Gå til innhold

Jeg vil bli overvektig!

Luka_S

Anbefalte innlegg

KaBom skrev (1 time siden):

Synes du er skikkelig flink som klarer å fortsette å trene selv om sykdom og andre ting ikke helt har gått din vei! :) 

Jeg tror hovedgrunnen til at jeg har slitt med ustabil vekt er at jeg ubevisst har inntatt en slags "alt eller ingenting"-innstilling der jeg i perioder har fulgt et veldig strengt opplegg og i perioder gitt helt f. Hvis jeg spiste mer enn planlagt så reagerte jeg oftest med å spise enda mer, for da var det jo ikke noe poeng i å spise sunt, f.eks. Men livet skal jo ikke leves som en uendelig streak og det er, som du så fint sier, mange skjær i sjøen. Alle gode vaner som opprettholdes er jo positivt uansett. Selv om man spiser dritt i en periode er det fortsatt veldig godt for både kropp og sinn å få bevegd seg. 

Jeg er også en sånn "alt eller ingenting"-person, så tidligere har jeg tenkt at siden jeg har spist alt for mye, så kan jeg bare gi blaffen i å trene også, for det er ingen vits. Men det er jo ikke det. Så nå har jeg vridd innstillingen min til at trening uansett er bra for kroppen selv om jeg ikke oppnår kaloriunderskudd. 

I går hadde jeg f.eks. tenkt å grille, men så ble det skikkelig drittvær, og ungen hadde overnattingsbesøk. Så da ble det bestilt pizza istedet, og jeg spiste alt for mye. Men jeg hadde vært på spinning først, og så tok jeg meg en liten gåtur, slik at det forhåpentligvis ikke gjorde alt for mye skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også vært sånn at når jeg skulle slanke meg tidligere så var det ved hjelp av veldig strenge kurer som ikke tillot meg noe utenom strengt planlagte måltider og trening.

Denne gangen måtte jeg bestemme meg for at livsstilsendingen ble "for alltid". Og jeg merker at det er mye enklere å holde seg der nå uten å fly opp igjen i vekt. Etter ett år med nye vaner så hadde kroppen min vent seg til hva jeg skulle spise og ikke uten å bli kjempesulten.

Jeg spiser selvsagt pizza og annen god mat innimellom, men i hverdagene er jeg mye flinkere til å holde meg til mer kalorifattige alternativer.

Og trening er jo alltid sunt for kroppen uansett, så du er kjempeflink @Luka_S 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, @Wit!

Vekta i dag stoppet på 115,3 kg, altså en kg opp fra forrige måned. 🤥

Altså, disse ukene har vært en berg-og-dalbane uten like, for jeg har jo fulgt med vekta litt innimellom. For to uker siden veide jeg to kg mindre enn i dag, på mandag denne uka 3,5 kg mer enn i dag! Fattar inte. Men jeg sluttet med p-piller for ca en mnd siden, så det kan være at jeg får mensen snart og binder vann pga det. Uansett litt fornøyd med at vekta er sånn ca stabil uansett.

På treningsfronten har det gått veldig bra, jeg har hatt ca 4 økter hver uke etter at jeg ble frisk fra forkjølelsen. Forrige uke hadde jeg fri, så da trente jeg 6 av 7 dager. Kjenner at jeg ikke greier det de ukene hvor jeg jobber mye, men jeg har satt opp målet mitt på Fitbiten fra 3 til 4 økter pr. uke. Dessverre begynner jeg å få smerter i akillessenen, det passer egentlig veldig dårlig akkurat nå. Får prøve å avlaste litt i helgen.

