Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg digger Eia. Helt uten filter og så pragmatisk.

Anonymkode: 87049...07f

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes mangen av fagfolkene var respektfulle og det kom fram gode poeng med at overvekten kan komme fra barndommen eller et konkret traume. Og at det er vanskelig å gå ned og enda vanskeligere å bli der. Samtidig må jo selvsagt helsefarene belyses, men på en god måte. 

Antal alkohol enheter og ute-dager går nok mer naturlig ned nå kanskje, på innspillings tidspunktet var jo ikke barnet født  :)

Anonymkode: bc979...510

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som folk tror Ronny møtte Eia tilfeldig på treningsrommet og tok en prat. Husk at dette er tv, hvor ulike roller og ulikt innhold skal presenteres for seerne. Det er jo ikke sånn at Harald Eia nødvendigvis mener at den beste løsningen for Ronny er å ha en fatshaming-plakat på kjøleskapet el.l. Eia er opptatt av fakta, kunnskap og samfunnsmessige forhold, så han ble derfor brukt til å presentere det budskapet. 

Ellers, et bra program med bra innhold. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg digger Eia. Helt uten filter og så pragmatisk.

Anonymkode: 87049...07f

Alle bare: «ååååå han er så kul som sier det som det er!»

Er det noenni den serien som ikke «sier det som det er»? Hva med professoren i andre program som sier at det er mer kompliser enn kalorier ut og inn, sulthormoner som skriker og alltid vil ha deg tilbake til høyeste vekt? Og at det er veldig vanskelig å klare dette alene? Hæ? Sier ikke han det som det er kanskje? Men hva vet han, med sine 20 000 studiepoeng og masse forskning og kunnskap i bagasjen? 

Anonymkode: 316ac...813

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Anoreksi er en sykdom. Fedme KAN være pga av sykdom. De fleste som er fete er ikke syke (men kan bli det). Alle med anoreksi er syke. Så det er en dårlig sammenligning. 

Anonymkode: 3efd4...34d

Poenget er «selvpåført». Hvor skal vi dette grensa for hva som er akseptert selvpåførte helseproblemer og sykdommer?

Anonymkode: 316ac...813

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som reagerer på det enorme alkoholinntaket hans ? Det synes han visst bare er morsomt. Han får jo bare få rundt og være overvektig da hvis han trives med det. Leve på øl, chips og burgere. Jeg synes han fremstår umoden mtp sin egen helse. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle bare: «ååååå han er så kul som sier det som det er!»

Er det noenni den serien som ikke «sier det som det er»? Hva med professoren i andre program som sier at det er mer kompliser enn kalorier ut og inn, sulthormoner som skriker og alltid vil ha deg tilbake til høyeste vekt? Og at det er veldig vanskelig å klare dette alene? Hæ? Sier ikke han det som det er kanskje? Men hva vet han, med sine 20 000 studiepoeng og masse forskning og kunnskap i bagasjen? 

Anonymkode: 316ac...813

Men altså...det er jo ikke slik at skryt til en person tilsier at alle de andre var dårlige, eller at de sier noe feil. Det blir litt generaliserende å oppfatte andres meninger på den måten. «Det bildet var fint.» «Jasså, men hva med alle de andre bildene her i galleriet? Syns du de er stygge da eller..?» 

Brukeren du siterte gav uttrykk for å like Eias formidlerstil. Skryt til enkeltpersoner betyr ikke at man samtidig nedsnakker noen av de andre som deltar i programmet.

Forøvrig har også Eia en høyere utdannelse som er relevant for (den lille) rollen han har fått i dette programmet.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle bare: «ååååå han er så kul som sier det som det er!»

Er det noenni den serien som ikke «sier det som det er»? Hva med professoren i andre program som sier at det er mer kompliser enn kalorier ut og inn, sulthormoner som skriker og alltid vil ha deg tilbake til høyeste vekt? Og at det er veldig vanskelig å klare dette alene? Hæ? Sier ikke han det som det er kanskje? Men hva vet han, med sine 20 000 studiepoeng og masse forskning og kunnskap i bagasjen? 

