Gå til innhold

The Handmaid's tale sesong 4.


Gjest TheCatLady

Anbefalte innlegg

fjær skrev (38 minutter siden):

Enten vet hun at hun vil bli tatt for å ha drept Fred, eller så stikker hun av til Gilead til Nick og finne Hannah

Men hvem skal ta henne for det? Det var jo organisert og planlagt fra begge sider/land at hun skulle drepe han

Anonymkode: 9b517...a4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rar sesongavslutning på en rar sesong. 

Hvorfor klarte ikke June å forhandle fram med Joseph en utleveringsavtale inkludert Hannah + noen kvinner vs Fred? Hvorfor heller 22 kvinner alene, uten Hannah? Joseph hadde jo alt å vinne på å få Fred utlevert til Gilead, og Hannah var jo aldri noe stort offer sånn sett. 

Synes også det var rart at June + ALLE andre kvinnene slapp uanstrengt over grensen USA/Canada for å drepe Fred. Hvorfor skulle Joseph godta at Fred ble slaktet på den måten på Gileads område, uten å kreve noe tilbake? 

Ja nei. Jeg likte ikke slutten. Men så har jeg ikke vært særlig begeistret for sesongen heller. Så kanskje likegreit at det endte nå for min del. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvem skal ta henne for det? Det var jo organisert og planlagt fra begge sider/land at hun skulle drepe han

Anonymkode: 9b517...a4b

Jeg tenker omvendt. June gjorde ingenting for å skjule hva hun har gjort. Hun kom til Nichole og Luke full av blod.  Hun sier også noe sånn som "bare gi meg fem minutter til med Nichole" til Luke. Det er vel fordi hun skjønner at Luke ikke kommer til å akseptere hva June har gjort.  

16 minutter siden, Ctrl said:

 

Synes også det var rart at June + ALLE andre kvinnene slapp uanstrengt over grensen USA/Canada for å drepe Fred.

Enig. Men som jeg skrev over så tror jeg ikke June forsøkte på "den perfekte forbrytelsen". June sendte også fingeren til Fred til fengselet/Serena. Det er vel ikke noe man gjør om man prøver å skjule hva man har gjort.   Pakken vil vise håndskrift, mulig fingeravtrykk/DNA og politiet vil se at pakken er sendt fra Canada og ikke Gilead. 

 

Anonymkode: 43f60...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte slutten jeg, godt å få seg litt god gammeldags hevn som en avslutning. 😄 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker rundt June sine handlinger avslutningsvis er at hun ikke kunne leve med at Fred slapp unna uten straff. Som hun sa- han måtte føle en større frykt enn henne da hun ble fanget i skogen.  Ved å handle som hun gjorde tok hun tilbake en bit av det traumet han hadde påført henne over tid. Hun fikk eie mer av sin egen historie på en måte. Og for at Luke skulle kunne forstå hvor omfattende traumet hennes er må hun vise hvor langt hun er villig til å gå, som et slags diaementralt traume for å gjenopprette likevekten.

Men hvor hun nå tar vegen vites ikke, men nå er det jo tydelig at både Nick og Lawrence er fleksible mht forhandlinger med June.

Anonymkode: 73c11...6d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Likte slutten jeg, godt å få seg litt god gammeldags hevn som en avslutning. 😄 

Sant. I tillegg liker jeg å se hvor patetisk Fred er. Synes Fred er en god tvserie-skurk. 

 

Anonymkode: 43f60...d84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var jo en nesten koslig slutt denne sesongen 😂 Grotesk, men fin på en måte.

Stakkars Luke

Anonymkode: 4cfc4...7bb

Ja, stakkars Luke.

Men akkurat som June passer bedre med en som kjenner hennes nåtids-jeg (Nick), fortjener Luke en dame som klarer å se han og møte han der han er også. 

Anonymkode: 109e2...8cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, stakkars Luke.

Men akkurat som June passer bedre med en som kjenner hennes nåtids-jeg (Nick), fortjener Luke en dame som klarer å se han og møte han der han er også. 

Anonymkode: 109e2...8cd

Enig. 

Anonymkode: affab...cc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slutten kanskje var litt over the top og vel dramatisk, men så utrolig tilfredsstillende ! Tror også hun kommer til å dra tilbake til Gilead med Nick og lete etter Hannah. Men som sagt av flere så er det på tide at de lar Junes historie hvile litt og andre karakterer få mer plass. Er aller mest spennende med Lydia, Ester og Janine synes jeg. 
Trodde Serena kom til å snu, men det ser ut som var ønsketenkning, nå virker hun jo verre enn verst. Skal ha raskere internett og vil på boligjakt liksom. I varetekt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyacinth skrev (3 minutter siden):

Synes slutten kanskje var litt over the top og vel dramatisk, men så utrolig tilfredsstillende ! Tror også hun kommer til å dra tilbake til Gilead med Nick og lete etter Hannah. Men som sagt av flere så er det på tide at de lar Junes historie hvile litt og andre karakterer få mer plass. Er aller mest spennende med Lydia, Ester og Janine synes jeg. 
Trodde Serena kom til å snu, men det ser ut som var ønsketenkning, nå virker hun jo verre enn verst. Skal ha raskere internett og vil på boligjakt liksom. I varetekt?

Jeg synes de fremstiller sosiopaten Serena godt i denne sesongen! 
Det er ikke like høy status å være alenemor som å stå med Kommandant Warerford😈

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine tanker rundt June sine handlinger avslutningsvis er at hun ikke kunne leve med at Fred slapp unna uten straff. Som hun sa- han måtte føle en større frykt enn henne da hun ble fanget i skogen.  Ved å handle som hun gjorde tok hun tilbake en bit av det traumet han hadde påført henne over tid. Hun fikk eie mer av sin egen historie på en måte. Og for at Luke skulle kunne forstå hvor omfattende traumet hennes er må hun vise hvor langt hun er villig til å gå, som et slags diaementralt traume for å gjenopprette likevekten.