Neste uke blir det mye jobbing, så håper jeg får trent nok da. Uka etter blir det nok oppgang igjen, for da blir det tur til Stavanger på konserter, med alt av kos det medfører. Men gleder meg masse! 😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så flink du har vært med treningen. 🤩 Jeg merker forresten også at vekta går mer opp de periodene jeg trener mye. Virker som om kroppen automatisk slipper et par kg hver gang jeg har en dårlig treningsuke, noe som gjør at vekten bare går som en jo-jo. Men jeg slår et slag for å jojo-vekt. Det er i det minste bedre enn å bare gå opp 😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Den miniferien i Stavanger ga utslag på vekta, men ikke minst på trivsel! :)
Absolutt verdt det.

Er i gang med trening igjen i dag, men den akillessenen min er ikke helt god. Jeg vil helst på spinning hver dag, men jeg må bare begrense meg. Var på spinning i dag, og det gikk forholdsvis bra. Så i morgen har jeg meldt meg på step/styrke. Så får jeg se hvordan det går. Ble nesten invalid da jeg "spant" seks dager på rad for noen uker siden, så jeg måtte bare ta det med ro en stund. Nå tror jeg det skal gå bra hvis jeg bare ikke overbelaster, men jeg håper det går helt over snart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at akillessenen er bedre 😊

Miniferie er veldig bra for hodet og også for kroppen, det er verdt en liten pause.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

En liten oppdatering, for de som fortsatt orker å henge med. :)

Det har vært en veldig god sommer, på trivselssiden vel å merke. Og det kjennes på vekta. Fem sommerkilo har sneket seg på, og det er kjedelig. Kjenner at noen av klærne begynner å bli litt trange, og det er veldig skummelt! Trening har jeg fortsatt med, så det er ikke det som er problemet. Det ligger rett og slett i for mye mat og kos.

Så i dag har jeg vært hos legen og fått resept på Mysimba, for jeg trenger litt ekstra hjelp i fortsettelsen. Har stått og stampet i snart et år nå, så jeg håper virkelig at dette setter fart på sakene! Jeg kan ikke begynne på tablettene før i neste uke, for det ble noen justeringer på blodtrykksmedisin også i dag, så for å ikke forkludre hvor eventuelle bivirkninger stammer fra, ble vi enige om at oppstarten må utsettes litt.

Jeg er veldig spent og litt nervøs, for hva om dette ikke virker, liksom? Alternativene er jo enten Saxenda eller Ozempic, men legen sa at jeg måtte prøve Mysimba først. So here goes (snart). Krysser fingrene!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med Mysimba, de gav meg ett helt nytt liv! Håper du har like god virkning og slipper unna de verste bivirkningene 🤞

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skorpion91 skrev (32 minutter siden):

Lykke til med Mysimba, de gav meg ett helt nytt liv! Håper du har like god virkning og slipper unna de verste bivirkningene 🤞

Takk for det! Håper de gir meg et nytt liv også, gøy å høre at det virket så bra for deg! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (18 timer siden):

En liten oppdatering, for de som fortsatt orker å henge med.

JA jeg henger med!! Har ikke treningsdagbok selv, men skal si jeg nileser i dere andres! Så jeg har savnet både din og flere andre sine oppdateringer! 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pås skrev (2 timer siden):

JA jeg henger med!! Har ikke treningsdagbok selv, men skal si jeg nileser i dere andres! Så jeg har savnet både din og flere andre sine oppdateringer! 🙂

Hei, takk for det! Må si at jeg ikke hadde klart meg så godt uten å "stå til ansvar" her i tråden. 😅

Satser på at det blir litt mer framgang nå da, etter noen ganske humpete 10 måneder. 

Må iallfall bare si at jeg er på et veldig bra sted i livet nå. Det verste sjokket og sorgen etter pappa har lagt seg, det andre familiemedlemmet som fikk kreft er friskmeldt og vi har det generelt veldig bra sammen i familien. (Er vel det som er grunnen til at jeg har kost meg så fælt i sommer og utover høsten, haha.) Håper livet fortsetter å være like godt. ❤️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, veiing i dag siden det er oppstart med Mysimba. 121,6 kg. 😨

Jeg har justert litt på delmålet mitt nå, siden jeg innser at 110 kg innen 1. januar 2022 er uoppnåelig. 😂 Så da blir det 110 kg innen 1. januar 2023 istedet.

