Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 21.00):

Absolutt alle som er i fedmekategorien spiser absurde mengder mat (og i mange tilfeller også mye godteri) for å klare å opprettholde den ekstremt høye vekta.

For det skal faktisk enormt mye til å klare å opprettholde en så høy vekt.

For ikke å snakke om at mange konstant legger på seg også, så dermed er mengdene mat og sukker så høye at det er vanskelig for en vanlig person å forestille seg det.

Når så mange mislykkes med å gå ned i vekt, handler det om at de ikke klarer å la være å spise voldsomme mengder mat og sukker. Dermed er det i hodet og følelsene det hele ligger.

Dersom de mot formodning skulle begynne å spise som en vanlig slank person, ville de blitt slanke og holdt seg der.

Førsteprioritet ved fedmelidelser er dermed psykologisk behandling. For hvis de klarer å slutte med å stappe i seg tusenvis av kalorier hver dag, er mye av slaget vunnet.

Anonymkode: 2dcd9...a0e

jeg har BMI på 36, og spiser rundt 2200 kcal til dagen når jeg er umotivert, 1800 når jeg prøver halvhjertet og 1300 når jeg er i slankemodus. 

Er dette absurde mengder mat?

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

byråkrati skrev (6 minutter siden):

Har du blitt sjekket for stoffskifte? Hva er vekten din? Det er stor forskjell på å gå ned i vekt når man er 120kg mot 55 kg. Om du er tynn og skal ned i fettprosent krever det veldig god kontrol på makroer

det er ikke noe galt med stoffskiftet mitt. Jeg veier 100 kilo, 165 høy, 50 år.

Anonymkode: 61745...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har rett. Jeg tror ikke på deg. Du undervurderer nok hvor mye du får i deg.

Anonymkode: cb236...704

nei, jeg gjør ikke det. Jeg pleier å legge på litt når jeg registrerer, nettopp for å unngå den fellen. Jeg logger alt fra trantabletter via honningen i teen til middagen, der jeg veier hvert element. Jeg har 20 års erfaring i å ikke gå ned i vekt, så dette vet jeg.

Anonymkode: 61745...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
Just now, AnonymBruker said:

det er ikke noe galt med stoffskiftet mitt. Jeg veier 100 kilo, 165 høy, 50 år.

Anonymkode: 61745...6eb

Jeg har ei venninne som har stoffskifteproblemer så jeg har kanskje hørt mer om det enn andre. Slik jeg forstår det er det enkelte som har "normale verdier" som egentlig er syke. Man blir syk før verdiene går til himmels. 

Du er jo i en alder der kroppen kanskje endrer seg. Slik jeg har forstått det kan det være vanskelig miste vekt når man er eldre

Trener du styrke? Det høres kanskje fjernt ut når man blir eldre, men å trene litt styrke hver dag bygger muskler som gjør at du forbrenner mer. Makroene dine har mye å si. Makroer er protein, fett, karbohydrater. Spiser du mye  fett og karbohydrater kan det være vanskelig for mueklene dine å få protein til å vokse. Det vil si at du lagrer mer fett og bygger mindre muskler. Forsøke spise mer mat med mer proteiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

byråkrati skrev (1 minutt siden):

Jeg har ei venninne som har stoffskifteproblemer så jeg har kanskje hørt mer om det enn andre. Slik jeg forstår det er det enkelte som har "normale verdier" som egentlig er syke. Man blir syk før verdiene går til himmels. 

Du er jo i en alder der kroppen kanskje endrer seg. Slik jeg har forstått det kan det være vanskelig miste vekt når man er eldre

Trener du styrke? Det høres kanskje fjernt ut når man blir eldre, men å trene litt styrke hver dag bygger muskler som gjør at du forbrenner mer. Makroene dine har mye å si. Makroer er protein, fett, karbohydrater. Spiser du mye  fett og karbohydrater kan det være vanskelig for mueklene dine å få protein til å vokse. Det vil si at du lagrer mer fett og bygger mindre muskler. Forsøke spise mer mat med mer proteiner. 

nei, jeg trener ikke styrke. Vet at det ville hjulpet noe på forbrenningen. Men er nøye med ha mye proteiner og fiber i kostholdet. 

