Gå til innhold

Hvorfor trakter ikke kvinner mer etter menn som jobber med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 21.07):

Føler at det å jobbe med barn er noe som blir sett litt ned på av kvinner hvis du er mann. Er det rett og slett et tegn på at personlige egenskaper kommer i andre rekke, og at status og lønn betyr mer?

For det finnes vel knapt det yrket man trenger mer sosial kompetanse enn som lærer/barnehagelærer eller barn og ungdomsarbeider? Tenker ikke folk at mennesker i disse yrkene kanskje er enda mer forståelsesfulle, sosialt kompetente og har mye mer erfaring med barn enn i de fleste andre yrker?

For kvinner vil jo stort ha barn, og med en far som er tilstede for barnet sitt. Med den enorme kunnskapen man får om barn og dets utvikling gjennom jobben, gjør jo personen veldig skikket til å være en god far.

Jeg tenker litt over dette når jeg hører om alle fedre som er dårlige foreldre for barna sine. Alenemødre som klager over å bli forlatt og bedratt. Hva med å velge fedre til barnet sitt som har de beste personlige egenskapene, og ikke den beste jobben og økonomien?

Anonymkode: d0261...bec

Det er ikke mitt inntrykk. Min erfaring er at den gruppen er overrepresentert med folk under snittet kompetente og ambisiøse. " Jeg fikk ikke jobb noe annet sted, fikset ikke utdannelsen, så endte her i barnehagen".

For mannfolk er det også femi, dårlig betalt, lavstatus, og enda verre et potensielt alvorlig rødt flagg etter min personlige mening.

Anonymkode: c014d...265

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har aldri vært typen jobb som har gjort en person attraktiv/uattraktiv for meg. 

Vil tro det er flere innfallsvinkler her. Noen ser kanskje ned på disse mennene, og andre ikke. 

Det er mye man kan pirke på når det kommer til dating. I min erfaring så tror ofte folk det er helt andre ting som er utslagsgivende for om man er attraktiv eller ikke for vedkommende enn det som faktisk har hatt en betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser overhodet ikke ned på dem, heller tvert imot.

Har ikke hatt gleden av å date noen av dem, men flere lærere og barnehageansatte jeg har møtt i forbindelse med barna mine hadde jeg ikke sagt nei takk til! 

Anonymkode: 9d138...358

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke mitt inntrykk. Min erfaring er at den gruppen er overrepresentert med folk under snittet kompetente og ambisiøse. " Jeg fikk ikke jobb noe annet sted, fikset ikke utdannelsen, så endte her i barnehagen".

For mannfolk er det også femi, dårlig betalt, lavstatus, og enda verre et potensielt alvorlig rødt flagg etter min personlige mening.

Anonymkode: c014d...265

Hva med butikkjobber, da? En som jobber i barnehage kan ha bachelor, mens man har fagbrev eller er ufaglært i mange butikkjobber.

Anonymkode: d0261...bec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min var barnevernspedagog og tittelen hans var kanskje noe av det jeg tente mest på ved ham☺️

Anonymkode: fde5c...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel bare litt gammeldags selvom jeg bare er 27 år. Jeg tror ikke jeg ville vært direkte tiltrukket av kvinner som jobber i barnehage heller om jeg var mann. Nå kunne jeg helt sikkert falt for noen som jobber i det yrket, men skulle jeg valgt yrket på mannen jeg falt for før jeg traff han ville et sånt yrke falt veeldig langt ned. Men det som faller aller lengst ned er vekter 🤮

Tømrer, bilmekaniker, innen finans, advokat, annlegsgarter, fisker/sjømann blant annet er yrker jeg syntes er et stort pluss ved en mann. 

Anonymkode: 3143f...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 21.07):

Føler at det å jobbe med barn er noe som blir sett litt ned på av kvinner hvis du er mann. Er det rett og slett et tegn på at personlige egenskaper kommer i andre rekke, og at status og lønn betyr mer?

For det finnes vel knapt det yrket man trenger mer sosial kompetanse enn som lærer/barnehagelærer eller barn og ungdomsarbeider? Tenker ikke folk at mennesker i disse yrkene kanskje er enda mer forståelsesfulle, sosialt kompetente og har mye mer erfaring med barn enn i de fleste andre yrker?

For kvinner vil jo stort ha barn, og med en far som er tilstede for barnet sitt. Med den enorme kunnskapen man får om barn og dets utvikling gjennom jobben, gjør jo personen veldig skikket til å være en god far.

