Gå til innhold

Hyttetur med mine og dine barn


Tigerlilje82

Anbefalte innlegg

Tigerlilje82 skrev (5 minutter siden):

Det har jeg. De har delt rom eller seng siden de var 5, derfor det kom som et sjokk for oss begge nå bare. Aldri vært noe sak før. 

Sjokk? Logikk er det. Det er vel helt normalt å ikke ønske å sove med det motsatte kjønn, når man kommer til den alderen jenta har kommet til?

Hadde følt meg mer tryggere å sove på rom med storebror, enn stebror.

Anonymkode: 43883...3ce

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det er så rart at en gutt på snart 10 år ikke vil dele rom/seng med en jevnaldrende jente, søsken eller ei.... Jeg har tre stebarn, hvorav de tettest i alder er motsatt kjønn, og de delte gjerne rom og seng en god stund, men sluttet med det i god tid før noen av dem fylte 10.

Sånn er det bare, og det må datteren din bare godta. Det er lov til å synes at det er dumt forsåvidt, men ville aldri laget noen sak ut av det. Da ville jeg heller sovet sammen med datteren min selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tigerlilje82 skrev (2 timer siden):

Det er det jeg mener vi burde gjøre.  Finne litt ut av det og se om man kan finne en løsning på sikt så alle blir hørt. Jeg tenker ikke tvinge noen, men kan man kanskje finne en løsning. Er det helt utelukkes så er det det. Men kanskje man kan si noe om hva mitt barn føler også i dette. Det er alt. 

Ja det høres fornuftig ut. Ikke tvinge, men høre litt med dem og prøve å finne utav det. Det må være lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig å ikke ville dele rom med en gutt lenger når de kommer i den alderen, og veldig spesielt at ikke du ser det. Forstår godt at hun heller vil dele med broren. Hadde følt det samme selv på den alderen.

Du må fortelle sønnen din at dette er en helt normal utvikling, ikke spill såra og vonbråten.

Skal du bevare et ok forhold må du respektere dette. Ha det moro på dagen sammen, om natten sover de uansett.

Anonymkode: b5f60...69e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/6/2021 at 9:13 PM, Tigerlilje82 said:

Det kan det være såklart. Jeg har en gutt. De har vært tette siden de var fem år og alltid delt rom eller seng så dette var helt nytt nå. 

Jeg har tenkt at du fikk unødvendig mye kritikk før dette. For selv om du er den forhatte stemor til disse barna, er ditt barn også et barn som trenger å bli sett. 

Men du vil altså at stedatter på ti skal tvinges til å dele rom med sønnen din på ti? Jenter og gutter er utrolig forskjellig modenhetsnivå på den alderen. Ei jente på ti kan også ha begynt å få pupper osv. Jævla kult å da måtte dele rom med en litt umoden gutt man ikke kjenner like godt. 

Anonymkode: 849ba...7f5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 8.23):

Jeg har tenkt at du fikk unødvendig mye kritikk før dette. For selv om du er den forhatte stemor til disse barna, er ditt barn også et barn som trenger å bli sett. 

Men du vil altså at stedatter på ti skal tvinges til å dele rom med sønnen din på ti? Jenter og gutter er utrolig forskjellig modenhetsnivå på den alderen. Ei jente på ti kan også ha begynt å få pupper osv. Jævla kult å da måtte dele rom med en litt umoden gutt man ikke kjenner like godt. 

Anonymkode: 849ba...7f5

Er ikke en forhatt stemor. Vi har alle en god tone og alltid hatt det. Jeg blander meg lite borti oppdragelsen av hans barn. 
I denne situasjonen ble det veldig sårt for mitt barn og når det går litt utover andres følelser så syns jeg det blir leit. Det går begge veier. Denne jenta sover med pysj uansett så kropp trenger man ikke å vise. Det blir litt som man er på tur med jobben. Da ligger man kanskje med trøye og ikke splitter naken når man deler rom med noen. Man tilpasser seg gjerne situasjonen i tillegg. Jeg tenkte man kunne spille litt på empatien til jenta også slik at hun forsto at han ble lei seg for det. Men det var tydelig her inne hvertfall at det var ikke mitt barn som skulle bli hørt her 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du likt å sove på et rom med en mannlig kollega? Eller tvinge din sønn til å sove på et rom med en jente fra klassen? Det tror jeg neppe.. Du skriver jo også at ditt barn og dine stebarn ikke sees så ofte, i tillegg er dette en jente og en gutt (som man heller kan kalle bekjente) som du ønsker å tvinge til å sove på samme rom! Så skjønner godt at datteren velger sin egen bror over en gutt som har vært litt tilstede i noen år! Nå er de i tillegg straks tenåringer, så blir noe helt annet enn da de var barn, og i den alderen vokser de opp både fysisk og mentalt! Noe som de syntes var greit da de var barn, syntes de kanskje ikke er like greit nå lenger!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knottogtott skrev (42 minutter siden):

