Gå til innhold

Barnebidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du forstår det jo enda ikke! Barnetrygd og skatteklasse 2 er goder som også kommer BY til gode da det legges til BMs inntekt, derfor blir det feil å trekke frem dette i tillegg til bidrag.

OK.

Da er det altså slik at Barnetrygd og skatteklasse 2 i hovedsak er fordeler for bidragsyter (far), mens det ikke gir særlige fordel for bidragsmottager (mor).

Jeg trodde faktisk dette var utbetalinger til bidragsmottager, men så feil kan man ta. Beklager dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjest: nemlig, det er det som er poenget. Den ekstrabarnetrygden og skattekl. 2 KAN IKKE telles to ganger!

Den siste barnetrygden BM mottar er en stønad som ALLE barneforeldre får.....

Å ha under 200 000 i inntekt PÅ PAPIRET er ingen uoverkommelig oppgave når man er selvstendig næringsdrivende......

Å tjene rundt 200 000 i full jobb er heller ikke umulig, dersom man f.eks. jobber som barnehageassisten, hjelpepleier ol. Selv i full jobb...... Når vi vet hvem som stort sett har disse yrkene, samt generelt vet at kvinner i snitt tjener 20% av menns inntekt, vel......

Andre støtteordninger: JA, det finnes andre støtteordninger som f.eks. bostøtte. MEN - og det er poenget - DISSE GJELDER FOR ALLE MED DÅRLIG ØKONOMI. De er ikke - slik far til 2 stadig forsøker å framstille det - støtteordninger som KUN kommer aleneforsørgere til gode.

Gjest sexysadie
Skrevet (endret)
Det jeg sier er at begge kjønn bør delta i de økonomiske kostnadene etter evne og at hverken menn eller kvinner skal utnytte barn for å tilegne seg bedre økonomi.

De fleste kvinner har nok deltatt i de økonomiske forpliktelesene på lik linje med at de fleste menn har gjort det. Men ikke alle.

Og jo, det har nok de fleste mødre gjort ja, iallfall flere mødre enn fedre har tatt økonomisk ansvar for sine barn.

Både kvinner og menn har gjennom systemet klart å utnytte det til egen fordel. Jeg mener at dette er blitt vanskeligere med det nye systemet, selv om det fortsatt bør gjøres en del forbedringer.

Nå har jo ikke menn økonomisk ansvar for sine barn, det er blitt overført til kvinnene og staten.

Og hva mener du det skal være total enighet om for å praktisere felles omsorg ? Skal begge foreldrene være enig i at det er en egnet løsning. Hvis det er det du mener kan altså 1 av f.eks 4 involverte (2 barn og 2 voksne) ødelegge barns behov for samvær/omsorg. Er det riktig at 25% av de involverte skal trener en løsning de andre ønsker fordi en av partene vil ha barna for seg selv, uten hensyn til andre ?

Mellom to parter hvor det er konflikter til stadighet er det nok best at det er en person som tar avgjørelsen på egen hånd. Der hvor folk er enige er det jo ikke noe problem å få det ordnet slik at begge har felles omsorg. Dog skal det være slik at det er noen der som har hovedansvaret. Jeg ser ikke vitsen med å renne rundt til sin X hver gang det er noe. Har man barn med flere som bor ilag med seg blir det bare rot.

Endret av sexysadie
Skrevet
Gjest: nemlig, det er det som er poenget. Den ekstrabarnetrygden og skattekl. 2 KAN IKKE telles to ganger!

2 GANGER ???

Jeg for står innlegget dithen at det ikke utbetales barnetrygd til BM ettersom dette utbetales til BY.

Den siste barnetrygden BM mottar er en stønad som ALLE barneforeldre får.....

Og hva så ..... ???

Betyr det at det ikke skal regnes som søtteordning for de som har barn. Jeg synes noen av dere er litt for storforlangende når dere krever støtteordninger som bare skal gjelde bostedsforeldre etter et samlivsbrudd, slik uttalelsene tyder på.

Å ha under 200 000 i inntekt PÅ PAPIRET er ingen uoverkommelig oppgave når man er selvstendig næringsdrivende......

