Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...


someone_here

Anbefalte innlegg

someone_here skrev (2 minutter siden):

Jeg vil at jeg blir beskyttet mot uønsket farskap, jeg vil ikke bli utpresset med uønsket barn osv. Hvorfor kvinner vil ha autonomi over sin egen kropp? Heter ikke det "min kropp - mitt valg"?

Men da kan du vel klippe strengen så er problemet løst?

Om du ønsker en mindre permanent løsning finnes det kondom. 

Om det igjen ikke er sikkert nok går det faktisk an å ikke ha sex med hvem som helst som en ikke vet går på prevensjon.

Sikker prevensjon hos kvinnen + kondom = ikke uønsket farskap 

Kan dessverre ikke få i alle posene og sekkene. 

Anonymkode: 3226a...e9b

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

someone_here skrev (4 minutter siden):

Jeg vil at jeg blir beskyttet mot uønsket farskap, jeg vil ikke bli utpresset med uønsket barn osv. Hvorfor kvinner vil ha autonomi over sin egen kropp? Heter ikke det "min kropp - mitt valg"?

Det kan du kjempeenkelt beskytte deg mot selv. 

Anonymkode: 7d26c...463

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (1 time siden):

Hvorfor skal kvinner kunne bestemme over tre liv (sitt eget, barnets og fars)?

En kvinne kan fint ikke nevne hvem  faren til barnet er, og gi det til adopsjon, noe som kan regnes som juridisk abort. Menn har ikke lignende mulighet. 

Angående "barn har rett til å vite hvem mor og far er", så er det det latterligste jeg har i det siste hørt om. Kvinner kan få barn ved å benytte seg av assistert befruktning, og da blir hun solomor, noe som staten tydeligvis aksepterer. 

Hvorfor har menn ikke rett til juridisk abort?

Ta ansvar for KROPPEN din for faen, slik kvinner har måttet gjøre i alle de år! Ta ansvar for hvor du sprer sæden din hvis du ikke vil bli far. HVOR VANSKELIG KAN DET VÆRE!!?

Anonymkode: 625bd...b18

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, buhu. Når det kommer til reproduksjon er det virkelig menn som har det korteste strået.. 

Vanskelig å måtte forholde seg til realiteter visst. Kvinnen blir gravid, kvinnen bestemmer over sin gravide kropp, men blir ikke gravid, og kan dermed ikke bestemme over noe svangerskap. Det er dessverre realiteten. 
 

At staten skal betale for late mannfolk er fullstendig uaktuelt.

Anonymkode: 3226a...e9b

Så bra! Hun bestemmer - hun betaler, og ikke ber hverken staten eller mannen å finansiere hennes valg, ikke sant? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan du kjempeenkelt beskytte deg mot selv. 

Anonymkode: 7d26c...463

Mange menn er jo tydeligvis ikke interessert i å verken bruke kondom eller å sterilisere seg.

Anonymkode: 4de6a...d7c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (1 minutt siden):

Så bra! Hun bestemmer - hun betaler, og ikke ber hverken staten eller mannen å finansiere hennes valg, ikke sant? 

Har man ubeskyttet sex uten å ønske å bli far, så har man tatt et valg om å bli far. Gir det mening? Nei. Men det ser ut til at det er et utbredt valg likevel. 

Anonymkode: 3226a...e9b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Menn må bare erkjenne og annerkjenne at fødte barn har selvstendige juridiske rettigheter. Det må de bare forholde seg til. 

Anonymkode: cdf21...9b3

På det tidspunktet de tar jurisk har bort så har de ikke selvstendige rettigheter. Man kunne tatt juridisk abort før barnet er født f.eks.

Eller i det aller minste uke 18?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (27 minutter siden):

Åja, så kvinnen må ikke betale for barnet de neste 18 årene, det er kun menn. Good to know! 

Det var utelukkende hennes ansvar. Hvor skal menn betale for noe de ikke var med på å bestemme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten fremstilt som om kvinner som blir uønsket planlagt og beholder barnet gjør det fordi de har såå lyst på barn, eller for å være slem mot mannen. 

Realiteten er derimot at mange kvinner i utgangspunktet ikke ønsker barnet, men likevel ikke klarer å gjennomføre en abort (som kan gi store fysiske og psykiske plager i lang tid etterpå). De velger derfor å ta ansvar for at de hadde sex, med den risikoen det innebærer, og velger å elske barnet og gi den den omsorgen det fortjener. Noe som innebærer å i stor grad nedprioritere seg selv i 18 år. 

Og menn klager på at de må betale noen tusenlapper i måneden i bidrag... 

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (Akkurat nå):

Det var utelukkende hennes ansvar. Hvor skal menn betale for noe de ikke var med på å bestemme?

Menn vet godt risikoen om de ikke har sterilisert seg eller vil bruke prevensjon.

Hvorfor ha sex uten prevensjon når man vet det kan bli barn av det om man ikke ønsker barn?