Hadde du likt å sove på et rom med en mannlig kollega? Eller tvinge din sønn til å sove på et rom med en jente fra klassen? Det tror jeg neppe.. Du skriver jo også at ditt barn og dine stebarn ikke sees så ofte, i tillegg er dette en jente og en gutt (som man heller kan kalle bekjente) som du ønsker å tvinge til å sove på samme rom! Så skjønner godt at datteren velger sin egen bror over en gutt som har vært litt tilstede i noen år! Nå er de i tillegg straks tenåringer, så blir noe helt annet enn da de var barn, og i den alderen vokser de opp både fysisk og mentalt! Noe som de syntes var greit da de var barn, syntes de kanskje ikke er like greit nå lenger!

Det blir helt feil å sammenligne voksne og barn. Og ja jeg hadde sagt at mitt barn måtte sove på rom med ei jente i klassen hvis det var tilfelle. Jeg tenker ikke mitt barn tar skade av å ikke få viljen sin hele tiden og måtte gjøre ting som ikke er førstevalg. For sånn er livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tigerlilje82 said:

Det blir helt feil å sammenligne voksne og barn. Og ja jeg hadde sagt at mitt barn måtte sove på rom med ei jente i klassen hvis det var tilfelle. Jeg tenker ikke mitt barn tar skade av å ikke få viljen sin hele tiden og måtte gjøre ting som ikke er førstevalg. For sånn er livet. 

Hvorfor gjelder ikke dette for hytteturen? 

Anonymkode: 4f212...1bc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (1 time siden):

Det blir helt feil å sammenligne voksne og barn. Og ja jeg hadde sagt at mitt barn måtte sove på rom med ei jente i klassen hvis det var tilfelle. Jeg tenker ikke mitt barn tar skade av å ikke få viljen sin hele tiden og måtte gjøre ting som ikke er førstevalg. For sånn er livet. 

Så bra! Da er du enig med oss som har svart deg på at det er bra at ditt barn ikke får viljen sin denne gangen 🙂 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knottogtott skrev (9 minutter siden):

Så bra! Da er du enig med oss som har svart deg på at det er bra at ditt barn ikke får viljen sin denne gangen 🙂 

Mitt barn får veldig sjelden viljen sin. Det er ganske bevist fra min side. Og hadde det vært motsatt og det var den andres barn som kom alene og mine to som skulle være sammen hadde jeg sagt fra og sagt at det ikke var greit. Når valg går på bekostning av andre så syns jeg det er viktig å se på det på nytt. Mitt barn sov alene i helgen. Men det betyr ikke at jeg er enig i den beslutningen. Det hadde ikke såret den jenta å sove med han, og det hadde kanskje lært henne å ta vare på de som er yngre, å glede noen, å vise empati. Det hadde jeg gjort hvis det var omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor gjelder ikke dette for hytteturen? 

Anonymkode: 4f212...1bc

Hadde det vært noen som ble lei seg pga valg mitt barn tok så hadde jeg snakket med mitt barn om dette. I dette tilfelle var det mitt barn som ble lei seg. Ikke hun andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (5 minutter siden):

Mitt barn får veldig sjelden viljen sin. Det er ganske bevist fra min side. Og hadde det vært motsatt og det var den andres barn som kom alene og mine to som skulle være sammen hadde jeg sagt fra og sagt at det ikke var greit. Når valg går på bekostning av andre så syns jeg det er viktig å se på det på nytt. Mitt barn sov alene i helgen. Men det betyr ikke at jeg er enig i den beslutningen. Det hadde ikke såret den jenta å sove med han, og det hadde kanskje lært henne å ta vare på de som er yngre, å glede noen, å vise empati. Det hadde jeg gjort hvis det var omvendt. 