Anonymkode: 316ac...813

Åja? Hvorfor går de fleste gravide ned tilbake til sin normaltvekt etter graviditen hvis det er slik at kroppen ønsker å oppretteholde sin høyeste vekt? Jeg vet ikke om du har studert selv, men dersom du har gjort det. Så burde du vite at det er mange av disse teoriene som nærmest er ren synsing. Og derfor bør du ta det med en klype salt, før du selv ser på kildene. Det er heller ikke uvanlig å finne motstridende studier.

Anonymkode: 87049...07f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humas skrev (På 20.4.2021 den 19.12):

Wtf. Ronny har alvorlig fedme og ler bort det meste. Bmi over 38 (mange får operasjon av staten ved over 35). Han blir ikke motsagt særlig når han sier burgere øl og chips er livet. En sier til og med at det er bra om han ikke går ned i vekt, bare lar vær å gå opp (men annet svar når han opplyser om søvnapne.) Foreløpig synes jeg dette er farlig dårlig informasjon. Kostholdet er en katastrofe, hvor er infoen om at dette kostholdet ikke kan fortsette. Han er i 30 årene, om 10,20,30 år kan han ha masse livsstilssykdommer. Jeg synes ikke dette er bra folkeopplysning men helt bak mål. Vi har en fedmeepidemi og han tenker at å gå ned til høyeste nivå av fedme hadde vært veldig bra..

Ja hun dama hans har skikkelig god tålmodighet med han. Jeg hadde ikke hatt hennes styrke. Han virker veldig blind for sin egen situasjon, til den grad hvor hans vennegjeng bryter ut i latter over utsagnene hans som er så feil som de kan bli. Det er så ekstremt og han er sååååå irriterende. ( no offence, om han er her og leser ) Men samtidig en koselig kar som er lett å like. Det virker som han er åpen for at han må forandre seg, siden han lager program om det. Så det lover ihvertfall bra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åja? Hvorfor går de fleste gravide ned tilbake til sin normaltvekt etter graviditen hvis det er slik at kroppen ønsker å oppretteholde sin høyeste vekt? Jeg vet ikke om du har studert selv, men dersom du har gjort det. Så burde du vite at det er mange av disse teoriene som nærmest er ren synsing. Og derfor bør du ta det med en klype salt, før du selv ser på kildene. Det er heller ikke uvanlig å finne motstridende studier.

Anonymkode: 87049...07f

Ja, professoren synes helt sikkert. I motsetning til kg-eksperter. 

Anonymkode: 316ac...813

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

byråkrati skrev (2 timer siden):

 

Har leger egentlig noe fornuftig å komme med når det gjelder vekt? De har da ikke utdanning i ernæring, hvordan miste vekt og den slags. Jeg tenker at hva leger sier kan være like forskjellig som 2 utgaver av ukebladet som skal gi deg råd om hvordan gå ned i vekt. Uke 1 er det lavkarbo, uke 2 er det fasting. 

Selvfølgelig! De kan fortelle litt om blodtrykk, diabetes, søvnapné, fettlever, kolesterol osv. Jeg tror mange, som Ronny, ikke tenker over konsekvensene av å være så overvektig. Og tenker at kosthold og trening/aktivitet er for de som bryr seg om utseendet. Og mange (særlig menn) tenker at de bare er "litt småtjukk" og at det ikke er noe å bry seg om. Da tenker jeg det er veldig greit om en lege tar blodtrykket og ordner med blodprøve for å sjekke blodsukkeret. Kanskje det bør være obligatorisk ved enkelte plager som tydelig er relatert til overvekt. (Jeg har lite peiling på hva leger egentlig gjør her, men du skjønner hva jeg mener.) Fedme trenger ikke å være en (veldig) privatsak.

Og leger kan videresende eller gi informasjon om folk som har peiling på ernæring. Det er veldig lett å glemme hva man spiser iløpet av en dag. Eller hvor mye kalorier en øl inneholder. Siden kroppen vil tilbake til høyeste vekt er det viktig å stoppe overvekt så tidlig som mulig. 

Anonymkode: e9385...03a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg blir litt dårlig av å se på folk som trykker i seg mat og alkohol på denne måten. I samme by går fattige barn sultne til sengs mens andre lever på (altfor) fete lønninger og døtter i seg alt som frister, går ut og spiser flere ganger i uka, og bestiller da ikke bare én, men TO middager samme kveld. At Ronny skal "gå ned" til å drikke 18 alkoholenheter i uka (som jeg tror han oppfatter som 18 halvlitere) er bare kvalmt. 

