Gå til innhold

The Handmaid's tale sesong 4.


Gjest TheCatLady

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når kommer neste episode ut?

Anonymkode: 40940...519

Onsdager tror jeg

AnonymBruker skrev (På 21.5.2021 den 16.24):

Ville vel vært litt rart om jeg gadd å kommentere om jeg ikke ser på? 😄 Denne serien har vært en av mine favoritter lenge, så det må være lov å være kritisk. Og nettopp fordi den har vært så bra syns jeg den begynner å falle igjennom nå. Men så må jeg jo bare se likevel, da 😄😄😄 

Anonymkode: 1b9f1...be9

Du skrev "haha nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke ser på lenger"? 🤷‍♀️

Anonymkode: 12cd3...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Onsdager tror jeg

Du skrev "haha nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke ser på lenger"? 🤷‍♀️

Anonymkode: 12cd3...a3c

 

Jeg er ikke den brukeren, men står da: "Nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ser på lenger" - vesensforskjell! 

Anonymkode: 218f4...8ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Onsdager tror jeg

Du skrev "haha nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke ser på lenger"? 🤷‍♀️

Anonymkode: 12cd3...a3c

Les en gang til du... så flaut!

Anonymkode: 3a2fb...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Les en gang til du... så flaut!

Anonymkode: 3a2fb...22c

Men er dette noe å legge seg opp i? Kan man ikke bare fortsette å snakke om serien? 🙄🙄

Anonymkode: 5e7d8...46e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Jeg er ikke den brukeren, men står da: "Nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg ser på lenger" - vesensforskjell! 

Anonymkode: 218f4...8ad

Oi ja! Min feil! :) beklager

Anonymkode: 12cd3...a3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Les en gang til du... så flaut!

Anonymkode: 3a2fb...22c

 Neida, alle leser litt feil innimellom

Anonymkode: 12cd3...a3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper de hopper litt frem i tid snart. Har lest begge bøkene og skjønner ikke hvorfor de ikke bruker det som er litt mer spennende enn det som skjer nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett 6 av 7 episoder av sesong 4, og spoiler derfor ikke dagens episode i dette innlegget. Har for øvrig heller ikke lest boka, så aner ikke hva som venter meg.

Jeg gledet meg enormt til Handmaids Tale i vår. Og ble heller ikke skuffet når vi kom i gang med serien. Stemningen i serien har vært helt suveren, og slik fortsatte det jammen meg inn i sesong 4. Det er faktisk godt gjort! 

June fortsetter med sin vågale og tøffe stil. Okei, det er bra det, men det er rart at hun alltid blir tilgitt for ALT hun gjør og får nye og nye sjanser igjen og igjen. Ellers slaktes handmaids over hele linjen. De henges, skytes eller dyttes ned fra bygninger uten at det koster Gilead en eneste kalori. Men ikke June, selv om hun er tidenes verste handmaid med soleklar margin, og nærmest har "ødelagt" Gilead. Det blir fryktelig kunstig, for hvorfor June spares igjen og igjen blir jo ikke begrunnet. Det er ingen grunn til at June skal få nye sjanser. Hun burde egentlig vært død i sesong 1 skulle man fulgt Gileads framtoning.

Ellers likte jeg ikke at June forlot Gilead og dro til Chicago, hvorav serien da fortsatt der. Det skjedde derfor en endring av serien som jeg ikke var tilhenger av. Fokuset på Gilead og handmaids ble utvasket, the Crawfords i fengsel ble ikke vist noe til, mange sentrale handmaids dør på veien og June havner under nye [og kjedelige] bekjentskaper i Chicago. Seriens stemning, og alt det den er bygd rundt, forsvant voldsomt. At June da i tillegg kom seg ombord på båten og ble reddet ut fikk meg til å undre om vi rett og slett gikk mot slutten av serien. Med enormt mange ubesvarte spørsmål rundt store karakterer i serien som rett og slett har forsvunnet ut uten grunn pga dette taktskifte rundt rømmingen. 

Jeg måtte faktisk inn på IMDB å se om dette var slutten av serien. Men det er det jo ikke. Heldigvis. 

Selv om skuffelsen over de siste episoder har vært stor ser jeg fram til resten av sesongen. June på vei til Canada liksom... Hvordan skal serien reise seg igjen og bli det det engang var? Skal June "rømme" Canada for å infiltrere Gilead igjen for å få tak i Hannah? Vi får se. Men serien har ingenting å tjene på at June sitter i Canada og koser seg med kaffe og scones. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

June har blitt som Serena. Nå voldtar hun også, full sirkel. Fenomenal episode 😁

Anonymkode: 95451...d4c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har denne serien blitt så dum. 

Snu rollene litt her. 

En mann blir kidnappet og voldtatt, brukt som avlshingst av et lukket regime. I et øyeblikk sender han sitt kjærlighetsbarn hjem til Norge, du må ta vare på det. Han forteller deg at barnet ble til av kjærlighet for du måtte komme deg videre. Så nekter han å komme hjem, for han må slåss mot regime. Alle andre kommer hjem og du har problemer med å se hvorfor han blir til tross for at dere har et barn i regimet som ikke lenger anerkjenner dere.

Når han kommer hjem voldtar han deg fordi han er traumatisert.

