Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...


someone_here

Anbefalte innlegg

The Words skrev (40 minutter siden):

Så var du i gang igjen, ja.
Hvorfor er du så opptatt av at menn skal ha rett til juridisk abort?

Hvis abort for kvinner ble ulovlig, hadde vært opptatt av at det skulle bli lovlig igjen? I så fall hvorfor?

Hvorfor kjemper kvinner for fri abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

linsejesus skrev (1 minutt siden):

Et slikt syn på menn er kanskje litt av grunnen til at noen ønsker seg muligheten for juridisk abort...

:baby:

Anonymkode: 23a35...0bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, likestilling said:

Kvinner har lurt menn til å betale for barn som ikke er deres til alle tider. Vært utro, og så lurt en uskyldig stakkar til å forsørge barnet.

En kompis ble dratt for retten av eksen gjennom NAV sin fordi han nektet å fortsette å betale barnebidrag etter at han fant ut at det ikke var sitt etter DNA-test.

Dette er veldig vanlig. Kompisen min slapp å betale, men faren din skulle jo måtte det.

Det er ikke veldig vanlig, nei.

Anonymkode: 73df5...ca1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, buhu. Når det kommer til reproduksjon er det virkelig menn som har det korteste strået.. 

Vanskelig å måtte forholde seg til realiteter visst. Kvinnen blir gravid, kvinnen bestemmer over sin gravide kropp, men blir ikke gravid, og kan dermed ikke bestemme over noe svangerskap. Det er dessverre realiteten. 
 

At staten skal betale for late mannfolk er fullstendig uaktuelt.

Anonymkode: 3226a...e9b

Menn har som du sier ingen bestemmelse over et svangerskap. Kvinner står derimot fritt til å velge om mannen skal bli far eller ikke.

Og hvis du har tenkt å dra "it takes two to tango" og at begge har ansvar for prevensjon - ja, selvsagt. Begge har ansvar, men det er bare kvinnen som har rettighetene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (Akkurat nå):

Hvis abort for kvinner ble ulovlig, hadde vært opptatt av at det skulle bli lovlig igjen? I så fall hvorfor?

Hvorfor kjemper kvinner for fri abort?

Hæ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (Akkurat nå):

Hvis abort for kvinner ble ulovlig, hadde vært opptatt av at det skulle bli lovlig igjen? I så fall hvorfor?

Hvorfor kjemper kvinner for fri abort?

Fordi det å bære frem et barn har større konsekvenser for kvinner enn det har for menn. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (Akkurat nå):

Menn har som du sier ingen bestemmelse over et svangerskap. Kvinner står derimot fritt til å velge om mannen skal bli far eller ikke.

Og hvis du har tenkt å dra "it takes two to tango" og at begge har ansvar for prevensjon - ja, selvsagt. Begge har ansvar, men det er bare kvinnen som har rettighetene.

På ingen måte. En mann kan selvfølgelig kreve at det skal bli tatt farskapstest, og følgelig få foreldrerett over barnet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (2 minutter siden):

Et slikt syn på menn er kanskje litt av grunnen til at noen ønsker seg muligheten for juridisk abort...

Jeg synser ikke, jeg snakker av ti års erfaring. Det er fader meg arbeid å få menn til å ta på kondomet, og da med en fare for barnebidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (57 minutter siden):

Hvorfor er det to ulike problemstillinger? En kvinne ønsker ikke barn, så adopterer hun det bort her, eller kan dra til nesten hvilken som helst europeisk land og kvitte seg med deet i babyluke. Har menn noe lignende? 

Hvis du ikke forstår hvordan det blir noe annet, så har vi nok ikke så mye å diskutere. Da utviser du så lite kunnskap om svangerskap, fødsel og barsel at det ikke er rart du setter de to opp mot hverandre. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da må du slutte å dra inn falske fakta om kvinner. Fakta er at de ikke bare risikerer helsen i ni måneder. Det er farlig å være gravid, det er farlig å føde og man risikerer både død og livslange alvorlige skader, på både mor og barn. Når du velger å dra inn risiko for kvinner vs menn, så må du legge det frem på en ordentlig måte. Å legge det frem som om å betale for et barn du har laget i 18 år er et worst case scenario, så må du regne med at noen kommer og informerer deg om hvordan det faktisk er. 

