Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ronny snakker så mye om livskvalitet. Og ja da, jeg kan til en viss grad forstå det når han mener at det å spise burger og drikke øl er livskvalitet (selv om det å skalere det ned til en fjerdedel av forbruket også burde være bra).

Allikevel, er ikke det å veie 30 kg mindre (eller i hans tilfelle - 50 kg mindre) også livskvalitet? For livet ville jo blitt så uendelig mye lettere (i dobbel forstand) om han hadde kvittet seg med mestepartren av overvekten.

Selv er jeg liten og lett, og jeg elsker det. Det å kunne springe opp trapper og  at det er null problem å springe etter bussen, bidrar i veldig stor grad til MIN livskvalitet. Å drasse rundt på en hel masse vekt, må da være fryktelig slitsomt og tynge en ned i hverdagen.

Anonymkode: 1070e...b5c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting er sikkert; han kan ikke fortsette det gode liv med x antall øl og flere restaurantbesøk i uka når babyen har ankommet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (3 timer siden):

Sjansen for sykdommer er større ved overvekt. Det betyr ikke at man er garantert sykdommer ved overvekt.

Nei, men belastningen på kroppen blir stor og det vil tydeligvis Ronny leve med fordi han ikke vil slutte med øl og burgere til hverdags. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuttifrutt skrev (2 timer siden):

En ting er sikkert; han kan ikke fortsette det gode liv med x antall øl og flere restaurantbesøk i uka når babyen har ankommet. 

Babyen er 6 mnd nå, skulle likte å visst om han har endret syn eller tatt mer tak 

Anonymkode: 14084...64f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
9 hours ago, AnonymBruker said:

 

Allikevel, er ikke det å veie 30 kg mindre (eller i hans tilfelle - 50 kg mindre) også livskvalitet? For livet ville jo blitt så uendelig mye lettere (i dobbel forstand) om han hadde kvittet seg med mestepartren av overvekten.

 

Anonymkode: 1070e...b5c

Men hvis han alltid har vært tung og stor vet han jo ikke hvordan det er. Vanskelig for han å vurdere om det er større livskvalitet å være lettere. 

Jeg syns serien foreløpig fokuserer veldig på vekta, og ikke på viktigheten av aktivitet og sunt kosthold uavhengig av vekt. I Debatten var det jo flere som mente at slankedebatten i samfunnet burde handle mer om viktigheten av en sunn livsstil og mindre om vekt og vektnedgang. Og det kan jeg være enig i, men det gjenspeiles dårlig i de to første episodene hvertfall. Foreløpig er jo fokuset hvordan gå ned 13 kg uten å ofre særlig av det usunne. Håper det utvikler seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ronny snakker så mye om livskvalitet. Og ja da, jeg kan til en viss grad forstå det når han mener at det å spise burger og drikke øl er livskvalitet (selv om det å skalere det ned til en fjerdedel av forbruket også burde være bra).

Allikevel, er ikke det å veie 30 kg mindre (eller i hans tilfelle - 50 kg mindre) også livskvalitet? For livet ville jo blitt så uendelig mye lettere (i dobbel forstand) om han hadde kvittet seg med mestepartren av overvekten.

Selv er jeg liten og lett, og jeg elsker det. Det å kunne springe opp trapper og  at det er null problem å springe etter bussen, bidrar i veldig stor grad til MIN livskvalitet. Å drasse rundt på en hel masse vekt, må da være fryktelig slitsomt og tynge en ned i hverdagen.

Anonymkode: 1070e...b5c

Det Ronny føler på er nok frykten for det ukjente. Han har jo vent seg til de mengene med mat og kos som han har, og er nok redd for at livet skal bli mye dårligere uten. Dessuten har han jo etter egne ord alltid vært stor, så han vet nok ikke hvor lett det kan føles å bli kvitt vekten. 

