Gå til innhold

Barnebidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Akkurat det er vel ikke å sette ting på spissen for en gruppe "ekstrem mødre". Kvinnegruppa "Ottar" er sansynligvis en av dem som mener det du sier er riktig.

For noen år tilbake stod det frem en annen gruppe mødre i Dagbladet, som tilhørte en organisasjon som ivaretar bostedsforeldrenes økonomi. Der klarte de å si ifra i klartekst at far var uønsket i barnas liv. På den måten forsøkte de å frata barn muligheten til samvær med en forelder de i utgangspunktet var veldig glad i.

Jeg tror ikke OTTAR vil at folk skal skrive "far ukjent", og jeg synes ikke du skal tillegge dem meninger som de kanskje ikke har. Du må gjerne føle deg fri til å sjekke sidene deres for å se om de har noen slags "propaganda" om saken.

Ellers er det umulig å være glad i noen du ikke kjenner.

At foreldre bruker barn på denne måten for å ramme tidligere kjæreste er langt mer vanlig enn vi ønsker å tilstå.

Nå er det ganske umulig for en kvinne å bli kvitt en fyr som er far til hennes barn og som beviselig er det og hvor det står i alle barnets papirer er pappa. Dog kan en fyr som vil lage litt baluba for sin X begynne å kreve DNA-test av barnet for å få "bevist" at han er far.

Etter mars/april 03 kan en fyr med loven i hånd kreve DNA-test av sine barn når som helst. Ikke innen 3 år som tidligere. Jeg har iallfall ingen problemer med å tenke meg at mange menn kan bruke det her for det som det er verdt for å lage helvete.

Det som jeg tror rett og slett vil bli vanligere i fremtiden fra høyt utdannende kvinners side er at de er på sædsanking og for deretter å skrive pappa ukjent når barnet er et faktum. De gidder rett og slett ikke å krangle med en fyr, de har sett og hørt litt for mye av at menn lager helvete når bruddet er et faktum....

Og hvorfor skal en fyr der ha masse rettigheter til barnet men ikke noe ansvar, da er det jo like greit å ha alle rettigheter selv også. Alle de nye reglene som har kommet tilsier at det kommer til å bli en "trend" blandt ressurssterke høyt utdannende kvinner. Og hvorfor ikke, samfunnet tjener på at de her kvinnene reproduserer seg selv.

Et barn uten far som kan stille opp vil altid føle et savn helt opp i voksen alder.

Når fedre kommer i barnehagen for å hente sin håpefulle står andre barn uten kontakt med sin far og håper at han en dag skal stå utenfor porten med et stort smil, en bamse i armen og etterhvert få et fang å sitte på.[/quote ]

Tviler jeg på, det er for mange menn der ute med barn i barnehave som ikke bryr seg. Det er ingenting som tilsier at de barna som ikke vil kjenne sin far kommer til å savne en, det har mye med miljøet i rundt det og i dag hvor familien er mor og barn og fedre er perifer så er ikke det en garanti for at barna vil savne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for støtte jeg har fått av flere av dere gjennom det siste året.

Støtten er god å ta med, men det som varmer meg mest er at stadig flere kvinner ser behovet for å ivareta barns behov for begge foreldrene på en bedre måte enn det som fra tid til annen praktiseres rundt om. Konflikter rundt økonomien, slik som i denne tråden, mener jeg langt på vei er basert på samvær/omsorgsproblematikken. Økonomi er derfor ikke det jeg er mest opptatt av å endre ettersom mye av dette vil bedre seg den dagen foreldrene stiller likt mht omsorg og barnas behov blir det sentrale etter et samlivsbrudd.

Som jeg har sagt ved flere anledninger foregår overgrep mht barnas behov for samvær fra begge foreldregruppene, - uavhengig av kjønn og funksjon. At jeg valgte å stikke frem hodet i dette forumet var basert på at vi ikke kan bedre situasjonen før vi også får med oss kvinner for å gjøre situasjonen lettere for de som utsettes for manglende samvær.

Jeg har fortsatt mye å gjøre ovenfor menn som "stikker av" fra sitt ansvar. Det er også en del å gjøre ovenfor menn med daglig omsorg, som gjerne benytter samme våpen som en del kvinner. Men menn er desverre langt vanskeligere å treffe i forum som dette.

Jeg må tåle å få motbør for utradisjonelle meninger. Det som "morer meg" mest er imidlertid de personagrepene som skjer mot meg fra tid til annen. For meg synes det som om dette indirekte er en tilståelse for at systemet ikke fungerer, men at noen krampaktig forsøker å holde på feilaktig opparbeidede fordeler.

