Isabel94 Skrevet 14. juli 2021 #841 Del Skrevet 14. juli 2021 @Pm07 Kjenner meg igjen i det du skriver. Godt å vite at man ikke er alene med symptomene 💕 Så fint du allerede har vært på TUL. Da vil jeg tro de neste tre ukene går fort med en mer ro i kroppen ☺️ For min del er det litt vanskelig å svare på det spørsmålet. På den ene siden synes jeg tiden går fort. På den andre siden har jeg jo vært så og si helt sengeliggende plaget med ekstrem kvalme i litt over 1 mnd nå😂 Skulle ikke tro at tiden oppleves som rask når man ligger her dag inn og ut.. men det føler jeg likevel altså. Kan være det er fordi jeg hele tiden teller ned til min første TUL - og nå nærmer det seg veldig😃 Vil i teorien tenke at om man har litt som skjer eller ting å gjøre så vil tiden gå fortere. 💕 Takk for gode ønsker, og riktig god sommer ☀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. juli 2021 Forfatter #842 Del Skrevet 14. juli 2021 Mellifluous skrev (På 11.7.2021 den 20.14): Hun spurte om vi ville vite det hun mente var kjønnet, og jeg svarte straks ja! Hun sa hun var 90% sikker på at vi venter ei lita jente ❤️ En kjempefin opplevelse. Nå tar jeg bare livet med ro, og venter på at magen skal vokse og at OUL nærmer seg. Herlig 💕 Jeg har puttet inn jente på deg i listen vår. Det er vel temmelig sikkert med 90%... men skulle det mot formodning bli noe annet på OUL så får du si i fra 😅 Theziken skrev (På 13.7.2021 den 21.44): Hei! Jeg er ny her. Jeg er 10+1 uker på vei, med første barn. Velkommen! Jeg har ført deg inn i listen vår i hovedinnlegget. Regnet meg frem til at terminen din hittil er 10. februar, riktig sant? Theziken skrev (6 timer siden): Ja okei, takk! Er spørsmål til, vet du om det er vanlig å ikke ha særlig ømme bryst? Jeg har ikke hatt de mest typiske gravid tegnene.. Jeg har hatt flere svangerskap, og noen har vært så utrolig forskjellig!! Med noen kastet jeg opp daglig hele 1.trimester, mens andre har jeg ikke vært dårlig en dag. Med mitt yngste barn var det aller første gravidtegnet jeg fikk et babyspark rundt uke 18... Pm07 skrev (1 time siden): Dere som har bikket uke 12 nå, synes dere at første trimester har gått fort eller sakte? Evt noen uker/perioder som gikk fortere enn andre? 13+1 her og syns tiden fra jeg fikk positiv test for ti uker siden ca. har gått uliiiiidelig sakte. Har ventet og ventet på UL-timer og på at dagene skal gå. Håper jammen neste trimester går litt raskere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eira2020 Skrevet 15. juli 2021 #843 Del Skrevet 15. juli 2021 Pm07 skrev (11 timer siden): Dere som har bikket uke 12 nå, synes dere at første trimester har gått fort eller sakte? Evt noen uker/perioder som gikk fortere enn andre? Jeg synes de første ukene frem til vi delte det med nærmeste familie (uke 6 og 7) gikk helt sinnsykt sakte! Aldri vært med på lignende 🙈 Så fortsatte det egentlig i relativt sakte tempo frem til uke 10 hvor jeg ble gradvis mer bekymringsløs. De siste ukene fra 10-13 synes jeg har vært mer som normalt igjen ☺️ Tror det har en del å gjøre med at en har flere å snakke med situasjonen med, og dermed flere å lene seg på både når det gjelder gleder og bekymringer underveis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theziken Skrevet 15. juli 2021 #844 Del Skrevet 15. juli 2021 Amatariel skrev (10 timer siden): Theziken skrev (På 13.7.2021 den 21.44): Velkommen! Jeg har ført deg inn i listen vår i hovedinnlegget. Regnet meg frem til at terminen din hittil er 10. februar, riktig sant? Det stemmer 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theziken Skrevet 15. juli 2021 #845 Del Skrevet 15. juli 2021 Er det noen som har opplevd å være småsyk, forkjøla og lav feber? Lurer på om dette er farlig.. Jeg jobber i barnehage på småbarn, hvor en del barn har vært sjuk den siste tida, så godt mulig smitten kommer derfra. Er dette farlig for meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 15. juli 2021 Forfatter #846 Del Skrevet 15. juli 2021 