Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette! 

 

Ha ha ha! Har du sett noen politikere, jurister, psykologer, leger etc i det siste? Syne jeg ser bra mye bukfett på en god del av dem, og de fleste har definitivt ikke BMI på under 25.

 

 

Dette er jo bare tull. Mener du at viljestyrke og selvdisiplin ikke eksisterer? At en som øver og øver og ikke gir opp, bare hadde det mye lettere enn den som gir opp etter første forsøk? Du tror ikke at enkelte mennesker er mer bedagelig anlagt enn andre? 

Det er bedre å få og være konstant sulten enn å være overvektig. Hvis hun er normalvektig, så spiser hun ikke for lite. 

Anonymkode: 35829...6d9

Det er jo akkurat det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De gikk ikke skikkelig inn i tallene til at det kom fram hva de mente. Det ble diskutert tidlegare i tråden. Folk som blir syke blir som regel tynn og det påvirker statistikk. Mange slike poeng har blitt nevnt. 

Anonymkode: 3efd4...34d

Og det tror du ikke forskerene har tatt høyde for?

Man blir også tynnere av å være syke. Det er lett å glemme i vårt samfunn, men normalt opp gjennom historien har "litt ekstra" alltid blitt sett på som en fordel. Og med "litt ekstra" mener jeg ikke ekstrem overvekt og fedme, men at man ligger i øvre sjikt av normalområdet. Kroppen vår er utviklet for å holde mest mulig på fettet.

Anonymkode: 4c928...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Poenget fra ekspertene som snakket om det var vel heller ikke at dersom du er normalvektig, vil det lønne seg å bli overvektig, men at dersom du allerede er overvektig, vil det lønne seg å fokusere på å holde vekta i stedet for å slanke seg, fordi slanking ofte fører til at man går opp så mye at man ender opp med å veie mer enn før man begynte på slankekuren.

Anonymkode: 4c928...02f

De var kanskje ikke tydelige nok på det i programmet, men det var dette de prøvde å få fram! Jeg er en av mange som har opplevd nettopp dette. De siste 30 år har jeg slanket meg to ganger, ca 10-12 kg. Begge gangene gikk jeg tilbake til samme vekt PLUSS NOEN KG TIL. Alle de årene jeg IKKE har slanket meg, har vekta vært ganske stabil. De to hoppene oppover i vekt har ikke oppstått ved graviditetene f eks, men ved disse to slankeoppleggene.... 

Anonymkode: 7b653...9ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det tror du ikke forskerene har tatt høyde for?

Man blir også tynnere av å være syke. Det er lett å glemme i vårt samfunn, men normalt opp gjennom historien har "litt ekstra" alltid blitt sett på som en fordel. Og med "litt ekstra" mener jeg ikke ekstrem overvekt og fedme, men at man ligger i øvre sjikt av normalområdet. Kroppen vår er utviklet for å holde mest mulig på fettet.

Anonymkode: 4c928...02f

Poenget er at forskere er uenige også om dette. Svakheten med serien er at den er både klippet og plukket til å passe Ronny strategi. Artikkelen over sier 23-24. Jeg er åpen for muligheten, men jeg synes serien var ensformig i måten den vinklet temaet. Det er mye usikkerhet og uenighet. Hadde det vært enkelt har alle som ønsket å være slank og spreke vært det. 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du går opp til 70 kg med en gang du tillater det, er det kanskje der du skal ligge? 22,5 er normalvektig, det vil du fremdeles være ved å gå opp 5 kg, det gjør deg ikke overvektig. Alles kropper er forskjellige, noen "skal" ligge på 24,5 i BMI, andre på 18,5.

Det du beskriver i det første jeg siterte er ikke å være litt småsulten, det høres ikke sunt ut i det hele tatt.

Selvfølgelig tenker du konstant på mat når du har anoreksi, det er en del av sykdomsbildet.

Det kommer an på hvor lenge du holder på sånn. Hvis du kjører et par uker med 1300 kalorier, er det ikke rart at du ikke går ned. Hvis du kun har spist 1300 hver dag i ett år, stiller saken seg annerledes. Og hvis du ikke går ned med 1300 kalorier i uka, må du prøve enda lavere hvis du vil ned i vekt.

Personlig legger jeg på meg hvis jeg spiser 2000 kalorier eller mer, så mitt "normalinntak" for å holde vekta (selv med en aktiv livsstil) ligger under "det normale"/"anbefalte" nivået. Selv om anbefalinger er et fint utgangspunkt og fungerer for de fleste, er man nødt til å finne ut hva som fungerer for sin egen kropp, alle er forskjellige.

