Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg digget programmet. Det er bare 2 uker inn, så det blir spennende å se hva slags endringer han går igjennom.

Jeg likte Harald Eias innlegg. Det er dønn ærlig, og man trenger å høre det også. 

Anonymkode: c61f6...9cc

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes også at Harald Eia sitt segment var relevant, det er jo det samfunnsøkonomiske aspektet ved det. Ja, det er litt hardt og brutalt og Eia er jo sånn av type, men det er sånn tallene er. 

Anonymkode: bf36c...24e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger Eia! Fakta er fakta! Men så må man også tenke på at en del har en spiseforstyrrelse i bunn, så noen er faktisk syke. 

Anonymkode: 1c9ba...22c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor bildet Ronny og Tuva har på veggen over spisebordet er fra? Det var et nydelig bilde! 

Anonymkode: 1c9ba...22c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen som vet hvor bildet Ronny og Tuva har på veggen over spisebordet er fra? Det var et nydelig bilde! 

Anonymkode: 1c9ba...22c

Det minner meg om Inger Sitter, men jeg er ikke sikker.

For å holde meg til trådens tema, så likte jeg serien godt. Synes det var en god balanse mellom ulike aktører/fagfolk uten at det ble alt for mye helsefakta.  Jeg synes slike serier kan bli belærende, og det var det overhodet ikke her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns han er en god representant for menn jeg kjenner med overvekt/fedme. Kosen har tatt overhånd, og siden de trivs med vanene så har de ikke hatt noe særlig incentiv til å endre på noe. Før en del av de plutselig får seg en vekker i form av diabetes eller andre helseutfordringer. Har to kompiser som har klart å gå ned mye i vekt og begynt å trene etter en sånn "come-to-Jesus moment". Får se om Ronny klarer det, da. 

Er sikker på at programmet hadde vært helt annerledes dersom det var laget av en kvinne. Vekt for kvinner er mye mer personlig og sårt. Kropp for kvinner er mer identitet. Feks fettaktivisme. Det er en feministisk greie, det finnes få mannlige fettaktivister.

Kvinner er kroppen sin i større grad enn menn. Menn kan endre kroppen uten at det går ut over identiteten. Derfor var det fint å få et mannlig perspektiv på overvekt, og derfor at mange kvinner reagerer på Harald Eias kliniske og rett-fram perspektiv på overvekt, og syns han er frekk og ufølsom. 

Anonymkode: 42e53...41e

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor

Dette programmet skal jeg følge!

Interessant og ganske deilig å se en annen vinkling på livsstilsendring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Ronny ❤️ Han er en folkelig og positiv type som byr på seg selv! Så gøy da Tuva sa «du er alltid positiv du, Ronny» 😂😂 men håper han tar litt grep så han ikke får sykdommer og dør tidlig. 18 alkoholenheter i uka 😅😅😅 kutt ned til halvparten og fyren går sikkert automatisk ned 10 kg på 1 år. 
 

Savner ham fra P3-morgen 🤗❤️

Anonymkode: c1771...809

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er steintøff. Ikke bare lett å eksponere seg slik. Fra 10år på radio med musikk og god stemning, til å utvikle et konsept som er særdeles personlig :Nikke:.

Dette handler om kunnskap. Og har man fulgt relasjonen litt, så vet man at de liker svært godt å drikke begge to. Dét er ikke kun et ansvar som ligger hos han. Tuva har gjentatte ganger sagt at hun elsker å drikke seg full. Så her trekker de med seg hverandre inn i usunnheten :Nikke: 

Gir han en fair sjanse og håper han får jobbet seg såpass opp/ned at han blir kvitt søvnapné. Numero uno importante, for dét er livsfarlig.

Vil tro de får litt nye perspektiv igjennom serien. :Nikke: Kanskje vil det å bli mer synlig prege bevisstheten også. Vi trenger uansett alle noe annet enn corona 🙂

Endret av Tradegy
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett de to første episodene, og er positivt overrasket, programmer i denne sjangeren er ofte kategoriske og lite interessante. Synes Ronny er modig som blottstiller seg sånn! Det er et ømtålig tema, overvekt og livsstil. Heier på han, og håper han klarer å finne en god balanse, en litt sunnere livsnyter, en livstil det går an å leve (lenge) med. 

