Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sessan_ skrev (3 minutter siden):

Syns det var veldig interessant info forskeren i episode 1 kom med, og særlig dette med levealder. At de som lever lengst er de som har bmi på 25, midt i mellom normalvektig og overvektig. Det tror jeg vil overraske endel. Mange tenker at tynne mennesker er sunne, og dermed er garantert et langt liv. Men forskningen sier åpenbart noe annet.

Jeg tenker det har litt med at de som er veldig tynne (med noen unntak selvfølgelig) ikke har så mye muskler feks. I tillegg vil jo alle som dør med anoreksi trekke opp dødsraten for den delen av bmi, samt at mange eldre blir tynne på sine eldre dager, veldig syke personer gjør også ofte det (kreft feks)

Anonymkode: 36816...a2d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åja? Hvorfor går de fleste gravide ned tilbake til sin normaltvekt etter graviditen hvis det er slik at kroppen ønsker å oppretteholde sin høyeste vekt? Jeg vet ikke om du har studert selv, men dersom du har gjort det. Så burde du vite at det er mange av disse teoriene som nærmest er ren synsing. Og derfor bør du ta det med en klype salt, før du selv ser på kildene. Det er heller ikke uvanlig å finne motstridende studier.

Anonymkode: 87049...07f

Du skjønner vel at det ikke er snakk om faktiske kilo, men fettmengde. Han professoren sa kilo for å konkretisere det, og det funker fint å si kilo for alle andre enn akkurat de som har vært gravide da. Ca.10 av kiloene man går opp i graviditeten er ikke fett og forsvinner av seg selv (babyen, økt blodvolum, morkake, fostervann, mer vann i kroppen etc.) Disse kiloene er jo ikke noe man egentlig har lagt på seg, så kroppen tenker ikke at den skal tilbake på den vekten. Forøvrig er jeg i en alder hvor jeg og mange rundt meg har fått barn de siste årene. Mange av oss kom kjapt tilbake til vekten vi hadde før graviditeten, men felles for oss er at vi la på oss rundt 10 kg. De jeg kjenner som har høyere vekt noen år etter graviditeten, er de som la på seg langt mer enn 10 kg.

 

 

Anonymkode: b6b5a...b4d

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Sessan_ skrev (10 minutter siden):

Syns det var veldig interessant info forskeren i episode 1 kom med, og særlig dette med levealder. At de som lever lengst er de som har bmi på 25, midt i mellom normalvektig og overvektig. Det tror jeg vil overraske endel. Mange tenker at tynne mennesker er sunne, og dermed er garantert et langt liv. Men forskningen sier åpenbart noe annet.

Jeg hadde en litt merkelig opplevelse for noen år side... er slank, og tenkt på meg som sunn og slank og det er bra. Så ble jeg veldig syk og lagt inn på sykehus for sterk medisinering. De regner da ut hvor mye medisin kroppen tåler i forhold til vekt. Det tok litt tid før jeg ble frisk , og dette er en kronisk sykdom , som kan komme tilbake/ slå ut igjen. Legen anbefalte meg og gå litt opp i vekt, da det ville være fordel og kunne sette større doser hvis / når jeg blir syk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank og ligget på den nedre delen av skalaen innenfor kategorien normalvektig på BMI. Jeg har tatt masse prøver opp igjennom og er i følge alt av medisinske parametre helt frisk og rask uten noe som helst av  helseproblemer. Jeg er i normal aktivitet, spiser ikke veldig sunt og koser meg ofte med sjokolade eller brus øl, men jeg spiser heller ikke så mye. Det forslaget til mat fra vektklubb for Ronny høres helt normalt ut for meg.

Men selv om jeg på papiret er sunn og jeg ser sunn ut så er jeg ofte syk av ulike ufarlige men irriterende typisk virusinfeksjoner, og når jeg er syk blir jeg veldig redusert og hangler i lang tid etterpå. Så jeg ser absolutt at det hadde vært sunnere å ha litt mer og gå på. 

 

Anonymkode: bf36c...24e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett programmet, men er det noen som har tatt opp kostholdet hans mtp barn og familie? At hans usunne livsstil vil bli barnets livsstil?

