Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

nei, det har ingen  påstått. Hvorfor sier du det? Jeg har påstått at man kan ha fedme uten at det innebærer absurde mengder mat, og min påstand er videre at 2000 kcal ikke er en absurd mengde mat. Jeg snakker ikke om slanking. Jeg snakker om fedme.

Anonymkode: 61745...6eb

Ha det, ja. Men ingen kommer opp i fedmekategorien ved å ikke spise mer enn at man opprettholder vekta, med mindre det er sykdom inne i bildet.

Men 2000 kcal er en absurd mengde mat hvis man skal ned i vekt og det er 2000 kcal som gjør at man opprettholder den vekta man er på. Da må man ned i antall kcal.

Anonymkode: 4c928...02f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ha det, ja. Men ingen kommer opp i fedmekategorien ved å ikke spise mer enn at man opprettholder vekta, med mindre det er sykdom inne i bildet.

Men 2000 kcal er en absurd mengde mat hvis man skal ned i vekt og det er 2000 kcal som gjør at man opprettholder den vekta man er på. Da må man ned i antall kcal.

Anonymkode: 4c928...02f

hjelpes, selvfølgelig er det mange som kommer oppi fedmekategorien med bare litt ekstra på tallerken. 

Det er ekstremt enkel matematikk: 30 kilo overvekt fordelt på 20 år er 1,5 kilo i året . 1,5 kilo x 7000 kalorier = 10,500 kalorier. Fordel disse på 52 uker, og det er snakk om to bananer per uke for å bli 30 kilo overvektig på 20 år. 

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ha det, ja. Men ingen kommer opp i fedmekategorien ved å ikke spise mer enn at man opprettholder vekta, med mindre det er sykdom inne i bildet.

Men 2000 kcal er en absurd mengde mat hvis man skal ned i vekt og det er 2000 kcal som gjør at man opprettholder den vekta man er på. Da må man ned i antall kcal.

Anonymkode: 4c928...02f

Usikker på om man opprettholder type 100 kg på 2000 kcal i døgnet....Men uansett så trenger ingen person på 100 kg og fedme 2000 kcal. Forøvrig er ikke det alle som inntar 2000 kcal i døgnet selv om det er et gjennomsnitts behov. Slanke mennesker over en viss alder, som meg f.eks. innser at man ikke trenger så mye mat/kalorier. "Normal" mengde mat kommer kraftig an på øyet som ser. Man legger seg på et kalorinIvå som opprettholder den ønskede vekten for å unngå å gå opp. Det kan dreie seg om laaangt mindre enn 2000 kcal.

Anonymkode: cb236...704

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Usikker på om man opprettholder type 100 kg på 2000 kcal i døgnet....Men uansett så trenger ingen person på 100 kg og fedme 2000 kcal. Forøvrig er ikke det alle som inntar 2000 kcal i døgnet selv om det er et gjennomsnitts behov. Slanke mennesker over en viss alder, som meg f.eks. innser at man ikke trenger så mye mat/kalorier. "Normal" mengde mat kommer kraftig an på øyet som ser. Man legger seg på et kalorinIvå som opprettholder den ønskede vekten for å unngå å gå opp. Det kan dreie seg om laaangt mindre enn 2000 kcal.

Anonymkode: cb236...704

nå var utgangspunktet for diskusjonen en påstand om at alle med fedme spiser absurde mengder mat. Det er helt sikkert veldig mange som spiser mindre enn 2000 kcal per dag. Men det betyr ikke at 2000 kcal er en absurd mengde mat. For det er det virkelig ikke.

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hjelpes, selvfølgelig er det mange som kommer oppi fedmekategorien med bare litt ekstra på tallerken. 

Det er ekstremt enkel matematikk: 30 kilo overvekt fordelt på 20 år er 1,5 kilo i året . 1,5 kilo x 7000 kalorier = 10,500 kalorier. Fordel disse på 52 uker, og det er snakk om to bananer per uke for å bli 30 kilo overvektig på 20 år. 

Anonymkode: 61745...6eb

Nettopp, litt ekstra enn det man trenger for å opprettholde vekten. Selv om det bare er snakk om to bananer per uke, er det to bananer for mye. Et eller annet sted går grensa, og den må man forholde seg til hvis man ikke ønsker å gå opp eller hvis man ønsker å gå ned i vekt. Men det vil jo være individuelt akkurat hvor den går, så det må man nesten finne ut av ved å veie seg og justere matinntaket hvis man går opp eller ned uten å ønske det.