Men både dette og mye mer tåler jeg så lenge jeg ser at stadig flere kvinner gjør sitt beste for at barn i fremtiden skal få kjenne sine fedre. Og når politikerene også innser galskapen som skjer i en del tilfeller er jeg overbevist om at bedre systemer er på vei.

Skrevet
Nå er det ganske umulig for en kvinne å bli kvitt en fyr som er far til hennes barn og som beviselig er det og hvor det står i alle barnets papirer er pappa. Dog kan en fyr som vil lage litt baluba for sin X begynne å kreve DNA-test av barnet for å få "bevist" at han er far.

Nå har jeg ingen intensjoner om å forhindre en kvinne i å bli kvitt far til barnet.

Derimot er jeg sterkt mot at denne kvinnen også skal gjøre det sklik at barnet blir kvitt sin far i de tilfellene der barnet og far ønsker noe annet.

Og hvorfor snakker du om "hennes" barn ? Er det ikke like mye far sitt barn ? For meg synes du som om du ordlegger deg som at det er den største selvfølgelighet av verden at barnet er hos mor og ikke hos far. Dette er noen av de holdninger jeg ønsker å endre.

Etter mars/april 03 kan en fyr med loven i hånd kreve DNA-test av sine barn når som helst. Ikke innen 3 år som tidligere. Jeg har iallfall ingen problemer med å tenke meg at mange menn kan bruke det her for det som det er verdt for å lage helvete.

Og hvorfor mener du at FAR skaper "baluba" om han forlanger DNA test ? Er det ikke like mye mor som skaper dette om hun nekter han det ?

Tidligere kunne mødre nekte far slike tester for på den måten å frata barn muligheten til en tilstedeværende, far for altid og evig. Jeg synes det er bra at vi ikke lenger kan straffe barn på denne måten.

Det som jeg tror rett og slett vil bli vanligere i fremtiden fra høyt utdannende kvinners side er at de er på sædsanking og for deretter å skrive pappa ukjent når barnet er et faktum. De gidder rett og slett ikke å krangle med en fyr, de har sett og hørt litt for mye av at menn lager helvete når bruddet er et faktum....

Og hvorfor skal en fyr der ha masse rettigheter til barnet men ikke noe ansvar, da er det jo like greit å ha alle rettigheter selv også. Alle de nye reglene som har kommet tilsier at det kommer til å bli en "trend" blandt ressurssterke høyt utdannende kvinner. Og hvorfor ikke, samfunnet tjener på at de her kvinnene reproduserer seg selv.

Link takk.

Det siste avsnittet sier desverre altfor mye om hvorfor vi må bedre lovverket for alle barn som utsettes for overgrep fra mødre som gjør sitt ytterste for å frata barn en oppegående far.

Å si at "menn lager et helvete når bruddet er et faktum" tilsier vel at du ser problemstillingen fra èn side. Jeg er enig i at mange menn er deltagende til at konflikter oppstår. Men i motsetning til deg mener jeg at årsaken til dette er at en del kvinner ønsker å frata barna og mennene en selvskreven rett til samvær og omsorg. Når det gjelder menn som fraskriver seg ansvar må vi naturligvis gjøre noe med dette også, på lik linje med at vi må gjøre noe med at kvinner fraskriver seg ansvar for å la barna treffe fedrene.

Skrevet

Alle kvinner som så tydelig mener at mannfolk er udugelige og ikke greier å ta ansvar, hvorfor satser dere ikke ganske enkelt på kunstg befruktning, eventuelt klosterlivet?

Skrevet

Kvinner skal velge mellom kunstig befruktning eller klosterlivet...? :overrasket:

Gjest sexysadie
Skrevet

Hvi far er like viktig som mor....

Hvorfor får eldre nybakte mødre mer motbør i media, forskere og andre analytikere enn eldre fedre?

Som det jo er flere av......

Mor er viktigst for ungene, alt vi vet om utviklingspsykologi tilsier det.

Skrevet
Kvinner skal velge mellom kunstig befruktning eller klosterlivet...? :overrasket:

Ikke alle kvinner, men det er jo en del her inne som tydeligvis ikke mener at menn er kvalifiserte til foreldrerollen. Da er jo dette en mulighet.

Skrevet
...

Hvorfor får eldre nybakte mødre mer motbør i media, forskere og andre analytikere enn eldre fedre?

...

Kan du forklare ditt standpunkt mer inngående ?

