Gå til innhold

Hvorfor trakter ikke kvinner mer etter menn som jobber med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Snakker vi lektor eller barnehageonkel? I siste kategori er de fleste jeg kjenner enten de som ikke fikset universitetet, eller de som ikke fikk jobb som bibliotekar eller filmfotograf.

Anonymkode: b95fb...827

Hva er barnehageonkel, da? De som er utdannet barnehagelærere har jo minimum bachelor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tiltrekkende med ambisiøse menn. Den slags yrker du referer til er veldig sånn "jobbe for å leve yrker" (missforstå meg rett). Snakk om å komme fortest mulig hjem.
Tror også noen ser på det som negativt pga tradisjonelle stereotype kvinneyrker.  
 

Anonymkode: 72ed4...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, alle kvinner som blir forlatt av partnerne deres og blir alenemødre kan skylde seg selv, fordi de valgte menn ut ifra andre preferanser enn personlige egenskaper.

Koser meg hver gang jeg hører om alenemødre som ble latt i stikken av mannen, fordi man da vet med sikkerhet at dama valgte en topp 20 % mann både i utseende og status.

Anonymkode: 7c790...710

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (3 minutter siden):

Hva er barnehageonkel, da? De som er utdannet barnehagelærere har jo minimum bachelor.

Ja, det er et merkelig begrep i 2021. Tenker på ufaglærte menn når jeg hører det, og ikke på noen med fagbrev eller bachelor.

Anonymkode: d0261...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GudSelv skrev (21 minutter siden):

Kvinner trakter i hvert fall etter menn som allerede har barn iflg. SSB. Ellers tror jeg personlighet spiller større rolle enn at en mann jobber med barn. Jeg tror også at det er et nytt fenomen at menn jobber med barn, og at kvinners innstinkter ikke har omstilt seg etter dette.

Menn har vært lærere og barneleger mye lenger enn kvinner har.

Anonymkode: 9c6d5...d1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi jeg synes (dessverre) det er litt umandig å jobbe innen omsorg. Det handler ikke om status og lønn, men at det bare er litt kvinnelig somehow.

En bonde, snekker eller bilmekaniker har hverken bedre lønn eller mer status enn en sykepleier eller barnehagepedagog, men det er i hvert fall mer mandig. 

Anonymkode: d4139...de3

🤮

Anonymkode: 989ac...3cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, alle kvinner som blir forlatt av partnerne deres og blir alenemødre kan skylde seg selv, fordi de valgte menn ut ifra andre preferanser enn personlige egenskaper.

Koser meg hver gang jeg hører om alenemødre som ble latt i stikken av mannen, fordi man da vet med sikkerhet at dama valgte en topp 20 % mann både i utseende og status.

Anonymkode: 7c790...710

Gjelder det motsatt også, eller?

Du koser deg når du hører om menn som blir forlatt av dama, for da vet du at han valgte ei "topp 20 % dame" i utseende og status? :ler:

Anonymkode: 4c2e8...6fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sammen med en som jobbet i barnehage (han hadde fagbrev), og han var veldig snill og omsorgsfull og flink med barn, men det passet ikke for meg. Han var liksom litt for følsom og lite tøff, så jeg endte opp med å få litt sånn «slitsom venninne-følelser» for han i stedet for kjæreste-følelser. Syns det var direkte uinteressant når han fortalte om jobben sin, og jeg ble lei av at han oppførte seg som han var ekspert på alt som omhandlet barn. 
Så neitakk, heretter unngår jeg barnehage-menn. 

Anonymkode: 4e073...150

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er tiltrekkende med ambisiøse menn. Den slags yrker du referer til er veldig sånn "jobbe for å leve yrker" (missforstå meg rett). Snakk om å komme fortest mulig hjem.
Tror også noen ser på det som negativt pga tradisjonelle stereotype kvinneyrker.  
 

Anonymkode: 72ed4...4f1

Oi. Du vet åpenbart ikke mye om lærer- eller barnehagelæreryrke og hvor krevende det kan være. 
 

Anonymkode: 4d1cf...a83

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er 195 høy, tatoveringer, har tre dagers skjegg og tykt, mørkt hår, og er glad i å trene/muskuløs... og han er utdannet spesialpedagog. 😍 Så ja, han jobber med barnehagebarn. 

Må innrømme at jeg syns det var unikt og kanskje litt rart da jeg traff han, men fy flate for en fin mann skal man lete lenge etter 😍❤ Omsorgsfull, veldig interessert i barns utvikling, morsom, varm, og med på alt fra fest til topptur! Det er flere menn i barnehagene han er knyttet til, og det er like forskjellige menn der, som i alle andre yrker. 😊

Anonymkode: d4f69...f36

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har vært sammen med en som jobbet i barnehage (han hadde fagbrev), og han var veldig snill og omsorgsfull og flink med barn, men det passet ikke for meg. Han var liksom litt for følsom og lite tøff, så jeg endte opp med å få litt sånn «slitsom venninne-følelser» for han i stedet for kjæreste-følelser. Syns det var direkte uinteressant når han fortalte om jobben sin, og jeg ble lei av at han oppførte seg som han var ekspert på alt som omhandlet barn. 
Så neitakk, heretter unngår jeg barnehage-menn. 

