Gå til innhold

Hyttetur med mine og dine barn


Tigerlilje82

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette må være det rareste innlegget jeg har lest.... 

ts du er altså skuffet over at far har avgjort at sin datter skal få ønsket sitt oppfylt og ikke sove på rom med din sønn? Sin stebror? 
 

Du er skuffet fordi din sønn ble lei seg? For at han ikke fikk tvunget igjennom å sove på rom med en som ikke vil?

du skulle ønske dere kunne løst det slik at alle ble fornøyd? (Altså at din sønn ble fornøyd....) 

du synes de andre har oppført seg dårlig? 
ser du ikke selv hvor dårlig du oppfører deg? Herregud det er ikke lille Epstein du har lyst til å oppdra heller? 
 

«jeg fikk ikke sove på rom med den jeg ville... la meg klage litt til mamma så ordner hun det for meg mot jentas vilje....»

Anonymkode: 9fcd9...e8d

Nå er livet fullt av ting man må gjøre selv om man ikke har lyst til, men med dialog så kan man snakke sammen og alle kan bli hørt på hva de tenker. Min sønn godtar det han får beskjed om som jeg har skrevet hundre ganger før her, men jeg syns vi kunne snakket om dette i forkant. Vi skal feriere sammen i sommer i to uker, og det er ikke soverom til alle på hotell for å si det sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du at en far skal tvinge sin datter dele rom med din gutt mot sin vilje for at din gutt ikke skal bli lei seg??? 
 

også nevner du ord som respekt, empati, hensyn men vet ikke hva de betyr tydeligvis 🤷‍♀️

Anonymkode: 9fcd9...e8d

Jo, men mener du at det kun er en som skal ta hensyn da bestandig? Og at det ikke skal være gjensidig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg reagerte mest på det jeg har uthevet. Hvis han setter ned foten uten å engang diskutere problemstillingen med deg som er den andre voksne, så hadde jeg bare sagt at han fikk dele rom selv med datteren, og så tar du ene soverommet og deler med sønnen din. Det hadde vært min løsning. 
Jeg er enig med deg i at alle skal høres. Synes det høres veldig hysterisk ut at en 3.klassing plutselig ikke kan dele rom med en venn av motsatt kjønn. Da kan hun sove med faren sin i stedet.

Anonymkode: 03d52...b6d

Det er da ingenting å diskutere. Selvsagt aksepterer han datters ønske

Anonymkode: 47f19...16a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (9 minutter siden):

Jo, men mener du at det kun er en som skal ta hensyn da bestandig? Og at det ikke skal være gjensidig? 

Da får du heller ta tak i alle de andre gangene din sønn ikke blir tatt hensyn til, enn å presse på med sovearrangementet. 

Anonymkode: f474d...56d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (3 timer siden):

Mitt barn får veldig sjelden viljen sin. Det er ganske bevist fra min side. Og hadde det vært motsatt og det var den andres barn som kom alene og mine to som skulle være sammen hadde jeg sagt fra og sagt at det ikke var greit. Når valg går på bekostning av andre så syns jeg det er viktig å se på det på nytt. Mitt barn sov alene i helgen. Men det betyr ikke at jeg er enig i den beslutningen. Det hadde ikke såret den jenta å sove med han, og det hadde kanskje lært henne å ta vare på de som er yngre, å glede noen, å vise empati. Det hadde jeg gjort hvis det var omvendt. 

Jeg forstår deg godt. Jeg har selv ett barn, mannen har to. De er alle på samme alder, og nei, de to barna hans får faktisk ikke stenge ute mitt ene i feks sovesituasjoner på ferie. Enten alle alene, eller alle sammen. Det er ikke noe kjekt å være " enebarnet" uten ekte søsken (som du ganske sikkert har forsaket fordi mannen din hadde nok med de to han hadde) mens de to ekte søsknene kjører et løp som stenger en ute. 

 

Anonymkode: 16800...ecf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår deg godt. Jeg har selv ett barn, mannen har to. De er alle på samme alder, og nei, de to barna hans får faktisk ikke stenge ute mitt ene i feks sovesituasjoner på ferie. Enten alle alene, eller alle sammen. Det er ikke noe kjekt å være " enebarnet" uten ekte søsken (som du ganske sikkert har forsaket fordi mannen din hadde nok med de to han hadde) mens de to ekte søsknene kjører et løp som stenger en ute. 

 

Anonymkode: 16800...ecf

Det er akkurat på en prikk sånn det er hos oss ja. Så det var derfor det var ekstra sårt å se på. Godt noen ser litt andre sider av saken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er da ingenting å diskutere. Selvsagt aksepterer han datters ønske

Anonymkode: 47f19...16a

Så datteren skal være den eneste som blir hørt, og som får bestemme at hun skal dele rom med sin storebror -helt uten at storebroren har noe å si?