Anonymkode: 7d26c...463

Og det dør nesten utelukkende menn som også betaler barnebidrag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Words skrev (2 minutter siden):

Hæ?

Hva er vanskelig å forstå med spørsmålet? Det er en omskrivning av ditt, men rettet til kvinner...

Det er ikke unaturlig at en mann ønsker å kjempe for likestilling med kvinner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (Akkurat nå):

Jeg synser ikke, jeg snakker av ti års erfaring. Det er fader meg arbeid å få menn til å ta på kondomet, og da med en fare for barnebidrag.

Det er helt sprøtt. Min forrige samboer ville heller hoppe av i svingen enn å ta på seg kondom til tross for at han hater barn og det å bli far er det verste som kunne hent han. Jeg ble kort tid etter sterilisert da jeg heller ikke ønsket barn og nektet å ligge med han frem til det var gjort, men det var bra mye surmuling i mellomtiden og mye " du blir jo ikke gravid om jeg trekker meg ut før jeg kommer! ". Altså mannen var over 40 år.

Anonymkode: 4de6a...d7c

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, IDGAF said:

På ingen måte. En mann kan selvfølgelig kreve at det skal bli tatt farskapstest, og følgelig få foreldrerett over barnet. 

Men han har i motsetning til kvinnen ingen rett til å velge om han skal bli far eller ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, someone_here said:

Og det dør nesten utelukkende menn som også betaler barnebidrag. 

:klo:

Anonymkode: 73df5...ca1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (35 minutter siden):

Når en uplanlagt og uønsket graviditet oppstår, står en igjen med to muligheter. Beholde eller ta abort. Det første utfallet har konsekvenser for både kvinnen og mannen, mens det siste utfallet har kun konsekvenser for kvinnen (som oftest). En mann må aldri behøve å gå gjennom en abort, og kan derfor ikke ta det valget. På samme måte som at menn ikke kan føde, ha mensen eller amme. Så enkelt er det. 

Når en uønsket "beholde"-avgjørelse oppstår, står mannen igjen med to muligheter. "Beholde" eller ta juridisk abort.

Det første utfallet har konsekvenser for både kvinenn og mannen, mens det siste utfallet har kun konsekvenser for mannen (som oftest). En kvinne må aldri behøve å gå gjennom en juridisk abort, og kan derfor ikke ta det valget. På samme måte som at kvinner ikke kan befrukte et egg.

Så enkelt er det. Eller kunne vært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du ikke vil bli far = bruk kondom eller aller helst dropp å ha sex

Så enkelt er det faktisk 

Du er med andre ord imot selvbestemt abort for kvinner?  Om du ikke vil bli mamma =  steriliser deg, bruk prevensjon eller ikke ha sex...  Så enkelt er det... faktisk... ? ? ? :klo:  Eller, evt. hvis mannen vil ha barnet, så blir du tvunget til å bære det frem?

Ts, har ett poeng, selv om det ikke er så "rett frem"... Ellers er det bare en strøm av logiske brister her 🤪

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

someone_here skrev (4 minutter siden):

Og det dør nesten utelukkende menn som også betaler barnebidrag. 

Hæ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går aldri an å diskutere ordentlig på KG, siden saken blir totalt misrepresentert - stråmannargumenter fra alle kanter. Men husk dette: om 100 år har menn garantert retten til juridisk abort, og det vil bli sett på som primitivt at vi ikke hadde det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig tydelig her inne at enkelte ikke forstår det etiske og moralske aspektet ved å innføre juridisk abort, og jeg er veldig glad for at våres politikerene, også i andre land, skjønner hvilke problemstilling og frarøvelse av barnets rettigheter et slik forslag er. 

Anonymkode: af737...2aa

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis du ikke vil bli far = bruk kondom eller aller helst dropp å ha sex

Så enkelt er det faktisk 

Anonymkode: 64282...50b

Hvis du ikke vil bli mor = bruk prevensjon eller dropp sex.

Så enkelt er det faktisk.

Eller? Betyr det at du vil forby abort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...