Gå til innhold

Barnebidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som kan hjelpe meg med følgende spørsmål?

Har en datter på 14 år som etter å ha bodd hos meg mer eller mindre hele livet flyttet til sin mor i februar. Moren har aldri hjulpet/bidratt økonomisk på noen som helst måte disse årene. Vi har inngått en avtale om at jeg betaler 2000 kr. i måneden i tillegg til at jeg betaler tlf (200) mnd for jentungen. Snakker med jentungen når hun er hos meg, og får en følelse av at hun ikke nyter godt av pengene jeg betaler. Ikke har hun fått nye skoleklær, busskort etc. I tillegg er moren så frekk (synes nå jeg) at når hun omsider skal kjøpe klær til jenten ber hun meg om penger til det. Jeg har gjort hun oppmerksom på at også hun skal bidra på lik linje som jeg. Utrolig nok svarer hun med at pengene jeg betaler henne skal gå til husholdning og aktiviteter???? Jeg har aldri vært gift med henne og det er sikkert 10 år siden det ble slutt. Så, er det urimelig av meg å be henne om å bidra selv? Hva skal egentlig bidraget dekke?

Oppgitt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du er urimelig.Dere skal jo begge dekke det mest nødvendige til barnet.Dere er "to om å fått barn" ikke sant.

Skrevet

Det kan jo være at moren har så dårlig råd at de 2000,- du betaler går rett til mat og husleie da..

Skrevet

Jenta er vel så stor at hun klarer å håndtere 2000 kroner selv? Kanskje du kan gi de direkte til henne? Evt deler av summen?

Gjest Gjestelisa
Skrevet

Barnebidrag skal dekke alle løpende utgifter, også klær og busskort. Man kan be om ekstra bidrag fra den andre forelderen ved sånne større utgifter som konfirmasjon og tannregulering, men ellers skal det månedlige beløpet dekke alt.

Skrevet
Jenta er vel så stor at hun klarer å håndtere 2000 kroner selv? Kanskje du kan gi de direkte til henne? Evt deler av summen?

2000 kroner i måneden til en 14-åring ? Det var vel i drøyeste laget.

Men bidraget skal dekke alt barnet trenger hos moren, hun kan ikke kreve noe ekstra utover regulering og konfirmasjon. Moren skal også sende med nødvendig tøy til samvær hvis faren ønsker det.

Skrevet

:ler: en 14-åring håndtere 2000 kr selv?Har du tenåringer eller?

Men betaler du,trådstarter,gjennom trygdekontoret?Om du bet.priv,kan du jo evt.si at det er bedre at du kjøper klær da,og bet.1000 til mora

Skrevet

Bidraget skal IKKE dekke alt det barnet trenger hos mor (bostedsforelder). Bidraget er fars andel av forsørgelse. I tillegg så kommer mors andel samt barnetrygd og skatteklasse 2.

Skrevet
Bidraget skal IKKE dekke alt det barnet trenger hos mor (bostedsforelder). Bidraget er fars andel av forsørgelse. I tillegg så kommer mors andel samt barnetrygd og skatteklasse 2.

Enig.

Om bidragsyter f.eks. tjener 30% mer en bidragsmottager gir dette en fordelingsnøkkel som tilsier at mor (i dette tilfellet) skal betale ca 1.500,-

I tillegg kommer ca 2000,- i barnetrygd og 800,- i skatteklasse 2 (disse beløpenes størrelse er avhengig av om mor bor alene eller ikke). Om mor bor alene har hun med andre ord 6.300,- netto som er tiltenkt utgiftene ved å ha et barn. Om hun ikke bor alene har hun reduserte boligutgifter og har av den grunn ikke krav på de største økonomiske overføringene fra stat/kommune.

Ekstrainntekter/bidrag samt mors andel av bidraget skal brukes på bolig, klær og husholdning forøvrig. Dyrere fritidsaktiviteter kan det kreves ekstra for om det er enighet mellom foreldrene i slike aktiviteter.

Av andre spesielle utgifter som kan kreves separat er dyrt utstyr til fritidsaktiviteter, briller og konfirmasjonsutgifter.

Barnet må med andre ord ha dokumenterte merutgifter for å kunne kreve bidrag utover de 6.300,- som mor har til rådighet.

Skrevet

Sorry, jeg har visst vært uklar. Jeg mener selvfølgelig sett fra fars side. At når han har betalt bidrag, kan ikke mor kreve mer av ham. Selvfølgelig skal også mor bidra, pluss at hun har barnetrygd og kanskje skatteklasse 2.

Skrevet

Moren har ikke rett på mer enn de to tusen hun får i bidrag. De pengene trenger ikke gå direkte til barnet, men kan også gå til husleige, strøm el. Men klart at barnet trenger jo også klær og moren må bruke penger ut i fra sin egen lommebok. Kunsten er å prioritere riktig. Hvem har sagt det er billig å ha barn i hus?