Anonymkode: 61745...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er nok mer at slanke underestimerer matinntaket og overvektige underestimerer - som hun slanke overfor som sier at hun spiser masse junk og ikke trener noe særlig, men så sier hun også i nærmest en bisetning at hun kan gå en dag uten å spise fordi hun glemmer det av. Da fokuserer hun mer på alt det usunne hun faktisk spiser og mener hun er "heldig med forbrenningen" enn på de lange periodene uten mat. 

At overvektige underestimerer er det ingen tvil om. Sett på "Secret Eaters" på youtube? Ingen av deltakerne kunne skjønne hvorfor de var store. Selvrapportert kaloriinntak var latterlig lavt, mens det de egentlig spiste var 2-3 ganger så mye. 

Anonymkode: 42e53...41e

Dette! 

 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det var satt på spissen. Sosialdemokratiske nordmenn tåler dårlig å høre at folk faktisk er foskjellige. Mitt inntrykk er at det er få mennesker i Norge med kraftig overvekt OG høy utdanning. Sier ikke at overvektige er dumme, ikke i det hele tatt.

Anonymkode: cb236...704

Ha ha ha! Har du sett noen politikere, jurister, psykologer, leger etc i det siste? Syne jeg ser bra mye bukfett på en god del av dem, og de fleste har definitivt ikke BMI på under 25.

 

 

PetterKanin skrev (21 timer siden):

Dersom du greier noe krever det selvsagt mindre av seg enn noen som ikke greier det samme. Det er realiteten, uansett hvor mye du fornekter den.

Dette er jo bare tull. Mener du at viljestyrke og selvdisiplin ikke eksisterer? At en som øver og øver og ikke gir opp, bare hadde det mye lettere enn den som gir opp etter første forsøk? Du tror ikke at enkelte mennesker er mer bedagelig anlagt enn andre? 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke uvaner, nødvendigvis, men gener og instinkt. Evolusjonsmessig sett gir det veldig mening å hele tiden å lyst på mat, og da særlig mat med mye fett og sukker. Menneskekroppen er spesialdesignet for å lagre fett, vi er en ekstrem feit dyreart, ingen andre har så stor fettprosent som vi har.

Det er ikke bra å gå rundt og være konstant sulten. Ingen som spiser normalt går rundt og er konstant sultne. Det er verken normalt eller sunt, men tyder på at du spiser for lite. Kombinert med at du er livredd for å bli tykk høres det ut som du har en spiseforstyrrelse eller i hvert fall et ekstremt vanskelig forhold til mat og kosthold. Eller at du har et helseproblem du må gå til legen med, f.eks. at du ikke får metthetsfølelse. For det du beskriver er ikke bra. Og det høres ut som at grunnen til at du hele tiden tenker på og kjenner et jag etter mat, er fordi du sulter deg.

Anonymkode: 4c928...02f

Det er bedre å få og være konstant sulten enn å være overvektig. Hvis hun er normalvektig, så spiser hun ikke for lite. 

Anonymkode: 35829...6d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

nei, jeg gjør ikke det. Jeg pleier å legge på litt når jeg registrerer, nettopp for å unngå den fellen. Jeg logger alt fra trantabletter via honningen i teen til middagen, der jeg veier hvert element. Jeg har 20 års erfaring i å ikke gå ned i vekt, så dette vet jeg.

Anonymkode: 61745...6eb

Ok, da må jeg jo tro på deg. Men det er jo rart med tanke på fysiske lover osv. Og hva med sultrammede og anorektikere, de er jo gjerne syltynne, hva skjer? (ikke sarkastisk ment for all del)Hva sier legene?

Anonymkode: cb236...704

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, da må jeg jo tro på deg. Men det er jo rart med tanke på fysiske lover osv. Og hva med sultrammede og anorektikere, de er jo gjerne syltynne, hva skjer? (ikke sarkastisk ment for all del)Hva sier legene?

Anonymkode: cb236...704

ja. Men det er jo det som er hele poenget. Fedme handler om mye mer enn det matematiske tallet for antall kalorier man inntar. Vi trenger ikke trekke fremme sultrammede og anorektikere for å vise at det er noen mennesker som ikke er disponert for fedme. Det holder å vise i vanlige, normalvektige personer.

