Gå til innhold

Hyttetur med mine og dine barn


Tigerlilje82

Anbefalte innlegg

Tigerlilje82 skrev (18 minutter siden):

Ja hun har ikke mensen eller noe sånt. Jeg vet det. Så jeg er enig at man burde snakket sammen for å finne løsninger og ikke bare skåret igjennom. Takk for det ☺️ 

Hva tenker du, dere skal tjene på å diskutere jentas intimgrenser i plenum?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (5 minutter siden):

Hva tenker du, dere skal tjene på å diskutere jentas intimgrenser i plenum?

Høre hva som er grunnen. Dette med kropp osv er noe folk her inne sier. Jeg vet ikke om det er grunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tigerlilje82 said:

Høre hva som er grunnen. Dette med kropp osv er noe folk her inne sier. Jeg vet ikke om det er grunnen. 

Og det tror du en niåring sier i et fellesmøte? 

Jeg skjønner du er mor og jobber for å inkludere ditt barn. Men hva slags holdninger lærer du sønnen din om det er ok at han skal få sutre seg til å dele rom med en jente mot hennes ønske? 

Ta det som en mulighet til å lære din sønn å være en bra mann som respekterer jenters ønsker og grenser. 

Fortsett med å jobbe med inkludering. Men ikke på soverommet. 

Anonymkode: 849ba...7f5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden, og er i grunnen enig med de aller fleste her! Dette er en merkelig problemstilling og du har et merkelig fokus! Barna blir større, og de er av forskjellig kjønn. Ikke bor de sammen heller. Er det ikke en naturlig løsning at hver familie har sitt eget rom? Så kan alle barna sove sammen med dem de føler seg komfortable med? Dere sover vel ikke hele hytteturen heller, så jeg skjønner egentlig ikke at dette er et problem... Dere er jo sammen hele tida ellers på turen - måltider, aktiviteter, sosialt osv..? 

Anonymkode: 58420...6c9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og det tror du en niåring sier i et fellesmøte? 

Jeg skjønner du er mor og jobber for å inkludere ditt barn. Men hva slags holdninger lærer du sønnen din om det er ok at han skal få sutre seg til å dele rom med en jente mot hennes ønske? 

Ta det som en mulighet til å lære din sønn å være en bra mann som respekterer jenters ønsker og grenser. 

Fortsett med å jobbe med inkludering. Men ikke på soverommet. 

Anonymkode: 849ba...7f5

Hva slags holdninger lærer datteren av sin far som lar henne sutre seg til å sove på rom med sin tenårings-bror uten at han blir spurt? Skal ikke tenåringen (som er i puberteten!! Siden folk fokuserer sånn på det) få ytre sin mening før lillesøsteren bare maser igjennom sin vilje hos faren? Hva med hennes oppdragelse? Det er kun en av foreldrene som tramper igjennom forslag uten å ha diskutert det med de involverte, og det er ikke ts. 

Anonymkode: 03d52...b6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er særbo, men er sammen i ferier og helger. Altså ikke noe "bo-sammen" søskenforhold. Likt som vi har med våre beste venner. Sammen i de fleste helger og ferier.                                                                                                                                     4 barn, 3 jenter og 1 gutt. Inntil de var rundt 8-10 år delte yngste gutt og jente rom. Etter det ville yngste jenta heller sove med de eldste jentene. Helt forståelig. Og null sirkus fra guttens foreldre. De leker og koser seg på dagen, men også da er det lov å trekke seg litt tilbake hvis man ønsker.

En niårig jente er på full fart inn i puberteten. Hvis du fikk sjokk av hun plutselig ikke ville dele rom med din sønn, kommer du til å få mange sjokk fremover. Hun kommer inn i en periode der hun ikke lenger er/føler seg som en 6-åring hvor det er helt greit og naturlig å være tett på gutter.

Dette må dere faktisk bare respektere.

Selv ble jeg påtvunget til å overnatte på et loft med min fetter da jeg var ti, og han var like gammel. Da skjedde det ting som absolutt ikke burde skje, og han lå og klådde på meg og fikk meg til å ta på seg om natten. Jeg var livredd og skjønte ingenting. Guttene er også på vei inn i puberteten, men utforskertrang. Det er også helt naturlig.

Så altså helt normalt, og absolutt ok,  at jenten ikke vil dele med din sønn. De er tross alt ikke så nær når de ikke er søsken og bor fast sammen. Uansett hva du ønsker og tenker om dette. Du bør ta en prat med sønnen din og si at sånn er det, ting endrer seg etter hvert som man vokser til. Han må tåle å ikke bli skuffet av dette.