Dessuten er det veldig mange mekanismer som ligger bak at folk er store. Det er flere år med bevisste og ubevisste vaner, og det er vanskelig for mange å skulle snu opp ned på livet, selv om fordelene i det lange løp er større. Det er jo ingen unnskyldning til å ikke legge om, da alvorlig fedme med tilleggskomplikasjoner er alvorlig. Men samtidig så vil det nok ta tid å snu det mentale bildet til at man ser fordelene, og Ronny virker ikke helt klar der i episode 1 og 2 i alle fall. 

Anonymkode: 6f03d...46a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ronny snakker så mye om livskvalitet. Og ja da, jeg kan til en viss grad forstå det når han mener at det å spise burger og drikke øl er livskvalitet (selv om det å skalere det ned til en fjerdedel av forbruket også burde være bra).

Allikevel, er ikke det å veie 30 kg mindre (eller i hans tilfelle - 50 kg mindre) også livskvalitet? For livet ville jo blitt så uendelig mye lettere (i dobbel forstand) om han hadde kvittet seg med mestepartren av overvekten.

Selv er jeg liten og lett, og jeg elsker det. Det å kunne springe opp trapper og  at det er null problem å springe etter bussen, bidrar i veldig stor grad til MIN livskvalitet. Å drasse rundt på en hel masse vekt, må da være fryktelig slitsomt og tynge en ned i hverdagen.

Anonymkode: 1070e...b5c

Jeg reagerte på det samme. Livskvalitet er å ha en kropp som ikke svikter grunnet overvekten. Å kunne bevege seg uten at det tærer på leddene. Å slippe å sove med maske fordi man har spist på seg søvnapne. 

Livskvalitet er også god mat og drikke, men ikke i slike voldsomme mengder. 

Anonymkode: da6bd...ca4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg reagerte på det samme. Livskvalitet er å ha en kropp som ikke svikter grunnet overvekten. Å kunne bevege seg uten at det tærer på leddene. Å slippe å sove med maske fordi man har spist på seg søvnapne. 

Livskvalitet er også god mat og drikke, men ikke i slike voldsomme mengder. 

Anonymkode: da6bd...ca4

🙌🏻

Anonymkode: d1f32...d0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden lever i 34 år som så overvektig uten å få høre ALT om kosthold og mosjon? 

I hvert fall ingen dame.

Jeg har store problemer med å tro at noen kan slippe unna med å være gladtjukk så lenge uten at en haug av mennesker ser på det som sin oppgave å "hjelpe" deg og fortelle alt du trenger å vite.

Anonymkode: cc5f7...342

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for persondebatt, spekulasjoner, brukerangrep, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 13.54):

Som samboere er det jo nærliggende å tro at de har mye av det samme kostholdet og den samme livsstilen. Hvis Ronny skal lykkes med vekttap og livsstilsendring må han nok få Tuva med på laget.

Anonymkode: 144af...59b

Om man lytter på podkasten deres (I karantene) er det åpenbart at de er to om mye av livsstilen, både når det gjelder mat og alkohol. Ronny inntar mye større mengder, noe som ikke er unaturlig gitt at han er mann og mye høyere.

Nå skal det sies at Tuva prøver å få inn mer fisk i kostholdet, men så fort det er en dag som er slitsom etc. er det rett på McDonalds, take-away osv. Det er som å lytte til to tenåringer til tider. Gjennom pandemi og graviditet har hovedfokuset vært at de savner å gå ut å drikke.

Anonymkode: 7ab21...a91

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Uff, dette blir verre og verre. Trening har 0 effekt? Hvordan kan en bodybuilder da se bra ut når han spiser 3000 og 4000 og mer kcal om dagen? Selvsagt har trening effekt. Trener du styrke vil mer av maten gå til å bygge muskler, og det blir mindre til overs til å lagre som fett. Såfremt man spiser nok proteiner. Om man blir mer sulten etter trening enn vanlig, drikker man en proteinshake (uten sukker, melk, søtning og annet). 