Men noen av oss har fedme UTEN å spise slik som Ronny gjør, og det var bare det jeg ville peke på. Jeg synes Ronny er en herlig fyr, men han illustrerer ikke poengene som kommer frem så veldig godt, fordi det er så enormt stort forbedringspotensial i hans kosthold. 

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok, da må jeg jo tro på deg. Men det er jo rart med tanke på fysiske lover osv. Og hva med sultrammede og anorektikere, de er jo gjerne syltynne, hva skjer? (ikke sarkastisk ment for all del)Hva sier legene?

Anonymkode: cb236...704

haha, hva legen sier?! hun anbefalte et besøk hos en kostholdsekspert for å få tips om at alternative matvarer, typ lettost har mindre kalorier enn vanlig ost. Det opplevde jeg som et hån etter 20 år med kaloritelling.

Jeg ser ikke på fastlegen som en person som kan hjelpe. Jeg har ikke psykiske issues med mat, så det er ikke vits å gå til psykolog.

Min opplevelse er at det er ingen hjelp å få for de av oss som har fedme til tross for et fornuftig kosthold, som ikke har overspiseforstyrrelser eller traumer som ligger under, og ingen fysisk sykdom som årsak.

Anonymkode: 61745...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

haha, hva legen sier?! hun anbefalte et besøk hos en kostholdsekspert for å få tips om at alternative matvarer, typ lettost har mindre kalorier enn vanlig ost. Det opplevde jeg som et hån etter 20 år med kaloritelling.

Jeg ser ikke på fastlegen som en person som kan hjelpe. Jeg har ikke psykiske issues med mat, så det er ikke vits å gå til psykolog.

Min opplevelse er at det er ingen hjelp å få for de av oss som har fedme til tross for et fornuftig kosthold, som ikke har overspiseforstyrrelser eller traumer som ligger under, og ingen fysisk sykdom som årsak.

Anonymkode: 61745...6eb

Det høres fryktelig trassig ut. Jeg regner med du har prøvd alt. Trasig alder for vektnedgang. Jeg kjenner mange som har god erfaring med snill lavkarbo (som middelhavsdiett, men med færre karbohydrater). 

Lavkalori er i allefall ikke en fasit for alle.  Vekt og slanking er for komplisert for at man skal anta det.

 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Noen som for lest som vil fortelle hva som er sjokkerende? https://www.bt.no/sprek/i/2dre1B/hardt-ut-mot-eit-feitt-liv-tre-paastander-om-vekt-trening-og-kostho

Anonymkode: 3efd4...34d

De reagerer på uttalelsene om trening, lettbrus og at det lønner seg å være overvektig, kort oppsummert. Det er en god artikkel med synspunkter fra høyt utdannede innen både ernæring og trening og belyser litt hvor unyansert klippingen til programmet er. Nrk forsvarer seg med at de bare dokumenterer Ronny sin reise, og programmet bør ikke brukes som en opplysningsserie. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Faktisk kan man se på YouTube at folk fra hele verden sliter med dette, slanke folk som aldri blir mett...ganske fascinerende. Disse bruker ekstremt mye tid på å kontrollere seg.

Anonymkode: f0fec...f81

Det er jeg uenig i. Jeg var en sånn tynn fyr med BMI rundt 17 til jeg ble ca tredve år. De fleste, inkludert meg selv, tenkte nok at jeg var for tynn. Men jeg var bare veldig opptatt hele tiden, jobbet mye og fartet mye rundt i byen på sykkel og på beina i fritiden. Jeg tenkte bare sjelden på mat. Brukte ikke "ekstremt mye tid på å kontrollere"! Kanskje sult ikke registreres like sterkt i hodet til alle? Nå seks år senere etter at jeg fikk et roligere liv spiser jeg mer, BMI ca 24 nå.

 

Anonymkode: 9a431...6d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (5 minutter siden):

De reagerer på uttalelsene om trening, lettbrus og at det lønner seg å være overvektig, kort oppsummert. Det er en god artikkel med synspunkter fra høyt utdannede innen både ernæring og trening og belyser litt hvor unyansert klippingen til programmet er. Nrk forsvarer seg med at de bare dokumenterer Ronny sin reise, og programmet bør ikke brukes som en opplysningsserie. 