Theziken skrev (3 minutter siden): Er det noen som har opplevd å være småsyk, forkjøla og lav feber? Lurer på om dette er farlig.. Jeg jobber i barnehage på småbarn, hvor en del barn har vært sjuk den siste tida, så godt mulig smitten kommer derfra. Er dette farlig for meg? Ikke farlig. Man kan være ganske så syk uten at det påvirker den lille. Husker jeg var bekymret en gang før da jeg hadde omgangssyken og ikke klarte å spise noe særlig. Men legen sa at den lille får den næringen den trenger uansett. Så forkjølelse/feber går også helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theziken Skrevet 15. juli 2021 #847 Del Skrevet 15. juli 2021 Amatariel skrev (2 minutter siden): Ikke farlig. Man kan være ganske så syk uten at det påvirker den lille. Husker jeg var bekymret en gang før da jeg hadde omgangssyken og ikke klarte å spise noe særlig. Men legen sa at den lille får den næringen den trenger uansett. Så forkjølelse/feber går også helt fint. Ja okei! Det hjelper å høre 💕 prøvde å ringe legesenteret mitt men der er ekspedisjonen selvfølgelig stengt pga sykdom🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1989 Skrevet 15. juli 2021 #848 Del Skrevet 15. juli 2021 Theziken skrev (47 minutter siden): Er det noen som har opplevd å være småsyk, forkjøla og lav feber? Lurer på om dette er farlig.. Jeg jobber i barnehage på småbarn, hvor en del barn har vært sjuk den siste tida, så godt mulig smitten kommer derfra. Er dette farlig for meg? Jeg vil bare råde deg til å covid teste deg. Ikke fordi jeg tror du har det, men med forkjølelse og litt feber skal man alltid teste seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theziken Skrevet 15. juli 2021 #849 Del Skrevet 15. juli 2021 Dame1989 skrev (2 minutter siden): Theziken skrev (50 minutter siden): Jeg vil bare råde deg til å covid teste deg. Ikke fordi jeg tror du har det, men med forkjølelse og litt feber skal man alltid teste seg Bør vel kanskje det ja.. Er fullvaksinert men kan vel fortsatt bli syk ja av covid.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solina Skrevet 15. juli 2021 #850 Del Skrevet 15. juli 2021 Hei og velkommen @Theziken! 🤗 Jeg har ikke hatt mange av de «typiske» graviditetsplagene, har vært litt mer sulten og trøtt, og hatt ømme pupper siden eggløsning (til tider plagsomt ømme). Har derimot opplevd at mine eksisterende ting har blitt forsterket, som eksem og glassplager/mageknip. Nå om dagen har jeg en lei hodepine som ikke virker å ville gi seg uansett hva jeg gjør 🥴 Tiden gikk saaaakte de første ukene, men syntes det tok seg litt opp inn mot ferie. Hjalp nok med litt mer gjenåpning og ting å finne på 🙃 nå er det bare late feriedager uansett, veldig deilig (og varmt..!) Vi har også vært på TUL denne uka, en sprelsk liten en som turnet rundt inni meg og alt så fint ut. Jeg har også tatt NIPT som kom tilbake med lav risiko, så føler meg litt mer trygg nå. NIPT sa at vi skal ha jente, og jordmor på TUL var enig 🥰 ingen synlige tegn til voksende livmor her enda, men er fortsatt veldig oppblåst så øverste del av magen ser veldig gravid ut 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1989 Skrevet 15. juli 2021 #851 Del Skrevet 15. juli 2021 Theziken skrev (2 timer siden): Bør vel kanskje det ja.. Er fullvaksinert men kan vel fortsatt bli syk ja av covid.. Som fullvaksinert kan man ha mindre symptomer så burde teste seg ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 15. juli 2021 Forfatter #852 Del Skrevet 15. juli 2021 Solina skrev (2 timer siden): Vi har også vært på TUL denne uka, en sprelsk liten en som turnet rundt inni meg og alt så fint ut. Jeg har også tatt NIPT som kom tilbake med lav risiko, så føler meg litt mer trygg nå. NIPT sa at vi skal ha jente, og jordmor på TUL var enig 🥰 ingen synlige tegn til voksende livmor her enda, men er fortsatt veldig oppblåst så øverste del av magen ser veldig gravid ut 😅 Så bra med en fin NIPT! Og koselig med en prinsesse ❤️ Jeg har nettopp vært på TUL (uke 13) og fikk se en veldig rolig krabat. Absolutt vokst siden sist, og alt så tilsynelatende greit ut. Men fryktelig skuffet da det viste seg at de ikke foretok fosterdiagnostikk her jeg er på ferie. Trodde det, og det var halve poenget med oppfølgingen o.l mtp. at jeg har opplevd avvik på dette tidspunktet før. Men men. Får holde ut en drøy måned til OUL før endelig beskjed (mitt dagbokinnlegg). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solina Skrevet 17. juli 2021 #853 Del Skrevet 17. juli 2021 On 7/15/2021 at 2:56 PM, Amatariel said: Så bra med en fin NIPT! Og koselig med en prinsesse ❤️ Jeg har nettopp vært på TUL (uke 13) og fikk se en veldig rolig krabat. Absolutt vokst siden sist, og alt så tilsynelatende greit ut. Men fryktelig skuffet da det viste seg at de ikke foretok fosterdiagnostikk her jeg er på ferie. Trodde det, og det var halve poenget med oppfølgingen o.l mtp. at jeg har opplevd avvik på dette tidspunktet før. Men men. Får holde ut en drøy måned til OUL før endelig beskjed (mitt dagbokinnlegg). Så leit at det ikke gikk helt som du håpet/forventet! Men uansett godt å se liv og at det har vokst! ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sullamitt Skrevet 17. juli 2021 #854 Del Skrevet 17. juli 2021 Jeg er ikke så aktiv her, men følger med på dere. Gratulerer til alle med fine ultralyder, og gratulerer til nye navn her inne🥰 Jeg må bare lufte en liten bekymring, jeg spiste en ustekt pepperonibit i dag, fordi jeg glemte meg litt😅 Har lest at det med stor sannsynlighet ikke er noe problem, men jeg klarer ikke la være å være litt nervøs😂 I morgen er jeg 9 uker, og så skal jeg på første ultralyd neste uke. Grugleder meg veldig, er skikkelig spent, og skikkelig redd!🙊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kugres Skrevet 18. juli 2021 #855 Del Skrevet 18. juli 2021 Sullamitt skrev (14 timer siden): Jeg er ikke så aktiv her, men følger med på dere. Gratulerer til alle med fine ultralyder, og gratulerer til nye navn her inne🥰 Jeg må bare lufte en liten bekymring, jeg spiste en ustekt pepperonibit i dag, fordi jeg glemte meg litt😅 Har lest at det med stor sannsynlighet ikke er noe problem, men jeg klarer ikke la være å være litt nervøs😂 I morgen er jeg 9 uker, og så skal jeg på første ultralyd neste uke. Grugleder meg veldig, er skikkelig spent, og skikkelig redd!🙊 Uff kjenner igjen beskymringene! Jeg har ikke spist rå pepperoni slik som deg, men har gjort andre ting som jeg senere har skjønt at ikke var så lurt. Jeg har enda ikke vært på ultralyd etter det, så har også en liten bekymring for at ting ikke går så bra. Men velger å ikke fokusere på de negative tankene (så langt det lar seg gjøre), for vet jo at sannsynligheten for at det enda går fint er mye større enn omvendt. Jeg trøster meg også litt med tanken om hvor lite de visste før, og hvor mye mødrene da gjorde som nå ikke er 'lov'. Moren min røykte garantert med meg og brødrene mine i magen, og gikk likevel greit. Håper ultralyden hjelper med å senke bekymringene dine! Og masse lykke til, det et veldig spennende og skremmende første gang spesielt 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theziken Skrevet 18. juli 2021 #856 Del Skrevet 18. juli 2021 Har en liten bekymring selv. Jeg passer mine foreldres katt i ferien, og har jo lest at gravide helst skal være forsiktig med kontakt med katter. Nå gjør han sitt unødige ute, så jeg slipper å ta katteavføringen hans som jeg har skjønt er det farligste. Likevel klarer jeg ikke roe meg helt ned. Har hatt litt influensasymptomer, men det kan godt være fordi jeg jobber i barnehage hvor det har gått litt sykdom den siste tida. Burde jeg ringe legen angående taxoplasma, eller er dette en unødvendig bekymring jeg har? (jeg klapper katten av og til og en sjelden gang løfter han opp, men ikke ofte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kugres Skrevet 18. juli 2021 #857 Del Skrevet 18. juli 2021 Theziken skrev (6 minutter siden): Har en liten