Anonymkode: 4e073...150

Godt gjort å dømme en hel yrkesgruppe etter èn erfaring..

Anonymkode: d0261...bec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har vært sammen med en som jobbet i barnehage (han hadde fagbrev), og han var veldig snill og omsorgsfull og flink med barn, men det passet ikke for meg. Han var liksom litt for følsom og lite tøff, så jeg endte opp med å få litt sånn «slitsom venninne-følelser» for han i stedet for kjæreste-følelser. Syns det var direkte uinteressant når han fortalte om jobben sin, og jeg ble lei av at han oppførte seg som han var ekspert på alt som omhandlet barn. 
Så neitakk, heretter unngår jeg barnehage-menn. 

Anonymkode: 4e073...150

Hva med skolemenn?

Anonymkode: 7c790...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor utakknemlige kvinner er for at noen passer på sæddonor-barna deres og bidrar til at barna, mot alle odds, utvikler seg til fungerende samfunnsborgere.

Ufattelig hvor mange barn som er ufyselige snørrunger når de begynner i 1.klasse (trolig pga manglende dannelse og grensesetting hos foreldre), men som til slutt blir mennesker fordi SKOLEN gjør en fantastisk jobb.

Anonymkode: 320c8...d7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg synes (dessverre) det er litt umandig å jobbe innen omsorg. Det handler ikke om status og lønn, men at det bare er litt kvinnelig somehow.

En bonde, snekker eller bilmekaniker har hverken bedre lønn eller mer status enn en sykepleier eller barnehagepedagog, men det er i hvert fall mer mandig. 

Anonymkode: d4139...de3

Det baserer seg litt på fordommer da. Ser man på arbeidsdagen er det ikke noe mer mandig i mange av jobbene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studieretningen og senere yrkesvalg til min samboer var av null interesse for meg med tanke på tiltrekning mv. Jeg elsker han for den han er, ikke hvorvidt han valgte å jobbe med barn,  helse, økonomi eller som barista. Yrkesvalg har da ingenting med om man er tøff, mandig eller lignende. 

Synes det var en del rare uttalelser her. 

 

Anonymkode: 3eebd...60c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn har vært lærere og barneleger mye lenger enn kvinner har.

Anonymkode: 9c6d5...d1a

Nevnte yrker er relativt nye yrker. Kvinner har alltid passet på sine egne barn og andres barn i flere millioner år. Jeg tror ikke barn startet på skolene her i landet før på 1700-tallet, og jeg vet ikke om disse mannlige lærerene var spesielt omsorgsfulle eller pedagogiske. Læreryrket den gangen var et respektert yrket, og det var noe helt annet enn det vi har i dag. De mennene vi ser jobber med barn i barnehagene og sånt er noe helt nytt spesielt i det omfanget vi ser nå.  Det er dette jeg mener er et nytt fenomen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det virker som mange her baserer seg på gamle fordommer som ikke hører hjemme i et likestilt samfunn. Jeg er enig med deg ts. Hvorfor noen vil få barn med noen som tilbringer halve døgnet på jobb skjønner jeg ikke. Jeg forstår heller ikke hvordan man kan se på en økonom eller barnelege som mer maskuline yrker enn de som jobber i barnehage. 2021 kaller. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, GudSelv said:

Nevnte yrker er relativt nye yrker. Kvinner har alltid passet på sine egne barn og andres barn i flere millioner år. Jeg tror ikke barn startet på skolene her i landet før på 1700-tallet, og jeg vet ikke om disse mannlige lærerene var spesielt omsorgsfulle eller pedagogiske. Læreryrket den gangen var et respektert yrket, og det var noe helt annet enn det vi har i dag. De mennene vi ser jobber med barn i barnehagene og sånt er noe helt nytt spesielt i det omfanget vi ser nå.  Det er dette jeg mener er et nytt fenomen.

Hvor nytt mener du det er?

Anonymkode: 53c92...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er et merkelig begrep i 2021. Tenker på ufaglærte menn når jeg hører det, og ikke på noen med fagbrev eller bachelor.

Anonymkode: d0261...bec

Bachelor er det nye fagbrevet. Litt flåsete sagt selvfølgelig, men det blir vanligere og vanligere med master også i helse- og omsorgsyrker.

Jeg har minimum bachelor som kompetansekrav ved alle mine nyansettelser. Ansatte akkurat en med master nå nylig feks. 
 

hadde nylig nesten 50 søkere på 2 stillinger. 40 søkere med minimum bachelor. 
 

Endret av sicario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det virker som mange her baserer seg på gamle fordommer som ikke hører hjemme i et likestilt samfunn. Jeg er enig med deg ts. Hvorfor noen vil få barn med noen som tilbringer halve døgnet på jobb skjønner jeg ikke. Jeg forstår heller ikke hvordan man kan se på en økonom eller barnelege som mer maskuline yrker enn de som jobber i barnehage. 2021 kaller. 

Vitner vel om at mannsidealet aldri forandres i kvinners øyne, dessverre. Hvor mange menn ser ned på damer som jobber i tradisjonelle maskuline yrker?

Hvorfor er det ok å generalisere menn som "mindre mandige, overfølsomme og lite ambisiøse" grunnet et yrkesvalg, mens det i motsatt fall ville blitt ramaskrik?

Anonymkode: d0261...bec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...