Anonymkode: 03d52...b6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (23 minutter siden):

(...) Vi skal feriere sammen i sommer i to uker, og det er ikke soverom til alle på hotell for å si det sånn. 

Håper dere har avklart fordelingen av soverom på ferie før avreise. (Jeg ville sovet med mitt eget barn, hvis samme problem oppstår.) 😊

Anonymkode: 03d52...b6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du gjør ditt barn noen tjeneste ved å fremheve hans ønsker som viktigere enn andres grenser. Du har nok litt tunnelsyn her, det er tydelig i innleggene dine at du ser ditt barns behov og ikke de andres.

Anonymkode: 5f6fa...4c7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke du gjør ditt barn noen tjeneste ved å fremheve hans ønsker som viktigere enn andres grenser. Du har nok litt tunnelsyn her, det er tydelig i innleggene dine at du ser ditt barns behov og ikke de andres.

Anonymkode: 5f6fa...4c7

Du kan jo lese noen innlegg opp fra anonym som opplever det samme. Det er ikke fullt så enkelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er veldig spesielt at du lager en stor sak ut av. Er det krise om ditt barn må sove alene på en hyttetur? 
Er det mer riktig at kjærestens barn skal ta hensyn til ditt barns (dine?) ønsker enn egne ønsker? 
Det er spesielt at du ikke forstår at din måte ikke er den eneste og beste. Det er snakk om barn her. Merkelig at en voksen skal trumpe gjennom viljen sin og få barna til å føye seg. 
Forøvrig er jeg enig med mannen om at barna som er søsken skal få sove sammen hvis de ønsker det. Hvis pappas kjæreste skal bestemme at søsknene ikke får sove sammen da er pappas kjæreste rimelig sær. 

Anonymkode: 9214b...a8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (På 6.5.2021 den 18.53):

Vi er særbo med mine og dine barn. De har vært i hverandres liv de 3,5 siste årene. Da var de minste 5 og 6. De minste to, en min og en hans har sovet på samme rom fra start og det har vært stas i ferier og helger. Nå skal vi på hyttetur i helgen og dattera til kjæresten min som blir 10 år nå vil ikke sove på rom med mitt barn mer. Det har faren godtatt blankt. Jeg vet mitt barn vil bli såret over dette og mener vi kunne hørt om hvorfor og finne en løsning som var ok for begge. Da skal de to som er hans barn dele rom mens min skal være alene. Jeg syns dette ble trist, og hadde nok ikke gjort det på samme måte om det var omvendt. Er opptatt av å lære mitt barn at alle skal ha det bra og vise omtanke med valgene sine. Hva tenker dere? 

Jeg synes du bør tenke på hvordan dette vil påvirke sønnen din i det lange løp. Hva slags arr vil han få på sjelen av å aldri få viljen sin, alltid følge stesøsknenes rutiner, vilje etc. ? Er det noe som vil føre til en følelse av maktesløshet, av å ikke være viktig? Kan han få problemer med følelsen av avvisning senere i livet? Jeg tenker at du har større problemer enn sovearrangementet. 

Stedatteren din har nå valgt å velge bort sønnen din i sovesituasjonen. Hva hvis hun tar mer og mer avstand også på andre områder?

Anonymkode: 71d15...df7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes du bør tenke på hvordan dette vil påvirke sønnen din i det lange løp. Hva slags arr vil han få på sjelen av å aldri få viljen sin, alltid følge stesøsknenes rutiner, vilje etc. ? Er det noe som vil føre til en følelse av maktesløshet, av å ikke være viktig? Kan han få problemer med følelsen av avvisning senere i livet? Jeg tenker at du har større problemer enn sovearrangementet. 

Stedatteren din har nå valgt å velge bort sønnen din i sovesituasjonen. Hva hvis hun tar mer og mer avstand også på andre områder?

Anonymkode: 71d15...df7

Det var litt derfor jeg tenkte litt på dette, da vi alltid følger deres greier på alt. Mitt barn tar alltid hensyn og er ofte alene også pga at de to står sterke sammen. Det er jeg helt enig at ikke er så greit i det lange løp og også derfor vi ikke bor sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette syns jeg er veldig spesielt at du lager en stor sak ut av. Er det krise om ditt barn må sove alene på en hyttetur? 
Er det mer riktig at kjærestens barn skal ta hensyn til ditt barns (dine?) ønsker enn egne ønsker? 
Det er spesielt at du ikke forstår at din måte ikke er den eneste og beste. Det er snakk om barn her. Merkelig at en voksen skal trumpe gjennom viljen sin og få barna til å føye seg. 
Forøvrig er jeg enig med mannen om at barna som er søsken skal få sove sammen hvis de ønsker det. Hvis pappas kjæreste skal bestemme at søsknene ikke får sove sammen da er pappas kjæreste rimelig sær. 