Hva slags motbør og hvorfor.

Din beskrivelse er dessverre noe vi også ser i andre sammenhenger som f.eks. i arbeidslivet, hvor en del medarbeidere vurderer seg selv som uunværlige og hvor det viser seg at de tar fullstendig feil.

Ingen er uunværlige, avhengig av hva en mener med det begrepet. Heller ikke mor og far. Men jeg er av den oppfatning at det oftere skaper problemer for barna om disse foreldrene er fraværende.

blandt de ting jeg reagerer så kraftig er holdninger som tilsier at gutter bør holde seg borte fra barna når de selv blir fedre, og at kvinner bør slippe deler av ansvaret ved å påse at barn får mulighet til en god omsorg fra sin far slik du ordleger deg.

Jeg må tilstå at jeg er skremt over en del holdninger som tilsier at kvinner skal ha rett til å holde barn borte fra sin far, f.eks. ved at far ikke skal oppgis til myndighetene. For mye av årsaken til en slik holdning baserer seg på et egoistisk grunnlag som kun ivaretar den moren som ønker å frata barnet og faren mulighet til et godt samvær. Slike mødre viser minimal empati for sine barn og andre involverte og viser at de gjerne trår på andres følelser, selv om det er egne barn. Hvor godt egnet er en slik mor som omsorgsperson ?

Javist finnes det fedre som ikke har omsorgsevne eller vilje til å ta ansvar for egne barn. Men det betyr da ikke at mødrene skal legge seg på samme linje.

Gruppen "uegnede foreldre" finnes med andre ord blandt begge kjønn. Men for å utbedre noe av dette må vi gå sammen for å vise barn et minimum av likeverd mellom kjønnene og ivareta barnas rett til samvær gjennom oppveksten. Først da vil våre egne barn vise omsorgsevne ovenfor sine barn (våre barnebarn).

Gjest sexysadie
Skrevet
Ingen er uunværlige, avhengig av hva en mener med det begrepet. Heller ikke mor og far. Men jeg er av den oppfatning at det oftere skaper problemer for barna om disse foreldrene er fraværende.

Like presis, ingen er uunværlige. Man kan velge bort menn fra ens egen og barnas tilværelse når det er mere brydderi enn glede å ha dem der.

Skrevet
Like presis, ingen er uunværlige. Man kan velge bort menn fra ens egen og barnas tilværelse når det er mere brydderi enn glede å ha dem der.

Brydderi for hvem? For mor, eller er det også bryder for barnet?

Min søster har i mange år "slitt" med faren til jenta si, men det er brydderi for henne. Datteren stortrives sammen med pappa og om søsteren skulle ha valgt bort faren til jenta fordi det er brydderi for henne, da hadde jenta gått glipp av noe stort i livet.

Jeg er likevel ikke enig i at man skal ha samvær med begge foreldrene for enhver pris, men om det fungerer smertefritt for far og barn, da får mor bare følge opp og gjøre det beste utav det.

Skrevet

Jeg er enig med gjest i alt som blir sagt i innlegget ovenfor.

Søsteren har den egenskapen at hun setter fokus på barnet og ivaretar barnets behov. Det mener jeg bør være en forutsetning for enhver forelder. Men for bostedsforelder, som i utgangspunktet defineres som den som er best egnet som omsorgsforelder, burde det ha vært en selvfølgelighet. At noen bostedsforeldre prioriterer seg selv og skyver barnets behov ut til siden er en tragedie vi bør få gjort noe med så snart som mulig.

Men som gjest ovenfor sier er heller ikke jeg av den formening at samvær bør gjennomføres for enhver pris, ettersom det desverre har vist seg at noen foreldre ikke egner seg til å ivareta barns behov. Årsaken kan være rusmisbruk, kriminalitet, manglende empati for barn, etc, etc. Men jeg er motstander av at en bostedsforelder alene skal gjøre en slik vurdering. Med holdninger som sexysadie tildels varmt omfavner synes det som om at det finnes en del bostedsforeldre fortsatt tar avgjørelser om begrensning av samværet på feil grunnlag. Samværsbegrensning bør derfor avgjøres av andre en de 2 voksne, som har hodet fullt av konflikter i tiden etter et samlivsbrudd.

