Gå til innhold

Hvorfor trakter ikke kvinner mer etter menn som jobber med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at det å jobbe med barn er noe som blir sett litt ned på av kvinner hvis du er mann. Er det rett og slett et tegn på at personlige egenskaper kommer i andre rekke, og at status og lønn betyr mer?

For det finnes vel knapt det yrket man trenger mer sosial kompetanse enn som lærer/barnehagelærer eller barn og ungdomsarbeider? Tenker ikke folk at mennesker i disse yrkene kanskje er enda mer forståelsesfulle, sosialt kompetente og har mye mer erfaring med barn enn i de fleste andre yrker?

For kvinner vil jo stort ha barn, og med en far som er tilstede for barnet sitt. Med den enorme kunnskapen man får om barn og dets utvikling gjennom jobben, gjør jo personen veldig skikket til å være en god far.

Jeg tenker litt over dette når jeg hører om alle fedre som er dårlige foreldre for barna sine. Alenemødre som klager over å bli forlatt og bedratt. Hva med å velge fedre til barnet sitt som har de beste personlige egenskapene, og ikke den beste jobben og økonomien?

Anonymkode: d0261...bec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg ser også ned på kvinner i de nevnte yrkene. Så det er ikke spesielt for menn.

Anonymkode: 4ac30...22f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja. Jeg ser også ned på kvinner i de nevnte yrkene. Så det er ikke spesielt for menn.

Anonymkode: 4ac30...22f

Hvorfor?

Anonymkode: d0261...bec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja. Jeg ser også ned på kvinner i de nevnte yrkene. Så det er ikke spesielt for menn.

Anonymkode: 4ac30...22f

Hvilket yrke har du selv?

 

Jeg har veldig sans for mennene du nevner, ts.

Anonymkode: 53c92...0ec

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lavtlønnsyrker og jeg har fordommer, som at de er ekstremt følsomme og griner om de får en flis i fingeren. 

Anonymkode: 877f9...4e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi lektor eller barnehageonkel? I siste kategori er de fleste jeg kjenner enten de som ikke fikset universitetet, eller de som ikke fikk jobb som bibliotekar eller filmfotograf.

Anonymkode: b95fb...827

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner trakter i hvert fall etter menn som allerede har barn iflg. SSB. Ellers tror jeg personlighet spiller større rolle enn at en mann jobber med barn. Jeg tror også at det er et nytt fenomen at menn jobber med barn, og at kvinners innstinkter ikke har omstilt seg etter dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvilket yrke har du selv?

 

Jeg har veldig sans for mennene du nevner, ts.

Anonymkode: 53c92...0ec

B & U-arbeider.

Anonymkode: d0261...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenker ikke folk at mennesker i disse yrkene kanskje er enda mer forståelsesfulle, sosialt kompetente og har mye mer erfaring med barn enn i de fleste andre yrker?

Jeg tenker vel egentlig at folk som jobber med småbarn hver dag ikke har så mye ork til det på fritida. Jeg hadde i hvert fall ikke hatt det.

Jeg ser for meg at en person som har brukt dagen foran en datamaskin synes det er mye mer stas å tilbringe ettermiddagen i ei sandkasse enn en person som allerede har holdt på med det i timesvis. Dette er altså uavhengig av kjønn. Egentlig uavhengig av yrke også, jeg kjenner en kokk som aldri lager mat hjemme for eksempel. Jeg kan forstå det.

Anonymkode: 178d5...ed0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker vel egentlig at folk som jobber med småbarn hver dag ikke har så mye ork til det på fritida. Jeg hadde i hvert fall ikke hatt det.

Jeg ser for meg at en person som har brukt dagen foran en datamaskin synes det er mye mer stas å tilbringe ettermiddagen i ei sandkasse enn en person som allerede har holdt på med det i timesvis. Dette er altså uavhengig av kjønn. Egentlig uavhengig av yrke også, jeg kjenner en kokk som aldri lager mat hjemme for eksempel. Jeg kan forstå det.

Anonymkode: 178d5...ed0

De hadde vel ikke orket dette yrket hvis de ikke hadde hatt energien til det? Antallet damer som jobber med dette og samtidig har barn, er jo høyt.

Anonymkode: d0261...bec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de har målrettet gått i lære/utdannet seg til å jobbe i barnehage/barneskole/lignende går tankene mine umiddelbart til at de vil ha barn selv. Jeg vil ikke ha barn, så det skremmer meg.

Utenom det er jo det fint med begge kjønn i yrker direkte rettet mot barn. 

Anonymkode: 856b7...119

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

B & U-arbeider.

Anonymkode: d0261...bec

Barne og ungdomsarbeider?

Anonymkode: 53c92...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer faktisk på hva som driver menn som jobber i barnehage?. Jeg er glad i barn men barnehagejobb hadde jeg faktisk valgt ETTER Sovjetisk fangeleir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer faktisk på hva som driver menn som jobber i barnehage?. Jeg er glad i barn men barnehagejobb hadde jeg faktisk valgt ETTER Sovjetisk fangeleir...

jeg er kvinne og jeg hadde dratt ut i minefelten i stedet for å jobbe i bhg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barne og ungdomsarbeider?

Anonymkode: 53c92...0ec

Ja.

Anonymkode: d0261...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, GudSelv said:

Kvinner trakter i hvert fall etter menn som allerede har barn iflg. SSB. Ellers tror jeg personlighet spiller større rolle enn at en mann jobber med barn. Jeg tror også at det er et nytt fenomen at menn jobber med barn, og at kvinners innstinkter ikke har omstilt seg etter dette.

Såå nytt er det virkelig ikke.

Anonymkode: 53c92...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De hadde vel ikke orket dette yrket hvis de ikke hadde hatt energien til det? Antallet damer som jobber med dette og samtidig har barn, er jo høyt.

Anonymkode: d0261...bec

Jeg tviler ikke på at de har energi, det er mer det at jeg synes det er greit å gjøre noe helt annet på fritida enn på jobben. Og dermed ser for meg at en eventuell partner også hadde vært mer entusiastisk for å gjøre disse banale tingene med egne barn hvis det var helt annerledes enn det han hadde holdt på med i 8 timer allerede den dagen.

Anonymkode: 178d5...ed0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes (dessverre) det er litt umandig å jobbe innen omsorg. Det handler ikke om status og lønn, men at det bare er litt kvinnelig somehow.

En bonde, snekker eller bilmekaniker har hverken bedre lønn eller mer status enn en sykepleier eller barnehagepedagog, men det er i hvert fall mer mandig. 

Anonymkode: d4139...de3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...