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Usikker på om man opprettholder type 100 kg på 2000 kcal i døgnet....Men uansett så trenger ingen person på 100 kg og fedme 2000 kcal. Forøvrig er ikke det alle som inntar 2000 kcal i døgnet selv om det er et gjennomsnitts behov. Slanke mennesker over en viss alder, som meg f.eks. innser at man ikke trenger så mye mat/kalorier. "Normal" mengde mat kommer kraftig an på øyet som ser. Man legger seg på et kalorinIvå som opprettholder den ønskede vekten for å unngå å gå opp. Det kan dreie seg om laaangt mindre enn 2000 kcal.

Anonymkode: cb236...704

2000 er bare et eksempel, som du ser skriver jeg 2000 kcal hvis det er det "som gjør at man opprettholder den vekta man er på". Noen folk på 100 kg vil absolutt trenge 2000 kcal for å opprettholde vekta, men jeg mistenker at det i ditt "trenge" ligger et "fordi de bør gå ned". Det er noe annet.

Anonymkode: 4c928...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny er en kul fyr. Vi har noe til felles: Vi har ikke uoverkommelige krav til oss selv, og vi liker kroppene våre. Vi lar oss heller ikke affisere av kroppspress. Jeg har aldri vært overvektig, den høyeste BMI'en jeg har hatt er 23. Jeg liker å se på de pene folkene på instagram, som Harald Eia ser jeg på det som et ideal som er mer eller mindre uoppnåelig som jeg strekker meg mot. Jeg har ingenting imot verken sykelig overvektige, tynne eller veltrente. Det jeg derimot har noe i mot er folk so m er bunnløst ulykkelige fordi de ikke er best i alt og penest. 

Anonymkode: ac7c6...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men det mange glemmer er jo det psykologiske aspektet. De som har psykiske lidelser, har økt sannsynlighet for å utvikle overvekt og fedme. Folk forenkler dette så voldsomt. "Det er bare kalorier ut og kalorier inn", eller "det er bare å holde seg unna usunn mat". Ifølge Rådgivning om spiseforstyrrelser passer i tillegg så mange som 20-30 % av folk med BMI over 27 med kriterier for overspisingslidelse.

Og så har vi de som faktisk har hormonforstyrrelser, går på medisiner som øker vekta, osv. som også er med i denne gruppa med overvektige. 

Det er klart det finnes overvektige som er late, som bare liker god mat, osv. Men problemet er at alle overvektige blir satt i denne båsen. Det er det som blir så feil. Du kan ikke se på en person hvilken gruppering den overvektige hører til. 

Anonymkode: 44cb5...6b9

Svært få sliter pga hormonforstyrrelser og et stoffskifte i ulag. Noen gjør selvsagt det, og for dem er det ekstremt vanskelig. Men den harde kalde sannheten som desverre ikke tar hensyn til følsene og ønskene våre, er at vi spiser for mye. End of story. Dersom bilen går tom for bensin kan man selvsagt prate om alle grunnene til at man ikke fikk fylt. Man forsov seg? Hadde så mye å rekke at man glemte å fylle? Stresset med å rekke en avtale? Men alt koker ned til at man ikke fikk fylt på tanken. Derfor stoppet bilen. Alt det andre er bortforklaringer.

De har helt rett i at kroppen og systemet er langt mer kompleks enn folk flest tror. Gener, stoffskifte, forbrenning osv...alt spiller inn. For noen er det enklere å miste vekt enn for andre. Men alle mennesker på planeten er bygd under et prinsipp: Vi trenger et visst antall kalorier inn for å opprettholde vekt. Får man mer enn det, øker vekten. Får man mindre, mister man vekt. Så Harald Eia har helt rett.  Det er bare ikke så behagelig for oss som sliter med noen ekstra kilo, å høre.

Jeg har ingen problemer med overvektige. Har aldri i mitt liv tenkt at tykke folk er late og dårlige mennesker. Det jeg har problemer med er når folk som ønsker gå ned i vekt, får presentert den enkle og faktabaserte løsningen, men så bortforklares det og nærmest kjeftes på budbringeren. For noen er det hardere å slanke seg. Det er synd! Og jeg forstår det kan føles urettferdig, men sånn er livet. Det handler om å spise riktig.