Anonymkode: 4de6a...d7c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk abort kommer alltid til å bli innført da man ikke fratar far ansvaret, men fratar barnet sin rett til å kjenne sitt opphav som faktisk er ulovlig.

Si du velger å ta juridisk abort på barnet ditt. Barnet blir jo ikke fysisk abortert, og hen eksisterer jo. Hva hvis du ombestemmer deg senere i livet, for det har du jo muligheten til da barnet tross alt lever. Hvordan skal man løse det? Skal det bli straffbart å oppsøke barnet man har fraskrevet seg alle rettigheter over? Hva om barnet oppsøker far i voksent liv, skal det være straffbart? Hva med øvrige familiemedlemmer? 

Anonymkode: af737...2aa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man ubeskyttet sex uten å ønske å bli far, så har man tatt et valg om å bli far. Gir det mening? Nei. Men det ser ut til at det er et utbredt valg likevel. 

Anonymkode: 3226a...e9b

Har man ubeskyttet sex uten å ønske å bli mor så har man tatt et ønske om å bli mor. Gir det mening? Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (2 minutter siden):

Det var utelukkende hennes ansvar. Hvor skal menn betale for noe de ikke var med på å bestemme?

Fordi de var med på å lage, selvfølgelig? 

Og graviditeten var utelukkende hennes ansvar? Menn har null ansvar når det kommer til prevensjon da, eller?

Endret av IDGAF
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDGAF skrev (Akkurat nå):

Det blir nesten fremstilt som om kvinner som blir uønsket planlagt og beholder barnet gjør det fordi de har såå lyst på barn, eller for å være slem mot mannen. 

Realiteten er derimot at mange kvinner i utgangspunktet ikke ønsker barnet, men likevel ikke klarer å gjennomføre en abort (som kan gi store fysiske og psykiske plager i lang tid etterpå). De velger derfor å ta ansvar for at de hadde sex, med den risikoen det innebærer, og velger å elske barnet og gi den den omsorgen det fortjener. Noe som innebærer å i stor grad nedprioritere seg selv i 18 år. 

Og menn klager på at de må betale noen tusenlapper i måneden i bidrag... 

Det er jo ikke akkurat vanskelig for menn heller om de ikke vil ha ansvaret for barnet. Min far stakk før jeg ble født og har aldri betalt en krone i bidrag.

Men han ville morsomt nok ha kontakt med meg da han ble gammel og alvorlig syk. Da var han nemlig ensom siden han ikke hadde familie eller barn som kunne hjelpe han med det kritiske i hverdagen. Først da var jeg god nok for han til å kontakte...

Anonymkode: 4de6a...d7c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (1 minutt siden):

Har man ubeskyttet sex uten å ønske å bli mor så har man tatt et ønske om å bli mor. Gir det mening? Nei.

Hvorfor har voksne folk som ikke vil ha barn ubeskyttet sex?

Anonymkode: 4de6a...d7c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (25 minutter siden):

Når en uplanlagt og uønsket graviditet oppstår, står en igjen med to muligheter. Beholde eller ta abort. Det første utfallet har konsekvenser for både kvinnen og mannen, mens det siste utfallet har kun konsekvenser for kvinnen (som oftest). En mann må aldri behøve å gå gjennom en abort, og kan derfor ikke ta det valget. På samme måte som at menn ikke kan føde, ha mensen eller amme. Så enkelt er det. 

De kan også adoptere bort barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, Tamsi said:

Da MÅ alle kvinner gå på prevensjon.

Hadde vi åpnet for juridisk abort hadde ingen mann noen gang dradd på seg et kondom igjen, og kvinnene hadde blitt stående helt alene men ansvaret for prevensjon. Som om det ikke var elendig nok fra før på den fronten.

Et slikt syn på menn er kanskje litt av grunnen til at noen ønsker seg muligheten for juridisk abort...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Menn har da «tatt juridisk abort» til alle tider. Dumpet dama og ikke vedkjent seg barnet. Min far var utro mot min mor og de skilte seg da jeg var 3 år. Jeg så ham to ganger etter dette. Ikke betalte han bidrag heller. Dette var på 90-tallet. Så dette er rimelig vanlig, og har alltid vært det

Anonymkode: f64dc...878

Kvinner har lurt menn til å betale for barn som ikke er deres til alle tider. Vært utro, og så lurt en uskyldig stakkar til å forsørge barnet.

En kompis ble dratt for retten av eksen gjennom NAV sin fordi han nektet å fortsette å betale barnebidrag etter at han fant ut at det ikke var sitt etter DNA-test.

Dette er veldig vanlig. Kompisen min slapp å betale, men faren din skulle jo måtte det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (1 minutt siden):

De kan også adoptere bort barnet.

Du forstår du også at det er forskjell på å adoptere/glemme et barn en aldri har hatt noe forhold til, og det å adoptere/glemme et barn en har båret frem i 9 måneder, født og sett. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Words skrev (19 minutter siden):

Hva mener du?

Sette fokus på at men betaler for noe han ikke ønsket i 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...