Takk :) Litt det samme som i tråden her da. Jeg synes det er litt tynn unnskyldning av NRK. De har jo eksperter som har uttalt seg, og da blir det en opplysningsserie. 

Det som er mest interessant er egentlig hvor mye de lærde strides. Angående lettbrus har lavkarbere sagt at enkelte opplever full stopp av vektnedgang, men dokumentasjonen er for tynn. Trening har vært vist til er en faktor som får mennesker til å holde vekten etter slanking, så jeg reagerte også på det. Og det med at det lønner seg å være overvektig... 

 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er en sånn som godt kan glemme å spise.

Og jeg synes det er fascinerende og interessant å lese om alle disse som er besatt av mat og spising hele tiden.

Og da lurer jeg veldig på hvorfor disse ikke prøver å finne hjelp til å kvitte seg med dette? For det må da være ufattelig slitsomt?

Det er ikke normalt, og det finnes garantert hjelp å hente.

Anonymkode: 2dcd9...a0e

Ja, noen er bare ikke så opptatt av å putte ting i munnen, livet roterer rundt andre ting. Mat er bare bensin, that's it! Og noen ganger glemmer man å fylle på tanken.

Anonymkode: 9a431...6d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en bmi på 22,5 og har alltid spist nok, dvs 2000-2500 kalorier pr dag. Noen ganger tillater jeg meg å fråtse litt og går opp til 70 kg, men da spiser jeg 1800 kalorier noen måneder til jeg er nede i 65 kg igjen, det jeg trives best. Jeg har ellers en stabil vekt. Men ja, selvsagt er jeg redd for å bli tykk og få elendig helse, er ikke alle det? Jeg er glad for at jeg er redd for det, for ellers hadde jeg vært alvorlig tykk med den sykelige appetitten jeg faktisk har. 

Jeg har ingen spiseforstyrrelse, jeg spiser jo alt mulig, godteri, kaker og pizza, jeg elsker mat og koser meg enormt med det, men jeg har et sunt, variert og hjemmelaget kosthold i bunn. Min far var kokk, så jeg vet nok om ernæring til å få i meg det jeg behøver. Jeg har heller ingen skyldfølelse for om jeg spiser junk eller godteri, fordi jeg klarer å regulere det til et fornuftig nivå. 

Problemet er ikke spiseforstyrrelse, men at jeg ikke har noen metthetsfølelse og helst vil spise dagen lang fordi jeg kjenner meg så uhorvelig sulten. Jeg har tatt det opp med legen, men ingenting er unormalt, jeg har ikke mangel på noe og stoffskiftet er normalt. Jeg har også prøvd terapi. Ingenting nytter, så jeg har bare akseptert at sånn er det. Jeg må føle meg sulten resten av mitt liv. Og jeg aksepterer det nå, men det kan være ganske slitsomt til tider.

Anonymkode: 50040...95e

Hvis du går opp til 70 kg med en gang du tillater det, er det kanskje der du skal ligge? 22,5 er normalvektig, det vil du fremdeles være ved å gå opp 5 kg, det gjør deg ikke overvektig. Alles kropper er forskjellige, noen "skal" ligge på 24,5 i BMI, andre på 18,5.

Det du beskriver i det første jeg siterte er ikke å være litt småsulten, det høres ikke sunt ut i det hele tatt.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fra en litt mer ekstrem vinkel: Jeg har anoreksi, i den graden at jeg har hatt sonde i flere år og sittet perioder i rullestol.

Selv i mine dårligste perioder har jeg konstant et sug på sukker og tenker på mat 24/7.
Det krever en en stor innsats og bevisste valg også for slanke/undervektige.

Anonymkode: c3f76...ea4

Selvfølgelig tenker du konstant på mat når du har anoreksi, det er en del av sykdomsbildet.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

jeg har BMI på 36, og spiser rundt 2200 kcal til dagen når jeg er umotivert, 1800 når jeg prøver halvhjertet og 1300 når jeg er i slankemodus. 

Er dette absurde mengder mat?

Anonymkode: 61745...6eb

Det kommer an på hvor lenge du holder på sånn. Hvis du kjører et par uker med 1300 kalorier, er det ikke rart at du ikke går ned. Hvis du kun har spist 1300 hver dag i ett år, stiller saken seg annerledes. Og hvis du ikke går ned med 1300 kalorier i uka, må du prøve enda lavere hvis du vil ned i vekt.