Anonymkode: 4c928...02f

poenget mitt var bare å vise at man kan opprettholde svært høy vekt uten å spise det som den jeg siterte omtalte som absurde mengder mat. Jeg går ned i vekt på 1300 men det går så smått at det er ikke mulig å opprettholde motivasjonen over tid. På 2000 vedlikeholder jeg min BMI på 36, og legger på meg hvis jeg ligger bare litt over. Poenget mitt var at 2000 kcal er ikke en absurd mengde. Det er en helt normal mengde mat. Kostholdet som Ronny skisserer med tre hamburgere, pølse på vei til jobb og 9 halvlitere med øl er en absurd mengde. Jeg klarer ikke å kaloriberegne det en gang på stående fot. 4000 kanskje?

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

poenget mitt var bare å vise at man kan opprettholde svært høy vekt uten å spise det som den jeg siterte omtalte som absurde mengder mat. Jeg går ned i vekt på 1300 men det går så smått at det er ikke mulig å opprettholde motivasjonen over tid. På 2000 vedlikeholder jeg min BMI på 36, og legger på meg hvis jeg ligger bare litt over. Poenget mitt var at 2000 kcal er ikke en absurd mengde. Det er en helt normal mengde mat. Kostholdet som Ronny skisserer med tre hamburgere, pølse på vei til jobb og 9 halvlitere med øl er en absurd mengde. Jeg klarer ikke å kaloriberegne det en gang på stående fot. 4000 kanskje?

Anonymkode: 61745...6eb

Ja, det er en absurd mengde. Var det vennene som sa han spiser middag flere ganger om dagen av og til? 

Det nesten bekrefter holdninger om at tykke spier alt for mye og alt for usunt. Det er jo mye mer nyansert enn det 

Anonymkode: 3efd4...34d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

poenget mitt var bare å vise at man kan opprettholde svært høy vekt uten å spise det som den jeg siterte omtalte som absurde mengder mat. Jeg går ned i vekt på 1300 men det går så smått at det er ikke mulig å opprettholde motivasjonen over tid. På 2000 vedlikeholder jeg min BMI på 36, og legger på meg hvis jeg ligger bare litt over. Poenget mitt var at 2000 kcal er ikke en absurd mengde. Det er en helt normal mengde mat. Kostholdet som Ronny skisserer med tre hamburgere, pølse på vei til jobb og 9 halvlitere med øl er en absurd mengde. Jeg klarer ikke å kaloriberegne det en gang på stående fot. 4000 kanskje?

Anonymkode: 61745...6eb

Men det er vel ingen som påstår at man går ned i vekt når man ligger på "normalt" inntak rundt 2000 kalorier, annet enn i ekstreme tilfeller. Skal man ned, må man jo spise mindre enn det man "skal" spise, så vil den grensa variere litt fra person til person.

Anonymkode: 4c928...02f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra 37,4 til 29 i BMI på tre år. Ikke vært noe problem å holde vekten. Jeg har ikke slanket meg men endret livsstil. Mine tre viktigste råd er

1. Dropp kveldsmat 5-6 kvelder i uken (ta eventuelt 3-4 nøtter før leggetid hvis du er veldig sulten).

2. Sov nok. Jeg blir veldig sulten hvis jeg har sovet dårlig. 

3. Vei deg hver eneste uke uansett. 

26 kg borte. Holdt vekten stabil lenge nå. For meg er "trening gram, mat er kilo". Trening er veldig viktig for god helse, men ikke for vekttap. 

Anonymkode: 03c3d...ace

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ja. Men det er jo det som er hele poenget. Fedme handler om mye mer enn det matematiske tallet for antall kalorier man inntar. Vi trenger ikke trekke fremme sultrammede og anorektikere for å vise at det er noen mennesker som ikke er disponert for fedme. Det holder å vise i vanlige, normalvektige personer.

Men noen av oss har fedme UTEN å spise slik som Ronny gjør, og det var bare det jeg ville peke på. Jeg synes Ronny er en herlig fyr, men han illustrerer ikke poengene som kommer frem så veldig godt, fordi det er så enormt stort forbedringspotensial i hans kosthold. 

Anonymkode: 61745...6eb

Som tidligere anorektier, er jeg ikke enig med deg. Men kan selvsagt være disponert for fedme, men når man spiser en brødskive i uken så er det klart at man ikke blir feit.