Et barn som ser far lange innpå sånne mengder med mat og alkohol får jo et helt skjevt syn på mat og alkohol og mengder. Er dette i det hele tatt belyst? Har ingen tro på at dette barnet vokser opp med et sunt kosthold når faren ikke skjønner hvor landet ligger. Når pappa kjører på med flere burgere og chips og øl og godsaker hele tiden, kommer barnet til å ta etter. Ser han går tur med barnevogna. Til bakeriet 🙄

Anonymkode: 47774...aeb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har alltid vært slank og ligget på den nedre delen av skalaen innenfor kategorien normalvektig på BMI. Jeg har tatt masse prøver opp igjennom og er i følge alt av medisinske parametre helt frisk og rask uten noe som helst av  helseproblemer. Jeg er i normal aktivitet, spiser ikke veldig sunt og koser meg ofte med sjokolade eller brus øl, men jeg spiser heller ikke så mye. Det forslaget til mat fra vektklubb for Ronny høres helt normalt ut for meg.

Men selv om jeg på papiret er sunn og jeg ser sunn ut så er jeg ofte syk av ulike ufarlige men irriterende typisk virusinfeksjoner, og når jeg er syk blir jeg veldig redusert og hangler i lang tid etterpå. Så jeg ser absolutt at det hadde vært sunnere å ha litt mer og gå på. 

 

Anonymkode: bf36c...24e

Ligger selv innenfor normalvektig ifølge BMI skalaen, og har alltid vært slank(muligens nærmere undervektig på skalaen opp gjennom årene) men er helt frisk. Har et helt normalt kosthold, men drikker brus i ukedagene og kan spise potetgull eller en sjokolade på en onsdag liksom.. MEN jeg får titt og ofte en forkjølelse og av og til feber. Veldig irriterende! Men jeg på den andre siden blir fort frisk igjen da, jeg kan føle meg kjempe pjusk den første dagen men andre dagen er jeg oppe å går igjen som nærmest normalt. Sant skal sies er jeg veldig fornøyd med vekta mi nå, så jeg har ikke lyst å gå opp heller bare for å gå opp.. men jeg kan ikke gå noe ned i vekt.. 

Anonymkode: 05118...023

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har ikke jeg sett programmet, men er det noen som har tatt opp kostholdet hans mtp barn og familie? At hans usunne livsstil vil bli barnets livsstil?

Et barn som ser far lange innpå sånne mengder med mat og alkohol får jo et helt skjevt syn på mat og alkohol og mengder. Er dette i det hele tatt belyst? Har ingen tro på at dette barnet vokser opp med et sunt kosthold når faren ikke skjønner hvor landet ligger. Når pappa kjører på med flere burgere og chips og øl og godsaker hele tiden, kommer barnet til å ta etter. Ser han går tur med barnevogna. Til bakeriet 🙄

Anonymkode: 47774...aeb

Viktig punkt det du nevner her. Barn arver foreldrenes kosthold. Og det er nok ikke bare antall voksne med overvekt som har steget... 

Anonymkode: e9385...03a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å bruke Eia i sånne programmer er at de aller fleste fremdeles forbinder Eia med en komiker som i stor grad mobber. Han har lagd en hel karriere av å mobbe og være slem.  Jada han har prøvd hardt å gå over til å være seriøs forskertype, men det funker ikke. Alt han sier høres ut som en sketsj. 
 

Og det er så mange som hadde vært bedre til å formidle de tallene! Det er mange flinke folk her i landet som faktisk har den faglige tyngden som Eia aldri kommer til å få, og det hadde gjort stor forskjell. For dette er et viktig program! 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxwell
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det har han ikke. Han har "bare" søvnapné. 

Anonymkode: bf36c...24e

Ok, da var nok det en annen kjent person da. Jeg liker Ronny da ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (3 timer siden):


 

Og det er så mange som hadde vært bedre til å formidle de tallene! Det er mange flinke folk her i landet som faktisk har den faglige tyngden som Eia aldri kommer til å få, og det hadde gjort stor forskjell. For dette er et viktig program! 

Gir ikke master i sosiologi faglig tyngde?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krakilsk skrev (9 minutter siden):

Gir ikke master i sosiologi faglig tyngde?

Ikke når masteren ble tatt i 1992 og man brukte de neste 20 årene på å være komiker. Det er heller ikke det at han ikke en gang for lenge siden tok utdannelse, men det at han har vært moromann veldig, veldig lenge. Og det i en veldig mobbete form. Det gjør at alt han sier høres ut som en slem spøk, og når temaet er et så yndet mobbefelt som fedme, da er det vanskelig å ta ham seriøst. 
 

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Sett første episode nå, veldig bra! Reagerte overhodet ikke på Eia sin fremstilling, man må jo se det i kontekst, og det er blant annet at her er det to menn som begge har glimt i øyet og tåler en brutal tilbakemelding. 