Anonymkode: 28a0e...3ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

June har blitt som Serena. Nå voldtar hun også, full sirkel. Fenomenal episode 😁

Anonymkode: 95451...d4c

Reagerte også på det ! men på en måte en god kontrast til alle «vanlige» voldtekter+ absolutt noe som ikke snakkes nok Om i det moderne samfunnet !

Anonymkode: 93eab...6ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

June har blitt som Serena. Nå voldtar hun også, full sirkel. Fenomenal episode 😁

Anonymkode: 95451...d4c

Skikkelig ekkel scene det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

June har blitt som Serena. Nå voldtar hun også, full sirkel. Fenomenal episode 😁

Anonymkode: 95451...d4c

Tror du ikke mer at det var at hun tok tilbake kontrollen over sin seksualitet?

Anonymkode: affab...cc4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du ikke mer at det var at hun tok tilbake kontrollen over sin seksualitet?

Anonymkode: affab...cc4

Det gjorde hun og, mens hun voldtok han på slutten. Så du ikke det halvskremte blikket hans på slutten mens du hørte hennes monolog om Serena, kunn jo like gjerne vært hun de pratet om.

Tviler på hun blir værende i Canada, hun er ikke klar for mammalivet, hun skal ut å torturere menn, håper jeg.

Anonymkode: 58674...cef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjorde hun og, mens hun voldtok han på slutten. Så du ikke det halvskremte blikket hans på slutten mens du hørte hennes monolog om Serena, kunn jo like gjerne vært hun de pratet om.

Tviler på hun blir værende i Canada, hun er ikke klar for mammalivet, hun skal ut å torturere menn, håper jeg.

Anonymkode: 58674...cef

Det var jo ikke en voldtekt. I så fall voldtar jeg mannen min i ny og ne. 

Anonymkode: f33cd...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det var jo ikke en voldtekt. I så fall voldtar jeg mannen min i ny og ne. 

Anonymkode: f33cd...c3e

Hvis en mann eller kvinne sier stopp og man ikke hører etter så er det overgrep. Hva du og mannen din gjør eller hvilken forståelse dere har mellom dere vêr ikke vi....men ikke kom å si at en person ikke opplever overgrep i en slik situasjon fordi det er greit mellom deg og mannen din 🙄

Anonymkode: 93eab...6ff

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget en ting, fra konfrontasjonen med Serena, til Luke, til det June forteller Tuello, så har hun på seg en blågrønn genser... :ohmy: Trodde ikke de skulle smøre tykt på, men de scenene var så mørke, i dobbel forstand, at mange legger nok ikke merke til det.

Anonymkode: 95451...d4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis en mann eller kvinne sier stopp og man ikke hører etter så er det overgrep. Hva du og mannen din gjør eller hvilken forståelse dere har mellom dere vêr ikke vi....men ikke kom å si at en person ikke opplever overgrep i en slik situasjon fordi det er greit mellom deg og mannen din 🙄

Anonymkode: 93eab...6ff

Jepp, det er veldig tydelig at June voldtok Luke. I monologen hennes til slutt beskriver hun egentlig seg selv. Det er til og med fokus på ansiktet til Luke når hun sier «rape you». Noen kan prøve å unnskylde det med at de er gift eller det var «sexual empowerment». Stemmer sikkert til en viss grad, men det er fortsatt voldtekt. At hun har blitt utsatt for ekstrem vold betyr ikke at det er på noen måte OK at hun bruker Luke for å bearbeide ting og ta tilbake sin seksualitet mot hans vilje.

Anonymkode: 9115d...1cc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2021 den 21.15):

Seriøst botox? Er de ikke bare godt sminka da? De som jobber med sminke på filmsett er jo kunstnere! 
(Sjekk ut Gary Oldman som Winston Churchill i Darkest Hour feks)

Kanskje litt lite sansynlig at hun ikke har rast ned i vekt nå som hun er på rømmen, ja. Men når de var handmaids i Gillead så var de jo ett stort fokus på at de skulle spise godt og at alt skulle ligge til rette for at de skulle bli gravide. 
 

Jeg synes bare det er godt å se en kropp på tv som ikke er så ulik min 🙈

Anonymkode: 12cd3...a3c

Ja synes jeg husker fra tidligere episoder det ble nevnt at ei av de som kom seg til Canada slet med høyt blodtrykk fordi de fikk så dårlig kosthold der. Mye kjøtt og fett og lite grønnsaker. Det kan jo forklare at de ikke har gått ned i vekt gjerne? For synes jo det er rart at en så stor serie ikke hadde tatt høyde for vektnedgang til rollen hvis det var nødvendig. Men mulig jeg tar feil. 

Men en annen ting jeg faktisk synes var rart, var måten mannen til June oppførte seg da hun kom til Canada. Det var akkurat som at ingenting hadde skjedd og jeg syntes manuset og filmatiseringen var veldig merkelig her. Ville ikke mannen i dette tilfellet vært mye mer empatisk og tilstedeværende? (Sett at han har empati. Men han fremstilles jo ellers i serien som at han er en normalt oppegående person. Og derfor passer det ikke sammen synes jeg)

Feks sittet med henne, vist omsorg og tristhet for alt det vonde de har gått gjennom osv. Men nei. Det var akkurat som hun hadde vært på ferie i Maldivene noen uker. Synes jeg da. Flere som merket seg dette?

Anonymkode: b0114...c5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...