 

Anonymkode: b5f60...69e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tigerlilje82 skrev (53 minutter siden):

Høre hva som er grunnen. Dette med kropp osv er noe folk her inne sier. Jeg vet ikke om det er grunnen. 

Denne tråden blir bare kleinere og kleinere. Mener du virkelig at hun må brette ut om grunnen til at hun ikke ønsker å dele rom med din sønn? Det er ikke sikkert det er noe hyggelig for din sønn heller. Hun vil ikke dele rom med din sønn, det burde respekteres. Så har far tatt et valg om at det er greit at hun sover med sin bror, hvordan det ble løst er en annen sak. Hun burde uansett slippe å sove sammen med din sønn når hun har sagt hun ikke vil. 

Anonymkode: fb767...f07

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Denne tråden blir bare kleinere og kleinere. Mener du virkelig at hun må brette ut om grunnen til at hun ikke ønsker å dele rom med din sønn? Det er ikke sikkert det er noe hyggelig for din sønn heller. Hun vil ikke dele rom med din sønn, det burde respekteres. Så har far tatt et valg om at det er greit at hun sover med sin bror, hvordan det ble løst er en annen sak. Hun burde uansett slippe å sove sammen med din sønn når hun har sagt hun ikke vil. 

Anonymkode: fb767...f07

Helt enig. Skremmende å presse sånn på. Her må det bare respekteres at jenten ikke vil dele lenger. Og sønnen må få beskjed om at dette er helt naturlig. For alt i verden, ikke lag noe felles møte ut av dette. Det er i så fall en god oppskrift på å ødelegge alle relasjoner helt.

Anonymkode: b5f60...69e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom hele tråden. Som flere her har vært inne på, så tror jeg ikke det var tilfeldig at du, TS, ikke nevnte i HI at din barn er en gutt, mens du nevnte at yngste til din særboer er jente. Selvsagt skal ikke jenta tvinges til å dele rom med sin stebror. Som ikke en gang er stebror i ordets rette forstand, siden de ikke bor sammen til vanlig. 

Det er en grunn til at begrepet «jentelus» og «guttelus» finnes. For barn i den alderen er det naturlig å oppdage at man har ulike kjønn og å ta vare på sitt privatliv. Jenta ønsker nok helst å ha enerom, men har kommet med et kompromiss helt på egenhånd, nemlig å dele rom med sin bror. En annen løsning kan være å la de to guttene sove sammen. Du skal uansett ikke overkjøre jenta. Prøver du på det, blir raskt resultatet at hun nekter å bli med på hytteturen. Med de komplikasjonene det gir. Og det er vel ikke det du ønsker, TS? Kjemp for din sønn, men ikke på bekostning av jentas intimgrenser. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan en mor kan få seg til å argumentere for at en jente skal dele rom med en gutt mot sin vilje med argumentet - min uskyldige lille gulle gutt blir lei seg... 

hvem vet hva som ligger bak eller om det skjedde noe sist de sov sammen? 🤷‍♀️ Kanskje gutten snorker veldig? Kanskje han fikk reisning om morgenen? Kanskje han promper veldig når han sover? Altså hun skal da vel ikke behøve å måtte forklare seg?? Nei er nei! Hun vil ikke. 
sønnen din må tåle å få høre det sikkert mange ganger mer i livet... skal mamma ordne opp da også? Kanskje ringe til militæret/folkehøyskolen og fortelle hva gullegutt må få for å ikke bli lei seg? 

Anonymkode: 9fcd9...e8d

 

Tigerlilje82 skrev (12 timer siden):

Dette blir for usaklig til å kommentere tilbake på. Håper du ikke er mor. 

TS, hvorfor mener du at AB..e8d sitt innlegg er usaklig? Og hvorfor håper du at AB..e8d ikke er en mor? Jeg syns hun høres ut som en god mor som klarer å sette seg inn i hva en ungjente kan ha opplevd og føler. Selvsagt kan det ha skjedd noe ubehagelig for jenta sist de to delte rom sammen. AB..e8d er faktisk så saklig at hun foreslår flere scenarioer, ikke bare noe som er relatert til det seksuelle. Du må bare innse at din lille gutt ikke vil være en liten gutt bestandig. Og at en jevnaldrende jente ikke ønsker å dele rom med ham, uansett hva grunnen måtte være. Til mer du graver i det, til verre vil det bli. Det beste du kan gjøre er å gi dette så lite fokus som mulig. La jenta slippe å forklare seg, så kanskje du slipper å få høre en sannhet du ikke ønsker.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (På 6.5.2021 den 18.53):

Vi er særbo med mine og dine barn. De har vært i hverandres liv de 3,5 siste årene. Da var de minste 5 og 6. De minste to, en min og en hans har sovet på samme rom fra start og det har vært stas i ferier og helger. Nå skal vi på hyttetur i helgen og dattera til kjæresten min som blir 10 år nå vil ikke sove på rom med mitt barn mer. Det har faren godtatt blankt. Jeg vet mitt barn vil bli såret over dette og mener vi kunne hørt om hvorfor og finne en løsning som var ok for begge. Da skal de to som er hans barn dele rom mens min skal være alene. Jeg syns dette ble trist, og hadde nok ikke gjort det på samme måte om det var omvendt. Er opptatt av å lære mitt barn at alle skal ha det bra og vise omtanke med valgene sine. Hva tenker dere? 