På mitt minste, hadde jeg bmi på 16. Nå er den kommet helt til 35. Kan med sikkerhet si at jeg nå er feit. Men jeg spiser ikke som Ronny. Øl går det uker, om ikke måneder, mellom her gang jeg drikker 1. Og da mener jeg en, kun en om gangen. Jeg tåler jo ikke noe og dermed 'billig i drift'. Hamburgere, vel. Hadde faktisk en ute i går. Men uten pommes frites. Sist gang jeg hadde en hamburger ute, var i fjor sommer. Men jeg går på smeller spesielt i høytidene. Ronny sitt inntak er jo sinnsvakt i forholdt til mitt inntak. Men han er nok langt mer aktiv enn meg samtidig som han er mann, jeg er hjemme syk med kroniske smerter. Jeg har måtte gi opp løpingen min pga smerter. Jeg går. Snittet mitt det siste året er 8k skritt. Til å være hjemmeværende er ikke det så ille.

Men jeg sover dårlig, det taler mot meg. Tarmfloraen min er dårlig (avføringen er ikke som den burde være). Jeg merker jo at mye av holdningen min til mat er uheldig. Det er som om kroppen skriker til meg, DU MÅ SPISE OPP FORT.

Min vekt har variert mye. Den var innafor normalen fra ca 18-25 år. Så ble jeg skada og langt mer stillesittende. Vekta gikk da opp. 'Tok meg sammen' og gikk ned 25 kg overvekt i løpet av 1,5 år. Sagt men sikkert. Helt etter boka. I denne perioden var også tarmen min på sitt beste noen sinne. Dette vedvarte helt til jeg ble gravid. Gikk også da ned igjen 20 kg overvekt, sakt men sikkert. Da var jeg også i jobb. Nå blir jeg kronisk syk og vekta øker igjen. Men denne gangen har jeg gått ned 10 kg, men så gått opp igjen. Det sitter mye lengre inn denne gangen å gå ned. Jeg vet hva jeg trenger å gjøre, men av en eller annen grunn føles sulten på en helt annen måte nå enn tidligere. Kanskje det har noe med at jeg har mer tid, kan det være hormoner?

Jeg er 40 år og ting er jo ikke som det en gang var.Jeg tar ikke medisiner annet enn paracet og ibux, jeg går ikke på pilla og har ikke lavt stoffskifte. Kroppen føles helt anerledes, både i kjøttet (les: fettet) og i hodet.

Jeg har klart å stabilisere vekta. Det neste blir å fikse tarmene mine. Det betyr kostholdet. Jeg må finne tilbake til de gode vanene som kom den første gangen jeg gikk ned.

Anonymkode: 13279...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det er en absurd mengde. Var det vennene som sa han spiser middag flere ganger om dagen av og til? 

Det nesten bekrefter holdninger om at tykke spier alt for mye og alt for usunt. Det er jo mye mer nyansert enn det 

Anonymkode: 3efd4...34d

ja, som jeg sa tidligere - jeg synes Ronny er en dårlig illustrasjon på de poengene han får frem gjennom ekspertenes uttalelser. Jeg skulle ønske at den gruppen jeg representerer kunne blitt sett og hjulpet - vi som har fedme på til tross for et moderat kosthold og en normal livsstil.

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men det er vel ingen som påstår at man går ned i vekt når man ligger på "normalt" inntak rundt 2000 kalorier, annet enn i ekstreme tilfeller. Skal man ned, må man jo spise mindre enn det man "skal" spise, så vil den grensa variere litt fra person til person.

Anonymkode: 4c928...02f

nei, det har ingen  påstått. Hvorfor sier du det? Jeg har påstått at man kan ha fedme uten at det innebærer absurde mengder mat, og min påstand er videre at 2000 kcal ikke er en absurd mengde mat. Jeg snakker ikke om slanking. Jeg snakker om fedme.

Anonymkode: 61745...6eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har gått fra 37,4 til 29 i BMI på tre år. Ikke vært noe problem å holde vekten. Jeg har ikke slanket meg men endret livsstil. Mine tre viktigste råd er

1. Dropp kveldsmat 5-6 kvelder i uken (ta eventuelt 3-4 nøtter før leggetid hvis du er veldig sulten).

2. Sov nok. Jeg blir veldig sulten hvis jeg har sovet dårlig. 

3. Vei deg hver eneste uke uansett. 

26 kg borte. Holdt vekten stabil lenge nå. For meg er "trening gram, mat er kilo". Trening er veldig viktig for god helse, men ikke for vekttap. 

Anonymkode: 03c3d...ace

hva pleide du å spise som kveldsmat?