Og man ser jo på tallerkene i episode 3 at mannen som er slankere enn Ronny har kanskje 1/3- 1/2 av kaloriene på sin tallerken som Ronny har på sin. Det er åpenbart at å kutte litt ned på porsjonsstørrelsen, så vill han gått ned i vekt. 

Jeg syntes det er for mye dårlig kunnskap i denne serien. Vet ikke om det er fordi de klipper ned de "ekspertene" sier til 5-10min og det de sier blir tatt delvis ut av kontekst. Det blir for mye av "det er umulig å gå ned i vekt og ingenting man gjør hjelper". Håper det blir en litt annen vinkling i de to siste episodene, men av tittelene holder jeg ikke pusten. Skuffa. 

Man kan selvsagt fortsette spise burger, men når burger og fries er 800 kcal eller mer, så må man innse at det er 1 av 2 måltider man spiser den dagen. Drikker man (vanlig) øl den dagen har man ikke plass til særlig mer mat i "kaloribudsjettet" den dagen. (Alkohol oppmuntrer vel kroppen til fettlagring også?)

Tror de fleste burde gå gjennom en runde kaloritelling noen uker, bare for å bli bevisst på hva de spiser som har mye kalorier og hvor lite som skal til før man overskrider budsjettet for dagen. 

Endret av byråkrati
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, byråkrati said:

Uff, dette blir verre og verre. Trening har 0 effekt? Hvordan kan en bodybuilder da se bra ut når han spiser 3000 og 4000 og mer kcal om dagen? Selvsagt har trening effekt. Trener du styrke vil mer av maten gå til å bygge muskler, og det blir mindre til overs til å lagre som fett. Såfremt man spiser nok proteiner. Om man blir mer sulten etter trening enn vanlig, drikker man en proteinshake (uten sukker, melk, søtning og annet). 

Og man ser jo på tallerkene i episode 3 at mannen som er slankere enn Ronny har kanskje 1/3- 1/2 av kaloriene på sin tallerken som Ronny har på sin. Det er åpenbart at å kutte litt ned på porsjonsstørrelsen, så vill han gått ned i vekt. 

Jeg syntes det er for mye dårlig kunnskap i denne serien. Vet ikke om det er fordi de klipper ned de "ekspertene" sier til 5-10min og det de sier blir tatt delvis ut av kontekst. Det blir for mye av "det er umulig å gå ned i vekt og ingenting man gjør hjelper". Håper det blir en litt annen vinkling i de to siste episodene, men av tittelene holder jeg ikke pusten. Skuffa. 

Man kan selvsagt fortsette spise burger, men når burger og fries er 800 kcal eller mer, så må man innse at det er 1 av 2 måltider man spiser den dagen. Drikker man (vanlig) øl den dagen har man ikke plass til særlig mer mat i "kaloribudsjettet" den dagen. (Alkohol oppmuntrer vel kroppen til fettlagring også?)

Tror de fleste burde gå gjennom en runde kaloritelling noen uker, bare for å bli bevisst på hva de spiser som har mye kalorier og hvor lite som skal til før man overskrider budsjettet for dagen. 

Enig i mye her. Kroppsbyggere "jobber" med kroppen på en helt annen måte. De vet hva de gjør i forhold til inntak og mat. De spiser rene produkter. Ikke prosessert mat. Det ble vel så vidt nevnt noe om det i en episode. Men akkurat bodybuilders kan ikke sammenlignes med hvermannsen. Vi fleste andre bør spise mindre. 

Det jeg derimot er skuffa over er Ronny sin holdning. Det er så mye unnskyldninger for alt. Jeg er selv overvektig, men jeg vet jeg spiser for mye. Jeg skjønner det er inntaket mitt, han blir overrasket over at det er så mye kalorier i en sjokoladeolate 🙈 Og siden han alltid har vært stor så er det greit. Og her er jeg noe enig med han. Men jeg forundrer meg over at det ikke virker som at han skjønner at det er mye mat. 

