Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke vi er ekstremt sjeldne. Det er mange som opplever at overvekten kommer gradvis over mange år, uten at det ligger et spesielt usunt kosthold under. Det er så vanlig at det har et navn: The midlife spread

Anonymkode: 61745...6eb

Forskjell på noen kilo for mye og alvorlig overvekt. Og sunt kostkold er ikke det samme som slankekost. Dessuten må man justere kaloriinntak etter alder og aktivitetsnivå. Nytter ikke å spise det samme som man alltid har gjort hvis vekten går oppover.

Anonymkode: cb236...704

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjell på noen kilo for mye og alvorlig overvekt. Og sunt kostkold er ikke det samme som slankekost. Dessuten må man justere kaloriinntak etter alder og aktivitetsnivå. Nytter ikke å spise det samme som man alltid har gjort hvis vekten går oppover.

Anonymkode: cb236...704

Hvis du spiser 200 kcal for mye i uken (=en brødskive med ost),  vil du legge på deg 30 kilo over 20 år.

Det er en vanlig måte å bli overvektig på.

Og kroppen legger på seg av sunn mat, hvis det er for mye. Du avsporer med rådene dine - poenget er at man kan bli veldig overvektig over tid uten at man stapper i seg chips. 

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du spiser 200 kcal for mye i uken (=en brødskive med ost),  vil du legge på deg 30 kilo over 20 år.

Det er en vanlig måte å bli overvektig på.

Og kroppen legger på seg av sunn mat, hvis det er for mye. Du avsporer med rådene dine - poenget er at man kan bli veldig overvektig over tid uten at man stapper i seg chips. 

Anonymkode: 61745...6eb

Det tror jeg ikke helt på. Man merker jo 30 kg overvekt og de fleste prøver å gjøre noe med det. På samme måte som slanking er en jevn pil nedover tror jeg ikke vektøkning er en jevn pil oppover. Litt slankekurer, graviditet, medisiner, sykdom og skader kan gi plutselig endring i vekten. En skive for mye tror jeg ikke er normen. 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du spiser 200 kcal for mye i uken (=en brødskive med ost),  vil du legge på deg 30 kilo over 20 år.

Det er en vanlig måte å bli overvektig på.

Og kroppen legger på seg av sunn mat, hvis det er for mye. Du avsporer med rådene dine - poenget er at man kan bli veldig overvektig over tid uten at man stapper i seg chips. 

Anonymkode: 61745...6eb

Vel, jo mer vekten øker jo større kaloribehov, så dette regnestykke krever jo at kaloriinntaket øker jevnt og trutt.

Anonymkode: cb236...704

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du spiser 200 kcal for mye i uken (=en brødskive med ost),  vil du legge på deg 30 kilo over 20 år.

Det er en vanlig måte å bli overvektig på.

Og kroppen legger på seg av sunn mat, hvis det er for mye. Du avsporer med rådene dine - poenget er at man kan bli veldig overvektig over tid uten at man stapper i seg chips. 

Anonymkode: 61745...6eb

Kroppen legger på seg av all mat dersom man spiser for mye. Og å spise for mye er ikke sunt.

Synes det kom ganske godt fram i serien med en av vennene til Ronny som hadde gått på "grandiosa-dietten" hvor han kun spiste en grandiosa om dagen. Det er ikke sunt, men det var det som gjorde at han gikk ned i vekt fordi han hadde styr på at antall kalorier inn ikke oversteg dagsbehovet.

Spiser du 200 kcal for mye i uken, spiser du for mye i uken og det blir man overvektig av. Da er det ikke noen mystiske bakenforliggende medisinske årsaker som legevitenskapen ikke skjønner noe av, som er grunnen til at man blir overvektig - da er det de 200 kcal for mye man spiser i uken som er årsaken. Om det er chips, brødskiver eller bananer man spiser for mye av er irrelevant.

Det er ingen avsporing å si at man må justere kaloriinntaket - det er jo faktisk konklusjonen i serien: Ronny må kutte i inntaket, ikke bare i mengden av øl og godtesnop, men også middagsmat, som så sunt ut i seg selv med mye grønnsaker bl.a. Og det funket!

Anonymkode: 4c928...02f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det tror jeg ikke helt på. Man merker jo 30 kg overvekt og de fleste prøver å gjøre noe med det. På samme måte som slanking er en jevn pil nedover tror jeg ikke vektøkning er en jevn pil oppover. Litt slankekurer, graviditet, medisiner, sykdom og skader kan gi plutselig endring i vekten. En skive for mye tror jeg ikke er normen. 

