Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at vi må ha idealer å strekke oss mot for det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, men jeg synes ikke en som er veldig tykk må gjøre noe annet enn andre. Det er helt greit at de fremdeles er tykke for mye skyldes genetikk, men de bør jo på samme måte som alle andre trene et par ganger i uka og spise sunt. Mer enn det kan man ikke forvente eller kreve. Alle kan ikke være like tynne, men alle kan spise like sunt og trene like lenge.

Er man veldig tykk kan det naturligvis ikke forventes at man skal løpe tre timer i uka eller få en bmi på 20, men man kan fremdeles trene tre timer i uka på andre måter. Å hoppe opp og ned på gulvet eller sykle rolig mens man ser på tv. Det er trening det og🙂

En av de største feilene mange har er at de ikke tar nok vare på seg selv. Man lufter hunden og gir den sunn mat, men man gjør ikke det samme for seg selv. 

Irriterte meg litt da det ble sagt at trening har lite å si, men enda mer da man sammenlignet vekt og levealder. Man vet jo at mange eldre er underernærte så selvfølgelig dør de tidligere og trekker voldsomt på statistikken. Det samme ser vi blant de med kreft.... Det får det til å virke som at en tykk person blir to år yngre enn den slanke naboen, men det er fullstendig feil. Vi må heller ikke kimse av genetikk. Noen har gener som gjør at et moderat alkoholinntak er sunt mens for 25%  er hver eneste enhet skadelig. 

Endret av Majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det ingen som har foreslått lavkarbo til han? Spise burgere og pølser bare uten brød? Slippe å føle og gå sulten? Altså det derre Knøtte knekke brødet han hadde til lunsj i episode to var på nippen til latterlig. En røslig kar kan da ikke leve av det. Men en stor tallerken med speilegg karbonader og løk hadde kanskje gjort susen. Jeg er sånn at jeg greier ikke å gå ned i vekt om det ikke er lavkarbo jeg sprekker altfor lett mens lavkarbo er blitt min livsstilsendring som jeg kun unnviker på spesielle anledninger.

Anonymkode: 2278d...1fd

Da må han jo nermest droppe Ølen og pommesfritt , blir for vanskelig for han det vet du...skal helst ikke gjøre noe særlig for å gå ned i vekt. Han synes jo fedme er ok så fremt det ikke er «alvorlig»

Anonymkode: f0fec...f81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2021 at 9:33 AM, AnonymBruker said:

Åja? Hvorfor går de fleste gravide ned tilbake til sin normaltvekt etter graviditen hvis det er slik at kroppen ønsker å oppretteholde sin høyeste vekt? Jeg vet ikke om du har studert selv, men dersom du har gjort det. Så burde du vite at det er mange av disse teoriene som nærmest er ren synsing. Og derfor bør du ta det med en klype salt, før du selv ser på kildene. Det er heller ikke uvanlig å finne motstridende studier.

Anonymkode: 87049...07f

Gjør de fleste det?  Har inntrykk av at de fleste sliter med å gå ned de siste 5-10 kg etter fødsel.

Anonymkode: 090e2...8ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det var teit at de sendte Ronny på et crossfit senter. Det er jo et mareritt for folk som ikke er så vant til å trene. 

Skulle bare sendt han ut på en vanlig og hyggelig gåtur rundt Sognsvann. Og best han gjøre det er par, tre ganger i uken. 

Anonymkode: 8dae7...9c4

Jeg derimot syns det var bra. Crossfits er jo ofte mer gøy enn vanlig trening 

Anonymkode: 090e2...8ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør de fleste det?  Har inntrykk av at de fleste sliter med å gå ned de siste 5-10 kg etter fødsel.

Anonymkode: 090e2...8ef

Kommer an på hvorfor de har gått opp i svangerskapet, om det er mer enn normalt. I mine svangerskap har jeg gått opp ca 12-13 kg og av alt sammen igjen etter fødsel og amming. 

Hos gravide fordeler ekstra vekt seg cirka slik (fra: https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/?page=5)

Babyen Ca. 3 til 3,6 kg

Større bryster Ca. 1 kg

Større livmor Ca. 1 kg

Morkaken Ca. 0,7 kg

Fostervann Ca. 1 kg

Økt blodvolum Ca. 1,4 til 1,8 kg

Økt væske i kroppen Ca. 0,9 til 1,4 kg

Fettlagrene Ca. 2,7 til 3,6 kg

Det ekstra fettet er oppsamling av næring som trengs under fødselen og til senere amming.

I teorien vil de fleste gravide som har normalt vektoppgang i fødsel kunne gå tilbake til startvekt, spesielt om man ammer.