Synes forresten Kaveh Rashidi gjorde en svært god figur, ikke det grann nedlatende som mange leger kan være, men respektfull og konstruktiv. 

Gleder meg til resten av serien! 

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Har bare sett de to første episodene, jeg tenker det er potensielt et bra program der Ronny tar oppgjør med egen livsstil og der han er ærlig om hvorfor han fortsetter ha den livsstilen han har og hvorfor han på en måte ikke vil endre den, men på en annen måte vil. Dette er jo samme problematikken mange andre med samme problem har. Om noe her hjelper Ronny, så tenker jeg det kan også hjelpe andre? Tror egentlig noe av den største grunnen til at folk sliter med å gå ned i vekt, er fordi det er så mange dårlige råd og metoder der ute. For eks det med å spise 1300 kcal om dagen med noe pinglete rugsprø og litt pålegg- det vil kun fungere for et veldig lite fåtall. For de fleste ville det sannsynligvis fungert å spise mer protein, forsøke trene litt og begynne der. Mer protein metter og det vil gi mindre vektøkning enn å spise mye mat som har mindre protein. Så kan man selvsagt fylle på med så mye grønnsaker man vil, vel, nesten. Man må se slike ting litt an, hva som funker og ikke. Men de færreste klarer spise 2 kg brokkoli til 1 måltid. Og selv om de klarer det, så er det fortsatt relativt lite kalorier og man fyller opp magen. 

Så må jeg nesten se de siste episodene for å ha en endelig mening om programmet. Om Ronny har gått ned, så har han kanskje funnet noe som fungerte for han, og det er positivt

Når det gjelder Eia, så tenker jeg han mangler litt sosial innsikt og kanskje ikke helt forstår hvorfor overvektige kan fortsette leve slik de gjør. Det kan gi han en litt sånn "du burde skamme deg" holdning. eller "vil du være en slik person som sitter og spiser chips og drikker øl hele tiden". Selvpining fungerer kanskje for enkelte, men jeg tror ikke det fungerer for folk flest å la selvforakt motivere til vekttap. Så selv om man er enig eller uenig med Eia, så tenker jeg det viktigste er om det fungerer eller ikke. Og jeg tror ikke det fungerer å printe ut "skam deg" bilder til kjøleskapet...

Man må ha en balanse mellom å forstå at kroppen kan sabotere en, men at det finnes ting man kan gjøre for å gjøre livet litt lettere. Man skal ikke gi opp heller. Men siden det ikke finnes lett tilgjengelig, god måte å slanke seg på, så vil mange møte på vegg etter vegg med ting som ikke fungerer, som for eks å spise 1300 kcal om dagen når man tidligere har spist kanskje 4000 kcal hver dag. 

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg håper dette programmet gjør at vi tør å snakke mer åpent med hverandre om fedme og helse. At leger ikke ser forbi overvekt når pasienter kommer med plager som tydelig er relatert til vekt. Noen lever i lykkelig uvitenhet, og de får lov til det. Ronny koblet jo ikke søvnapnéen med vekten sin. Han var jo frisk og hadde ingen sykedager. 

Jeg kunne fortsatt. Dette engasjerer! 

Anonymkode: e9385...03a

Har leger egentlig noe fornuftig å komme med når det gjelder vekt? De har da ikke utdanning i ernæring, hvordan miste vekt og den slags. Jeg tenker at hva leger sier kan være like forskjellig som 2 utgaver av ukebladet som skal gi deg råd om hvordan gå ned i vekt. Uke 1 er det lavkarbo, uke 2 er det fasting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Og det er fakta både de som er overvektige, og de som shamer, trenger å høre. Jeg kjente selv at alle piggene spratt ut da Eia ble intervjuet. Men vi trenger å høre det. Måten Eia legger det frem på var ikke nødvendigvis den beste. Men den var effektiv. Jeg fikk vondt av alle med spiseforstyrrelser som så det der. For er det ikke sånn at de fleste med spiseforstyrrelse faktisk har overspisingsproblematikk, ikke anorexia? 