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

nei, jeg gjør ikke det. Jeg pleier å legge på litt når jeg registrerer, nettopp for å unngå den fellen. Jeg logger alt fra trantabletter via honningen i teen til middagen, der jeg veier hvert element. Jeg har 20 års erfaring i å ikke gå ned i vekt, så dette vet jeg.

Anonymkode: 61745...6eb

Det må være noe med stoffskifte eller noe annet ved kroppen din som rett og slett ikke fungerer som det skal. For det du sliter med strider mot fysikkens lover. Har du vært inne til en skikkelig omfattende sjekk? Må være fryktelig frustrerende å aldri klare å gå ned det man ønsker, selv om man spiser riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De var kanskje ikke tydelige nok på det i programmet, men det var dette de prøvde å få fram! Jeg er en av mange som har opplevd nettopp dette. De siste 30 år har jeg slanket meg to ganger, ca 10-12 kg. Begge gangene gikk jeg tilbake til samme vekt PLUSS NOEN KG TIL. Alle de årene jeg IKKE har slanket meg, har vekta vært ganske stabil. De to hoppene oppover i vekt har ikke oppstått ved graviditetene f eks, men ved disse to slankeoppleggene.... 

Anonymkode: 7b653...9ad

De fleste forstår at slanking er bare tull, det skjønner vel du også? Man må jo gjør om livsstilen, mulig man kan slanke seg litt for å kickstarte men hjelper ikke å gå tilbake til det vanlige kostholdet etterpå

Anonymkode: f0fec...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet interessant perspektiv jeg hadde glemt er studiene som indikerer at noen har «fat taste sensitivity» som bidrar til fedmeproblematikk. Det er nok mer innenfor sensorikk enn generell ernæringsforskning, men det er indikasjoner at flere som sliter med fedme har en «sjette smakssans» for fettrik mat og ender opp med å overspise på dette. Det interessante er at det er mest sannsynlig ikke grunnet fedme, slik som mange andre biologiske mekanismer vi har snakket mye om her inne, men en predisposisjon i form av sensitivitet til smaken av fett (mest sannsynligvis genetisk). Kan alltids utbrodere, men ville bare nevne det i denne tråden siden vi prøver å se alle sider her.

For de spesielt interesserte er søkeordene «fat sixth taste” et godt sted å starte for å finne studier. 

Jeg tenker litt på Ronny og de burgerne hans f.eks., men også en del nære relasjoner som jeg ser slike assosiasjoner hos. Jeg personlig blir kvalm av fettrik mat så skal ikke skryte på meg noe personlig erfaring, men ser at veldig mange rundt meg kan passe inn i dette scenarioet. Sensorikk er en stor del av hvorfor vi spiser det vi gjør og det er verdt å se litt på om man interesserer seg for ernæring, helse, mat og alt rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger og svar til dette.

Vintermorgen, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens program var bra. Tok opp mange viktige temaer.

Anonymkode: f5eda...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gårsdagens program var bra. Tok opp mange viktige temaer.

Anonymkode: f5eda...eca

Kom det noe mer i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (3 timer siden):

Kom det noe mer i går?

Nei. Episodene har blitt lagt ut på nett-tv raskere enn de ble sendt på TV.

Anonymkode: 4c928...02f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HarryDotter skrev (21 timer siden):

Svært få sliter pga hormonforstyrrelser og et stoffskifte i ulag. Noen gjør selvsagt det, og for dem er det ekstremt vanskelig. Men den harde kalde sannheten som desverre ikke tar hensyn til følsene og ønskene våre, er at vi spiser for mye. End of story. Dersom bilen går tom for bensin kan man selvsagt prate om alle grunnene til at man ikke fikk fylt. Man forsov seg? Hadde så mye å rekke at man glemte å fylle? Stresset med å rekke en avtale? Men alt koker ned til at man ikke fikk fylt på tanken. Derfor stoppet bilen. Alt det andre er bortforklaringer.

De har helt rett i at kroppen og systemet er langt mer kompleks enn folk flest tror. Gener, stoffskifte, forbrenning osv...alt spiller inn. For noen er det enklere å miste vekt enn for andre. Men alle mennesker på planeten er bygd under et prinsipp: Vi trenger et visst antall kalorier inn for å opprettholde vekt. Får man mer enn det, øker vekten. Får man mindre, mister man vekt. Så Harald Eia har helt rett.  Det er bare ikke så behagelig for oss som sliter med noen ekstra kilo, å høre.

