Gå til innhold

Dama trekker seg mer og mer unna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt nysgjerrig på hva som ligger bak «vi har hatt våre kamper..» og hvordan dere har kommet til en enighet her..føler du at det ble en grei ordning, mens hun ikke er fornøyd med hvordan ting ble ordnet? Jeg kan ikke svare hverken det ene eller det andre, så lenge jeg ikke aner hvilke konflikter dere har hatt, og hva disse konfliktene handler om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg ga opp forholdet til x'en sluttet jeg å krangle med han og trakk meg unna...Så etter å ha tenkt og planlagt noen måneder ba jeg om skilsmisse og kjøpte han ut av leiligheten.

Anonymkode: 055a0...570

Rimelig drygt kynisk å utsette noen for slik rå falskhet i "noen måneder". 

Men folk er forskjellige.

Ts:

Lei situasjon. Føler med deg.

Først: respekter deg selv og vis deg selv kjærlighet. Ikke finn deg i slikt!

For det andre: konfronter henne. Si at hun er egoistisk og ekkel som velger å oppføre seg slik mot deg nå som du trenger støtte til operasjon. 

Tredje: sier hun noe som gir mening og hun legger ned muren sin, da er det greit.

Sier hun noe som du innerst inne vet er dårlige nyheter, så gjør du slutt der og da. Riv av plasteret fort, få det overstått. Ikke la hun spille med deg og holde deg for narr.

Anonymkode: d2fdd...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er veldig klassisk at kvinner trekker seg unna, slutter å krangle og diskutere, og heller blir fraværende når de ikke har det bra i forholdet.

Det sies at kvinner har sørget og grått fra seg den dagen de forlater sin partner, som ofte sitter igjen som et spørsmålstegn. Hun har kanskje allerede gått gjennom alle stadier som menn går gjennom etter et brudd. Gråt, sinne, frustrasjon, tigger om oppmerksomhet og kjærlighet, likegyldig, og til slutt gidd opp. 

Tenk nøye gjennom de siste månedene/året. Har hun bedt deg om noe, fortalt deg hva hun trenger fra deg? Mange kvinner føler seg ikke hørt og forstått, selv om de har uttrykt sine behov mange ganger. Når de da har sørget fra seg, og bestemt seg for å dra, er det for sent for mannen å gjøre noe, og han skjønner ingenting om hvorfor dama dro.. 

 

Anonymkode: e03db...b96

Dette er klassisk. Jeg har vært igjennom to forhold på 10+ år, og begge endte slik. Jeg satt der som et spørsmålstegn, og hun var fint ferdig med forholdet da dagen kom. Det er utrolig kynisk, men det er slik veldig mange gjør det. På den måten får vi som menn ikke noen mulighet til å gjøre en innsats for forholdet. Enkelte damer meder vi burde vært synske og gjort alle mulig ting for lenge siden, men vi forstår det ikke før de faktisk uttaler ordene. Vi er nok litt enkle sånn.

Kvinner er fra Venus og menn er fra Mars. Det er det som ligger bak, altså dårlig kommunikasjon. 

Anonymkode: 0fcc6...bd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er klassisk. Jeg har vært igjennom to forhold på 10+ år, og begge endte slik. Jeg satt der som et spørsmålstegn, og hun var fint ferdig med forholdet da dagen kom. Det er utrolig kynisk, men det er slik veldig mange gjør det. På den måten får vi som menn ikke noen mulighet til å gjøre en innsats for forholdet. Enkelte damer meder vi burde vært synske og gjort alle mulig ting for lenge siden, men vi forstår det ikke før de faktisk uttaler ordene. Vi er nok litt enkle sånn.

Kvinner er fra Venus og menn er fra Mars. Det er det som ligger bak, altså dårlig kommunikasjon. 

Anonymkode: 0fcc6...bd1

Ja, det handler om kommunikasjon. Selv har jeg også vært i to lange forhold som endte slik. Og i begge forholdene var jeg veldig tydelig på hva jeg trengte. Vi gikk i samtaleterapi i det ene forholdet, og jeg sa rett ut hva mine forventinger og behov var. Mannen jattet med, men det ble ikke store endringer. Jeg forsøkte å tigge, gråte, diskutere, forklare, og til slutt ga jeg opp. Han satte seg og sine behov først, alltid, og jeg var ferdig med forholdet den dagen jeg gikk. Jeg trakk meg unna og ble likegyldig til det hele. 

Mennene forstod ingenting, ba meg komme tilbake osv. Ja, vi er nok fra forskjellige planeter, men jeg var den eneste som jobbet for forholdet. Når mannen lar det skure og gå, og ikke faktisk lytter til, og prøver å gjøre en endring for partneren sin, blir det vanskelig. Føles som å snakke til døve ører. 

Sier ikke at det er slik i alle forhold, men det er mine erfaringer, og jeg har flere venninner som føler det samme. Mannen er som regel passe tilfreds, og føler ikke ting trengs å jobbes med. Når dama "maser" om hva hun trenger, tar han henne ikke på alvor. 

 

Anonymkode: e03db...b96

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi er samboere og har hatt våre kamper. Men nå føler jeg dama trekker seg mer og mer unna, og er veldig opptatt med telefonen. 

Har spurt flere ganger om noe er galt, noe som trengs å gjøres, noe jeg har gjort, rett og slett prøvd å snakke, men får ikke ut noe annet enn alt er okey. 

Ikke at det har noe betydning, men sluttet med hjerter på meldinger sånn plutselig. Og væremåten er annerledes. 

Skal ha en operasjon i morgen, ikke store greiene, men uansett er nervøs, men dama velger å sitte å høre på musikk og drikke øl på kjøkkenet, og holde på med telefonen. 

Ja jeg tenker litt vell mye. Trenger bare å lufte tankene mine. 

Anonymkode: e3d03...d2d

Høres ut som hun er utro

Hvis ikke, så har hun isåfall et stort problem - når hun velger å sitte alene og drikke øl. Hun må være deprimert

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er klassisk. Jeg har vært igjennom to forhold på 10+ år, og begge endte slik. Jeg satt der som et spørsmålstegn, og hun var fint ferdig med forholdet da dagen kom. Det er utrolig kynisk, men det er slik veldig mange gjør det. På den måten får vi som menn ikke noen mulighet til å gjøre en innsats for forholdet. Enkelte damer meder vi burde vært synske og gjort alle mulig ting for lenge siden, men vi forstår det ikke før de faktisk uttaler ordene. Vi er nok litt enkle sånn.

Kvinner er fra Venus og menn er fra Mars. Det er det som ligger bak, altså dårlig kommunikasjon. 

Anonymkode: 0fcc6...bd1

Må innrømme at jeg sitter her og flirer litt, som mann i samme situasjon og tråden under akkurat nå, og brukte samme Venus/Mars uttrykk nylig😄. (Hun vil vente på meg, men trenger avstand)

Ja, vi er enkle. Følelser har vi, og det kan gjøre vondt for oss også.

Du har min sympati og forståelse.

Det er ikke alt vi kan vite, eller burde vite at vi burde vite, om du skjønner.

Nesten så vi to burde sette oss ned og ta en samtale om livet og dens underfundigheter over en øl🙂

Anonymkode: 88b58...315

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må innrømme at jeg sitter her og flirer litt, som mann i samme situasjon og tråden under akkurat nå, og brukte samme Venus/Mars uttrykk nylig😄. (Hun vil vente på meg, men trenger avstand)

Ja, vi er enkle. Følelser har vi, og det kan gjøre vondt for oss også.

Du har min sympati og forståelse.

Det er ikke alt vi kan vite, eller burde vite at vi burde vite, om du skjønner.

Nesten så vi to burde sette oss ned og ta en samtale om livet og dens underfundigheter over en øl🙂

Anonymkode: 88b58...315

Jeg vil gjerne være med på den samtalen 😅 Kunne vært interessant å høre hva dere menn egentlig tenker og føler, og hva dere trenger fra oss kvinner for å forstå oss bedre. Og så kunne jeg forsøke å forklare hvordan vi (eller i alle fall jeg) fungerer 😄

Anonymkode: e03db...b96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva handlet kampene om og hvem vant kampene? 

Tenker det er ganske vesentlig.. 

Anonymkode: 08a25...20b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er klassisk. Jeg har vært igjennom to forhold på 10+ år, og begge endte slik. Jeg satt der som et spørsmålstegn, og hun var fint ferdig med forholdet da dagen kom. Det er utrolig kynisk, men det er slik veldig mange gjør det. På den måten får vi som menn ikke noen mulighet til å gjøre en innsats for forholdet. Enkelte damer meder vi burde vært synske og gjort alle mulig ting for lenge siden, men vi forstår det ikke før de faktisk uttaler ordene. Vi er nok litt enkle sånn.

Kvinner er fra Venus og menn er fra Mars. Det er det som ligger bak, altså dårlig kommunikasjon. 

Anonymkode: 0fcc6...bd1

Ja, det er klassisk! Kvinnen har prøvd å kommunisere lenge og gir til slutt opp. Jeg tok han til og med med til parterapeut, men han hørte jo ikke på meg uansett. Så da ga jeg til slutt opp og resignerte. Da trodde han at det gikk bra med oss igjen.🙄

Jeg var ikke utro, men satt mye med telefon og mac og alt annet som kunne fjerne meg fra virkeligheten. Idiotisk at utroskap er det første man tenker på, FØR man tenker at hun vil ut. Å ligge med en annen løser jo sjelden noe, og de smarteste venter til de har gått, men snakker mye med andre nære venner i prosessen.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia Sofia skrev (1 minutt siden):

Ja, det er klassisk! Kvinnen har prøvd å kommunisere lenge og gir til slutt opp. Jeg tok han til og med med til parterapeut, men han hørte jo ikke på meg uansett. Så da ga jeg til slutt opp og resignerte. Da trodde han at det gikk bra med oss igjen.🙄

Jeg var ikke utro, men satt mye med telefon og mac og alt annet som kunne fjerne meg fra virkeligheten. Idiotisk at utroskap er det første man tenker på, FØR man tenker at hun vil ut. Å ligge med en annen løser jo sjelden noe, og de smarteste venter til de har gått, men snakker mye med andre nære venner i prosessen.

Signerer denne! 

Mange menn tror at forholdet er ok, så lenge kona/kjæresten ikke "maser" lenger. Da har hun som regel resignert. Og nei, det trenger ikke å bety utroskap, men det kan gjøre det. Om hun får den oppmerksomheten og bekreftelsen hun trenger fra mannen sin, hos en annen feks. 

Om mannen virkelig lytter og prøver å forstå, skal det ikke så mye til før hun føler seg sett. Vi kvinner er egentlig ikke så kompliserte som menn tror ;)

Anonymkode: e03db...b96

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er klassisk. Jeg har vært igjennom to forhold på 10+ år, og begge endte slik. Jeg satt der som et spørsmålstegn, og hun var fint ferdig med forholdet da dagen kom. Det er utrolig kynisk, men det er slik veldig mange gjør det. På den måten får vi som menn ikke noen mulighet til å gjøre en innsats for forholdet. Enkelte damer meder vi burde vært synske og gjort alle mulig ting for lenge siden, men vi forstår det ikke før de faktisk uttaler ordene. Vi er nok litt enkle sånn.

Kvinner er fra Venus og menn er fra Mars. Det er det som ligger bak, altså dårlig kommunikasjon. 

Anonymkode: 0fcc6...bd1

Nei, som oftest er det ikke det..det har som regel vært årevis med problemer og konflikter hvor mannen ikke tar i et tak for å løse opp i problemene..mennene tror forholdet er greit så lenge det skurer og går, og viser liten vilje til å brette opp ermene før det faktisk er for sent. Da har kvinnene ofte prøvd å få manen med på problemløsing i mange år. Her snakker jeg ikke om alle menn, men menn som sitter som et spørsmålstegn når forholdet går ad undas etter årevis med konflikter og et forhold som ikke fungerer..

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (2 timer siden):

Høres ut som hun er utro

Hvis ikke, så har hun isåfall et stort problem - når hun velger å sitte alene og drikke øl. Hun må være deprimert

For noe tull. 
 

Dersom et forhold er konfliktfylt, og det eneste man gjør sammen er å krangle - velger man da å henge sammen, eller trekker man seg bort? Dersom den ene parten ikke når inn til den - og dermed resignerer, orker man da å tilbringe tid sammen, eller prioriterer man å bruke tid for seg selv, for slik å hente krefter/energi til en ellers travel hverdag. Og, det kan godt hende hun er deprimert - så, dersom depresjonen skyldes et forhold hvor det ikke er god kommunikasjon, er det naturlig å trekke seg bort fra kommunikasjonen. 
 

Alt som er feil i et forhold, må ikke alltid skyldes utroskap..å skylde alt på utroskap er bare en enkel måte å fraskrive seg eget ansvar på. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi er samboere og har hatt våre kamper. Men nå føler jeg dama trekker seg mer og mer unna, og er veldig opptatt med telefonen. 

Har spurt flere ganger om noe er galt, noe som trengs å gjøres, noe jeg har gjort, rett og slett prøvd å snakke, men får ikke ut noe annet enn alt er okey. 

Ikke at det har noe betydning, men sluttet med hjerter på meldinger sånn plutselig. Og væremåten er annerledes. 

Skal ha en operasjon i morgen, ikke store greiene, men uansett er nervøs, men dama velger å sitte å høre på musikk og drikke øl på kjøkkenet, og holde på med telefonen. 

Ja jeg tenker litt vell mye. Trenger bare å lufte tankene mine. 

Anonymkode: e3d03...d2d

Ikke spør, bare gå å gjør det. Ta oppvasken, søpla, klesvasken, planlegg innkjøp og middagen til i morgen, rydd bort skitne sokker og med det samme kan du henge unna vinterjakkene som fremdeles henger i gangen nå når det er vår. Send en melding til familie, sjekk om flagget er klart til17. mai, rydd litt på badet og skift den tomme dorullen. Alle de småtingene som trengs å gjøres, og som får henne til å føle seg som MOREN DIN hvis hun må fortelle deg at det må gjøres. Vi tenner ikke på sønnene våre, vi tenner på menn som vet at hvis pakken med ost blir liggende åpen i kjøleskapet så ødelegges den.
En liten sak til, bare et spørsmål. Har dama hatt noen greier i livet i det siste? Du skriver at du skal ha en liten operasjon, har hun hatt sykdom, problemer, familie med problemer eller lignende de siste månedene? Hvordan oppførte i så fall du deg i forhold til det? Det kan ligge laaaaaaaaangt tilbake i tid, vi glemmer ALDRI mangel på støtte.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er klassisk. Jeg har vært igjennom to forhold på 10+ år, og begge endte slik. Jeg satt der som et spørsmålstegn, og hun var fint ferdig med forholdet da dagen kom. Det er utrolig kynisk, men det er slik veldig mange gjør det. På den måten får vi som menn ikke noen mulighet til å gjøre en innsats for forholdet. Enkelte damer meder vi burde vært synske og gjort alle mulig ting for lenge siden, men vi forstår det ikke før de faktisk uttaler ordene. Vi er nok litt enkle sånn.

Kvinner er fra Venus og menn er fra Mars. Det er det som ligger bak, altså dårlig kommunikasjon. 

Anonymkode: 0fcc6...bd1

Klart du satt der som et spørsmålstegn, hun har nok prøvd å prate med deg veldig lenge uten at du tok det som annet enn mas. Innsatsen gjør du hele tiden i forholdet, ikke som et desperat forsøk når du har skuffet henne så ofte at hun like greit kunne bodd alene.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kath H. skrev (28 minutter siden):

Ikke spør, bare gå å gjør det. Ta oppvasken, søpla, klesvasken, planlegg innkjøp og middagen til i morgen, rydd bort skitne sokker og med det samme kan du henge unna vinterjakkene som fremdeles henger i gangen nå når det er vår. Send en melding til familie, sjekk om flagget er klart til17. mai, rydd litt på badet og skift den tomme dorullen. Alle de småtingene som trengs å gjøres, og som får henne til å føle seg som MOREN DIN hvis hun må fortelle deg at det må gjøres. Vi tenner ikke på sønnene våre, vi tenner på menn som vet at hvis pakken med ost blir liggende åpen i kjøleskapet så ødelegges den.
En liten sak til, bare et spørsmål. Har dama hatt noen greier i livet i det siste? Du skriver at du skal ha en liten operasjon, har hun hatt sykdom, problemer, familie med problemer eller lignende de siste månedene? Hvordan oppførte i så fall du deg i forhold til det? Det kan ligge laaaaaaaaangt tilbake i tid, vi glemmer ALDRI mangel på støtte.

Godt sagt. Det er sååå mange småting som vi kvinner tenker på til enhver tid, som mange menn ikke legger merke til. Tørk av bord og kjøkkenbenker, sortere klær som ikke brukes lenger, innkjøp av gaver til familie og venner, planlegging av hushold, bursdager og andre feiringer, tørke støv (ja, også under og bak ting og tang), skifte på senga, altså lista er laaaang. 

Jeg savnet at min eksmann gjorde noe litt utenom det vanlige for meg. For eksempel: Jeg har flere ganger booket ferieturer til oss, noen av dem som en overraskelse. Jeg har planlagt HANS bursdagsselskap, ordnet alt av innkjøp, invitert folk, vært vertinne (og ryddet etterpå). Jeg har støttet ham i alle vanskelige stunder og situasjoner. Jeg har organisert innsamlingsaksjon for at ham skulle få realisere en av hans drømmer. Jeg har tatt meg av hans barn, hjulpet til med logistikk og stilt opp i møter når det stormet som verst mellom han og eksen. Jeg har oppfordret ham til å drive med det han ønsker.

I perioden hvor vi slet som mest, ønsket svigermor å spandere en weekendtur på oss, hvor som helst, alt vi måtte gjøre var å planlegge turen. Det  var en gylden anledning for ham, hvor han kunne ha tatt initiativ til å planlegge og organisere dette, for oss, og for å vise litt engasjement. Det ble ingen tur. Det endte til slutt med skilsmisse. 

Han følte at han gjorde en masse for meg, men da jeg spurte om hva, helt konkret, kunne han ikke komme på noen ting (annet enn litt husarbeid, kjøre til butikken for å handle osv, som tross alt bør være det minste en kan forvente). 

 

Anonymkode: e03db...b96

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske så bra kommunikasjon i mitt forhold, men det tok meg litt tid likevel å forstå hva hun mente når hun for eksempel sa at hun følte seg litt lite verdsatt og sett. Jeg var jo uenig for jeg gjør husarbeid og stiller opp for henne og barna våre så det var ikke helt enkelt. Når jeg først forsto at det hun mente var at jeg skulle lytte til henne og vie henne oppmerksomhet, falt brikkene på plass. Hun er ikke ute etter at jeg skal fikse problemet, men hun føler seg sett når jeg kan høre på henne slik at hun føler at jeg tar henne på alvor. Jeg behøver ikke en gang å være enig med henne😄

Anonymkode: bf91d...c0d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig lett å skille kvinner fra menn i denne diskusjonen. Kvinnene alle som en mener mannen burde skjønt både det ene og det andre. "Jeg har tigget, grått, etc". Det er imidlertid ikke helt sikkert mannen har skjønt det likevel. Vi er relativt enkle sånn. Dersom du sier det rett ut, kaller en spade for en spade, så kan det hende vi skjønner det, men underfundig hinting og surmulig går rett forbi radaren. 

Vi kan ta et kontrollspørsmål, dersom mannen i mange av disse historiene burde skjønt alt, hvorfor sitter han da igjen som et spørsmålstegn ? 

Dette handler ene og alene om kommunikasjon, og forskjellen på menn og kvinner. Likestillingen har nok kommet langt, men kjønnsforskjellene er der likevel. 

Jeg vil anbefale dere alle å lese nettopp denne boka, Kvinner er fra Venus og Menn er fra Mars.

 

https://www.norli.no/menn-er-fra-mars-kvinner-er-fra-venus

Anonymkode: 0fcc6...bd1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kan ta et kontrollspørsmål, dersom mannen i mange av disse historiene burde skjønt alt, hvorfor sitter han da igjen som et spørsmålstegn ?

 

Anonymkode: 0fcc6...bd1

Fordi han ikke har forstått at summen av småting bygger seg opp til at kvinnen mister fullstending interessen og til slutt når et punkt hvor det ikke er mulig å fikse lenger - selv ikke om han plutselig skulle bli verdensmester i rydding eller oppmerksomhet. Som kvinne vet man heller ikke at man har fått nok før man faktisk har fått nok, og da er det gjerne helt dødt for henne.

Har vært i denne situasjonen selv, og observert det flere ganger i venners forhold. La oss si at mannen alltid slenger fra seg skittent undertøy på baderomsgulvet istedenfor å legge det i skittentøyskurven. Isolert sett er det en liten ting. Man spør på en hyggelig måte: "Gidder du å kaste skittentøyet ditt i kurven, slik at jeg slipper å plukke det opp hver gang? :) ". Han gjør det kanskje én eller to ganger, så glemmer han det bort igjen. Etterhvert blir man mer irritert, men forsøker fortsatt å være relativt saklig "Du, jeg synes det er skikkelig ekkelt at det alltid skal ligge brukt undertøy på gulvet her. Kan det være så vanskelig å bare legge det i kurven"? Man blir ikke hørt i det hele tatt, og til slutt renner det kanskje helt over: "Faen ta deg! Du oppfører deg jo som en bortskjemt liten unge. Nå er jeg LEI av å måtte ta i det møkkete undertøyet ditt, feie vekk smulene på skjærebrettet, henge vekk jakken som du alltid bare slenger over sofaen. Jeg orker ikke gjøre ALT her hjemme lenger, og du gidder ikke engang bidra med de enkleste ting, ditt rasshøl"!

Mannen er kanskje "flink" en dag eller to igjen, men så sklir det ut som vanlig. Noe er nytt... Kvinnen har sluttet helt å spørre, mase og kjefte. Jøss. Så deilig at hun ikke er så nøye på det lenger! Alt er mye hyggeligere nå, uten krangling. Og her kommer overraskelsen: hun har sluttet å mase fordi hun gang på gang på gang har sett at det ikke har noen effekt, uansett hvilken måte hun har forsøkt å ta det opp på. Hun har gjort opp regning over alle dine feil og mangler - alle gangene du ikke var der for henne - alt av smått og stort som har påvirket henne negativt i løpet av forholdet. Summen er for høy til at det er verdt å fortsette. Fra hennes synspunkt bør det ikke komme som en overraskelse på deg at hun vil ut av forholdet, siden du ikke engang har giddet å endre på noe av det hun ser på, og har kommunisert som, problematisk. Om du virkelig ville beholde henne i livet ditt så ville du gjort noe med det før det gikk så langt at hun ikke orket mer.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er veldig lett å skille kvinner fra menn i denne diskusjonen. Kvinnene alle som en mener mannen burde skjønt både det ene og det andre. "Jeg har tigget, grått, etc". Det er imidlertid ikke helt sikkert mannen har skjønt det likevel. Vi er relativt enkle sånn. Dersom du sier det rett ut, kaller en spade for en spade, så kan det hende vi skjønner det, men underfundig hinting og surmulig går rett forbi radaren. 

Vi kan ta et kontrollspørsmål, dersom mannen i mange av disse historiene burde skjønt alt, hvorfor sitter han da igjen som et spørsmålstegn ? 

Dette handler ene og alene om kommunikasjon, og forskjellen på menn og kvinner. Likestillingen har nok kommet langt, men kjønnsforskjellene er der likevel. 

Jeg vil anbefale dere alle å lese nettopp denne boka, Kvinner er fra Venus og Menn er fra Mars.

 

https://www.norli.no/menn-er-fra-mars-kvinner-er-fra-venus

Anonymkode: 0fcc6...bd1

Dersom du leser, finner du at i flere av tilfellene har også parterapi vært en del av bildet.. Det var det også for meg. Det var svært tydelig kommunisert at det var et problem, hva problemet var og hva som ville bli konsekvensene av det. Det var ikke mer å gjøre, han ville ikke snakke. Jeg er rimelig rett frem, det var han som furtet om det var noe galt for ham (for han ville ikke snakke om det heller).

Anonymkode: 0aa91...3d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Antlers said:

Fordi han ikke har forstått at summen av småting bygger seg opp til at kvinnen mister fullstending interessen og til slutt når et punkt hvor det ikke er mulig å fikse lenger - selv ikke om han plutselig skulle bli verdensmester i rydding eller oppmerksomhet. Som kvinne vet man heller ikke at man har fått nok før man faktisk har fått nok, og da er det gjerne helt dødt for henne.

Har vært i denne situasjonen selv, og observert det flere ganger i venners forhold. La oss si at mannen alltid slenger fra seg skittent undertøy på baderomsgulvet istedenfor å legge det i skittentøyskurven. Isolert sett er det en liten ting. Man spør på en hyggelig måte: "Gidder du å kaste skittentøyet ditt i kurven, slik at jeg slipper å plukke det opp hver gang? :) ". Han gjør det kanskje én eller to ganger, så glemmer han det bort igjen. Etterhvert blir man mer irritert, men forsøker fortsatt å være relativt saklig "Du, jeg synes det er skikkelig ekkelt at det alltid skal ligge brukt undertøy på gulvet her. Kan det være så vanskelig å bare legge det i kurven"? Man blir ikke hørt i det hele tatt, og til slutt renner det kanskje helt over: "Faen ta deg! Du oppfører deg jo som en bortskjemt liten unge. Nå er jeg LEI av å måtte ta i det møkkete undertøyet ditt, feie vekk smulene på skjærebrettet, henge vekk jakken som du alltid bare slenger over sofaen. Jeg orker ikke gjøre ALT her hjemme lenger, og du gidder ikke engang bidra med de enkleste ting, ditt rasshøl"!

Mannen er kanskje "flink" en dag eller to igjen, men så sklir det ut som vanlig. Noe er nytt... Kvinnen har sluttet helt å spørre, mase og kjefte. Jøss. Så deilig at hun ikke er så nøye på det lenger! Alt er mye hyggeligere nå, uten krangling. Og her kommer overraskelsen: hun har sluttet å mase fordi hun gang på gang på gang har sett at det ikke har noen effekt, uansett hvilken måte hun har forsøkt å ta det opp på. Hun har gjort opp regning over alle dine feil og mangler - alle gangene du ikke var der for henne - alt av smått og stort som har påvirket henne negativt i løpet av forholdet. Summen er for høy til at det er verdt å fortsette. Fra hennes synspunkt bør det ikke komme som en overraskelse på deg at hun vil ut av forholdet, siden du ikke engang har giddet å endre på noe av det hun ser på, og har kommunisert som, problematisk. Om du virkelig ville beholde henne i livet ditt så ville du gjort noe med det før det gikk så langt at hun ikke orket mer.

Hmm, kan dette summeres opp som følger:

Hos kvinner, akkumulerer det seg til det renner over.

Hos menn, så eksploderer og så er man ferdig med saken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...