Men hvor hun nå tar vegen vites ikke, men nå er det jo tydelig at både Nick og Lawrence er fleksible mht forhandlinger med June.

Anonymkode: 73c11...6d5

Fred hadde fått sin straff i Gilead. Fred var livredd da han fant ut at han skulle bli sendt til Gilead. I tillegg må Gilead ha ønsket Fred død, hvis ikke så hadde ikke Nick kunne tatt med Fred til ingenmannsland for å bli hendrettet. Fred hadde heller ikke blitt hengt på muren om Gilead ikke ønsket han død. 

Jeg tenker at June ikke var fornøyd med at Fred var livredd og at Fred ble drept. June følte behov for å oppleve frykten til Fred. June følte behov for å være den som jaget og drepte Fred på brutalt vis. 

Anonymkode: 43f60...d84

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fred hadde fått sin straff i Gilead. Fred var livredd da han fant ut at han skulle bli sendt til Gilead. I tillegg må Gilead ha ønsket Fred død, hvis ikke så hadde ikke Nick kunne tatt med Fred til ingenmannsland for å bli hendrettet. Fred hadde heller ikke blitt hengt på muren om Gilead ikke ønsket han død. 

Jeg tenker at June ikke var fornøyd med at Fred var livredd og at Fred ble drept. June følte behov for å oppleve frykten til Fred. June følte behov for å være den som jaget og drepte Fred på brutalt vis. 

Anonymkode: 43f60...d84

Enig. Hun er rasende og hevngjerrig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheCatLady

Luke har jo hele tiden tatt avstand fra og ikke forstått sinnet June har. Han sa at hun måtte gå videre og prøvde å få henne til å tenke på livet slik det var før. Så jeg synes ikke at det var rart at June sa at hun skulle gå. Man så på hele reaksjonen til Luke at han ikke godtok det og ble sjokkert. 

June er ikke den hun var tidligere og det har vært vanskelig for Luke. Noe som ikke er spesielt rart, men June er nok ikke klar for noe normalt liv tror jeg. Samtidig sa hun at hun skulle ønske at hun kunne gå videre og fokusere på Nicole og Luke, så det er tydelig at hun ikke vil ha det sånn, men at hun trengte å få hevn over Fred og alt han har gjort skjønner jeg godt. 

Så likte slutten på sesongen og at Fred ikke fikk friheten sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønte ikke helt slutten, håper noen kan forklare meg. 
 

  Vis skjult innhold

Hvorfor må June si farvel til Nicole? Det er jo hennes datter. Og var det Fred som hang der drept i det kortet klippet på slutten?

 

Anonymkode: 9b517...a4b

Jeg tror hun skjønner at hun er såpass ødelagt at hun ikke kommer til å finne seg til rette med mann og barn i Canada. Hun opplever det som sin livsoppgave å se Gilead falle, er min teori.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KikiEco skrev (7 minutter siden):

Jeg tror hun skjønner at hun er såpass ødelagt at hun ikke kommer til å finne seg til rette med mann og barn i Canada. Hun opplever det som sin livsoppgave å se Gilead falle, er min teori.

Enig. Blir neppe noen happy ending for June. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rotemor skrev (1 time siden):

Jeg synes de fremstiller sosiopaten Serena godt i denne sesongen! 
Det er ikke like høy status å være alenemor som å stå med Kommandant Warerford😈

Ja hun er en veldig spennende karakter og god skuespiller. Skulle ønske vi kunne se litt mer av opptakten til Gilead og hennes rolle i det. Hvordan en kvinne kunne slutte seg til alle disse vanvittige påfunnene og kanskje kommet med forslag selv. Det var jo litt i tidligere sesonger men ikke nok synes jeg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyacinth skrev (4 minutter siden):

Ja hun er en veldig spennende karakter og god skuespiller. Skulle ønske vi kunne se litt mer av opptakten til Gilead og hennes rolle i det. Hvordan en kvinne kunne slutte seg til alle disse vanvittige påfunnene og kanskje kommet med forslag selv. Det var jo litt i tidligere sesonger men ikke nok synes jeg. 

Enig. Det er noen logiske brister der som jeg velger å fortrenge😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest June1996
6 hours ago, Hyacinth said:

Ja hun er en veldig spennende karakter og god skuespiller. Skulle ønske vi kunne se litt mer av opptakten til Gilead og hennes rolle i det. Hvordan en kvinne kunne slutte seg til alle disse vanvittige påfunnene og kanskje kommet med forslag selv. Det var jo litt i tidligere sesonger men ikke nok synes jeg. 

Serena i tv-serien/boka er inspirert av kvinnelige amerikanske tv-evangelister fra virkeligheten. En av disse tv-evangelistene er Phyllis Schlafly som det har blitt laget miniserie om. Miniserien heter Mrs. America og ligger på HBO.

De virkelige personene er selvsagt mindre ekstreme enn karakterene man finner i Gilead. 

Endret av June1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

June1996 skrev (10 timer siden):

Serena i tv-serien/boka er inspirert av kvinnelige amerikanske tv-evangelister fra virkeligheten. En av disse tv-evangelistene er Phyllis Schlafly som det har blitt laget miniserie om. Miniserien heter Mrs. America og ligger på HBO.

De virkelige personene er selvsagt mindre ekstreme enn karakterene man finner i Gilead. 

Så interessant, skal kikke på den serien. Bra tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...