Håper også det tar seg litt opp i de siste episodene. At det bare er en liten "knekk" midt i. 

Når det kommer til alkohol og barn, så er jeg ganske sikker på at det tilpasser seg. Jeg skulle hvertfall ikke forandre meg etter at jeg fikk barn. De skulle tilpasse seg mitt liv, jeg skulle leve mer eller mindre som før. Alle som har fått barn vet jo hva som skjer. Men dette må man oppleve selv. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes at dette med at fokuset først og fremst bør være på å ikke bli større er et godt poeng. Hvis det blir litt mer allmennkunnskap at det er målet så vil kanskje folk tidligere ta tak, mens det er overkommelig. Hvis man feks går på vekta og ser at oisann, der tipper bmien snart over på overvekt og tar noen tak for å ikke gå opp mer, så er jo jobben mye lettere enn om man tenker at det bare er å slanke seg om man blir har overvekt. 

Anonymkode: bf36c...24e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

byråkrati skrev (8 timer siden):

Uff, dette blir verre og verre. Trening har 0 effekt? Hvordan kan en bodybuilder da se bra ut når han spiser 3000 og 4000 og mer kcal om dagen? Selvsagt har trening effekt. Trener du styrke vil mer av maten gå til å bygge muskler, og det blir mindre til overs til å lagre som fett. Såfremt man spiser nok proteiner. Om man blir mer sulten etter trening enn vanlig, drikker man en proteinshake (uten sukker, melk, søtning og annet). 

Og man ser jo på tallerkene i episode 3 at mannen som er slankere enn Ronny har kanskje 1/3- 1/2 av kaloriene på sin tallerken som Ronny har på sin. Det er åpenbart at å kutte litt ned på porsjonsstørrelsen, så vill han gått ned i vekt. 

Jeg syntes det er for mye dårlig kunnskap i denne serien. Vet ikke om det er fordi de klipper ned de "ekspertene" sier til 5-10min og det de sier blir tatt delvis ut av kontekst. Det blir for mye av "det er umulig å gå ned i vekt og ingenting man gjør hjelper". Håper det blir en litt annen vinkling i de to siste episodene, men av tittelene holder jeg ikke pusten. Skuffa. 

Man kan selvsagt fortsette spise burger, men når burger og fries er 800 kcal eller mer, så må man innse at det er 1 av 2 måltider man spiser den dagen. Drikker man (vanlig) øl den dagen har man ikke plass til særlig mer mat i "kaloribudsjettet" den dagen. (Alkohol oppmuntrer vel kroppen til fettlagring også?)

Tror de fleste burde gå gjennom en runde kaloritelling noen uker, bare for å bli bevisst på hva de spiser som har mye kalorier og hvor lite som skal til før man overskrider budsjettet for dagen. 

Jeg kunne sitert mange i denne tråden, men nå var nå du på sistesiden. Trening er ikke avgjørende for vektnedgang, det er faktisk en veldig vanlig misforståelse. Og du kan ikke sammenligne en bodybuilder med mannen i gata som skal ned i vekt. Trening kan hjelpe på mye, men den massive vektnedgangen kommer av kostholdsendringer. Å bevege seg hjelper på mye og er anbefalt, men du kan gå mye ned i vekt uten å trene en eneste time. 

Ronny er et godt eksempel på en som burde forsøke lavkarbo, og sannsynligvis hadde hatt veldig gode resultater av det. Da kunne han spist burger uten brød, sellerirotfries og mye annet digg som lavkaloridietter ikke tillater. Han ville holdt seg mett lenger, holdt blodsukkeret mer stabilt og sett forbedring raskt (som selvfølgelig motiverer). Jeg har gått ned over 30 kg på lavkarbo, både spist burger og drukket øl ukentlig. Når sulten er stagget så hjelper det veldig på hvor mye man trenger å spise, porsjonene krymper av seg selv. Alkohol oppmuntrer for øvrig ikke til fettlagring, men prioriteres forran alt annet i forbrenningen så fettet må vente, samt at det øker apetitten så det er lett å spise mer. 

