Gå til innhold

The Handmaid's tale sesong 4.


Gjest TheCatLady

Anbefalte innlegg

O.G. skrev (På 5.6.2021 den 17.38):

Ingen vei tilbake for Nick. Han var med Gilead fra børjan av. Han er krigsforbryter og nå skummer han fløten av Gilead som kommandør.

Hvordan gikk han fra å være «an eye» til kommandør? Jeg trodde at den første stillingen svekket han sjanser til å bli en leder ettersom «an eye» bare er en form for slave for familiene som har tjenerinner?

Anonymkode: d50d3...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvordan gikk han fra å være «an eye» til kommandør? Jeg trodde at den første stillingen svekket han sjanser til å bli en leder ettersom «an eye» bare er en form for slave for familiene som har tjenerinner?

Anonymkode: d50d3...ed9

det var fordi Fred forfremmet han. Han visste det var en greie mellom han og June og det likte han ikke så han gjorde han til kommandør og fikk giftet han bort med hun jentungen som ble henrettet for å få han unna june tror jeg

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (På 5.6.2021 den 0.28):

At Serena og Fred ikke var de som bestemte lovene fritar dem ikke fra alt ansvar. De må ikke voldta, de velger å voldta fordi de kan slippe unna med det og fordi de ønsker barn. 

Serena og Fred følger ikke lovene blindt. De følger lovene som passer dem. Serena fikk Nick til å ha sex med June siden hun trodde mannen hennes Fred ikke kunne få barn. Fred besøker horehus og tar med seg June.  Finnes drøssevis av andre eksempler også.

I tillegg hadde Serena og Fred ingen problemer med å bryte loven før Gilead. De var jo med på statskupp. 

 

Fred var jo den som starta hele greia så HAN er IALLEFALL ansvarlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Maleficenta skrev (1 time siden):

Fred var jo den som starta hele greia så HAN er IALLEFALL ansvarlig

Helt enig i at Fred er ansvarlig. Jeg er også enig i at han har større ansvar enn Serena. Men jeg frikjenner ikke Serena fra alt ansvar.

Hyacinth skrev (På 6.6.2021 den 20.24):

Vi får se. Håper ihvertfall på en sviende rettssak for Fred, og at han ydmykes slik som han har ydmyket og mishandlet kvinnene rundt seg.

Eventuelt la Fred få amnesti. La serien slutte med at mennene på toppen av Gilead slipper å stå til ansvar mens kvinnene som tantene blir straffet. Så kan få vist at kvinner og menn forskjellsbehandles også utenfor Gilead. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (1 time siden):

Helt enig i at Fred er ansvarlig. Jeg er også enig i at han har større ansvar enn Serena. Men jeg frikjenner ikke Serena fra alt ansvar.

Eventuelt la Fred få amnesti. La serien slutte med at mennene på toppen av Gilead slipper å stå til ansvar mens kvinnene som tantene blir straffet. Så kan få vist at kvinner og menn forskjellsbehandles også utenfor Gilead. 

Slik jeg ser det bærer Serena mye av ansvaret, man ser jo i tilbakeblikk fra fortiden at hun var den som holdt talene. Hun skrev vel også en bok? 

Så på sett og vis er vel hun en av "grunnleggerne"? 

Anonymkode: 15d87...32e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slik jeg ser det bærer Serena mye av ansvaret, man ser jo i tilbakeblikk fra fortiden at hun var den som holdt talene. Hun skrev vel også en bok? 

Så på sett og vis er vel hun en av "grunnleggerne"? 

Anonymkode: 15d87...32e

Hun er det. Hun var med hele veien helt til de ble så radikale at de bannlyste kvinner fra å lese, holde taler osv. da stod hun heller bak han som trofekone.

Men hun ofret alt dette og alle andre kvinners rettigheter for at hun skulle kunne få ett adoptivbarn. 

Anonymkode: 12cd3...a3c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik jeg ser det bærer Serena mye av ansvaret, man ser jo i tilbakeblikk fra fortiden at hun var den som holdt talene. Hun skrev vel også en bok? 

Så på sett og vis er vel hun en av "grunnleggerne"? 

Anonymkode: 15d87...32e

Hun skrev 1 bok om fertilitet og hennes utgave av feminisme. (Lawrence skrev f-eks 4 bøker som vi vet om så langt) Holde taler er det mange som gjør uten at man automatisk blir verken grunnlegger eller ansvarlig for store politiske bevegelser i samfunnet. Hvor mange politiske eller livssyns bøker tror man blir skrevet i løpet av et år i bare USA? 1000-10000? Og hvor mange slike foredragsholdere og debattanter finnes det? Millioner. Om en håndfull av disse har meninger som samsvarer delvis med en ny politisk bevegelse, er de personlig ansvarlig for det? Grunnleggerene av Gilead var Sons Of Jacobs. Det ligger egentlig i navnet hvor mange kvinner det var der... Og alt er jo basert på tolkninger fra Bibelen.