Jeg tenker litt over dette når jeg hører om alle fedre som er dårlige foreldre for barna sine. Alenemødre som klager over å bli forlatt og bedratt. Hva med å velge fedre til barnet sitt som har de beste personlige egenskapene, og ikke den beste jobben og økonomien?

Anonymkode: d0261...bec

Kvinner er dyr. Så de sikter oppover. Er du sykepleier, barnehage lærer eller industriarbeider så er man ikke bra nok før man blir litt eldre å de plutselig skal ha trygghet.

 

du ser det godt innen helse. Der de løper rundt i et hierarki og tror utdannelsen har mye å si selv om man fint ligger på 600.000 i mange bransjer så er man ikke bra nok i utgangspunket, eller frem til de har fått en unge å søker trygghet eller blitt dumpet nok ganger at de tar til takke. 

Anonymkode: 7bf5c...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det først og fremst er andre menn som ser ned på mennene som jobber i omsorgsyrker. Ingen av kvinnene jeg kjenner ville valgt bort en mann utelukkende fordi han jobbet i barnehage eller som sykepleier.
De fleste kvinner i 2021 kan forsørge seg selv, og er ikke avhengig av å finne en mann med høy lønn. Vet heller ikke om noen som velger partner ut i fra hans "status", det høres bare helt utrolig barnslig ut.
 

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 22.58):

Vitner vel om at mannsidealet aldri forandres i kvinners øyne, dessverre. Hvor mange menn ser ned på damer som jobber i tradisjonelle maskuline yrker?

Hvorfor er det ok å generalisere menn som "mindre mandige, overfølsomme og lite ambisiøse" grunnet et yrkesvalg, mens det i motsatt fall ville blitt ramaskrik?

Anonymkode: d0261...bec

Ganske mange, etter min erfaring. Jeg jobbet i et mannsdominert yrke i noen år, og har ikke tall på hvor mange kommentarer jeg fikk fra menn om at jeg burde holde meg til "kvinnfolkarbeid", homofobiske kommentarer (siden en kvinne tydeligvis må være lesbisk hvis hun jobber i et "maskulint" yrke), og menn som oppriktig mente at jeg aldri ville gjøre en like god jobb som dem utelukkende på grunn av kjønnet mitt. Kjønnsrollene er seige og tar lang tid å bryte ned, både for menn og kvinner.

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 23.37):

Fordi mange av dem er femi tusseladder 🙄

Anonymkode: d7746...39b

Dette er det teiteste jeg har lest i år. Skjerp deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle menn jeg har møtt som jobber i barnehage er homofile... 

Anonymkode: 69b69...1f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fordi liker ikke barn. Er ikke alle som gjør det vet du. 

Anonymkode: 6e2d5...317

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei fordi liker ikke barn. Er ikke alle som gjør det vet du. 

Anonymkode: 6e2d5...317

Så en anorektiker kan ikke bli sammen med en kokk fordi han liker mat og hun gjør ikke?

Anonymkode: d0261...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha barn selv, og ville antatt at en barnehageansatt vil det. 

Anonymkode: 00c38...ff4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RehabilitertIncel

Har med lønn og status å gjøre. Trenger ikke gjøre kvinner mer kompliserte enn de egentlig er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 21.37):

Fordi jeg synes (dessverre) det er litt umandig å jobbe innen omsorg. Det handler ikke om status og lønn, men at det bare er litt kvinnelig somehow.

En bonde, snekker eller bilmekaniker har hverken bedre lønn eller mer status enn en sykepleier eller barnehagepedagog, men det er i hvert fall mer mandig. 

Anonymkode: d4139...de3

Jeg tenker også slik. Vil ha en myk mann, men da bare en side han viser ovenfor meg, mens han er mandig ellers.

Cleo88 skrev (På 22.4.2021 den 23.11):

Jeg er redd for at de kan være pedofile og komme til å skade mine barn. Har ikke noe med at jeg ikke synes de kan være kjempe flotte og fine fyrer men man kan ikke ane hvem som er slik og ikke. De fleste er jo ikke det - selvfølgelig ikke - men hvordan i huleste skal jeg vite det? Det er statistisk sett større sjangs for at en mann er pedofil om en jobber med barn fordi disse yrkene trekker til seg denne typen folk (også!) 😬

Samme tenker jeg. Var da menn entret barnehagene at det kom massive overgrep i barnehagene, dessverre.

Anonymkode: fb03c...162

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, her var det mye fordommer!  Håper virkelig ikke disse representerer tankene til folk flest, for dette er bare flaut.