Veldig fint å se et slikt program der den overvektige ikke skylder på alskens ditt og datt, men rett og slett erfaring overvektig fordi han er for glad i diverse mat. Det er jo sannheten for mange av oss, men på TV skal det som regel være en trist historie bak. Han representerer jo rett og slett veldig mange nordmenn med sin holdning tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny skrev (12 timer siden):

Ikke når masteren ble tatt i 1992 og man brukte de neste 20 årene på å være komiker. Det er heller ikke det at han ikke en gang for lenge siden tok utdannelse, men det at han har vært moromann veldig, veldig lenge. Og det i en veldig mobbete form. Det gjør at alt han sier høres ut som en slem spøk, og når temaet er et så yndet mobbefelt som fedme, da er det vanskelig å ta ham seriøst. 
 

 

Det er jo din personlige mening

Anonymkode: c61f6...9cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo din personlige mening

Anonymkode: c61f6...9cc

Det er vel stort sett det vi utveksler her inne 😉

Men hvis det hjelper så jobber jeg som forsker, så jeg omgås ganske kompetente folk og dyktige formidlere på daglig basis 😛

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg får lyst til å brøle til tv-en av dette programmet. På grunn av alkoholinntaket til Ronny. Og det virker det jo ikke som han har tenkt å endre. Han kan kanskje strekke seg til å kutte kaloriene ved å bytte til tørr hvitvin liksom. Ingen tanker om mindre rus, selv om han straks skal ha barn. Stakkars unge som skal vokse opp med rus og fyll 4 ganger i uka 😪

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppfører seg helt tullete. De er helseskadelig overvektige begge to og sitter likevel bare og ler. 

Anonymkode: 144af...59b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg egentlig tenkte mest på når jeg så første episode er: hvor går egentlig grensen for at det kan kalles alkoholisme. Han drikker jo helt syke mengder alkohol (selv om det bare er øl), og gjerne 5 dager i uka.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer også på alkoholmengdene,men det kan jo hende det tas opp i en episode som kommer. Jeg håper noen tar opp at Ronny bør bytte ut noe av ølen med alkoholfri øl.  Jeg skjønner han er glad i øl, men det er utrolig mye godt å velge i blant alkoholfri øl nå, fra Vinmonopolet og de små bryggeriene. Mannen min var litt som Ronny, måtte ta seg en øl til kampen også midt i uka, osv. Etter at vi fikk barn har han gått over til kun alkoholfri øl utenom helger når det er noe spesielt, og det gir jo mye av samme godfølelsen. 

Anonymkode: bf36c...24e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugline skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner at jeg får lyst til å brøle til tv-en av dette programmet. På grunn av alkoholinntaket til Ronny. Og det virker det jo ikke som han har tenkt å endre. Han kan kanskje strekke seg til å kutte kaloriene ved å bytte til tørr hvitvin liksom. Ingen tanker om mindre rus, selv om han straks skal ha barn. Stakkars unge som skal vokse opp med rus og fyll 4 ganger i uka 😪

Ja, jeg reagerte også på alkoholinntaket hans. 😲 Det var jo skyhøyt! Man kan vel nærmest kalle ham alkoholiker...? Var det ikke slik at han drakk ca 8-9 enheter alkohol 2-3 ganger i uken? Han hadde sikkert gått ned i vekt bare ved å kutte ut alkoholen. Det var også foruroligende at han var så lite villig til å kutte ned på dette. Virker som om innstillingen nærmest var at livet ville være over dersom han ikke kunne fortsette den livsstilen.

Anonymkode: c7593...82c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reagerer også på alkoholmengdene,men det kan jo hende det tas opp i en episode som kommer. Jeg håper noen tar opp at Ronny bør bytte ut noe av ølen med alkoholfri øl.  Jeg skjønner han er glad i øl, men det er utrolig mye godt å velge i blant alkoholfri øl nå, fra Vinmonopolet og de små bryggeriene. Mannen min var litt som Ronny, måtte ta seg en øl til kampen også midt i uka, osv. Etter at vi fikk barn har han gått over til kun alkoholfri øl utenom helger når det er noe spesielt, og det gir jo mye av samme godfølelsen. 

Anonymkode: bf36c...24e

Ja, håper det tas opp videre i serien. Virker jo ikke som det er "fyll" eller rusen som er grunnen, men heller det at han elsker smaken og selskapet. Så godt poeng det med alkoholfri øl.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...