Kanskje Ronny kunne besøke noen av de barnefamiliene som må knapt har mulighet til å sette middag på bordet hver dag, så har han noe å tenke på når han sitter fjerde kvelden i uka på en restaurant og bestiller sin middag nr. 2. 

 

Anonymkode: 0c466...32e

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 19.33):

Ronny er en likendes fyr, men det virker som at han lever litt i fornektelse. Han var veldig opptatt av å fronte seg selv som sunn og frisk og sprek, og det å innrømme at han hadde søvnapné satt langt inne for han. Da måtte han jo erkjenne at han faktisk hadde livsstilssykdommer grunnet fedmen. 

Men likte ærligheten til samboer, vennene og Eia, og at det ikke ble pakket inn i en PK "du er fin som du er".

Anonymkode: da6bd...ca4

Det er nok mange av oss som i ren stahet fornekter ting relatert til helse og hverdagen forøvrig, selv om vi innerst inne egentlig vet hva som er rett å gjøre.

Jeg har ikke sett programmet enda, så nå kommer det litt blind synsing, men ut fra beskrivelsene jeg har sett rundt om høres det ut som en god strategi å starte der. Hadde han fra starten av vært mer "Nei nå er jeg for tjukk og usunn, her skal vi ta tak, jeg er motivert til tusen!" hadde kanskje en del av de som gnager på den samme fornektelsen mistet interessen.

Samtidig er det jo en tv-serie, og der skal det være en viss progresjon. Kanskje han legger på litt ekstra "fornektelse" i starten av tv-strategiske grunner.

Skal se episoden senere i dag, mulig jeg endrer mening om alt jeg har sagt da. XD

Anonymkode: 00e2c...836

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det var et bra program en annen vinkling for en gangs skyld ikke disse topptrente bimboene som skal fortelle hvor lykkelige de er og bruker mesteparten av sin tid på trening og telle kalorier .. har de spesielt interesse for det så kjør på. Men at alle skal leve etter samme mal blir feil. Pluss at det burde bli mer aksept på at kropper kommer i alle størrelser og fasonger. Ikke at man skal bli sett ned på fordi om man er litt rund. At man kan være lykkelig med noen kilo ekstra. Så tommel opp for dette programmet. Syns oppriktig synd i han i Biggest looser. Gikk det 40 kg. En bragd i seg selv og vet selv at uansett hvor tynn man blir ser man det ikke selv i speilet 

Anonymkode: 5bf6f...db1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng med Eia: det er ikke det at det han sier er feil. Ja, overvekt koster samfunnet masse penger. Ja, vi kan slanke oss. Ronny er en robust gladlaks og livsnyter som sikkert tåler å høre dette. 

Greia er at denne vinklingen egentlig, på individnivå fungerer bare som påføring av skyld og skam. Og det er, for de aller aller fleste ekstremt dårlig som endringsstrategi.

Da orker jeg ikke si mer om akkurat den saken. Liker serien og gleder meg til de resterende episodene. 

Anonymkode: 316ac...813

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for et godt innlegg, men akkurat dette avsnittet er jeg ikke enig i!


Det er ikke et problem at leger ser forbi overvekt, heller tvert imot! Som en person med fedme, er opplevelsen at nesten samme hva man kommer til legen for, så knytter de det til overvekten. Ja, det er mange ting som kan skyldes overvekt, men ikke alle sykdommer en person med fedme har, skyldes vekta. For min egen del, har dette ført til legeskrekk, jeg unngår å gå til legen med plager som andre ville tatt opp, fordi den eneste tilbakemeldingen er at man må gå ned i vekt. Ja, akkurat som om jeg ikke vet det! Men jeg vil også bli tatt på alvor og sjekket ut som alle andre når jeg kommer med et problem eller bekymring, ikke bare bli avspist med "spis et eple og gå en tur".

https://www.nytimes.com/2016/09/26/health/obese-patients-health-care.html
https://www.self.com/story/weight-bias-and-health-care
https://journalofethics.ama-assn.org/article/weight-bias-health-care/2010-04

Anonymkode: ddc61...44a

Det du nevner er jeg helt enig i er en uting. Og det er trist det du har opplevd. Jeg er selv noe overvektig, har tidligere hatt fedme. Det har aldri blitt kommentert. Men jeg har merket holdninger. Og jeg vil heller at fedme, og snakk om det, kommer opp i dagen, ikke bare noe man merker at legen syns noe om. Jeg vet ikke om jeg forklarer det godt. Men altså, fedme og hvordan snakke/håndtere det på en god måte bør "inn på timeplanen" i medisinstudiet.