Jeg har ingen problemer med overvektige. Har aldri i mitt liv tenkt at tykke folk er late og dårlige mennesker. Det jeg har problemer med er når folk som ønsker gå ned i vekt, får presentert den enkle og faktabaserte løsningen, men så bortforklares det og nærmest kjeftes på budbringeren. For noen er det hardere å slanke seg. Det er synd! Og jeg forstår det kan føles urettferdig, men sånn er livet. Det handler om å spise riktig.

 

Det må være noe med stoffskifte eller noe annet ved kroppen din som rett og slett ikke fungerer som det skal. For det du sliter med strider mot fysikkens lover. Har du vært inne til en skikkelig omfattende sjekk? Må være fryktelig frustrerende å aldri klare å gå ned det man ønsker, selv om man spiser riktig.

Altså, det er jo enkelt hvis man velger å ignorere de faktorer som gjør det ekstra vanskelig for noen.

Lett for noen med to bein å si at det er lett å hoppe, hvis man ignorerer at den man snakker til mangler bein å stå på.

Det er lett for noen, men vanskelig for andre. Burde jo være enkelt å skjønne. 

Anonymkode: 44cb5...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 22.37):

Jeg er en sånn som godt kan glemme å spise.

Og jeg synes det er fascinerende og interessant å lese om alle disse som er besatt av mat og spising hele tiden.

Og da lurer jeg veldig på hvorfor disse ikke prøver å finne hjelp til å kvitte seg med dette? For det må da være ufattelig slitsomt?

Det er ikke normalt, og det finnes garantert hjelp å hente.

Anonymkode: 2dcd9...a0e

Tja, og andre lurer på hvordan kan man glemme spise? Magen rumler, kroppen blir trøtt, sliten, slapp, humøret daler og man blir sur og sint. Hvordan kan man glemme spise??

 

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 11.26):

Jeg har en bmi på 22,5 og har alltid spist nok, dvs 2000-2500 kalorier pr dag. Noen ganger tillater jeg meg å fråtse litt og går opp til 70 kg, men da spiser jeg 1800 kalorier noen måneder til jeg er nede i 65 kg igjen, det jeg trives best. Jeg har ellers en stabil vekt. Men ja, selvsagt er jeg redd for å bli tykk og få elendig helse, er ikke alle det? Jeg er glad for at jeg er redd for det, for ellers hadde jeg vært alvorlig tykk med den sykelige appetitten jeg faktisk har. 

Jeg har ingen spiseforstyrrelse, jeg spiser jo alt mulig, godteri, kaker og pizza, jeg elsker mat og koser meg enormt med det, men jeg har et sunt, variert og hjemmelaget kosthold i bunn. Min far var kokk, så jeg vet nok om ernæring til å få i meg det jeg behøver. Jeg har heller ingen skyldfølelse for om jeg spiser junk eller godteri, fordi jeg klarer å regulere det til et fornuftig nivå. 

Problemet er ikke spiseforstyrrelse, men at jeg ikke har noen metthetsfølelse og helst vil spise dagen lang fordi jeg kjenner meg så uhorvelig sulten. Jeg har tatt det opp med legen, men ingenting er unormalt, jeg har ikke mangel på noe og stoffskiftet er normalt. Jeg har også prøvd terapi. Ingenting nytter, så jeg har bare akseptert at sånn er det. Jeg må føle meg sulten resten av mitt liv. Og jeg aksepterer det nå, men det kan være ganske slitsomt til tider.

Anonymkode: 50040...95e

Jo det er forstyrret å være livredd for å bli tykk, med en BMI på 22,5. Om dette dominerer tankene så er man spiseforstyrret.

Om du ikke kan begrense spisingen, bør du snakke med en lege om hormonene fungerer nomalt. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, tranedatter said:

Tja, og andre lurer på hvordan kan man glemme spise? Magen rumler, kroppen blir trøtt, sliten, slapp, humøret daler og man blir sur og sint. Hvordan kan man glemme spise??

Man er forskjellige :) Jeg glemmer å spise stadig vekk, selv om magen rumler litt og jeg er i dårlig humør. Det er kjedelig og et ork å lage mat, ofte er det ikke noe mat som egentlig frister og jeg tåler godt å være sulten lenge uten å bli sur og lei. Jeg tyr stort sett til enkle løsninger på mat og ofte er det nok heller usunt. Har ikke noe interesse for matlaging og nye smaker og sånt. Begrenser meg aldri og nekter meg aldri noe jeg har lyst på av mat, men er nok småspist i forhold til de som kjemper mot sultfølelse hele tiden og lett legger på seg. Jeg har venninner som spiser veldig sunt og trener aktivt, men som allikevel må begrense seg selv hele tiden og tenke på hva de spiser for å ikke bli overvektig, og det må jo være ekstremt slitsomt.