Heregud, det hadde jeg ikke en gang reagert på. 

Anonymkode: 86c42...2bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har denne hytteturen allerede vært så det holder fint med gode råd nå. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags holdninger lærer datteren av sin far som lar henne sutre seg til å sove på rom med sin tenårings-bror uten at han blir spurt? Skal ikke tenåringen (som er i puberteten!! Siden folk fokuserer sånn på det) få ytre sin mening før lillesøsteren bare maser igjennom sin vilje hos faren? Hva med hennes oppdragelse? Det er kun en av foreldrene som tramper igjennom forslag uten å ha diskutert det med de involverte, og det er ikke ts. 

Anonymkode: 03d52...b6d

Hvem sa at storebror ikke er spurt? 

Anonymkode: 849ba...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Tigerlilje82 said:

Nå har denne hytteturen allerede vært så det holder fint med gode råd nå. Takk! 

Hvordan håndterte dere å respektere alle barna? 

Anonymkode: 849ba...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at hytteturen er over, men det kommer sikkert flere turer. Når barna begynner å bli såpass store tenker jeg det vil være helt naturlig å la guttene dele rom, og så får jenta eget rom.

Jeg har selv en datter, og hun hadde startet på puberteten når hun var 9-10 år. I tillegg er jenter fortere modne enn gutter. Det er bare sånn naturen er.

Det er viktig at hun blir hørt når hun opplyser om egne grenser, og det er nettopp det dette er. Hun ønsker ikke å dele rom med en gutt som ikke er hennes bror. 

Du skal ikke akseptere at de ikke kan være sammen på dagtid/kveldstid, da bør ingen utelates. MEN, når det gjelder hvor de skal sove, så bør ihvertfall hun som eneste jente bli hørt. Jeg skjønner faktisk godt at hun ikke ville dele rom med sønnen din, siden mye skjer i kroppen hennes nå fremover, og det kan føles både flaut og ubehagelig.

Jeg tenker også at din største utfordring er at du sammenligner henne med sønnen din, og det blir en veldig feil sammenligning siden han er en gutt, og hun er jente. Nå - og mange år fremover - vil de være på forskjellig sted når det gjelder modning og utvikling av kroppen. 

Vær glad for at hun står opp og sier fra at hun ikke ønsker dette. Det viser at hun står opp for egne intimgrenser. Ikke lag noen stor sak av dette, det gjør det bare verre i forhold til ditt samarbeid med henne. Allier deg heller litt med henne siden du er "jente" og hun er det. Så kommer du til å bli en viktig person for henne fremover.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (1 time siden):

Nå har denne hytteturen allerede vært så det holder fint med gode råd nå. Takk! 

Med de holdningene du har til jenta, så ser det ut som du kan trenge mange råd videre også. 

Anonymkode: 57bab...20d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Med de holdningene du har til jenta, så ser det ut som du kan trenge mange råd videre også. 

Anonymkode: 57bab...20d

Men dette vet jo ikke du noe om. Du kjenner hverken meg eller henne og vet ikke hvordan relasjon vi har. Så da kan men heller kommentere litt saklig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan håndterte dere å respektere alle barna? 

Anonymkode: 849ba...7f5

Det ble jenta og storebror for seg og min på eget rom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (7 minutter siden):

Det ble jenta og storebror for seg og min på eget rom. 

Neste gang kanskje gutta kan dele rom? du har også en unik mulighet til å bygge relasjon til stedatter her, ved å komme henne I møte på dette, vise du tar henne på alvor og vise trygghet og tillit.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (7 minutter siden):

Neste gang kanskje gutta kan dele rom? du har også en unik mulighet til å bygge relasjon til stedatter her, ved å komme henne I møte på dette, vise du tar henne på alvor og vise trygghet og tillit.  

Jeg har ikke pratet med henne om dette. Det er faren som tar den. Jeg tenkte bare de kunne pratet om det og jeg bli informert. Kanskje det var noe vi kunne gjort for at hu skulle trivdes med det. Jeg vet ikke om kropp er grunnen. Hun dusjer og er naken med faren og broren på badet liksom. Jeg har ikke sagt noe til henne om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...