Men nå er jo disse barna snart tenåringer, og de ønsker gjerne ikke å sove med andre de ikke tilbringer så mye tid med, og bor med til vanlig. Det må du respektere og sette deg ned og snakke med din sønn om dette! Jenter kommer gjerne også i puberteten og er mer moden i den alderen enn hva gutter er! Ting som var lett som barn er kanskje ikke så lett nå lenger (husker at vi jentene på barneskolen i 7.klasse gjerne dekket seg til og vi gikk en, og en i dusjen alene) Hun velger naturlig sin egen bror over din sønn og det er ikke noe å gjøre med det! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det kan oppleves sårt for ditt barn, siden hun kan føle seg avvist. Slikt sett burde du og sin kjæreste ha en prat i forkant om hvordan dere kan legge til rette for at turen blir hyggelig for alle, selvom det blir endringer i hvem som sover hvor. 
 

Jeg forstår ikke den negative tendensen du møtes med i tråden her (ikke av alle). Alle barn bør bli sett og hørt, så må vi voksne tilrettelegge for at det fungere på best mulig måte. Det er vår jobb som foreldre, steforeldre, tanter, onkler, besteforeldre, nabo osv - i det hele tatt som voksne! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knottogtott skrev (3 minutter siden):

Men nå er jo disse barna snart tenåringer, og de ønsker gjerne ikke å sove med andre de ikke tilbringer så mye tid med, og bor med til vanlig. Det må du respektere og sette deg ned og snakke med din sønn om dette! Jenter kommer gjerne også i puberteten og er mer moden i den alderen enn hva gutter er! Ting som var lett som barn er kanskje ikke så lett nå lenger (husker at vi jentene på barneskolen i 7.klasse gjerne dekket seg til og vi gikk en, og en i dusjen alene) Hun velger naturlig sin egen bror over din sønn og det er ikke noe å gjøre med det! 

Hun er 9 år da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner at det kan oppleves sårt for ditt barn, siden hun kan føle seg avvist. Slikt sett burde du og sin kjæreste ha en prat i forkant om hvordan dere kan legge til rette for at turen blir hyggelig for alle, selvom det blir endringer i hvem som sover hvor. 
 

Jeg forstår ikke den negative tendensen du møtes med i tråden her (ikke av alle). Alle barn bør bli sett og hørt, så må vi voksne tilrettelegge for at det fungere på best mulig måte. Det er vår jobb som foreldre, steforeldre, tanter, onkler, besteforeldre, nabo osv - i det hele tatt som voksne! 

Det var det jeg også tenkte. Finne en løsning som er ok for alle og ikke bare ok for en. Hyggelig med en nøytral melding 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tigerlilje82 skrev (7 minutter siden):

Hun er 9 år da.. 

Ja, det er gjerne da det begynner. Helt vanlig at kroppen begynner å endre seg da, og at man blir mer hormonell i humøret. Synes det er helt sykt at du vil presse en ung jente til å dele rom med en bekjent av motsatt kjønn, du bør heller lære gutten din å respektere jenters grenser, uten å lage noe debatt.

Anonymkode: 83eb8...ea6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sammen med faren, ikke barna. Stebarn har ofte nye trass i seg mot steforeldre og stesøsken. Det er ikke ideelt å være i familie med mine og dine. Jeg er selv stemor til ei jente i tenårene. Har innfunnet meg med at i utgangspunktet er det ikke stor sjanse for å få noe vellykket opplegg rundt slike forhold. Når man aksepterer det slutter man å forvente så mye tror jeg.

Far er sammen med deg. Du med han. Barna er egentlig ikke din sak, utover at du kan være hyggelig med dem og ha normalt samvær. Men stemor/far og stesøsken er for de fleste barn inntrengere og trigger sjalusien i dem og territoriet. Så bare aksepter det og hegne om dine egne barn. Og husk at du er sammen med faren, ikke barna. De er egentlig kun hans ansvar. Kanskje hans barn ikke trenger bånde så mye med dine barn? Kanskje det egentlig ikke faller seg så naturlig? 

Anonymkode: 0cacf...90d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tigerlilje82 said:

Hadde det vært noen som ble lei seg pga valg mitt barn tok så hadde jeg snakket med mitt barn om dette. I dette tilfelle var det mitt barn som ble lei seg. Ikke hun andre. 

Hun andre hadde vel blitt lei seg om hun hadde blitt tvungen til å dele rom med noen hun ikke ville dele rom med. 

Anonymkode: 4f212...1bc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hun andre hadde vel blitt lei seg om hun hadde blitt tvungen til å dele rom med noen hun ikke ville dele rom med. 

Anonymkode: 4f212...1bc

Tror ikke hun hadde blitt lei seg for det. Men at hun sikkert ønsket noe annet ja. De ligger jo i en køyeseng og ikke inntil hverandre uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...