg kunne fortsatt. Altfor mange er alkoholikere, ofte uten å forstå det selv. En enda større andel nordmenn er avhengige av alkohol for å ha det bra sosialt. Det er som om de ikke aner hvordan de skal oppføre seg uten et glass i hånda.

Du har mange mennesker som føler seg eller holdes utenfor fordi de av ulike grunner ikke kan eller vil drikke alkohol. Men verst er det at mange mennesker har en fortid som gjør at de MÅ holde seg unna alkohol. I dagens samfunn risikerer de å være venneløse, og de må unngå mange arenaer i hverdagen. Jeg tror ikke folk flest forstår hvor mye drikkepress det er, og hvor ofte man møter på det.

 

Anonymkode: e19fb...feb

Få deg jobb i en offentlig etat med trange budsjett og du kan stryke flere av punktene på listen din.

Jeg har aldri vært på noen middag i jobbsammenheng med fri flyt av alkohol eller jobbseminar med vinsmaking. Vinlotteri får vi ikke lov å ha hos oss.

Anonymkode: 25ac7...740

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexz
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøsses, er det mulig?

Det et har aldri falt meg inn å bli flau for noe andre gjør så lenge det er lovlig og ikke går ut over noen.

Anonymkode: 25ac7...740

Virker som om det er en kultur blant kvinner at de skal skamme seg over alt mulig. Tenk om noen tror at de er alkoholikere! 😱
En mann hadde gitt en lang faen i om han selv eller kameratene hans stod i polkø.

Mvh voksen kvinne som går på polet når det passer meg 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For noe tull. Handler ikke om avhengighet, men derimot å kunne kose seg blant annet med vin til maten. Mat og vin er en uslåelig kombo. 

Anonymkode: 0f3c3...03a

Og jeg liker å kose meg med vin uten mat 🙂🍾

Anonymkode: 43bc9...40b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alexz
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sliter? Fordi man skal ha seg en flaske vin? 😂😂

Anonymkode: be763...e25

Jeg kjøpte en hel kartong, så jeg må slite noe voldsomt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Alle har ikke barn og mange har voksne barn.

Dessuten er det slett ikke utenkelig at noen skal kose seg med det de har kjøpt i kveld eller i morgenkveld.

Anonymkode: e5054...7eb

Vi som liker å drikke, men som ikke har barn eller trykker i oss grisetarmer har ikke livets rett på 17de mai 🙄🏳

Anonymkode: 43bc9...40b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (4 timer siden):

Det at det er mange som skal handle på polet rett før høytidsdager eller vanlige helger, er ikke noe nytt fenomen. Det som er (relativt)nytt, er koronapandemien med de påfølgende smittevernreglene som f.eks. å holde avstand og unngå sammenstimling av folk. For å holde avstand trengs det plass, og den er ikke ubegrenset.

Når en forretning som Vinmonopolet bare kan ha et begrenset antall kunder i lokalet, sier det seg selv at noen må vente utenfor. Under normale forhold ville alle vært inne i lokalet og stått tett i kø foran kassen, i stedet for å være spredt fra hverandre både utendørs og innendørs som nå.

Men i stedet males et bilde av at horder av alkoholiserte folk er så desperate at de flokker seg sammen ved polet.

Du har nok et poeng i at køen ser verre ut fordi det er færre i forretningene av gangen. Men Vinmonopolet satt omsetningsrekord både på onsdag og fredag, så det selges jo faktisk mer alkohol der nå enn tidligere. Ikke SÅ mange i Oslo-området som pleier å handle alkoholen sin i Sverige, så tviler på at det gjør så stor forskjell.

Anonymkode: 5ec23...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du får finne deg nye venner, da :) Men kan være vanskelig med slike krav. Kjenner knapt en eneste person som ikke skal ha litt godt i glasset 17.mai. 

Polkø dropper vi imidlertid, storhandlet på polet mandag. 

Anonymkode: b4491...3b4

Litt av en omgangskrets du har, de fleste jeg kjenner klarer å feire 17.mai, og andre dager, helt uten alkohol. Storhandler på polet faktisk🙄 Regner med det ikke er barn tilstede. 

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har et problem. Ikke dine venner. Flau over at venner står i polkø... Grow up

Anonymkode: f7463...27b

Det er flaut å stå timesvis i kø, for alkohol! Det sies mye om sånne folk, det triste er at det er så mange av dem..

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har et merkelig konsept vi kaller "ordtak". Burde sjekkes ut, hvis ikke kan det bli mange misforståelser på din vei.. :fnise:

Anonymkode: d8706...0b9

Du bør kanskje sjekke opp hva ordtak betyr😉

Anonymkode: 46941...171

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...