Anonymkode: bf36c...24e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syntes jeg synd på han når han ordnet matpakke?! 🙈🤷🏼‍♀️

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer an på hvorfor de har gått opp i svangerskapet, om det er mer enn normalt. I mine svangerskap har jeg gått opp ca 12-13 kg og av alt sammen igjen etter fødsel og amming. 

Hos gravide fordeler ekstra vekt seg cirka slik (fra: https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/?page=5)

Babyen Ca. 3 til 3,6 kg

Større bryster Ca. 1 kg

Større livmor Ca. 1 kg

Morkaken Ca. 0,7 kg

Fostervann Ca. 1 kg

Økt blodvolum Ca. 1,4 til 1,8 kg

Økt væske i kroppen Ca. 0,9 til 1,4 kg

Fettlagrene Ca. 2,7 til 3,6 kg

Det ekstra fettet er oppsamling av næring som trengs under fødselen og til senere amming.

I teorien vil de fleste gravide som har normalt vektoppgang i fødsel kunne gå tilbake til startvekt, spesielt om man ammer.

Anonymkode: bf36c...24e

Jeg gikk opp 15. Og ned 12 og opp igjen mens jeg ammet. Jeg er nemlig av de som legger på meg av amming.

Anonymkode: 090e2...8ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 9.33):

Åja? Hvorfor går de fleste gravide ned tilbake til sin normaltvekt etter graviditen hvis det er slik at kroppen ønsker å oppretteholde sin høyeste vekt? Jeg vet ikke om du har studert selv, men dersom du har gjort det. Så burde du vite at det er mange av disse teoriene som nærmest er ren synsing. Og derfor bør du ta det med en klype salt, før du selv ser på kildene. Det er heller ikke uvanlig å finne motstridende studier.

Anonymkode: 87049...07f

Denne blir vel litt dum. 

Anbefalt vektoppgang hos gravide er mellom 10-15 kg, men dette er jo ikke vektoppgang kun av fett.. 

Inni her ligger også babyens vekt, økt blodmengde, økt væske i kroppen, fostervann, puppefyll, morkake osv. 

Anonymkode: b6ee3...83b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beeblebrox skrev (På 25.4.2021 den 20.28):

Hva tenker du i så fall burde gjøres? Burde menn trives mindre med egen kropp/vekt/alder, eller burde damer trives bedre? :klo:  

Som sagt - har sett begge episodene, og skjønner virkelig ikke hvor du (eller de som mener det samme) fikk disse "sanksjonene" og "forskjellsbehandlingen" ifra :fnise:  Virker temmelig virkelighetsfjernt, for meg iaf...🤪

Nei, selvsagt ikke. Vi som samfunn burde slutte å sette opp umulige skjønnhetsidealet for kvinner. 
 

Serien gir et godt bilde av hvordan det er å være relativt ung overvektig mann, det er et fint og realistisk bilde på det. Serien er jo selvsagt ikke laget for å lage et bilde av hvordan kvinner i samme situasjon har det, så dette er egentlig ingen kritikk. Jeg sier bare at om de hadde laget det ville den nok vært ganske anderledes. Da overvektige men  og overvektige kvinner behandles forskjellig. 

 

Anonymkode: 7cf3e...0a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg gikk opp 15. Og ned 12 og opp igjen mens jeg ammet. Jeg er nemlig av de som legger på meg av amming.

Anonymkode: 090e2...8ef

Jeg også! Født fire barn hver gang raser jeg opp i vekt av amming. Og nei spiser ikke noe annerledes. Nå på lavkarbo igjen er jeg på vei ned. Har akseptert at slik er det for meg for ikke gjort noe med det. Var siste barnet så håper å komme i form nå

Anonymkode: 2278d...1fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg også! Født fire barn hver gang raser jeg opp i vekt av amming. Og nei spiser ikke noe annerledes. Nå på lavkarbo igjen er jeg på vei ned. Har akseptert at slik er det for meg for ikke gjort noe med det. Var siste barnet så håper å komme i form nå

Anonymkode: 2278d...1fd

Leste et sted at det var en 20-30% av oss som la på seg heller enn å gå ned av amming. Men husker ikke hvor jeg fant den infoen ( i 2017). 

Anonymkode: 090e2...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 9.00):

Dårlig sammenligning. 70% er overvektige, hvor mange har anoreksi? Det sier seg selv at kostnadene for et samfunn er store med slike tall. 

Anonymkode: 42e53...41e

Det er fedme som gir de store utgiftene, ikke overvekt (BMI 25-30), og 70% av nordmenn er ikke i fedmekategorien. Overvekt er alt fra såvidt over 25 i BMI til tett oppunder fedme, så de 70% er en meget variert gruppe, som i liten grad koster mer penger enn normalvektige.

AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 9.33):

Åja? Hvorfor går de fleste gravide ned tilbake til sin normaltvekt etter graviditen hvis det er slik at kroppen ønsker å oppretteholde sin høyeste vekt? Jeg vet ikke om du har studert selv, men dersom du har gjort det. Så burde du vite at det er mange av disse teoriene som nærmest er ren synsing. Og derfor bør du ta det med en klype salt, før du selv ser på kildene. Det er heller ikke uvanlig å finne motstridende studier.

Anonymkode: 87049...07f

Å sammenligne graviditet med å gå opp i vekt på grunn av kosthold og manglende aktivitet, er vel den verste synsingen i hele tråden. Det er på grensen til latterlig.

hlidskjalf skrev (7 timer siden):

Det blir også hevdet at fysikkens lover ikke gjelder for den menneskelige metabolisme fordi eh..biologi? Og tegninger av menneskekroppen med masse piler og skrift. Nei, kalorioverskudd gir vektoppgang og vice versa. Forbrenningen og apetitt kan styres av hormoner, aktivitetsnivå osv ja, men kroppen trenger fortsatt et visst antall kalorier for å eksistere. 

 

Nei, det ble ikke hevdet at fysikkens lover ikke gjelder. Jeg er ganske sikker på at det hun sa var noe ala "kropp er mer enn bare fysikk". Stor forskjell.

Forøvrig synes jeg denne tråden har utviklet seg til å bli en av de bedre trådene om overvekt/fedme her på forumet. Jeg ser jo at noen innlegg har blitt ryddet bort, men generelt sett er folk saklige og nyanserte. Det liker jeg!

Anonymkode: 5649c...8d3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fedme som gir de store utgiftene, ikke overvekt (BMI 25-30), og 70% av nordmenn er ikke i fedmekategorien. Overvekt er alt fra såvidt over 25 i BMI til tett oppunder fedme, så de 70% er en meget variert gruppe, som i liten grad koster mer penger enn normalvektige.

Anonymkode: 5649c...8d3

Presisering: Flesteparten av disse 70% overvektige er "bare" overvektige og koster ikke mer enn normalvektige. Andelen mennesker med fedme-BMI, som koster mye penger i form av helsehjelp, er mye mindre.

Anonymkode: 5649c...8d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusser også på at ingen reagerer på alkoholen, spesielt når de snart får barn. Greit nok å møte venner, men det MÅ jo ikke være alkohol og pubmat for å ha det hyggelig. Og sikkert bra for helsa å droppe rødt kjøtt i bolognese, men det blir jo bare grønnsaker og pasta, de kunne ha slengt inn noen linser der og for et mer balansert måltid.

I tillegg har vel flere sagt ikke noe poeng å telle kalorier og orker ikke veie mat osv. Og jeg skjønner godt at han ikke kan/vil telle kalorier resten av livet, men det kan være greit å gjøre det i hvert fall et par uker slik at man får en oversikt og mer kunnskap. Nå tenker jeg ikke 1300 kcal vektklubb-opplegg, men bare logge alt han spiser en periode så han ser hva han faktisk får i seg og hva det inneholder.

Fint budskap med helse fremfor utseende, men det blir ganske uklart siden man får den vanlige fat shamingen med «du er en byrde for samfunnet» sammen med «vekttap funker aldri» - ikke noe poeng å gjøre det eller det - samtidig som det prøves urealistiske quick fixes som hard crossfit og 1300 kcal matplaner i stedet for kunnskap og innføring av bedre hverdagsvaner. Så det fremstår mer som et vanlig slankeprogram uten nok fokus på helse - som blir veldig tydelig når det ganske ekstreme alkoholforbruket ikke får mer oppmerksomhet enn «jaja, det blir lite-øl og vin i stedet». 

Anonymkode: 69a4d...841

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller aller viktigste som fremkommer i dette programmet er dette med at kalorier er bare tull.

Det er opptaket i kroppen som er viktig. 100 kalorier rent hvitt sukker og 100 kalorier kokt valset havregryn er helt forskjellig. Den ene legger du på deg av, den andre gjør du ikke (alt annet lik dog). 

Spis sunt og du trenger ikke å telle kalorier! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusser også på at ingen reagerer på alkoholen, spesielt når de snart får barn. Greit nok å møte venner, men det MÅ jo ikke være alkohol og pubmat for å ha det hyggelig. 

 

Når barnet kommer får han sannsynligvis ikke tid til å dra på pub 3 ganger i uken, så mulig alkohol/kaloriinntaket endrer seg helt organisk her :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DaddyDom skrev (6 minutter siden):

Det aller aller viktigste som fremkommer i dette programmet er dette med at kalorier er bare tull.