I neste program om anoreksi som nrk skal lage, så skal Eia komme og fortelle de som ligger der med sonde hvor egoistiske de er og at sultingen deres går utover velferdsstaten. 

Eller ikke.... 

Anonymkode: 316ac...813

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I neste program om anoreksi som nrk skal lage, så skal Eia komme og fortelle de som ligger der med sonde hvor egoistiske de er og at sultingen deres går utover velferdsstaten. 

Eller ikke.... 

Anonymkode: 316ac...813

Dårlig sammenligning. 70% er overvektige, hvor mange har anoreksi? Det sier seg selv at kostnadene for et samfunn er store med slike tall. 

Anonymkode: 42e53...41e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dårlig sammenligning. 70% er overvektige, hvor mange har anoreksi? Det sier seg selv at kostnadene for et samfunn er store med slike tall. 

Anonymkode: 42e53...41e

Det er ikke antall feite vs radmagre som er poenget. Så nei, sammenligningen er ikke dårlig. 

Anonymkode: 316ac...813

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meadow skrev (7 timer siden):

Synes forresten Kaveh Rashidi gjorde en svært god figur, ikke det grann nedlatende som mange leger kan være, men respektfull og konstruktiv. 

Leger er den gruppen som er verst på fatshaming. Så leger bør se på Kaveh og lære av hans respektfulle måte å møte en overvektig på. 

Anonymkode: 316ac...813

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke antall feite vs radmagre som er poenget. Så nei, sammenligningen er ikke dårlig. 

Anonymkode: 316ac...813

Anoreksi er en sykdom. Fedme KAN være pga av sykdom. De fleste som er fete er ikke syke (men kan bli det). Alle med anoreksi er syke. Så det er en dårlig sammenligning. 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg håper dette programmet gjør at vi tør å snakke mer åpent med hverandre om fedme og helse. At leger ikke ser forbi overvekt når pasienter kommer med plager som tydelig er relatert til vekt. Noen lever i lykkelig uvitenhet, og de får lov til det. Ronny koblet jo ikke søvnapnéen med vekten sin. Han var jo frisk og hadde ingen sykedager. 

 

Takk for et godt innlegg, men akkurat dette avsnittet er jeg ikke enig i!


Det er ikke et problem at leger ser forbi overvekt, heller tvert imot! Som en person med fedme, er opplevelsen at nesten samme hva man kommer til legen for, så knytter de det til overvekten. Ja, det er mange ting som kan skyldes overvekt, men ikke alle sykdommer en person med fedme har, skyldes vekta. For min egen del, har dette ført til legeskrekk, jeg unngår å gå til legen med plager som andre ville tatt opp, fordi den eneste tilbakemeldingen er at man må gå ned i vekt. Ja, akkurat som om jeg ikke vet det! Men jeg vil også bli tatt på alvor og sjekket ut som alle andre når jeg kommer med et problem eller bekymring, ikke bare bli avspist med "spis et eple og gå en tur".

https://www.nytimes.com/2016/09/26/health/obese-patients-health-care.html
https://www.self.com/story/weight-bias-and-health-care
https://journalofethics.ama-assn.org/article/weight-bias-health-care/2010-04

Anonymkode: ddc61...44a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kom også på en annen ting om Ronny, vekt, og kvinner. Ronny, med bmi på 38, fikk være programleder på MGP. Hvor ofte ser vi en kvinne i "alvorlig fedme" - kategorien som programleder for et av de største tv-programmene vi har?

Anonymkode: e9385...03a

Nå vet jeg ikke bmi på Else Kåss Furuseth eller hvilken kategori hun faller inn under. Men hun er, som Ronny Brede Aase, en positiv person som virker å trives i egen kropp. Hun er, som du sikkert vet, programleder for talk show som bærer hennes navn. 

Tror ikke overvektige damer blir ekskludert fra tv på grunn av sin kropp. Men tenker de ekskluderer seg selv ved at kvinner generelt har en tendens til å ikke vil synes om de er overvektige. Dermed er personer som Else Kåss Furuseth og Ronny Brede Aase et friskt pust.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...