Anonymkode: 61745...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hva pleide du å spise som kveldsmat?

Anonymkode: 61745...6eb

Vanlig mat. 2 brødskiver eller 2-3 knekkebrød med leverpostei/ skinke/ egg/ ost/ smøreost. Et glass melk. 

Anonymkode: 03c3d...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vanlig mat. 2 brødskiver eller 2-3 knekkebrød med leverpostei/ skinke/ egg/ ost/ smøreost. Et glass melk. 

Anonymkode: 03c3d...ace

det er interessant. Så nettopp en dokumentar som viste at vi legger mer på oss av kveldsmat enn av frokost. Også interessant det du sier om søvn.

På den annen siden - hvis dette kveldsmåltidet er på 350 kalorier så tilsier matematikken at du skulle gått ned 46 kilo. Spiste du mer på dagen når du droppet kvelds?

Anonymkode: 61745...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

det er interessant. Så nettopp en dokumentar som viste at vi legger mer på oss av kveldsmat enn av frokost. Også interessant det du sier om søvn.

På den annen siden - hvis dette kveldsmåltidet er på 350 kalorier så tilsier matematikken at du skulle gått ned 46 kilo. Spiste du mer på dagen når du droppet kvelds?

Anonymkode: 61745...6eb

Jeg spiser nok mer til lunsj enn før, så det stemmer nok. Men det er nok grunnen til at jeg ikke føler jeg slanker meg. Jeg tror trikset med å ikke spise kveldsmat er spesielt på fredager og søndager. Før kunne det fort bli litt helgekos, nå koser jeg meg på lørdagen uten dårlig samvittighet. Jeg mener bestemt at kalorier jeg inntar etter kl 18 forbrennes dårligere, ihvertfall hos meg. 

Min ønskevekt er -8 kg til. Har som mål å greie det i løpet av 12 mnd. Tiltaket mitt er å redusere litt på pålegg. Så får vi se hvordan det går. 

På meg så virker det som jeg "craver" karbohydrater når jeg har sovet dårlig. 

 

Anonymkode: 03c3d...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker said:

ja, som jeg sa tidligere - jeg synes Ronny er en dårlig illustrasjon på de poengene han får frem gjennom ekspertenes uttalelser. Jeg skulle ønske at den gruppen jeg representerer kunne blitt sett og hjulpet - vi som har fedme på til tross for et moderat kosthold og en normal livsstil.

Anonymkode: 61745...6eb

Som hun Sonja Iren som Ronny møter i serien. Står litt mer om henne i denne artikkelen: https://www.nrk.no/fedmemysteriet_-bmi-og-overvekt-oker-selv-om-vi-spiser-sunnere-og-trener-mer-1.15455551

Anonymkode: bf36c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feite burde skatte mer pga. statistisk økt behov for helsevesenet og trygd. 

Anonymkode: 3ff81...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feite burde skatte mer pga. statistisk økt behov for helsevesenet og trygd. 

Anonymkode: 3ff81...b2f

Tenker du at alle de som er inaktive, alkoholikere, røykere, snusere, undervektige, de som får hudkreft grunnet overdreven solarium/sol, de som driver ekstremsport, rusmisbrukere også burde betale mer skatt? 

Anonymkode: 03c3d...ace

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke: Jeg tror (heldigvis) de fleste nå skjønner at anoreksi handler om mer enn å ville "se tynn ut", og at det  ikke bare er å spise mer. Derfor er det heller ikke så vanlig, tror jeg, at anorektikere får beskjed om å betale mer skatt osv. MEN: Likevel kommer en jo ikke unna at de må spise mer, og  trene mindre hvis de gjør for mye av det. Jeg er selv i denne gruppen. 

Kan det være noe av det samme som skjer her? Det er ikke "bare" å spise mindre for alle, men det er det som må til?  Får en følelse av at folk prater forbi hverandre.

Det sagt, så vi må skille mellom de som har en spiseforstyrrelse og de andre. Hvis ikke er syk, men har gått ned i vekt pga. stress eller lignende, burde det ikke være -så- vanskelig å få på seg noen kilo igjen. På samme måte som de som bare er veldig glade i mat, kanskje kan klare å kutte ned litt. De fleste er vel i denne gruppen. 

De med andre fysiske sykdommer, er også unntak - selvsagt. Men det er nesten en helt annen diskusjon. 

Uansett elsker jeg Ronny, jeg likte programmet, og jeg synes alle diskusjonene i etterkant viser at det har noe for seg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...