Anonymkode: 3efd4...34d

det er ikke så veldig interessant om du tror på det egentlig. Det er et vanlig fenomen.

Gradvis slanking som en jevn pil nedover, derimot, det skjer ikke. Du har åpenbart ingen kunnskap om overvekt og slanking. Det bare å google "diet plateau" så ser du hvor feil du tar.

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det tror jeg ikke helt på. Man merker jo 30 kg overvekt og de fleste prøver å gjøre noe med det. På samme måte som slanking er en jevn pil nedover tror jeg ikke vektøkning er en jevn pil oppover. Litt slankekurer, graviditet, medisiner, sykdom og skader kan gi plutselig endring i vekten. En skive for mye tror jeg ikke er normen. 

Anonymkode: 3efd4...34d

ja, de fleste gjør sikkert noe med det relativt tidlig. Og går ned. Og så skjer det som forskeren i serien du kommenterer (men har du egentlig sett den) forklarer: Kroppen vil alltid tilbake til den høyeste vekten den har hatt. Så legger man på seg, tilbake til der man var, og gjerne litt mer. Så reagerer man, tar grep, går ned. Så skjer det samme en gang til - kroppen vil tilbake til sin høyeste vekt. Så er man inne i den berømte dansen som kalles jojo-slanking. Årene går, og man har lagt på seg 30 kilo - ikke av å sitte med trynet i chipsposen, men ved å slanke seg.

Anbefaler deg å se NRK-serien Eit feit liv, der disse mekanismene blir ganske godt forklart. Dessverre blir de illustrert med en person som har et ekstremt kosthold, selv om realiteten er at man komme ditt på nutrilett og brødskiver med leverpostei.

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja, de fleste gjør sikkert noe med det relativt tidlig. Og går ned. Og så skjer det som forskeren i serien du kommenterer (men har du egentlig sett den) forklarer: Kroppen vil alltid tilbake til den høyeste vekten den har hatt. Så legger man på seg, tilbake til der man var, og gjerne litt mer. Så reagerer man, tar grep, går ned. Så skjer det samme en gang til - kroppen vil tilbake til sin høyeste vekt. Så er man inne i den berømte dansen som kalles jojo-slanking. Årene går, og man har lagt på seg 30 kilo - ikke av å sitte med trynet i chipsposen, men ved å slanke seg.

Anbefaler deg å se NRK-serien Eit feit liv, der disse mekanismene blir ganske godt forklart. Dessverre blir de illustrert med en person som har et ekstremt kosthold, selv om realiteten er at man komme ditt på nutrilett og brødskiver med leverpostei.

Anonymkode: 61745...6eb

Nå er jo dette tråden om denne serien og den har 35 sider hvor flertallet kan forklare deg svakhetene og kritikken av hvordan disse mekanismene blir fremstilt. NRK selv sier at denne serien ikke skal brukes som opplysning, noe jeg er enig i for så mye unyansert feilinformasjon hjelper heller ikke. Ja, fedme er komplekst på så mange nivåer, men det finnes bedre kilder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (3 minutter siden):

Nå er jo dette tråden om denne serien og den har 35 sider hvor flertallet kan forklare deg svakhetene og kritikken av hvordan disse mekanismene blir fremstilt. NRK selv sier at denne serien ikke skal brukes som opplysning, noe jeg er enig i for så mye unyansert feilinformasjon hjelper heller ikke. Ja, fedme er komplekst på så mange nivåer, men det finnes bedre kilder. 

jeg var ironisk. Og det er ingen som har kritisert fremstillingen av disse mekanismene jeg snakket om , er det? etter det jeg oppfattet gikk kritikken på en uttalelse om lettbrus, at trening ikke hjelper og at litt overvekt ikke er farlig. 

Anonymkode: 61745...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hva noen av dere sier,- det er store ulikheter i kaloriinntaket til en person på 50 kg vs en person på 100 kg. Gitt at disse har samme alder og høyde. Å påstå noe annet er bare latterlig, blir som å tro på julenissen.

Anonymkode: cb236...704

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

det er ikke så veldig interessant om du tror på det egentlig. Det er et vanlig fenomen.

Gradvis slanking som en jevn pil nedover, derimot, det skjer ikke. Du har åpenbart ingen kunnskap om overvekt og slanking. Det bare å google "diet plateau" så ser du hvor feil du tar.

Anonymkode: 61745...6eb

Det falt ut en ikke i kommentaren. 

Slanking er ikke en jevn pil, på samme måte som vektøkning ikke er det. Jeg vet ganske mye om temaet, men ser at mange lever godt med unnskyldninger.