Personlig legger jeg på meg hvis jeg spiser 2000 kalorier eller mer, så mitt "normalinntak" for å holde vekta (selv med en aktiv livsstil) ligger under "det normale"/"anbefalte" nivået. Selv om anbefalinger er et fint utgangspunkt og fungerer for de fleste, er man nødt til å finne ut hva som fungerer for sin egen kropp, alle er forskjellige.

Anonymkode: 4c928...02f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk :) Litt det samme som i tråden her da. Jeg synes det er litt tynn unnskyldning av NRK. De har jo eksperter som har uttalt seg, og da blir det en opplysningsserie. 

Det som er mest interessant er egentlig hvor mye de lærde strides. Angående lettbrus har lavkarbere sagt at enkelte opplever full stopp av vektnedgang, men dokumentasjonen er for tynn. Trening har vært vist til er en faktor som får mennesker til å holde vekten etter slanking, så jeg reagerte også på det. Og det med at det lønner seg å være overvektig... 

 

Anonymkode: 3efd4...34d

Jeg synes det er ansvarsfraskrivelse fra NRK. De har lagt opp serien som en opplysningsserie, og de fleste kommentarer jeg har sett har også oppfattet den slik. Når de klipper på den måten de har gjort her så sprer de feilinformasjon fordi meningene virker så ekstreme og fastsatte når de egentlig handler om gråsoner.

Lettbrus f.eks. har i forskningen ingen bevist skadelig effekt, men positiv effekt hvis man erstatter sukkerbrus med sukkerfri for vektnedgang (enkel måte å kutte kalorier). Noen får ekstra søtsug av lettbrus, men det gjelder visst ikke flertallet og man styrer selv hva man inntar når man har søtsug. Vi begynner å bevege oss inn på studier som omhandler kunstig søtning og tarmhelse, og der viser det seg at det kan kanskje påvirke tarmhelsen (det betyr ikke nødvendigvis at man ikke går ned i vekt da). 

Treningen har vi jo snakket mye om tidligere her i tråden, men jeg er enig i med deg at det er en viktig vane å få på plass for å holde vekten over tid. 

At det lønner seg å være overvektig strides det om, og gjelder foreløpig hos de eldre for å ha ekstra fett å gå på hvis man blir syk eller faller og skader seg (og da er det bmi 26-27 som gjelder, ikke mer). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det som er mest interessant er egentlig hvor mye de lærde strides. Angående lettbrus har lavkarbere sagt at enkelte opplever full stopp av vektnedgang, men dokumentasjonen er for tynn. Trening har vært vist til er en faktor som får mennesker til å holde vekten etter slanking, så jeg reagerte også på det. Og det med at det lønner seg å være overvektig... 

Anonymkode: 3efd4...34d

Men forskning har bevist at man lever lenger dersom man er i øvre sjiktet av normalvekt eller i nedre sjiktet av overvekt? Eller tror du ikke på det?

Poenget fra ekspertene som snakket om det var vel heller ikke at dersom du er normalvektig, vil det lønne seg å bli overvektig, men at dersom du allerede er overvektig, vil det lønne seg å fokusere på å holde vekta i stedet for å slanke seg, fordi slanking ofte fører til at man går opp så mye at man ender opp med å veie mer enn før man begynte på slankekuren.

Anonymkode: 4c928...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men forskning har bevist at man lever lenger dersom man er i øvre sjiktet av normalvekt eller i nedre sjiktet av overvekt? Eller tror du ikke på det?

Poenget fra ekspertene som snakket om det var vel heller ikke at dersom du er normalvektig, vil det lønne seg å bli overvektig, men at dersom du allerede er overvektig, vil det lønne seg å fokusere på å holde vekta i stedet for å slanke seg, fordi slanking ofte fører til at man går opp så mye at man ender opp med å veie mer enn før man begynte på slankekuren.

Anonymkode: 4c928...02f

De gikk ikke skikkelig inn i tallene til at det kom fram hva de mente. Det ble diskutert tidlegare i tråden. Folk som blir syke blir som regel tynn og det påvirker statistikk. Mange slike poeng har blitt nevnt. 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...