Kjønnsroller ser jeg på som en oppkonstruert boble som brukes til å styre mennesker i en bestemt retning, uavhengig av interesser, personlighet, egenskaper osv. Enkelte passer godt inn i den bobla, andre ikke. Det som beskrives som mandige og kvinnelige kvaliteter er noe alle kan besitte uavhengig av kjønn og er verken mandig eller kvinnelig. Greit nok at alle har sine preferanser, men å si at menn som jobber i barnehage (eller andre kvinnedominerte yrker) ikke er mye mann er vås. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 2.44):

Det er ikke mitt inntrykk. Min erfaring er at den gruppen er overrepresentert med folk under snittet kompetente og ambisiøse. " Jeg fikk ikke jobb noe annet sted, fikset ikke utdannelsen, så endte her i barnehagen".

For mannfolk er det også femi, dårlig betalt, lavstatus, og enda verre et potensielt alvorlig rødt flagg etter min personlige mening.

Anonymkode: c014d...265

Snakker du nå om å jobbe som ufaglært ringevikar i barnehage? 

For barne- og ungdomsarbeider er ei fagutdanning, og barnehagelærer er 3-årig høyskoleutdanning. 

Anonymkode: c2fa9...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/24/2021 at 4:52 AM, venus24 said:

Mitt inntrykk er at det først og fremst er andre menn som ser ned på mennene som jobber i omsorgsyrker. Ingen av kvinnene jeg kjenner ville valgt bort en mann utelukkende fordi han jobbet i barnehage eller som sykepleier.
De fleste kvinner i 2021 kan forsørge seg selv, og er ikke avhengig av å finne en mann med høy lønn. Vet heller ikke om noen som velger partner ut i fra hans "status", det høres bare helt utrolig barnslig ut.
 

Ganske mange, etter min erfaring. Jeg jobbet i et mannsdominert yrke i noen år, og har ikke tall på hvor mange kommentarer jeg fikk fra menn om at jeg burde holde meg til "kvinnfolkarbeid", homofobiske kommentarer (siden en kvinne tydeligvis må være lesbisk hvis hun jobber i et "maskulint" yrke), og menn som oppriktig mente at jeg aldri ville gjøre en like god jobb som dem utelukkende på grunn av kjønnet mitt. Kjønnsrollene er seige og tar lang tid å bryte ned, både for menn og kvinner.

Dette er det teiteste jeg har lest i år. Skjerp deg.

Ja, jeg har også hørt menn og ikke andre kvinner slenge med leppa om menn i disse yrkene. Men heldigvis ikke mange. Stort sett føler man på usikkerheten selv, er man stolt av yrket sitt bryr man seg ikke hva andre tenker 

Anonymkode: 7c848...da7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noe med å trakte etter og ikke trakte etter. En ting er jo klart mange kvinner trakter etter en kar med godt betalt jobb og fancy bil sånn har det vært i alle år. 

Men vi som ikke er der da. Så spiller egentlig ikke yrke noen rolle ...det kommer an på kjemien man får og tiltrekning. Har ingenting med yrke og gjøre slik jeg ser det da. 

Men at uføre kan slite det skjønner jeg. De fleste vil ha noen som er jobber for at det skal bli enklere i hverdagen for begge parter.  Mange vil ha en kar som har førerkort. Det er ganske viktig. Jeg datet en uten førerkort og herregud for ett styr så nei det er ett must hvis du ikke bor i stor by. Da går det sikkert greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/24/2021 at 4:58 AM, AnonymBruker said:

Vel, alle menn jeg har møtt som jobber i barnehage er homofile... 

Anonymkode: 69b69...1f1

Høres ikke ut som du har møtt så mange.

23 hours ago, RehabilitertIncel said:

Har med lønn og status å gjøre. Trenger ikke gjøre kvinner mer kompliserte enn de egentlig er :)

Har du lest alle svarene i tråden? Eller velger du bare ut de som passer dine fordommer?

Anonymkode: 53c92...0ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RehabilitertIncel
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du lest alle svarene i tråden? Eller velger du bare ut de som passer dine fordommer?

Anonymkode: 53c92...0ec

Du kan lese innlegget rett over det du skrev 😂 Sier nøyaktig det samme

Har ingenting med fordommer å gjøre, men heller hva kvinner er programmert til å søke. Kall det instinkter. Men enkjelte kvinner velger å kalle det for "følelser". Derfor de også veldig fort blir kalde om fyren viser seg å bli syk eller at han ikke kan tilby henne ressurser eller statusen hun forventer. "Jeg bare mista følelser liksom" 😂 Nei, det er instinktene hennes som sier at hun må løpe og finne seg en ny fyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...