Gå til innhold

Stine Knutsen


Tildittbeste

Anbefalte innlegg

Lillemor1982 skrev (Akkurat nå):

Og du er frivillig i Dyrebeskyttelsen og snakker på bakgrunn av erfaring? 

Jeg snakker av erfaring jeg selv har gjort og bekjente med katter fra dyrebeskyttelsen og en bekjent som har jobbet i dyrebeskyttelsen.  Jeg studerte eller.. jeg hoppet av første året på studie som dyrepleier så kjenner mange dyreelskere. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemor1982 skrev (3 minutter siden):

De adopterer jo ikke bort katter til de som ikke passer til å ha katter eller bor slik til at det ikke er trygt for katter ... har du tenkt på det?

Selvfølgelig?  Jeg tenker mer på atferd for at det skal fungere å ha katten inne uten å bli skadet. Og på katter som kanskje aldri kommer til å få det helt bra igjen. Slik atferd er jo tegn på at pusen ikke har det bra. 

Endret av Klink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker av erfaring jeg selv har gjort og bekjente med katter fra dyrebeskyttelsen og en bekjent som har jobbet i dyrebeskyttelsen.  Jeg studerte eller.. jeg hoppet av første året på studie som dyrepleier så kjenner mange dyreelskere. 

Herregud for et argument 🤦‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig at hun steriliserte Signe, før hun fortalte om kattungene🤔 Ettersom hun klarte å vente 3 uker med å fortelle det? For skam har hun vel ikke!!😡

  • Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor1982 skrev (2 minutter siden):

Herregud for et argument 🤦‍♀️

Argument for hva da egentlig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (13 minutter siden):

Tenker du da at å skaffe seg dn katt fra DB er for alle? 
Og de erfaringene jeg har med db er lite vennlige og lite villige til å adoptere bort noen katt i det hele tatt. 

Nei tror du at det å skaffe seg et dyr med bagasje er for alle?🙈 Så synd. Her lokalt er dyrebeskyttelsen utrolig proffe og vennlige. Er jo avdelingen i hele landet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.H85 skrev (3 minutter siden):

Nei tror du at det å skaffe seg et dyr med bagasje er for alle?🙈 Så synd. Her lokalt er dyrebeskyttelsen utrolig proffe og vennlige. Er jo avdelingen i hele landet. 

Nei. Derfor greit at folk som vil ha dyr uten bagasje ,og tar var på dem , også får den muligheten. Og svaret med å gå til DB er ikke alltid riktig. Selv om en gjerne vil hjelpe katter. 

Endret av Klink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt at hun burde adoptere katt fra DB vel? Poenget er at hun burde sterilisere de kattene hun allerede har, så ikke enda flere katter ender opp hos DB pga uansvarlige eiere, katter som føder ute etc. Hun bør overhode ikke få seg enda en ny katt uansett hvor den kommer fra. Hun evner jo helt tydelig ikke å ta vare på de hun har fra før. Katter som har født bør steriliseres 4-5 uker etter at de har født/eller til kattungene har begynt å spise selv. Mens man venter på sterilisering bør kattemor starte med p-piller allerede en uke etter fødsel. Dorris går nå ikke på p-piller og Stine lar henne være ute «med tilsyn». Det tar katten 2 sekunder å stikke av selv om Stine er med henne ut, det tar 3 sekunder å hoppe ned av terrassen selv om Stine er med ut dit. Som nevnt før; det følges ikke opp med sterilisering, vaksinering, dyrlegebesøk ved skade etc. Hun er tvers igjennom uansvarlig og uegnet til å ha katter. Hun sa så fint: har du ikke råd til å betale for/kjøpe en katt, så har du heller ikke råd til å eie en katt. Altså?! Hører hun ikke selv hva hun sier? Sier hun som ikke gidder å bruke penger på helse greier til kattene sine. Som heller bruker 3400 kr på kjoler, monster og planter i uka.

  • Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde også forsikre kattene sine. Kan bli dyrt å eie opptil 4 katter som kan bli akutt syke. Jeg elsker katter, men har bare råd til å ha en. Det koster mye penger med forsikring, mat, vaksine, ormekur,  flåttmiddel, tannstell, m.m.   Men ikke for Stine tydeligvis,  hennes katter trenger visst ikke noe av dette. 😠

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (3 timer siden):