Det er opptaket i kroppen som er viktig. 100 kalorier rent hvitt sukker og 100 kalorier kokt valset havregryn er helt forskjellig. Den ene legger du på deg av, den andre gjør du ikke (alt annet lik dog). 

Spis sunt og du trenger ikke å telle kalorier! 

Har du noen kilder på dette, eller har du bare hørt/lest det et sted?
Eller kan du forklare forskjellen på kaloriene i disse to ulike matvarene, og hvorfor man ikke kan legge på seg av kokt, valset havregryn?

Kalorier er kalorier, men forskjellen er at rent sukker metter lite, gir høyt blodsukker som går fort ned igjen (fortere sulten) og er tomme kalorier som ikke tilfører kroppen noe utover kjapp energi. Havregryn metter, gir jevnere blodsukker (holder seg mett lengre) og tilfører gode næringsstoffer som er bra for kroppen.

Anonymkode: 5649c...8d3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaddyDom skrev (6 minutter siden):

Det aller aller viktigste som fremkommer i dette programmet er dette med at kalorier er bare tull.

Det er opptaket i kroppen som er viktig. 100 kalorier rent hvitt sukker og 100 kalorier kokt valset havregryn er helt forskjellig. Den ene legger du på deg av, den andre gjør du ikke (alt annet lik dog). 

Spis sunt og du trenger ikke å telle kalorier! 

Synes at å telle kalorier har fått et delvis ufortjent dårlig rykte. Det er klart at en kalori ikke bare er en kalori, men litt kunnskap er greit å ha. For eksempel ca hvor mye kcal man trenger per dag, og hvor mye det er i ting man spiser ofte. Det er mulig å bli overvektig selv om man spiser sunt, det handler mye om mengde og.

Anonymkode: 69a4d...841

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observasjon: Alle ekspertene; trenere og ernæringsfysiologer i dette programmet (og komiker/sosiologer) er jo veldig slanke. Så de implementerer jo kunnskapen de har selv på en litt annen måte enn de de formidler til Ronny - når mange av dem sier at det ikke er vits å slanke seg.

Anonymkode: 42e53...41e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noen kilder på dette, eller har du bare hørt/lest det et sted?
Eller kan du forklare forskjellen på kaloriene i disse to ulike matvarene, og hvorfor man ikke kan legge på seg av kokt, valset havregryn?

Kalorier er kalorier, men forskjellen er at rent sukker metter lite, gir høyt blodsukker som går fort ned igjen (fortere sulten) og er tomme kalorier som ikke tilfører kroppen noe utover kjapp energi. Havregryn metter, gir jevnere blodsukker (holder seg mett lengre) og tilfører gode næringsstoffer som er bra for kroppen.

Anonymkode: 5649c...8d3

Du skriver det selv i siste avsnitt. 

Hvordan fungerer kroppens fordøyelsesystem er essensielt. Sukker i form av glukose og fruktose (som er hvitt sukker helt rent) tas direkte opp og rett inn i blodet. Du kunne like gjerne sprøyte det rett inn i blodåren din. 

Sukker fra havregryn er langkjedede sukkerarter som kroppen må omdanne. Itillegg sitter glukosen i havre inni celleveggene som først er nødt til å brytes ned. Da må du også bryte opp kostfiber som gjerne disse cellene er omkapslet rundt igjen. 

Samme gjelder fett og proteiner, nemlig at det må omdannes først. Men kjøtt f.eks er lettere fordøyelig enn brokkoli (pga kostfiber og de lange kjedene). 

Finnes ett hav av kilder, men igjen, du svarte på sprørsmålet ditt selv. 

Og bare sjekk hva definisjonen av en kalori er og hvordan man måler det. Jo gjennen faktisk å brenne det og måle hvor mye som skal til å øke en liten mengde vann med 1 grad celcius. Har du en flamme i magen din som brenner maten for deg? Nei du bruker magesyre og en rekke med enzymer for å bryte ned næringsstoffene og ta de opp i tarmene dine. 

Tro meg, jeg har selv hatt mange slankekurer uten å telle en eneste kalori og uten å sulte meg selv. 

Spis sunt og du går ned i vekt. Lite mettet fett, INGEN tilsatt sukker, god dose umettet fett, ikke bearbeidet mat, masse frukt og grønt, lite raske karbohydrater og medium mengde fisk og kjøtt, masse vann, ingen brus, veldig lite juice (og kun ferskpresset) og 6-7 mindre måltider ila dagen og jeg tørre å påstå at 9 av 10 vil gå ned vekt. Og ikke minst, kun spis når du er sulten, men stopp før du er mett og heller spis igjen etter noen timer når du er sulten igjen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...