Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Pippien skrev (Akkurat nå):

Flere som har ekstrem luktesans her? Stakkars gubben; han lukter så sterkt at jeg må holde pusten når han kysser meg. Og i går kjørte jeg bil med tenåringsnevøene mine. Jeg måtte ta ned vinduet for å lufte🙈

Det kan bli noen laaange mnd hvis det fortsetter sånn🤢

Jaaa 🤢 

Jeg har egentlig en veldig sensitiv nese fra før- men nå er det ekstremt. 
Mannen har måttet slutte med parfyme, og jeg holder stort sett pusten når jeg snakker med folk 😂 

Husker det ble verre og verre i løpet av første graviditeten… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippien skrev (10 timer siden):

Flere som har ekstrem luktesans her? Stakkars gubben; han lukter så sterkt at jeg må holde pusten når han kysser meg. Og i går kjørte jeg bil med tenåringsnevøene mine. Jeg måtte ta ned vinduet for å lufte🙈

Det kan bli noen laaange mnd hvis det fortsetter sånn🤢

Signerer denne. Mannen min har begynt å kysse meg på hånden istedenfor…. 😂 Han hadde plukket noen roser fra hagen og satt i en vase for å glede meg.. vel, det luktet ekstremt i hele etasjen så de måtte pent ut igjen… Fikk også en nellik potteplante som ikke kunne være i hus🙈 Jeg kan ikke åpne kjøleskapet uten å bli kvalm. Parfyme er helt forferdelig… 👀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjent noe til at gode ting lukter sterkt/vondt... Men ting jeg fra før av syns lukter vondt (slik som mannens ridderost og whisky) lukter nå enda verre. Så da må vi sitte laangt fra hverandre når han tar frem disse tingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Amatariel said:

Jeg har ikke kjent noe til at gode ting lukter sterkt/vondt... Men ting jeg fra før av syns lukter vondt (slik som mannens ridderost og whisky) lukter nå enda verre. Så da må vi sitte laangt fra hverandre når han tar frem disse tingene. 

Jeg er litt samme, ikke merket noen endring i luktesans annet enn at jeg synes makrell i tomat lukter enda litt verre enn til vanlig. Det kan jo eventuelt også være at nå har jeg noe å skylde på 🤷🏻‍♀️😅

12 uker i dag! Skal på UL på mandag, det blir veldig spennende. Men fikk en sneakpeek hos legen i går, hjertet slår fortsatt og jeg fikk en liten fistbump av bokseren i magen 🥊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (6 minutter siden):

12 uker i dag! Skal på UL på mandag, det blir veldig spennende. Men fikk en sneakpeek hos legen i går, hjertet slår fortsatt og jeg fikk en liten fistbump av bokseren i magen 🥊

Herlig! Du er jo bare et par dager etter meg ja 😊 Blir bra med UL i nest uke. Det har jeg også, men må vente helt til toooorsdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt så bra ut på ultralyden i dag 😄 😍 Vi fikk se hjerte slå og embryoet ble målt til 0.93 cm som skulle passe til 7+1 😀 De målte ikke frekvensen på hjertelyden, men sa den så normal ut 😍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Dame1989 said:

Alt så bra ut på ultralyden i dag 😄 😍 Vi fikk se hjerte slå og embryoet ble målt til 0.93 cm som skulle passe til 7+1 😀 De målte ikke frekvensen på hjertelyden, men sa den så normal ut 😍

Så deilig! 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (4 timer siden):

Alt så bra ut på ultralyden i dag 😄 😍 Vi fikk se hjerte slå og embryoet ble målt til 0.93 cm som skulle passe til 7+1 😀 De målte ikke frekvensen på hjertelyden, men sa den så normal ut 😍

Så herlig! 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at alt så fint ut på ultralyd 😍 @Dame1989

Skriver også under på det med ekstrem luktesans! Tåler ikke sterke lukter i det hele tatt, alt lukter liksom for mye😅🤢 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har dere svangerskapskontroll hos fastlege og jordmor?

Jeg har fått time til fastlege i uke 12 og hos jordmor i uke 16. Det føles litt sent? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (7 minutter siden):

Når har dere svangerskapskontroll hos fastlege og jordmor?

Jeg har fått time til fastlege i uke 12 og hos jordmor i uke 16. Det føles litt sent? 

Jeg var på den første svangerskapskontrollen (hos lege) i uke 11. Neste blir ikke før uke 22. Skal ikke til jordmor. Har UL i uke 13 og 19 og det var både jeg og legen enig om var nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som går ut i ferie i dag...!? Jeg går ut om en drøy time, og kan nesten ikke vente. Er sååå klar for å legge jobben bort i noen uker! 🌞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (11 minutter siden):

Når har dere svangerskapskontroll hos fastlege og jordmor?

Jeg har fått time til fastlege i uke 12 og hos jordmor i uke 16. Det føles litt sent? 

