Gå til innhold

Hyttetur med mine og dine barn


Tigerlilje82

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig merkelig ar det er på det området her du velger å ta kampen. 
 

Jeg fikk mensen når jeg var 9 år. Hvis pappa hadde tvingt meg til å sove med en stebror på samme alder, fordi «det var best for alle» hadde jeg lagt meg ute! Det hjelper ikke at de har vært på ferier sammen i flere år, hvis de ikke er så gode venner at de vil sove sammen, så må det respekteres. Neste sommer er hun langt foran din sønn i utviklingen, så like greit å ta det steget nå. 
 

La sovesituasjonen ligge og ta opp kampen på andre områder, for der høres det ut som det er ganske urettferdig. Sov med sønnen din hvis det er kjipt å sove alene, men det vil nok gjøre han enda rarere i de andre to sine øyne. 

Anonymkode: e16b9...1a2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert hun vil sove med storebror heller, men at hun tror det er eneste alternativ. Stakkars, det kan jo være for henne som å velge mellom pest og kolera. Hvorfor kan ikke guttene sove på samme rom da?? Er ikke det mest logisk og greit for alle? Han er jo såpass stor at han kan akseptere det. Ja det er kjipt å henge med en unge på 10 når du er 14, men han tåler det på en ferie hvis han får litt lønn for det. 

Anonymkode: e16b9...1a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tigerlilje82 said:

Nå er livet fullt av ting man må gjøre selv om man ikke har lyst til, men med dialog så kan man snakke sammen og alle kan bli hørt på hva de tenker. Min sønn godtar det han får beskjed om som jeg har skrevet hundre ganger før her, men jeg syns vi kunne snakket om dette i forkant. Vi skal feriere sammen i sommer i to uker, og det er ikke soverom til alle på hotell for å si det sånn. 

Bortsett fra å ikke sove på rom med en som ikke vil...? 

Vet du, jeg forstår veldig godt at du må passe på at ditt barn ikke ekskluderes. Men du skal ikke ta akkurat denne kampen. Ddu skal ikke lære din sønn at jenta må sove på rom med han fordi ellers blir han lei seg. Du skal ikke lære jenta det heller. Du skal oppdra barn med respekt for grenser og samtykke, og du begynner nå. 

Så jobber du med inkludering av sønnen på andre måter. 

Begynn å tenke på hotellferien allerede. Hvem sover hvor. Kanskje du og sønnen, og mannen og sine barn? 

Anonymkode: 849ba...7f5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forstått at du tenker på ekskludering hvis det hadde vært to jenter på samme alder, og uten å spekulere for mye synes jeg det virker som du med vilje har utelatt fra HI at det er snakk om barn av ulikt kjønn. 
 

Jeg heier på deg til å ta kampen på andre områder, men her synes jeg du skal si deg enig. Barna begynner å bli store nå. 

Anonymkode: e16b9...1a2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du dialogen skal handle om? Hva er det du tenker dere skal lande på? 

Jeg skjønner det er sårt om din føler seg utenfor, og i verste fall så får du sove med han selv. Og om det er slik at alt går på stebarnas premisser, så skal du kanskje revurdere hele forholdet? Når det er sagt så virker du veldig opphengt i at det kun er ditt barn som gjelder.

Anonymkode: 59726...1e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (6 timer siden):

Han er da mer enn en bekjent. Vi har vært sammen i nesten alle ferier de siste 3 årene. Og de har delt rom hele tiden. De ligger i hver sin køyeseng med pysj på. Nei jeg ser ikke problemet med det når de er 9. 12-13 ja. 

Skjønner at du kanskje er litt utdatert, siden du ikke har døtre selv, men dette er veldig individuelt. Når man er ni år kan man ha både pupper og mensen rett rundt hjørnet, og da er det veldig ugreit å dele rom med en jevnaldrende gutt som gjerne er langt mindre moden. Selv var jeg seint ute, så for meg hadde ikke dette vært noe stress som 9-åring, men jeg vet da at det var annerledes for de som var tidlig ute. Bestevenninna mi fikk mensen rett rundt da hun fylte ti, datteren hennes er ni nå og har mange tydelige tegn på pubertet allerede.

Anonymkode: 83eb8...ea6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg godt, som mor selv. Kjenner godt igjen den vonde følelsen når ens barn blir såret og lei seg og kanskje føler seg litt utenfor fordi han har blitt valgt bort som romkamerat, og i tillegg hadde gledet seg.

Likevel tenker jeg at det beste du gjør her er å ta en prat med ditt barn og gjerne forklar dette med alder og modenhet, at jenta nå kanskje har blitt for stor til å dele rom med en gutt. Om du forklarer det sånn og at det ikke er personlig tenker jeg det skal gå veldig greit for din sønn 

Anonymkode: 4c726...b4b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (6 timer siden):

Han er da mer enn en bekjent. Vi har vært sammen i nesten alle ferier de siste 3 årene. Og de har delt rom hele tiden. De ligger i hver sin køyeseng med pysj på. Nei jeg ser ikke problemet med det når de er 9. 12-13 ja. 

Han er jo ikke mer enn en bekjent, da de omtrent kun treffes i ferier og ikke bor sammen!

Anonymkode: 12b2b...c4a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (På 6.5.2021 den 19.30):

Er vel ikke noe galt i å gjøre noe noen ganger som gjør andre glad også? I voksenlivet så må man jo ta hensyn og lære seg å gjøre ting som ikke er førstevalg..? Jeg hadde hvertfall sagt det til mitt barn at vi kan finne en løsning og at den andre hadde satt pris på om de sov på samme rom da dette er så sjelden.  Gjør ingenting å lære seg det. 

Sant. Så da kan du dele rom med datteren dun denne helgen. Det kan ikke være noe stort offer, som du selv er inne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er så viktig! Det å sette grenser for seg selv er viktig og skal bli hørt!

Ts, kan ikke du bare.. gi deg? Respekter jenta. Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å forstå at ei jente i puberteten ikke ønsker å dele rom med en gutt på 10. Det hadde jeg ikke hatt lyst til selv på den alderen heller og det hadde opplevdes veldig ubehagelig om dette ikke ble respektert.

Anonymkode: 079eb...76e

Hun er 9 år, så pubertet er vel litt tidlig. Men hun sov på eget rom i helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tigerlilje82 said:

Hun er 9 år, så pubertet er vel litt tidlig. Men hun sov på eget rom i helgen. 

Nei, tror du må lese deg opp på pubertet.

Anonymkode: 7f9ab...c8e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med mannen din og finne løsninger som passer for alle fremover. Det er ikke bare din gutt som skal ta hensyn. I så fall får du begynne å invitere med en kamerat av ham eller noe sånt når dere skal på hytten. Det hadde du muligens gjort i større grad om du ikke var sammen med mannen. Og siden mannen ser ut til å ikke regne dere for en fullverdig familie å være, bør du ta hensyn overfor din unge som om dere ikke er det. 

Hadde dette vært biologiske søsken hadde nå i det minste mannen hørt på alle barna sin mening før han hadde skåret igjennom. Hadde mens eller lignende vært problemet regner jeg med at han hadde informert deg om det.

Lykke til ❤

Anonymkode: 16800...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (På 6.5.2021 den 21.14):

Det har jeg. De har delt rom eller seng siden de var 5, derfor det kom som et sjokk for oss begge nå bare. Aldri vært noe sak før. 

Kom som ett sjokk, dere tåler lite om dette var ett sjokk.

Hva er ditt forslag til løsning da? Du skriver om å finne en løsning hele tiden, men hva mener du er riktig løsning? Det er vel på tide at gullet ditt må finne seg i at han må ta hensyn til at søsken vil sove sammen.  Nå er vel denne hytteturen over og han overlevde nok. Hvis dere skal pp flere hytteturer alle sammen så kan jo du dele rom med han. Da får du samtidig dullet ig dyrket dette sjokket deres.

Anonymkode: 03d97...b6f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kom som ett sjokk, dere tåler lite om dette var ett sjokk.

Hva er ditt forslag til løsning da? Du skriver om å finne en løsning hele tiden, men hva mener du er riktig løsning? Det er vel på tide at gullet ditt må finne seg i at han må ta hensyn til at søsken vil sove sammen.  Nå er vel denne hytteturen over og han overlevde nok. Hvis dere skal pp flere hytteturer alle sammen så kan jo du dele rom med han. Da får du samtidig dullet ig dyrket dette sjokket deres.

Anonymkode: 03d97...b6f

Idiotisk svar fra en som neppe har hatt mine/dine barn på samme alder, og prøvd å skape en følelse av familie ut av det. Hyggelig klarer du heller ikke å være. 

Anonymkode: 16800...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (11 timer siden):

Nei de er 9 begge to. 

Var det ikke søsknene som ville dele rom? Er de tvillinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du må snakke med mannen din og finne løsninger som passer for alle fremover. Det er ikke bare din gutt som skal ta hensyn. I så fall får du begynne å invitere med en kamerat av ham eller noe sånt når dere skal på hytten. Det hadde du muligens gjort i større grad om du ikke var sammen med mannen. Og siden mannen ser ut til å ikke regne dere for en fullverdig familie å være, bør du ta hensyn overfor din unge som om dere ikke er det. 

Hadde dette vært biologiske søsken hadde nå i det minste mannen hørt på alle barna sin mening før han hadde skåret igjennom. Hadde mens eller lignende vært problemet regner jeg med at han hadde informert deg om det.

Lykke til ❤

Anonymkode: 16800...ecf

Ja hun har ikke mensen eller noe sånt. Jeg vet det. Så jeg er enig at man burde snakket sammen for å finne løsninger og ikke bare skåret igjennom. Takk for det ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

likermegher skrev (9 minutter siden):

Var det ikke søsknene som ville dele rom? Er de tvillinger?

Nei de er 9 og 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Idiotisk svar fra en som neppe har hatt mine/dine barn på samme alder, og prøvd å skape en følelse av familie ut av det. Hyggelig klarer du heller ikke å være. 

Anonymkode: 16800...ecf

Enig med deg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts må ta samtalen med sin sønn om pubertet, jenter, gutter, hormoner, blomster, bier, og jenter og  gutters ukrenklige rett på egne grenser. Så tenker jeg din gutt vil få balast til å vokse opp som en bra mann. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigerlilje82 skrev (16 minutter siden):

Nei de er 9 og 12. 

Da kan vel guttene alternativt dele rom, hvis det bare er 3 år mellom dem? 

Ellers synes jeg du bare skal gi deg her. De aller fleste er uenige og synes du skal respektere jenta, så jeg tenker du bør ta det til deg uten å blåse det opp noe mer. 

Anonymkode: 4e8b3...116

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...