Hva Serena derimot er skyldig i, er å ikke rapportere om kupp planene hun viste om, det er høyforræderi.

Anonymkode: 95451...d4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slik jeg ser det bærer Serena mye av ansvaret, man ser jo i tilbakeblikk fra fortiden at hun var den som holdt talene. Hun skrev vel også en bok? 

Så på sett og vis er vel hun en av "grunnleggerne"? 

Anonymkode: 15d87...32e

Ja.  Serena var med i organisasjonen som begikk terrorangrep, begikk statskupp og innførte et terroregime i USA.  

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun skrev 1 bok om fertilitet og hennes utgave av feminisme. (Lawrence skrev f-eks 4 bøker som vi vet om så langt) Holde taler er det mange som gjør uten at man automatisk blir verken grunnlegger eller ansvarlig for store politiske bevegelser i samfunnet. Hvor mange politiske eller livssyns bøker tror man blir skrevet i løpet av et år i bare USA? 1000-10000? Og hvor mange slike foredragsholdere og debattanter finnes det? Millioner. Om en håndfull av disse har meninger som samsvarer delvis med en ny politisk bevegelse, er de personlig ansvarlig for det? Grunnleggerene av Gilead var Sons Of Jacobs. Det ligger egentlig i navnet hvor mange kvinner det var der... Og alt er jo basert på tolkninger fra Bibelen.

Hva Serena derimot er skyldig i, er å ikke rapportere om kupp planene hun viste om, det er høyforræderi.

Anonymkode: 95451...d4c

Her står det at Seriena var med i Sons of Jacob. Hun fikk ikke være sjef siden hun er kvinne, men hun var deres talsperson. https://the-handmaids-tale.fandom.com/wiki/Sons_of_Jacob   https://the-handmaids-tale.fandom.com/wiki/Serena_Waterford 

Hun visste ikke bare om statskuppet, hun ønsket statskuppet og hun jobbet for å rekruttere personer til terroristorganisasjonen Sons of Jacob. Det virker også som om det var Serena som var sjefen i ekteskapet før Gilead og slik sett så var hun med å pushe Fred til å være med på statskuppet. 

 Serena er ikke på toppen i Gilead og var ikke på toppen i Sons of Jacob. Men hun har jo et ansvar likevel. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2021 den 0.13):

Men må du ha sympati med karakterene? Som du sier så er det forståelig at hun er som hun er etter alt hun har sett og opplevd. Synes selv det er bedre med realistiske reaksjoner enn sympatiske karakterer. 

Anonymkode: 9f81d...71b

Helt enig med deg. Hadde dette vært i virkeligheten, ville June mest sannsynlig vært tvangsinnlagt med posttraumatisk psykose nå. Dette er realistisk reaksjon på en med sterk psyke, men som likevel sliter etter ekstreme psykiske traumer.

Anonymkode: d5877...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 14.44):

Så fort eller hvis hun kan vinne på det selv ...men har på en måte en følelse at hun kommer til å være viktig i noe som endres! Mistenker også at hun får en «lykkelig» slutt uten fred, fri med barnet sitt kanskje? Etter å ha laget avtale eller hjulpet Canada/verden med å stoppe Gilead

Anonymkode: 93eab...6ff

Eventuelt ender hun i fengsel og blir separert fra sitt biologiske barn. Barnet blir adoptert og Serena får kjenne på hvordan de er å å bli fratatt sitt biologiske barn. 

 

Anonymkode: 9f81d...71b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (31 minutter siden):

Ja.  Serena var med i organisasjonen som begikk terrorangrep, begikk statskupp og innførte et terroregime i USA.  

Her står det at Seriena var med i Sons of Jacob. Hun fikk ikke være sjef siden hun er kvinne, men hun var deres talsperson. https://the-handmaids-tale.fandom.com/wiki/Sons_of_Jacob   https://the-handmaids-tale.fandom.com/wiki/Serena_Waterford 

 

Nei. Inntil motsatt er bevist i seiren, er dette kun udokumenterte fan-teorier. Alle kan redigere, og det vises heller ikke til noen kilde. Og interessant nok står heller ikke Sons of Jacob nevnt en eneste plass under Serena sin egen profil 🙄

Forøvrig hadde Serena heller ingen forbindelse med SOJ i boka til Atwood.