Jeg har lest studier på hvordan sykepleiere behandler overvektige personer dårligere pga holdninger, uten at de mener å gjøre det. Altså at det ligger en ubevisst holdning om at overvektige personer "er skyld i det selv" og dermed ikke fortjener like god pleie. Så vi bærer med oss fordommer inn i alt vi gjør. Dette må vi bli mer bevisste. 

Fedme/overvekt er sammensatt. Jeg har vært til legen, som har kjent meg lenge, og vekta har gått opp uten at det ble kommentert. I samme periode gikk jeg gjennom en veldig tøff periode privat og på jobb, hvor jeg hadde mye kontakt med lege. Jeg spiste som trøst, siden jeg ikke mestret hverdagen og det trykket som var. Likevel ble temaet aldri tatt opp. Ikke som en "nå må du slanke deg," men som et tydelig tegn på at nå raste livet sammen for meg, og vekta hadde en sammenheng med det. Jeg har alltid vært normalvektig og hatt samme lege i årevis. Jeg tror jeg hadde satt pris på å bli sett, og at noe ble gjort. At temaet ble tatt opp. Men på en respektfull måte. 

Nå har livet ordnet seg for meg, og vekta har gradvis gått ned. Fordi jeg klarer å håndtere livet igjen. Jeg har energi til å trene, være aktiv og glede meg. Jeg trøster meg ikke med mat. Jeg tenker i ettertid at jeg i tillegg til psykolog burde fått helseoppfølging i form av trening/fysisk aktivitet. For når kroppen føler seg sterkere gjør hodet det også. Hele personen bør behandles. Det hjelper ikke å be noen slanke seg, når problemet sitter i hodet. 

Håper jeg forklarer meg bedre nå. Jeg mener at man må se hele personen. Ikke bare psykiatri. Eller bare fedme. (Jeg har nok historier om at at ved meg har blitt forklart med at "det er sikkert bare psykisk" når det har vært helt andre ting.) 

Anonymkode: e9385...03a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Maxwell said:

Har ikke Ronny diabetes? Mener jeg leste det en gang. 

Nei, det har han ikke. Han har "bare" søvnapné. 

Anonymkode: bf36c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for et godt innlegg, men akkurat dette avsnittet er jeg ikke enig i!


Det er ikke et problem at leger ser forbi overvekt, heller tvert imot! Som en person med fedme, er opplevelsen at nesten samme hva man kommer til legen for, så knytter de det til overvekten. Ja, det er mange ting som kan skyldes overvekt, men ikke alle sykdommer en person med fedme har, skyldes vekta. For min egen del, har dette ført til legeskrekk, jeg unngår å gå til legen med plager som andre ville tatt opp, fordi den eneste tilbakemeldingen er at man må gå ned i vekt. Ja, akkurat som om jeg ikke vet det! Men jeg vil også bli tatt på alvor og sjekket ut som alle andre når jeg kommer med et problem eller bekymring, ikke bare bli avspist med "spis et eple og gå en tur".

https://www.nytimes.com/2016/09/26/health/obese-patients-health-care.html
https://www.self.com/story/weight-bias-and-health-care
https://journalofethics.ama-assn.org/article/weight-bias-health-care/2010-04

Anonymkode: ddc61...44a

Det blir rett og slett litt som når en røyker kommer inn til legen, da er det alltid røykens feil, selv om det man er der for gjelder noe annet. Norske leger er veldig flinke til å avskrive absolutt alt med det ene eller andre. Jeg vet om overvektige som ikke tør gå til legen fordi de ikke orker mer fordømmelse. 

 

Anonymkode: edfcb...35d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var veldig interessant info forskeren i episode 1 kom med, og særlig dette med levealder. At de som lever lengst er de som har bmi på 25, midt i mellom normalvektig og overvektig. Det tror jeg vil overraske endel. Mange tenker at tynne mennesker er sunne, og dermed er garantert et langt liv. Men forskningen sier åpenbart noe annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...