Spent på om det kommer til å bli mange ekle bivirkninger framover. Jeg tenkte å komme meg tilbake på trening denne uka, siden jeg har hatt et par ukers opphold pga sykdom. Så satser på at tablettene kombinert med noen treningsøkter vil føre til et mer hyggelig tall på vekta på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til @Luka_S 👍 Jeg er innom og leser av og til, men ikke like ofte som før. Er nok ikke like like flink til å oppdatere heller......

Du er rå, så dette klarer du 👍

Selv har jeg stabillisert meg rundt noen kilo mer enn i vinter, men har startet jobben med de siste kiloene som skal bort. Jeg kan jo ikke gi meg nå siden målet er innen rekkevidde, men kjenner at motivasjonen ikke er helt der den var for 1,5 år siden.....

Men vi klarer dette altså 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Wit Jeg følger med på deg også! 😄

Dette må vi klare, bare ta tiden til hjelp selv om det går litt trått. Jeg håper jeg "bryter grensa" snart og når delmålet mitt i år, for det er smågørr å stå i stampe så lenge. Satser på at tablettene vil være med på å gi meg en push framover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg @Luka_S :) 

Kjedelig når alt står litt stille. Har hatt det sånn selv også, og motivasjonen er liksom ikke helt på topp. Men, jeg er fornøyd med at det nå går saaaaaakte nedover igjen ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt i dag, 118,7 kg. Ned 2,9 kg siden mandag!

Det må jeg si er en pangstart på Mysimba! Selvfølgelig er det sikkert mye vannvekt til å begynne med siden jeg har spist som om hvert måltid var mitt siste de siste ukene. 😬 Uansett, jeg vet ikke om det bare er placeboeffekten siden jeg er veldig motivert akkurat nå, eller om tablettene virker så godt med en gang. Men jeg føler at de virker.

Jeg har hørt om dem som mister all lyst på både mat og søtsaker, men det gjør ikke jeg, altså. Jeg er fortsatt sulten når det er lenge siden jeg har spist, men jeg blir god og mett etter en porsjon. Og jeg kjenner ikke den fysingen etter noe søtt straks etter middag. Istedet for godteri har jeg tatt meg en skål med druer til kveldssnack f.eks. og er fornøyd med det. Jeg må fortsatt kontrollere kaloriinntaket, for tablettene gjør jo ikke automatisk at jeg spiser sunnere. Derfor er det lett å gå på noen smeller, slik som i går da jeg var på en biltur uten å spise frokost først og ble så sulten at jeg stoppet og inhalerte en ostepølse med bacon på Circle K. 😅 Men jeg har holdt kaloriregnskap i Lifesum denne uka bare for å ha litt kontroll og ikke lure meg selv til å overspise fordi jeg tror tablettene skal få meg ned i vekt åkkesom, liksom.

Kjenner ikke noen umiddelbart avskrekkende bivirkninger, jeg har sovet litt dårlig, men jeg vet ikke om det er pga Mysimbaen eller en småsyk unge som har krøpet opp i senga og sparket meg om natta. Ellers har jeg hatt noen episoder der jeg har svettet en del, også vanskelig å si om det kommer av medisinen eller bare at jeg holdt på med noe arbeid.

Jeg må si at det er en ganske rar følelse, og jeg går liksom og kjenner etter hele tiden. "Har jeg lyst på mat nå? Har jeg lyst på godteri? Nei? Nå er jeg sulten, er det greit å spise da?" Det er litt skummelt på en måte, for jeg er vant til et helt annet tankemønster rundt mat. 