Jeg er selv aleneforsørger og har aldri tenkt tanken at jeg skal spør etter mer penger fra faren... selv om det kan være pengekrise en gang i blandt. Da ringer jeg heller til mor ;)

Skulle gjærne ønske at jeg kunne brukt hele bidraget på klær, leker og aktiviteter til mini, men noen ganger må de gå til strøm og mat. Men jeg kan ikke si det er manko på hverken klær eller leker heller da.. hun er heldig og har mye fint

Skrevet

Bidraget skal bidra til å dekke normalt "livsopphold" - enten det er strøm eller klær. Jeg dekker alt det daglige med bidrag fra faren, barnetrygd og min lønn - hus/klær/mat/kino etc.

Men det hindrer da ikke faren i å kjøpe noe ekstra klær til dem - om han føler for det - eller gi dem et ladekort til telefonen etc.

Vi har selvfølgelig delt konfirmasjon og regulering og på grunn av at mine har valgt en del fritidsaktiviteter som koster flesk - har jeg sagt at det kan ikke jeg klare å dekke alene - så det deler vi likt.

Om jeg skulle dekket dette alene ville det kostet vesentlig mer enn hele bidraget og barnetrygden pr. mnd - og det har jeg ikke råd til - så greit er det. Alternativet er at barna ikke hadde fått muligheten til å være med - noe ingen av oss ønsker - for hadde vi fortsatt vært gift - ville det ikke vært noen diskusjon.

Så vi setter penger inn på en felles konto - som utgifter av denne sorten + andre ting vi skal betale felles går ut fra - dette funger greit for oss. Vi kan nok være uenige om mye - men her er vi heldigvis enige.

Skrevet
Jeg synes ikke 2000 kroner er mye penger.

Beløpet er i seg selv ikke enormt mht utgifter til livsopphold. Men om vi tar utgangspunkt i mitt regnestykke hvor mor bodde alene vil barnet bli tilført nesten 6500,- pr mnd.

Ihht SIFO standardbusjett får mor ca 3.500,- i ekstrautgifter når barnet flytter til henne. Det er altså 3000,- mindre enn det barnet i virkligheten blir tilført (om mor bidrar på lik linje med far).

Hvor mye mener du det er riktig å tilføre for å få en riktig fordeling av utgiftene ved å ha barn ?

Gjest sexysadie
Skrevet

Ihht SIFO standardbusjett får mor ca 3.500,- i ekstrautgifter når barnet flytter til henne. Det er altså 3000,- mindre enn det barnet i virkligheten blir tilført (om mor bidrar på lik linje med far).

Om mor bidrar på lik linje med far....

Du hører vel hvor syk den her setningen er?

Du impliserer at mor ikke bidrar til sitt barns livsopphold, merkelig med tanke på at hun bor, eter og får klær av henne.

Hvor mye mener du det er riktig å tilføre for å få en riktig fordeling av utgiftene ved å ha barn ?

Jeg mener at den bidragspliktige skal bidra ut i fra sin egen inntekt og ikke ut ifra begge foreldrenes.

Skrevet

I Norge har det altid vært slik at en bidrar etter evne. Et typisk eksempel er skattenivået som tilsier at desto mer en tjener desto mer skal en bidra.

Men dette må naturligvis gjelde begge foreldrene. Om vi hadde beholdt tidligere system med 11% for ett barn vil det si at barnet f.eks. kunne fått tilført 3.500,- fra far og 3.500 fra mor (inntekt på 380.000,- på begge) i tillegg får mor 2000,- i barnetrygd og i underkant av 1000,- i skattelette for skatteklasse 2. I et slikt tilfelle vil barnet få tilført. Om barnet f.eks er 5 år og tilført 10.000,-. Dette utgjør langt mer enn det en 5-åring koster. Det bør ikke være slik at en bostedfsforelder skal kunne ligge seg til penger.

Skrevet

:overrasket:

Skrevet
I Norge har det altid vært slik at en bidrar etter evne. Et typisk eksempel er skattenivået som tilsier at desto mer en tjener desto mer skal en bidra.

Men dette må naturligvis gjelde begge foreldrene. Om vi hadde beholdt tidligere system med 11% for ett barn vil det si at barnet f.eks. kunne fått tilført 3.500,- fra far og 3.500 fra mor (inntekt på 380.000,- på begge) i tillegg får mor 2000,- i barnetrygd og i underkant av 1000,- i skattelette for skatteklasse 2. I et slikt tilfelle vil barnet få tilført. Om barnet f.eks er 5 år og tilført 10.000,-. Dette utgjør langt mer enn det en 5-åring koster. Det bør ikke være slik at en bostedfsforelder skal kunne ligge seg til penger.

Du gir deg jammen aldri! :forvirret:

Skrevet

Skal en 14 åring få 2000 kr hver måned?

Skal hun da betale husleie hos moren? For tro det eller ei, det koster å ha en tenåring i hus. Ikke søren at noen av mine barn hadde fått sitt eget bidrag fra de var 14 år. Bidrag skal sørge for: tak over hodet, mat, klær osv.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg må si jeg blir veldig overrasket over dem som mener at far skal gi hele bidraget til barnet selv! Da må de jo i tilfelle være slik at det betinger at barnet dekker de utgiftene dette bidraget er ment å dekke. Javisst har også mor en del av forsørgeransvaret, men om mor har dårlig økonomi synes jeg det er helt urimelig om et barn på 14 skal disponere 2000 kroner helt fritt hver mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...