Det er ikke en skive om dagen for mye for de fleste. Kaloribehov øker med økt vekt, derfor må man stadig øke mengden man spiser for å spise samme antall kalorier for mye. Mange utenlandske TV-serier tar for seg temaet veldig bra. Secret esters var veldig god på dette. 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det falt ut en ikke i kommentaren. 

Slanking er ikke en jevn pil, på samme måte som vektøkning ikke er det. Jeg vet ganske mye om temaet, men ser at mange lever godt med unnskyldninger.

Det er ikke en skive om dagen for mye for de fleste. Kaloribehov øker med økt vekt, derfor må man stadig øke mengden man spiser for å spise samme antall kalorier for mye. Mange utenlandske TV-serier tar for seg temaet veldig bra. Secret esters var veldig god på dette. 

Anonymkode: 3efd4...34d

Det du sier om kaloribehov etter vekt er selvfølgelig riktig. Det skiller flere hundre til dagen mellom en på 50 og en på 100 kilo. 
 

Men du overser alle de andre effektene som spiller med når folk legger på seg 30 kilo fra de er 30 til de er 50. En ting er hvordan jojoslanking roter til forbrenningen. Så kommer det at man typisk blir mindre aktiv i denne livsfasen, det er svangerskap, småbarnstid og søvnmangel, tidsklemme og stress, kanskje er man innom en periode på antidepressiver, et samlivsbrudd - poenget er at livet skjer, og stress, slanking og søvnmangel roter med hormoner og kortisolnivåer og ting vi vet spiller med i disse prosessene.

Så jeg står ved min påstand om at det er fullt mulig, og til og med ganske vanlig, å bli kraftig overvektig uten å ha et spesielt dårlig kosthold.

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det du sier om kaloribehov etter vekt er selvfølgelig riktig. Det skiller flere hundre til dagen mellom en på 50 og en på 100 kilo. 
 

Men du overser alle de andre effektene som spiller med når folk legger på seg 30 kilo fra de er 30 til de er 50. En ting er hvordan jojoslanking roter til forbrenningen. Så kommer det at man typisk blir mindre aktiv i denne livsfasen, det er svangerskap, småbarnstid og søvnmangel, tidsklemme og stress, kanskje er man innom en periode på antidepressiver, et samlivsbrudd - poenget er at livet skjer, og stress, slanking og søvnmangel roter med hormoner og kortisolnivåer og ting vi vet spiller med i disse prosessene.

Så jeg står ved min påstand om at det er fullt mulig, og til og med ganske vanlig, å bli kraftig overvektig uten å ha et spesielt dårlig kosthold.

Anonymkode: 61745...6eb

Det med at overvektige ikke nødvendigvis har dårlig kosthold, til og med kan spise sunnere enn slanke er jeg også enig i. Særlig på TV-programet secret esters var dette belyst i flere episoder. Nøtter, avokado, hummus osv er kraftfor og veldig sunt. 

Den vektoppgang man ser over livet, i tillegg til det som blir nevnt, er ofte de som kommer i ferie og høytider. At man går opp litt i disse øktene uten å justere etterpå. Det er jo et poeng at julen varer nesten hele desember og sommermodus er ikke bare når man har fri. I løpet av livet kan det bli mange kg ekstra. Men man må spise mer enn man har behov for (som hovedregel). 

Ronny (som jeg digger) levde som han var på ferie hele tiden. For de som spiser/drikker slik skulle en sunnere livsstil få stor betydning. 

 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det du sier om kaloribehov etter vekt er selvfølgelig riktig. Det skiller flere hundre til dagen mellom en på 50 og en på 100 kilo. 
 

Men du overser alle de andre effektene som spiller med når folk legger på seg 30 kilo fra de er 30 til de er 50. En ting er hvordan jojoslanking roter til forbrenningen. Så kommer det at man typisk blir mindre aktiv i denne livsfasen, det er svangerskap, småbarnstid og søvnmangel, tidsklemme og stress, kanskje er man innom en periode på antidepressiver, et samlivsbrudd - poenget er at livet skjer, og stress, slanking og søvnmangel roter med hormoner og kortisolnivåer og ting vi vet spiller med i disse prosessene.

Så jeg står ved min påstand om at det er fullt mulig, og til og med ganske vanlig, å bli kraftig overvektig uten å ha et spesielt dårlig kosthold.

Anonymkode: 61745...6eb

Ikke nødvendigvis dårlig kosthold, men for mange, kalorier utvilsomt. Uansett "årsak".

Anonymkode: cb236...704

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...