Hun burde selvfølgelig sterilisere. Og ja folk burde selvfølgelig ta vare på dyrene sine. Katter har utrolig liten verdi blant folk, de kan liksom bare reises fra de eller dumpes når en er lei. Og ikke brukes penger på… Så jeg vil gi min stemme til kattene. Heldigvis holder det på å endres nå. 
men! Det ropes høyt om dyrebeskyttelsen og katter som trenger et hjem. Min erfaring med dyrebeskyttelsen er at det ikke var særlig ivrige på å gi katter noen nye eiere. Faktisk «var det ikke noen» akkurat nå. Det kan sikkert ha endret seg på et par år da, men jeg hørte aldri fra dem igjen heller.  Og når det er sagt så har jeg erfaring med at katter fra dyrebeskyttelsen tisser inne, er sky, redde og har mye uønsket atferd en dessverre ikke blir kvitt. (Hvis en ikke vier all sin tid og oppmerksomhet på dette , men det har de færreste tid til, heller ikke jeg.) Når en har barn er uforutsigbar biting og kloring håpløst feks. Vi har en slik katt fra dyrebeskyttelsen, flott pus, men uforutsigbar.  Vi måtte jobbe sykt mye med å få stueren, men biting og kloring uten noen åpenbar årsak får vi ikke bort!  Med barn begynner det å bli fryktelig vanskelig å ha pusen vår. Jeg ønsker selvfølgelig  at folk skal hjelpe katter fra dyrebeskyttelsen , men min erfaring er at det er ikke BARE å skaffe seg en katt fra der. Det følger med utfordringer. Så da dyrebeskyttelsen ikke tok kontakt eller virket ivrige tok vi til oss en kattunge som kun hadde hatt ett godt hjem med pusemoren sin før den kom hos oss. (Ja vi har to en fra DB og en på 2 år funnet hos en hyggelig familie på Finn.no) Mye bedre. Jeg har tatt til meg en katt før fra DB også inkludert at flere dyreelskere som skal redde katter og dyr fra mishandling har gjort det samme. Og alle er katter med utfordringer. De har fått seg en overraskelse. 
 

Og ja stakkars puser som har det vondt og har hatt hjem som har dumpet dem! Eller mishandlet dem. Det hjelper likevel ikke når det ikke går å få de helt tamme igjen. Å ta til seg karter fra DB er ikke for uerfarne. 
 

Beklager jeg har mye på hjertet når det gjelder katter. 

Det er trist du har sen opplevelsen, men hva er grunnen til det? (Unntatt dårlig tilbakemelding) Jo, alt for mye katter. Alt for mange ukastrerte katter. 
Du virker jo til å være veldig glad og opptatt av katter, da synes jeg set jeg siterte er litt rart. For gjentatte hyppige kull for en katt, som denne det er snakk om har, etter som jeg forstått, er ikke bra verken for katten eller for antallet katter. Når vi vet at mange dumper dem. Ikke alle selvsagt, men det går mye katter på selvstyr, ukastrerte, kull blir dumpet.

Og din erfaringen fra DB-katt understreker jo bare hvorfor vi ikke skal «pøse» på med kattunger. For det er jo en grunn til at de roper varsku og har gjort det lenge. Og at det selvsagt er mye vanskeligere å adoptere enn å få liten kattunge. Derfor MÅ vi få mindre til adopsjon.


 

Derfor svarte jeg deg slik jeg gjorde.

Jeg har selv katt fra uplanlagt kull. Den er tricolor, så jeg hadde lett fått solgt kattunger selv, men den ble selvsagt kastert så fort det var mulig, for katten sin del og for å ikke være med på å øke kattebestanden. Vi er langt fra der at vi er i manko på katter å få tak i. Nå snakker jeg om «gatemix» katter.

 

Etter som jeg har skjønt har heller ikke disse kattene blitt fulgt opp med veterinær  mtp chip, ormekur osv. Den infoen har jeg kun fra nett og noe fra å se på snap. 
Da blir jeg ekstra engasjert når det «plutselig» dukker opp enda ett kull.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (6 timer siden):

Nei. Derfor greit at folk som vil ha dyr uten bagasje ,og tar var på dem , også får den muligheten. Og svaret med å gå til DB er ikke alltid riktig. Selv om en gjerne vil hjelpe katter. 

De aller fleste har bagasje som sagt,men endel lever fint med det og med kjærlighet blir de som hvilken som helst katt,dvs katter er jo forskjellige uansett. Om de kommer fra dyrebeskyttelsen eller finn etc. Ønsker man være veldig sikker på at en katt kommer uten bagasje og utfordringer? Da skaffer man seg en liten kattunge man oppdrar selv. 

Vet ikke hvilken avdeling dyrebeskyttelse du bor i nærheten av,men dyrebeskyttelsen Norge pleier være veldig flinke. Er nok individuelle forskjeller rundt i landet...