Vanlig med første kontroll hos jordmor rundt uke 12 fikk jeg beskjed om. Jeg har ikke kontaktet jordmor enda faktisk. Kun vært hos legen to ganger grunnet ekstrem kvalme. Tror det ligger en oversikt over hvilke uker om du googler ☺️
 

Jeg gikk inn i uke 12 idag!! 😃 En liten milepæl. Jeg har enda ikke hørt hjertet slå.. Bestilt tidlig ultralyd om 10 dager. Håper alt ser bra ut 🤞🏻🌱 

 

@Amatariel God ferie til deg! ☀️ Jeg har også ferie, men sykemeldt i hele ferien slik det ser ut nå. Holder enda senga 🤢 Kos deg masse og nyt ☺️☀️

Endret av Isabel94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående svangerskapskontroller følger jeg den «standard» oppskriften. 🤗
Uke 12 fastlege

OUL uke 18

Uke 24 fastlege

Jeg velger å ikke benytte meg av jordmor, gjorde ikke det forrige gang heller. Synes oppfølging hos fastlege var mer enn godt nok, for mitt behov.

Noen går kun til fastlege, andre går annenhver gang hos lege og jordmor. Helt opp til deg selv. Men som min fastlege påpekte, har du behov for tettere oppfølging med tanke på samtaler, graviditet og fødsels-prat så anbefalte han jordmor. De har gjerne litt bedre tid enn fastlegen. 
 

Kontrollene er sjeldnere i begynnelsen, og blir hyppigere mot slutten.

Endret av monroe927
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har time hos fastlege når jeg er ca 13 uker, og første jordmor time i uke 16 😊 @Dame1989

Jaa, kun noen timer igjen til ferie her også 😎 Gleder meg veldig til å logge av hjemmekontoret en stund nå 😅 @Amatariel

Gratulerer med 12 uker @monroe927Håper formen snart blir bedre. Blir spennende med ultralyd. Masse å se når babyen har blitt såpass stor🥰

Har bestilt ultralyd i uke 12 selv for måling av nakkefold og slikt. Gleder meg allerde til å få sett på den lille, er så søte når de turner rundt og vifter med de små armene og beina 😍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel @Isabel94 @monroe927 @Påske-egget

Da var vist ikke fastlege uke 12 og jordmor uke 16 så sent likevel :) Jordmor ville ha meg inn i uke 16 siden jeg skal til fastlegen i uke 12 :) Jeg har nok behov for litt ekstra kontroller hos jordmor etter lang og tung vei mot å bli gravid :)

 

Jeg har hatt ferie en stund allerede og har 2 uker igjen :) Kos dere med ferie alld som har ferie nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Dame1989 

Jeg var på første svangerskapskontroll uken som gikk - i uke 13. Har til nå vært på to ultralydkontroller og føler meg godt ivaretatt, så kommer nok til å gå til kontroll etter «standarden». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos jordmor første gang i uke 8. Jeg fikk time bare noen dager etter at jeg tok kontakt. Det er tydeligvis forskjell fra kommune til kommune dette. Så blir det legetime i uke 11, og ny jordmortime i uke 24. Og så ordinær ultralyd i uke 19 da😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tippet jeg 14 uker - og det var denne uken jeg mistet forrige gang i MA. 
Litt blandede følelser, og Kjenner nok litt på at noe av frykten kommer snikende igjen, men prøver å legge den bort.  Jeg vet jo så godt at det ikke er noe jeg kan gjøre fra eller til annet enn og vente. Dessuten har jeg bestemt meg for å fokuserer på det positive og prøve å tenke at så lenge alt kjennes «normalt» så er det mest sannsynlig det. 

Reiser heldigvis bort i morgen på hytteferie med kjæresten, og kjenner at det skal bli deilig og få tankene over på andre ting 💕 

Ikke meningen å gjøre dette til en negativ post, og jeg må jo si at det er veldig deilig å se at magen faktisk vokser litt for hver dag som går nå. 
Når jeg ligger flatt ser jeg kulen veldig tydelig.  ❤️ 
Kan også meddele at kvalmen fortsatt er ganske dominerende og slår meg litt ut, men ellers er den fysiske formen stigende, og jeg har fått trent hele 4 ganger denne uka! 😃

Flere som Begynner å få en liten mage nå? Og hvordan er formen deres? 🥰

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Forstår godt det vekker følelser i deg, helt naturlig det. Fokuser som du sier på ting du kan få gjort noe med, og ikke ting du ikke kan gjøre noe med. Krysser alt jeg kan for at denne gangen går det veien 🥰

Så fint å lese at formen din er stigende! Kjempebra at du holder deg igang! Jeg håper jeg er i stand til det samme snart. Her er formen dessverre veldig dårlig, men beholder litt mer mat og drikke nå - så da vil jeg tro energien kommer tilbake snart 🤞🏻💫

Så gøy du ser en forskjell! Jeg ser ingen tydelig kul, men føler jeg derimot ser oppblåst ut.. hehe. Jeg har litt fett fra før, så tror nok det tar litt lenger tid før det synes. Er også førstegangs så da kan det nok ta litt mer tid, men gleder meg aller mest til å kjenne liv etterhvert 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...