Anonymkode: faf52...d07

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 20.29):

Eia burde aldri mer få tv tid😭

Anonymkode: f5eda...eca

Eia er genial 👌🏼. Herlig rett på sak.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest byråkrati
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kunne sitert mange i denne tråden, men nå var nå du på sistesiden. Trening er ikke avgjørende for vektnedgang, det er faktisk en veldig vanlig misforståelse. Og du kan ikke sammenligne en bodybuilder med mannen i gata som skal ned i vekt. Trening kan hjelpe på mye, men den massive vektnedgangen kommer av kostholdsendringer. Å bevege seg hjelper på mye og er anbefalt, men du kan gå mye ned i vekt uten å trene en eneste time. 

Anonymkode: faf52...d07

1. Har ikke sagt at man må trene for å gå ned i vekt, kommenterte på holdningen der trening har 0 effekt. Økt muskelmasse = økt forbrenning, for å forenkle. Det hjelper selvsagt ikke så mye om man kun spiser ketchup og pasta. 

2. Jeg sammenligner ikke en bodybuilder og mannen i gata, jeg viser til at trening har synlige effekter. Dersom du trener mye kan du spise like mye som enkelte overvektige, uten å selv bli overvektig. En som trener vil ikke ha samme fett og muskelkomposisjon som en som driver dank. Om du tar en som trener styrke 2 ganger i uka vil han ha bedre muskel- og fettfordeling enn han som ikke gjør det, selv om vekten kanskje vil være noe lik om man ikke passer på kosthold. 

Du har misforstått innlegget mitt og hva jeg reagerer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på trynet å kritisere Eia som ikke gjør noe annet enn å komme med fakta. 

Som overvektig mann i 30 årene merker jeg stor kontrast ifra topptrente meg for 5 år siden. Har i skrivende stund bmi på 35+ og er definert alvorlig fedme.

Merker dette av overvekt:

Tung kropp: tungt å bevege seg, å komme seg ut av senga, gå i oppoverbakke, reise seg fra sofa, etc.

Kort pust, dårlig energi, lettere å bli syk, økt søvnapne/ snorking, ofte varierende avføring( løs, lettere løs, vanlig).. sikkert mer 

Så er det alt med klær, utseende som er helt dass. Skikkelig ulekkert med dobbelhake som en frosk. Dansehåndtak fra en annen verden, bitchtits osv 

Er bare noe dritt hele greia. Kan ikke fatte at enkelte overvektige kjemper for noe slikt.

Det jeg liker med programmet et fett liv er at jeg kjenner meg igjen i noe av det programleder gjør. At å ikke kose seg er vanskelig, manglende selvbeherskelse, vilje. 

 

 

 

Anonymkode: c9044...2ea

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor folk påstår at trening ikke har effekt. Trening har enorm effekt på helse. Det er ikke mulig å ha god helse uten å mosjonere i en eller annen form.

Jeg har hatt overspisingsproblemer hele livet, og har gang på gang erfart hvor viktig trening er for å normalisere hormonsignalene angående sult. Hvis jeg ikke trener mister jeg all kontroll, blir aldri mett og overspiser hele tiden. Litt trening og bevegelse hver dag, og jeg kjenner igjen den reelle sultfølelsen, og jeg blir mett og fornøyd mye fortere, og i tillegg kan jeg mye lettere gå lenger uten mat.

Muskler og styrke i beinmasse er viktig for å kunne tåle å bære så mye vekt. Bevegelse er viktig for blodkar, blodårer, og det er bevist at det er trening som holder hjernen sunn, og ikke sånn hjernetrening som sudoku og slikt. Som flere har nevnt, med mer muskler får kaloriene et sted å gå, og man kan øke forbrenningskapasitet i hvilemodus.

Anonymkode: 84856...9fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...