bekymring selv. Jeg passer mine foreldres katt i ferien, og har jo lest at gravide helst skal være forsiktig med kontakt med katter. Nå gjør han sitt unødige ute, så jeg slipper å ta katteavføringen hans som jeg har skjønt er det farligste. Likevel klarer jeg ikke roe meg helt ned. Har hatt litt influensasymptomer, men det kan godt være fordi jeg jobber i barnehage hvor det har gått litt sykdom den siste tida. Burde jeg ringe legen angående taxoplasma, eller er dette en unødvendig bekymring jeg har? (jeg klapper katten av og til og en sjelden gang løfter han opp, men ikke ofte) Når jeg var hos jordmor så sa hun at jeg måtte vaske hendene etter å ha tatt på katter, f.eks. før jeg spiser og liknende. Fikk ikke inntrykk av at bare det å være sammen med katter og klappe litt på dem var ille. Hun sa faktisk at for å få taxoplasma så må man mer eller mindre slikke katten i rumpa. Så tror det skal mye til sånn sett for å få det. Grunnen til at de gjør oss oppmerksomme på det er vel for at vi skal ha det i bakhodet og være litt forsiktige. Er du bekymret og føler en telefon kan hjelpe, så for all del kjør på! Jeg tviler på at du har fått i deg noe. Men er du usikker så er det alltid bedre å få det sjekket eller få snakket med noen. Så kan du ta det litt mer med ro etterpå, forhåpentligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. juli 2021 Forfatter #858 Del Skrevet 18. juli 2021 Sullamitt skrev (16 timer siden): Jeg må bare lufte en liten bekymring, jeg spiste en ustekt pepperonibit i dag, fordi jeg glemte meg litt😅 Har lest at det med stor sannsynlighet ikke er noe problem, men jeg klarer ikke la være å være litt nervøs😂 Skjønner du syns det er ubehagelig når sånt skjer når man forsøker å være så flink som bare mulig Men husk at når det gjelder å spise slike ting så er det svæært liten sjanse for å få noe farlig bakterie i seg. De har bare valgt å ha det som en generell anbefaling å droppe å spise det, for å være på den sikre siden. Jeg anbefaler det selvsagt ikke, men kan nevne at jeg spiste spekemat i et helt svangerskap tidligere, og det gikk helt fint. Så den lille pepperonibiten kan du nok bare glemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parv Skrevet 18. juli 2021 #859 Del Skrevet 18. juli 2021 Sullamitt skrev (16 timer siden): Jeg er ikke så aktiv her, men følger med på dere. Gratulerer til alle med fine ultralyder, og gratulerer til nye navn her inne🥰 Jeg må bare lufte en liten bekymring, jeg spiste en ustekt pepperonibit i dag, fordi jeg glemte meg litt😅 Har lest at det med stor sannsynlighet ikke er noe problem, men jeg klarer ikke la være å være litt nervøs😂 I morgen er jeg 9 uker, og så skal jeg på første ultralyd neste uke. Grugleder meg veldig, er skikkelig spent, og skikkelig redd!🙊 Gratulerer så mye med 9 uker! Såå spennende med første ultralyd! 🥰 Tror ikke du skal bekymre deg for mye for den pepperonibiten. matsikkerheten i Norge er svært god, og med gode kjølerutiner samt et relativt kaldt klima er både toxoplasma og listeria veldig sjeldent og finne i norske matvarer. Les om forekomsten på FHI sine nettsider eller på helsenorge.no. Toksoplasmose har vel hatt 1-2 tilfeller årlig totalt, så det er veldig sjeldent heldigvis. Norske helsemyndigheter har valgt å følge den generelle anbefalingen som resten av Europa følger, da det er mer utbredt i varmere strøk. Tror veldig mange har spist mye ost og spekemat før de visste at de var gravide også, og det har gått helt fint 💕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sullamitt Skrevet 18. juli 2021 #860 Del Skrevet 18. juli 2021 Dere er skjønne, tusen takk for masse beroligende ord🥰❤️ Er det noe jeg bør huske å spørre om når jeg er på ultralyd? Det er privat jeg skal på. Jeg har lett for å glemme å spørre om noenting når jeg kommer i sånne settinger, så sitter jeg igjen med masse spørsmål etterpå. Tenkte jeg skulle lage meg en liste. Hva er det greit å ha spurt om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå