Gå til innhold

Fortell ting om arbeidsplassen din som andre blir sjokkerte av

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jobber på en bensinstasjon og har kun jobbet der i 3 måneder og finner ut mer og mer som ikke er helt bra for hver dag som går.

- Dressingen ved pølsedisken står ute i romtemperatur helt til det går tomt. Ketchupflasker står i noen få dager før det er tomt men endel annet kan nok stå i mange måneder. Tviler veldig sterkt på at det er noen grense på hvor lenge det kan stå der åpnet.

- Pølsene kan ligge i opptil 5-6 timer på grillen (som oftest ligger de der bare 1-3 timer ish fordi de blir solgt ganske «fort») men det er vi ansatte som selv avgjør når pølsene ser tørre ut og når vi må kaste dem.

- Masse fluer på boller og ved dressingkjøla

- En ansatt har opplevd at det har sprutet fluer ut av en dressingflaske

- følger ikke alle regler i forhold til matsikkerhet, som og vaske over når man lager hver baguette etc.. 

- fått beskjed om og lyve om hvordan vi gjør ting om Mattilsynet kommer..

- alle har en kontakt på 25% selv om de fleste jobber mer enn dobbelt så mye

- fikk ikke nok lønn og har ikke stått riktig antall timer i lønnsslippen de to siste månedene (dette kan være en feil, men er jo ganske alvorlig) Har ikke sagt ifra enda men skal gjøre det.. Fant ikke ut av det før nå

- det har vært rundt 20-25 ansatte i løpet av de siste 4-5 årene har jeg hørt. Det sier litt om arbeidsforholdene

-  sjefen kan finne på og plutselig endre vaktlistene slik at man plutselig må jobbe en time lenger f.eks. Ikke at det er helt krise men man skal jo ha minst to ukers varsel

- vi blir overvåket på jobb. Sjefen har app på telefonen slik at hen kan se på oss når vi er på jobb. Enkelte har opplevd og få melding om at «nå må du jobbe». Det er ikke greit i det hele tatt

Anonymkode: 9d523...e2b

Du bør selv gi beskjed til Mattilsynet om arbeidsplassen din og fortelle alt dette 

Anonymkode: 5516f...f0c

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (På 6.10.2021 den 10.23):

Jobber i privateid bedrift. Daglig leder, og familien, setter noen av arbeiderne til å gjøre drittjobber hjemme. Eks. Hente og kjøre søppel, sette opp/ta ned trampoline, slå plen, måke snø, male innvendig, kjøre flyttelass, reparere vaskemaskin osv. I kontrakten står det at de kan bli satt til oppgaver utenom den stillingen de er ansatt i, og dette utnyttes til det fulle. Familien er som noen selvutnevnte kongelige, med 50 undersåtter.

Anonymkode: 8bad3...d72

De bør anmeldes for skatteunndregelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (2 minutter siden):

De bør anmeldes for skatteunndregelse. 

Hvor står det at de ikke skatter av fordelene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 22.25):

Jobbet på burgersted.

De fleste ansatte vasker sjeldent hendene og tar i alt fra rått kjøtt til søppelbøtter samtidig som de lager burgere. Til og med restaurantsjef holder på slik, går rett fra å fikle med mobil til å lage mat.

Det jukses med matvarer og utløpsdato. Ofte er ting mange uker over datoen når de selges.

Opplevde en gang at flere kilo med frosne burgere havnet på gulvet, ikke noe problem ifølge sjefen, bare å legge tilbake i esken. 

Sjefen var den verste. Hun vasket sjeldent hendene og var særdeles dårlig på hygiene generelt. Plukket opp søppel fra gulvet for så å tilberede mat. Hun er polsk, men det burde ikke være noen unnskyldning.

Utrolig glad jeg ikke jobber der lengre.

Anonymkode: 08004...637

Burger King Oslo S

Er daa bare fint om folk blir informert om hvor ille det er.

Anonymkode: 5b11f...1c4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Burger King Oslo S

Er daa bare fint om folk blir informert om hvor ille det er.

Hvordan vet du at det er BK på Oslo S? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det var jeg som skrev innlegget.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det var jeg som skrev innlegget.

I see. Godt at jeg aldri har kjøpt noe der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er også noen som siterte innlegget i tråden før navnet på plassen ble slettet og det var BK Oslo s.

Meget godt mulig jeg leste gjennom hele tråden i natt da jeg ikke fikk sove... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
PetterKanin skrev (4 timer siden):

Hvor står det at de ikke skatter av fordelene?

Det er i og for seg riktig at det ikke opplyses om det.

Men gitt at virksomheten ikke spesialiserer seg i generelt husarbeide og -vedlikehold, peker dette mot skatteunndragelse og/eller ulovlig uttak av utbytte.

Skatteetaten elsker -med god grunn-  slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 22.25):

Jobbet på burgersted.

De fleste ansatte vasker sjeldent hendene og tar i alt fra rått kjøtt til søppelbøtter samtidig som de lager burgere. Til og med restaurantsjef holder på slik, går rett fra å fikle med mobil til å lage mat.

Det jukses med matvarer og utløpsdato. Ofte er ting mange uker over datoen når de selges.

Opplevde en gang at flere kilo med frosne burgere havnet på gulvet, ikke noe problem ifølge sjefen, bare å legge tilbake i esken. 

Sjefen var den verste. Hun vasket sjeldent hendene og var særdeles dårlig på hygiene generelt. Plukket opp søppel fra gulvet for så å tilberede mat. Hun er polsk, men det burde ikke være noen unnskyldning.

Utrolig glad jeg ikke jobber der lengre.

Anonymkode: 08004...637

Dette er ganske vanlig i matbransjen... Tror nesten du ikke finner ett sted som ikke har det sånn. Dette er vanlig.

Anonymkode: 0d129...338

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bransje har man ingen rettigheter, ingen fagforening, null pensjon, ingen sykedager eller sykepenger, ingen feriepenger, og man må vente 3 måneder før man får hjelp av NAV. Man er ansatt på kontrakt, og bryter man kontrakten går det ille. Mange sjefer i denne bransjen har divanykker så det holder, og det gjelder å være en skikkelig spyttslikker.

De fleste i bransjen, inkl. meg selv, må møte på jobb uansett hvilken fatning du er i, ellers får du ikke lønn for den dagen. På et tidspunkt opplevde jeg å gå på jobb med feberfantasier, spy og diaré, skulder ut av ledd, samt en brist i nakken pga. yrkesskade. Var så rusa på smertestillende, at jeg var redd for overdose halvveis gjennom arbeidsdagen. Den dagen hadde jeg jobbet 16 timer i døgnet i snart 50 sammenhengende dager uten fri.

Vi jobber under de sykeste forhold, betaler skatt så det holder, og har ingen rettigheter. Når jeg forteller "vanlige" folk dette, så får de som regel sjokk over hvor ille det faktisk er.

Ja, det er selvvalgt, men vi bidrar til samfunnsøkonomien, så noe burde vi da få igjen??!

Anonymkode: 84701...5e5

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I min bransje har man ingen rettigheter, ingen fagforening, null pensjon, ingen sykedager eller sykepenger, ingen feriepenger, og man må vente 3 måneder før man får hjelp av NAV. Man er ansatt på kontrakt, og bryter man kontrakten går det ille. Mange sjefer i denne bransjen har divanykker så det holder, og det gjelder å være en skikkelig spyttslikker.

De fleste i bransjen, inkl. meg selv, må møte på jobb uansett hvilken fatning du er i, ellers får du ikke lønn for den dagen. På et tidspunkt opplevde jeg å gå på jobb med feberfantasier, spy og diaré, skulder ut av ledd, samt en brist i nakken pga. yrkesskade. Var så rusa på smertestillende, at jeg var redd for overdose halvveis gjennom arbeidsdagen. Den dagen hadde jeg jobbet 16 timer i døgnet i snart 50 sammenhengende dager uten fri.

Vi jobber under de sykeste forhold, betaler skatt så det holder, og har ingen rettigheter. Når jeg forteller "vanlige" folk dette, så får de som regel sjokk over hvor ille det faktisk er.

Ja, det er selvvalgt, men vi bidrar til samfunnsøkonomien, så noe burde vi da få igjen??!

Hvilken bransje er dette? Høres helt umenneskelig ut

Anonymkode: 0d129...338

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ansatt ganske høyt opp i systemet i staten som nesten bare chattet på jobben. Oppdaget det ikke før jeg sluttet (vi samarbeidet ikke så mye om jobb). Synes jo hun var påfallende tilgjengelig for chat og da jeg var med på et uoffisielt jobbtreff skrøt hun av at hun ikke gjorde noe annet enn å chatte. Dette var en seksjon med veldig høyt belegg pr ansatt.

Anonymkode: dc1ab...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 20.13):

Narvesen for mange år siden. På kvelden ble alt ryddet inn på kjøla og dagen etter tatt ut igjen. Egentlig skal f.eks rekesalat tømmes og settes nytt og rent hver dag. Sjefen ba meg alltid om å tørke av det størkna på toppen i stedet for å fylle ny. Måtte også vaske rundt kanten for da så det ferskt ut. 

Har aldri spist på Narvesen igjen jeg.. 

Anonymkode: 3ccf8...3f2

Har samme erfaring fra Statoil, har ikke spist annet enn bama varer som kommer inn annenhver dag og sjekker alltid dato på de frøbaguettene feks om ikke det finnes annet alternativ😅

Anonymkode: 4dfec...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 0.14):

Ansatt ganske høyt opp i systemet i staten som nesten bare chattet på jobben. Oppdaget det ikke før jeg sluttet (vi samarbeidet ikke så mye om jobb). Synes jo hun var påfallende tilgjengelig for chat og da jeg var med på et uoffisielt jobbtreff skrøt hun av at hun ikke gjorde noe annet enn å chatte. Dette var en seksjon med veldig høyt belegg pr ansatt.

Anonymkode: dc1ab...eba

Chattet....? Messenger liksom? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 23.41):

Dette er rett og slett ikke lov dersom det er vanlig ansettelse det er snakk om (at man leies inn som oppdrag for selvstendig næringsdrivende blir noe annet), så her er neste kontaktpunkt arbeidstilsynet. Alle har rett på ferie, sykepenger og pensjonsopptjening så lenge man tjener minimumsbeløpet for pensjonsopptjening. 

Anonymkode: 2cb66...925

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor anonym man er i realiteten om man melder til arbeidstilsynet? Kan man risikere at arbeidsgiver leser det man sender inn f.eks) Min arbeidsgiver vil kunne kjenne igjen skrivestilen.

Anonymkode: 4b1a7...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 12.55):

Er det noen som vet hvor anonym man er i realiteten om man melder til arbeidstilsynet? Kan man risikere at arbeidsgiver leser det man sender inn f.eks) Min arbeidsgiver vil kunne kjenne igjen skrivestilen.

Anonymkode: 4b1a7...a73

Godt spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...