Jeg vet ikke hva som er mest "normalt" egentlig? Forhåpentligvis finnes det også en mellomting, sunne og aktive folk som er glad i mat og føler at de kan spise hva de vil i passe store mengder uten å bli overvektige. 

Jeg er forøvrig faktisk også blitt utredet for spiseforstyrrelser, og har ikke det, samt at jeg er ellers helt frisk og innenfor normalen på alt av målbare verdier, også vekt. Mine foreldre er nok mer interessert i matlaging enn meg, men de er også slanke og kan spise uten å begrense seg. Jeg har også barn som spiser normalt og er sunne og friske med normal vekt. Tror arv må ha noe å si ihvertfall. 

Anonymkode: bf36c...24e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tranedatter skrev (1 time siden):

Tja, og andre lurer på hvordan kan man glemme spise? Magen rumler, kroppen blir trøtt, sliten, slapp, humøret daler og man blir sur og sint. Hvordan kan man glemme spise??

Ikke alle får så kraftige symptomer før det har gått en god stund. Da jeg var litt yngre så kunne jeg glemme å spise et døgn eller to før magen sa ifra, men hadde ingen av de problemene du skisserer. Jeg spiste intuitivt og da i større bølger enn folk flest, så etter en dag med høyt inntak tok min kropp en naturlig faste kanskje. Mine «bølger» er nå mindre siden jeg er eldre, men jeg har fortsatt stor forskjell på matinntak fra dag til dag, men gjennomsnittet over en uke er sunt og normalt.  
Kjenner mange som får humør ettersom blodsukkeret svinger, men selv er jeg ikke slik. Det er nok også noe av grunnen til at det er så forskjellig hvilket spisemønster som passer for individet. Noen trives med periodisk faste, noen blir sure og gretne. Noen trives med lavkarbo og noen ikke osv (vil presisere at jeg følger ikke periodisk faste eller noe annet fastsatt opplegg, jeg følger bare kroppen så lenge den ikke ønsker altfor store avvik fra min normal). 

Endret av Jaymie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 17.55):

ja, som jeg sa tidligere - jeg synes Ronny er en dårlig illustrasjon på de poengene han får frem gjennom ekspertenes uttalelser. Jeg skulle ønske at den gruppen jeg representerer kunne blitt sett og hjulpet - vi som har fedme på til tross for et moderat kosthold og en normal livsstil.

Anonymkode: 61745...6eb

Kamskje fordi dere er helt ekstremt sjeldne? Det du snakker om her er jo mer medisinsk sensasjon enn et vanlig problem hos overvektige.

Men jeg skulle også ønske at gruppen du omtaler fikk hjelp, likevel.

En tanke: kan det være at du har lip-ødem? Det er en av få medisinske tilstander jeg vet om det man er overvektig nesten samme hvor lite man spiser.

Anonymkode: 35829...6d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kamskje fordi dere er helt ekstremt sjeldne? Det du snakker om her er jo mer medisinsk sensasjon enn et vanlig problem hos overvektige.

Men jeg skulle også ønske at gruppen du omtaler fikk hjelp, likevel.

En tanke: kan det være at du har lip-ødem? Det er en av få medisinske tilstander jeg vet om det man er overvektig nesten samme hvor lite man spiser.

Anonymkode: 35829...6d9

Er noe med det... Vis meg en lege og fedmeekspert som kan vise til forskningsbasert kunnskap som sier at noen forblir med alvorlig fedme på tross av et faktisk beskjedent kaloriinntak.

Anonymkode: cb236...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kamskje fordi dere er helt ekstremt sjeldne? Det du snakker om her er jo mer medisinsk sensasjon enn et vanlig problem hos overvektige.

Men jeg skulle også ønske at gruppen du omtaler fikk hjelp, likevel.

En tanke: kan det være at du har lip-ødem? Det er en av få medisinske tilstander jeg vet om det man er overvektig nesten samme hvor lite man spiser.

Anonymkode: 35829...6d9

Jeg tror ikke vi er ekstremt sjeldne. Det er mange som opplever at overvekten kommer gradvis over mange år, uten at det ligger et spesielt usunt kosthold under. Det er så vanlig at det har et navn: The midlife spread

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...