Om foreldre på generell basis får samme holdning som sexysadie synes det naturlig at også samværsforeldre trekker seg bort. Jeg er derfor glad det er så mange kvinner i dette forumet som har sett at løsningen ikke er å frata barn en oppegående samværsforelder, - påtross av konflikter mellom de voksne. Det er et av de sterkeste signalene om at voksne er VOKSNE. Og det gir barn og samværsforeldre håp om at de ikke skal straffes i fremtiden fordi de er glad i hverandre påtross av uenigheten mellom foreldrene. La oss håpe at også foreninger og grupper som ivaretar deler av foreldrerollen også kan innse dette å endre fokus etterhvert.

Skrevet
nta fordi det er brydderi for henne, da hadde jenta gått glipp av noe stort i livet.

Jeg er likevel ikke enig i at man skal ha samvær med begge foreldrene for enhver pris, men om det fungerer smertefritt for far og barn, da får mor bare følge opp og gjøre det beste utav det.

Ikke enig, lager en fyr helvete for ei kjerring er hun i sin fulle rett og nekte å ha ham der.

Skrevet
Ikke enig, lager en fyr helvete for ei kjerring er hun i sin fulle rett og nekte å ha ham der.

Det er da ingen her inne som sier noe annet enn at mor skal slippe unødige konflikter med far om han lager et helvet som du sier. Problemet, som er blitt litt anderledes enn trådstarters spørsmål, er om en mor skal kunne nekte barn samvær med sin far. Og hvem skal definere hvem som lager helvete ? Er det mor og bare henne som skal definere reglene? I så fall kan det synes som at det kan bli tatt mange gale avgjørelser i årene som kommer. For selv om fedre kan lage konflikter, ofte basert på savn og manglende samvær med barna, så kan jammen også mødre lage konflikter. Og begge foreldrene er ansvarlig for at barna i utgangspunktet blir skjermet i størst mulig grad.

Hvis vi går tilbake til den konkrete saken som trådstarter viser til har far vært bostedsforelder i minst 10 år og aldri fått en krone av samværsforelder. Nå har barnet valgt å bytte bostedsforelder og ny samværsforelder har inngått en privat avtale som tilsier 2000,- i bidrag pr.mnd til mor og 200,- for mobiltelefon til barnet.

Moren har ikke kjøpt klær og ikke busskort. Og når hun nå velger å kjøpe klær ber hun om ekstra bidrag for dette.

Spørsmålet må da bli hvem som lager konflikt ? Er det far som i utgangspunktet mener at bidraget skal dekke dette eller er det mor som ikke bruker bidraget på barnet ? Og hvorfor skal mor ha så mye i bidrag som bostedsforelder når far i 10 år ikke har fått en krone ?

I den konkrete saken som trådstarter viser til kan det se ut som at det kan bli konflikt. Hvem mener du genererer konflikten i dette tilfellet ? Og bør det gi mor mulighet til å nekte samvær mellom datter og far slik du antyder pga konflikten som pågår mellom foreldrene ? Skal mor, alene i dette tilfellet, kunne definere far som "en bråkemaker og unnsluntrer" og nekte barnet samvær fordi han han er skeptisk til å øke bidraget ytterligere uten at han ser det kommer dattern tilgode ? Sålangt har ikke mor brukt noen penger på sin datter. Det synes jeg er mest bekjymringsfullt så lenge hun faktisk får både bidrag og barnetrygd.

Skrevet

Det er helt greit det, samværet trenger ikke å foregå sammen med mor. Far kan da fint ha barnet alene.

Skrevet
Det er helt greit det, samværet trenger ikke å foregå sammen med mor. Far kan da fint ha barnet alene.

:ler:

:ler:

Sånne "tørre" kommentarer må jeg lære meg også :ler:

Du har naturligvis helt rett :klappe: Gjest forstod tydligvis ikke at det var snakk om barnet og farens mulighet til samvær. Kansje ikke så overaskende når vi ser hvordan enkelte mener at alt skal relatere seg til dem (bostedsforeldre ?) og deres rett til å nekte barnet samvær.

Gjest sexysadie
Skrevet

Det er ikke sikkert pappa er oppegående nok til det, mang en tråd her inne vitner om det motsatte. Fyrene passer ikke barnets hygiene, det er ikke middag og slike ting vitner iom at far gjør seg best som lekeonkel.

Skrevet
Det er ikke sikkert pappa er oppegående nok til det, mang en tråd her inne vitner om det motsatte. Fyrene passer ikke barnets hygiene, det er ikke middag og slike ting vitner iom at far gjør seg best som lekeonkel.

Hjelpes meg, jeg lurer nå på hva slags kvinner det er som får barn med disse udugelige mennene jeg da. De kan neppe ha funnet opp kruttet selv :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...