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (7 timer siden):

Hun burde selvfølgelig sterilisere. Og ja folk burde selvfølgelig ta vare på dyrene sine. Katter har utrolig liten verdi blant folk, de kan liksom bare reises fra de eller dumpes når en er lei. Og ikke brukes penger på… Så jeg vil gi min stemme til kattene. Heldigvis holder det på å endres nå. 
men! Det ropes høyt om dyrebeskyttelsen og katter som trenger et hjem. Min erfaring med dyrebeskyttelsen er at det ikke var særlig ivrige på å gi katter noen nye eiere. Faktisk «var det ikke noen» akkurat nå. Det kan sikkert ha endret seg på et par år da, men jeg hørte aldri fra dem igjen heller.  Og når det er sagt så har jeg erfaring med at katter fra dyrebeskyttelsen tisser inne, er sky, redde og har mye uønsket atferd en dessverre ikke blir kvitt. (Hvis en ikke vier all sin tid og oppmerksomhet på dette , men det har de færreste tid til, heller ikke jeg.) Når en har barn er uforutsigbar biting og kloring håpløst feks. Vi har en slik katt fra dyrebeskyttelsen, flott pus, men uforutsigbar.  Vi måtte jobbe sykt mye med å få stueren, men biting og kloring uten noen åpenbar årsak får vi ikke bort!  Med barn begynner det å bli fryktelig vanskelig å ha pusen vår. Jeg ønsker selvfølgelig  at folk skal hjelpe katter fra dyrebeskyttelsen , men min erfaring er at det er ikke BARE å skaffe seg en katt fra der. Det følger med utfordringer. Så da dyrebeskyttelsen ikke tok kontakt eller virket ivrige tok vi til oss en kattunge som kun hadde hatt ett godt hjem med pusemoren sin før den kom hos oss. (Ja vi har to en fra DB og en på 2 år funnet hos en hyggelig familie på Finn.no) Mye bedre. Jeg har tatt til meg en katt før fra DB også inkludert at flere dyreelskere som skal redde katter og dyr fra mishandling har gjort det samme. Og alle er katter med utfordringer. De har fått seg en overraskelse. 
 

Og ja stakkars puser som har det vondt og har hatt hjem som har dumpet dem! Eller mishandlet dem. Det hjelper likevel ikke når det ikke går å få de helt tamme igjen. Å ta til seg karter fra DB er ikke for uerfarne. 
 

Beklager jeg har mye på hjertet når det gjelder katter. 

Dette stemmer ikke helt! Jeg har vært fosterhjem i DB tidligere, og det er slik i DB at det kommer inn katter fra ulike situasjoner, og ja, noen er veldig preget av det. Men det vil alltid være åpenhet om det, så ingen får en overraskelse der. 

Når en vil adoptere fra DB så tar en først kontakt, deretter er en på besøk i fosterhjemmet der aktuelle katten er, deretter så tas det en vurdering på om det er rett match. Vi som var fosterhjem ga anbefaling på at vi ikke følte det var rett noen ganger. 

Men det er myyyye katter i DB, og det er som regel kattunger som er lettest og adoptere ut, vi har selv en katt igjen fra tiden som fosterhjem, ei nydelig ei, som er veldig preget av de 3 første mnd av sitt liv. Hu kan komme opp på oss når vi ligger i sengen eller sitter i ro i sofanen, men er helt umulig å håndtere utenom, vi kan ikke løfte hu på noen som helst, måte.

Når det gjelder tissing inne, så kan det være mange årsaker til det. Vi hadde på det meste 12 katter på en gamg av mange forskjellige sjebner, men det luktet aldri kattetiss i det hele tatt (hadde mange kattedoer)

Når det gjelder katter og DB, så kjenner jeg det i hjerte når en sier at sånn er det, noen er som oss menesker, vi har bagasje. Men ikke si at alle fra DB er sånn.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.H85 skrev (8 timer siden):

Hvis du tar på deg ansvar for en katt fra dyrebeskyttelsen så er det det samme som og bli fosterhjem/adoptere et BARN med spesielle behov!

Det bør alle sette seg inn i før man adopterer derfra. Kattene fra dyrebeskyttelsen er ofte katter med mye bagasje, en vond fortid!! Selvfølgelig er det ikke alle kattene der som noen gang blir helt "tamme" pga sin bakgrunn, mens andre blir det med mye omsorg og kjærlighet. Det er synd i de stakkars dyrene. Jeg har 3 katter fra dyrebeskyttelsen. ❤❤❤ Alle fortjener en ny start. Jeg blir derfor rimelig provosert av en slik umoden dame på snart 40år som ikke sterilisere katta si! Uhørt! Det florerer med katter som er hjemløse eller blir dumpet.

Det var ikke mange ukene siden 4 små kattunger ble funnet forlatt og døde her. Hjerteskjærende😭😭

Virkelig? Aner du hva i det hele tatt d vil si å ha et BARN med spesielle behov?😵💫🙈

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

elien skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke helt! Jeg har vært fosterhjem i DB tidligere, og det er slik i DB at det kommer inn katter fra ulike situasjoner, og ja, noen er veldig preget av det. Men det vil alltid være åpenhet om det, så ingen får en overraskelse der. 