Angående trening, så har jeg bare fått til en økt hittil denne uka. Har hatt noen ukers pause fra spinning pga sykdom, og var litt nervøs før timen for hvordan det skulle gå. Men det gikk over all forventning, jeg var i god form hele timen og følte at jeg hadde mer å gi hele tiden. Merkelig. 😅 Får se hva jeg rekker i løpet av helga, for jeg er hjemme alene med sykt barn.

Dette ble en hel roman, men god helg til dere som orker å lese! 😄❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

God helg @Luka_S 😊

Håper den gode effekten for deg av Mysimba fortsetter. Jeg kunne ikke bruke disse, men det vil jo ikke dermed si at andre får samme bivirkninger som meg ;) 

Her står vekta bom stille. Frustrerende for jeg er ganske flink med maten nå for tiden. MEN, jeg gir jo ikke opp da. SKAL ned disse siste kiloene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (2 minutter siden):

God helg @Luka_S 😊

Håper den gode effekten for deg av Mysimba fortsetter. Jeg kunne ikke bruke disse, men det vil jo ikke dermed si at andre får samme bivirkninger som meg ;) 

Her står vekta bom stille. Frustrerende for jeg er ganske flink med maten nå for tiden. MEN, jeg gir jo ikke opp da. SKAL ned disse siste kiloene også.

Takk for det!
Så dumt at du ikke kunne bruke Mysimba. Fikk du ikke prøve noen av de andre alternativene heller, eller ville du ikke? Jeg er litt spent på hvordan Mysimbaen vil påvirke blodtrykket mitt, siden det er høyt og jeg allerede går på medisiner for det. Det er en helvetes liste med bivirkninger, så det er egentlig rart at det er lov å bruke tablettene i det hele tatt. 

Du er flink som står på selv om det står fast! Det er der jeg har lett for å gi opp. Men det er jo surt å gi seg før de siste kiloene er av også. Jeg krysser fingre for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (Akkurat nå):

Takk for det!
Så dumt at du ikke kunne bruke Mysimba. Fikk du ikke prøve noen av de andre alternativene heller, eller ville du ikke? Jeg er litt spent på hvordan Mysimbaen vil påvirke blodtrykket mitt, siden det er høyt og jeg allerede går på medisiner for det. Det er en helvetes liste med bivirkninger, så det er egentlig rart at det er lov å bruke tablettene i det hele tatt. 

Du er flink som står på selv om det står fast! Det er der jeg har lett for å gi opp. Men det er jo surt å gi seg før de siste kiloene er av også. Jeg krysser fingre for deg!

Jeg valgte å ikke prøve andre alternativer for jeg ble skikkelig skremt av bivirkningene jeg fikk av Mysimba. Jeg endret rett og slett personlighet, og det var ikke særlig morsomt for de rundt meg. Derfor sa jeg nei når legen forslo å bytte type medikamenter. Jeg var ganske steil på at jeg skulle klare dette selv. Og hun har vært imponert over meg 😉

MEN, jeg klarte jo å gå ned mellom 25-30 kilo uten disse pillene, og da skal jeg klare de siste kiloene også ;) 

Ja, tidligere har jeg gitt opp når det står fast, men lærte av det jeg har gjort så langt at det plutselig løsner igjen, så det er bare å holde ut. Men må jo også si at mye av mitt nye matregime har blitt vane for meg nå. Så det er kun når det er noe spesielt at jeg skeier ut. Som en lang sommerferie, mye lettvint mat når mamma døde og helger med litt for mye gøy 😜 I ukene er jeg stort sett veldig flink. Bare treningen jeg ikke har kommet helt i gang igjen med, men har kommet meg av gårde på noen turer nå de siste ukene. Prøver å ikke unnskylde meg med dårlig vær.

Jeg krysser alt for at Mysimba ikke påvirker blodtrykket ditt eller at du får andre bivirkninger du ikke kan leve med 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Wit Du er tøff som har kommet så langt på egen hånd, så da kommer du i mål også, det er jeg sikker på! 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...