Anonymkode: 9214b...a8d

Nå handler det om mange ting her. Og at mitt barn aldri får sin vilje omtrent og vi følge alltid deres opplegg. To søsken som alltid er sammen og står sterke mot en som er yngre og alene. Det er greit å ta hensyn til alle. De to har hverandre uansett. Da hadde det vært fint å snakke om hvordan man kan løse dette så ikke mitt barn fortsetter å være alene i ferier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (18 minutter siden):

Nå handler det om mange ting her. Og at mitt barn aldri får sin vilje omtrent og vi følge alltid deres opplegg. To søsken som alltid er sammen og står sterke mot en som er yngre og alene. Det er greit å ta hensyn til alle. De to har hverandre uansett. Da hadde det vært fint å snakke om hvordan man kan løse dette så ikke mitt barn fortsetter å være alene i ferier. 

Men nå når de blir tenåringer er det faktisk naturlig at stesøsken ikke deler rom lenger. Jenter modnes jo også oftest fortere og det er ikke sikkert hun synes det er kjempegøy nå allerede. Da jeg var ti hadde jeg fått mensen, hadde ikke vært kjempegøy dele soverom med stebror da, feks. 

Anonymkode: 4e8b3...116

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke lyst til å dele rom med stebror, og det må respekteres. Hun kan være sjenert, hun kan ha fått mensen. Det kan være andre grunner. Grensene hennes skal uansett respekteres selv om hun ikke vil si hvorfor! Den som ikke vil er den som skal bli hørt. Så får heller sønnen din sove inne hos deg/dere.

Anonymkode: 00035...907

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har ikke lyst til å dele rom med stebror, og det må respekteres. Hun kan være sjenert, hun kan ha fått mensen. Det kan være andre grunner. Grensene hennes skal uansett respekteres selv om hun ikke vil si hvorfor! Den som ikke vil er den som skal bli hørt. Så får heller sønnen din sove inne hos deg/dere.

Anonymkode: 00035...907

Hva med storebroren? Skal ikke han bli hørt? Lillesøsteren fikk bestemme at hun skal sove med storebror, helt uten at far forhørte seg med storebror.
 

Jeg observerer at alle tror det er kun to barn sine valg det står mellom (jenta og stebroren), men det er faktisk et tredje barn som ifølge flere tydelig skal overkjøres av lillesøster.

Anonymkode: 03d52...b6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (På 6.5.2021 den 19.30):

Er vel ikke noe galt i å gjøre noe noen ganger som gjør andre glad også? I voksenlivet så må man jo ta hensyn og lære seg å gjøre ting som ikke er førstevalg..? Jeg hadde hvertfall sagt det til mitt barn at vi kan finne en løsning og at den andre hadde satt pris på om de sov på samme rom da dette er så sjelden.  Gjør ingenting å lære seg det. 

Hør på rådene du får nå.  
 

Du kan jo sove på samme rom som datteren din du, om du synes synd i henne. Datteren din syns sikkert det er stas å sove sammen med deg også. Min på 12 syns iallfall det er koselig å overnatte i senga sammen med meg når det er mulighet for det.

Anonymkode: 6f1b6...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva med storebroren? Skal ikke han bli hørt? Lillesøsteren fikk bestemme at hun skal sove med storebror, helt uten at far forhørte seg med storebror.
 

Jeg observerer at alle tror det er kun to barn sine valg det står mellom (jenta og stebroren), men det er faktisk et tredje barn som ifølge flere tydelig skal overkjøres av lillesøster.

Anonymkode: 03d52...b6d

Ja, hvis storebror nekter å sove med lillesøster, så må selvsagt også han også bli hørt!

Anonymkode: 00035...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, hva angår å dele rom med motsatt kjønn skal den som sier nei være den som blir hørt. Noe annet er å lære jenter at de ikke kan si nei fordi det er så sårende for mannen. 

Anonymkode: 47f19...16a

Dette er så viktig! Det å sette grenser for seg selv er viktig og skal bli hørt!

Ts, kan ikke du bare.. gi deg? Respekter jenta. Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å forstå at ei jente i puberteten ikke ønsker å dele rom med en gutt på 10. Det hadde jeg ikke hatt lyst til selv på den alderen heller og det hadde opplevdes veldig ubehagelig om dette ikke ble respektert.

Anonymkode: 079eb...76e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...