Når en vil adoptere fra DB så tar en først kontakt, deretter er en på besøk i fosterhjemmet der aktuelle katten er, deretter så tas det en vurdering på om det er rett match. Vi som var fosterhjem ga anbefaling på at vi ikke følte det var rett noen ganger. 

Men det er myyyye katter i DB, og det er som regel kattunger som er lettest og adoptere ut, vi har selv en katt igjen fra tiden som fosterhjem, ei nydelig ei, som er veldig preget av de 3 første mnd av sitt liv. Hu kan komme opp på oss når vi ligger i sengen eller sitter i ro i sofanen, men er helt umulig å håndtere utenom, vi kan ikke løfte hu på noen som helst, måte.

Når det gjelder tissing inne, så kan det være mange årsaker til det. Vi hadde på det meste 12 katter på en gamg av mange forskjellige sjebner, men det luktet aldri kattetiss i det hele tatt (hadde mange kattedoer)

Når det gjelder katter og DB, så kjenner jeg det i hjerte når en sier at sånn er det, noen er som oss menesker, vi har bagasje. Men ikke si at alle fra DB er sånn.

Jeg mener selvfølgelig ikke at ALLE er det . Katten vi har hadde ikke bagasje sa de, så de visste ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis hun er så himla glad i dyr og ansvarsfull som hun påstår, så burde hun vaksinere og chippe kattungene før hun selger de. Dette koster rundt 1500 kroner, så det blir dekket av kjøper siden hun skal selge de. Men hun ser vel cash i kassa og mulighet for å dra inn 3000 kroner som hun kan unne seg noe for, siden hun sjeeeeldent gjør det.

  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar hun ikke kattungene til sjekk og vaksine hos dyrlege? Noen som har spurt og fått svar?

 

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker siden fødsel og Doris er allerede ute! Det er så sjukt uansvarlig at jeg får ikke sagt det nok. Hold henne inne til hun er kastrert! Og det er pisspreik at hun ikke kan kastreres så lenge kattungene dier. Når kattungene blir gamle nok til å begynne med litt fast føde så kan kattemor kastreres. 

Vi tok selv inn ei fosterhjemsfrøken for 12 år siden som ikke var kastrert, ikke planlagt og akuttplassering. I samme rennet som dette så hadde vi en lengre tur til Kenya foran oss. Så planen var at hun skulle få p-sprøyte (siden det er sikrere enn p-piller) før vi dro sånn at kattepasseren slapp å ha ansvar for en nyoperert pus, for så å kastrere da vi var hjemme igjen. Den noe distre mannen min glemte av hele timen katten hadde til dyrlegen for å få sprøyte dagen før vi dro, og mens vi var borte så klarte katten å smette ut og det ble ei tjuvparring (selv om hun ikke var ute lenge ifg hun som passet). Uansett; det ble 3 kattunger av dette, og vi holdt kattemor inne til hun hadde time til kastrering. Dette burde Stine også ha gjort nå når uhellet først var ute, selv om Doris har lyst ut. Katter kan bli drektige rett etter fødsel igjen. 

Stine kan bestille time til kastrering av Doris om noen uker, siden kattemammaen kan kastreres når kattungene er 4-8 uker gamle. De er 3 uker nå, så ikke lenge før de kan begynne med litt fast føde.

https://www.dyreklinikk.no/sporsmal-og-svar/sterilisering-kastrering-etter-fodsel/

Kattungene er nå 3 uker gamle, håper Stine har begynt å gi de mark-kur. De skal ha kur når de er 2, 4, 6 og 8 uker gamle, deretter når de er 3mnd og 6mnd gamle. 

https://www.musti.no/kattungeguiden/hvorfor-ma-kattungen-har-ormekur

Siden Stine skal ta godt betalt for de (det er jo tross alt et liv som hun så fint sa), så bør kattungene selges ferdig vaksinerte, chippet og at hun har fulgt opp med ormkur. Vi ga bort kattungene, selv om vi hadde hatt utgifter til dyrlegesjekk og vaksine + ormkurer, men vi satte som krav at de skulle holdes inne til de ble 1 år og innen 1 år så skulle de ha blitt chippet og kastrert. Vi beholdt en selv, og de to andre ble gitt bort til trygge og gode folk. Vi ble venner på fb etter overtakelse, og det er betryggende for da ser jeg at kattene har det godt. 

Det er egentlig fornuftig å ta betalt for kattunger, for da skiller du ut de useriøse + de som har slanger og som har planer om å bruke kattunger til slangemat (leste en artikkel om det i Vg at det kom til å bli et problem etter at reptiler ble lovlig i Norge), men når du tar betalt så følger det også et ansvar med. 

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...