Anonymkode: 95451...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun skrev 1 bok om fertilitet og hennes utgave av feminisme. (Lawrence skrev f-eks 4 bøker som vi vet om så langt) Holde taler er det mange som gjør uten at man automatisk blir verken grunnlegger eller ansvarlig for store politiske bevegelser i samfunnet. Hvor mange politiske eller livssyns bøker tror man blir skrevet i løpet av et år i bare USA? 1000-10000? Og hvor mange slike foredragsholdere og debattanter finnes det? Millioner. Om en håndfull av disse har meninger som samsvarer delvis med en ny politisk bevegelse, er de personlig ansvarlig for det? Grunnleggerene av Gilead var Sons Of Jacobs. Det ligger egentlig i navnet hvor mange kvinner det var der... Og alt er jo basert på tolkninger fra Bibelen.

Hva Serena derimot er skyldig i, er å ikke rapportere om kupp planene hun viste om, det er høyforræderi.

Anonymkode: 95451...d4c

Synes dette blir tynt. Serena skrev ikke kun en bok og holdt foredrag. Det er ikke slik at boken hun skrev og foredragene hun holdt "ilfeldigvis samsvarte med det grunnleggerne av Gilead står for. De samsvarer fordi hun var med gruppen som begikk statskupp og innførte Gilead.  Som du skriver så visste hun om kupplanene. 

Om hun kan kalles grunnlegger av Gilead eller ikke er jeg usikker på. Det  vesentlige etter min mening er at hun var med på kuppet og at hun jobbet for et superkristen samfunn hvor mennene har all makten.  Så hun er medansvarlig for Gilead.

Gilead ble helt sikkert verre enn Serena hadde forestilt seg. Men det Serena klager over er ikke at kvinner blir voldtatt, lemlestet og fratatt sine barn. Det hun ender med å klage over og tar et oppgjør med er at kvinner ikke får lov til å lese, for det er noe hun vil nyte fordel av. Som er blitt skrevet tidligere i tråden så virker Serena å kun bry seg om hva som er til hennes fordel. 

 

Anonymkode: 9f81d...71b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan gikk han fra å være «an eye» til kommandør? Jeg trodde at den første stillingen svekket han sjanser til å bli en leder ettersom «an eye» bare er en form for slave for familiene som har tjenerinner?

Anonymkode: d50d3...ed9

Tror det var Kushing som forfremmet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

 

Gilead ble helt sikkert verre enn Serena hadde forestilt seg. Men det Serena klager over er ikke at kvinner blir voldtatt, lemlestet og fratatt sine barn. Det hun ender med å klage over og tar et oppgjør med er at kvinner ikke får lov til å lese, for det er noe hun vil nyte fordel av. Som er blitt skrevet tidligere i tråden så virker Serena å kun bry seg om hva som er til hennes fordel. 

 

Anonymkode: 9f81d...71b

Rart folk ikke ser henne for den hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (3 timer siden):

Tror det var Kushing som forfremmet ham.

åja. Husker jeg ikke. Hvem var det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (36 minutter siden):

åja. Husker jeg ikke. Hvem var det igjen?

Han som satt i bilen ilag med Fred og snakket frempå Handmaidsprosjektet til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

neon_sun skrev (4 minutter siden):

Kommer det ikke ny episode i dag? 

Nr 9 har kommet ut, nettopp sett den😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes dette blir tynt. Serena skrev ikke kun en bok og holdt foredrag. Det er ikke slik at boken hun skrev og foredragene hun holdt "ilfeldigvis samsvarte med det grunnleggerne av Gilead står for. De samsvarer fordi hun var med gruppen som begikk statskupp og innførte Gilead.  Som du skriver så visste hun om kupplanene. 

Om hun kan kalles grunnlegger av Gilead eller ikke er jeg usikker på. Det  vesentlige etter min mening er at hun var med på kuppet og at hun jobbet for et superkristen samfunn hvor mennene har all makten.  Så hun er medansvarlig for Gilead.

Gilead ble helt sikkert verre enn Serena hadde forestilt seg. Men det Serena klager over er ikke at kvinner blir voldtatt, lemlestet og fratatt sine barn. Det hun ender med å klage over og tar et oppgjør med er at kvinner ikke får lov til å lese, for det er noe hun vil nyte fordel av. Som er blitt skrevet tidligere i tråden så virker Serena å kun bry seg om hva som er til hennes fordel. 

 

Anonymkode: 9f81d...71b

Enig. 

Anonymkode: b0114...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...