Nå er det faktisk sånn at aktieutbytte, firmabil, etc, etc er goder som det må betales bidrag av og som dermed kommer BM tilgode.

Å tjene rundt 200 000 i full jobb er heller ikke umulig, dersom man f.eks. jobber som barnehageassisten, hjelpepleier ol. Selv i full jobb...... Når vi vet hvem som stort sett har disse yrkene, samt generelt vet at kvinner i snitt tjener 20% av menns inntekt, vel......

Jeg kjenner faktisk ikke detaljene ved enhver stilling slik du tydligvis gjør (eller gir inntrykk av). Om det er slik at full stilling som hjelpepleier gir under 200.000,- i lønn er det tydligvis slik at disse gruppene har svært dårlig betalt, evt bør vurdere en annen jobb slik at de kan være med å forsørge barna (enten det gjelder mor eller far, - eller mener du det bare bør gjelde far ???).

Andre støtteordninger: JA, det finnes andre støtteordninger som f.eks. bostøtte. MEN - og det er poenget - DISSE GJELDER FOR ALLE MED DÅRLIG ØKONOMI. De er ikke - slik far til 2 stadig forsøker å framstille det - støtteordninger som KUN kommer aleneforsørgere til gode.

Jeg har da ikke sagt at disse støtteordningene kun kommer "alene"forsørger tilgode. Men mener du virkelig at det bør være egne støtteordninger for aleneforeldre sålenge beløpet endres avhengig av forsørgelsesbyrde. Hvorfor mener du at aleneforsørgere bør ha flere/større støtteordninger. Er det fordi det gir for lite inntekter med de støtteordningene som alerede finnes ???

Skrevet
OK.

Da er det altså slik at Barnetrygd og skatteklasse 2 i hovedsak er fordeler for bidragsyter (far), mens det ikke gir særlige fordel for bidragsmottager (mor).

Jeg trodde faktisk dette var utbetalinger til bidragsmottager, men så feil kan man ta. Beklager dette.

Nei, nei, nei - du forstår det jo enda ikke. Barnetrygden og skatteklasse 2 regnes inn i BMs inntekt og BY får redusert sitt bidrag. Ja, det er utbetalinger til BM, men de fører også til at BY får redusert sitt bidrag tilsvarende. Derfor kan man ikke regne med disse pengene som noe BM får på toppen av et bidrag, de er med på å bestemme hva BY skal betale i bidrag.

Altså, BM får mer fra staten, BY må betale mindre.

Skrevet

-Og dessuten får man ikke minimum 1200 kr pr barn som du så bastant hevder.

Jeg får 1200 tilsammen for mine to, fordi pappa ikke gidder å betale og staten bare forskutterer 600 pr barn.

Skrevet
-Og dessuten får man ikke minimum 1200 kr pr barn som du så bastant hevder.

Jeg får 1200 tilsammen for mine to, fordi pappa ikke gidder å betale og staten bare forskutterer 600 pr barn.

Samme her.

Men vi skal vel egentlig være takknemlige. For da slipper vi ihvertfall å høre at vi "ligger oss til penger". Sånn som jeg angivelig gjorde da jeg fikk et anstendig bidrag for eldstemann.

Gjest sexysadie
Skrevet

Det beste er nok å skrive far ukjent slik at man slipper bråk med de hersens mannfolkene. * satt på spissen*

Skrevet
Det beste er nok å skrive far ukjent slik at man slipper bråk med de hersens mannfolkene. * satt på spissen*

Ikke sant. Da beviser man jo ihvertfall at man ikke er prostituert. *mere spiss*

Skrevet

Akkurat det er vel ikke å sette ting på spissen for en gruppe "ekstrem mødre". Kvinnegruppa "Ottar" er sansynligvis en av dem som mener det du sier er riktig.

For noen år tilbake stod det frem en annen gruppe mødre i Dagbladet, som tilhørte en organisasjon som ivaretar bostedsforeldrenes økonomi. Der klarte de å si ifra i klartekst at far var uønsket i barnas liv. På den måten forsøkte de å frata barn muligheten til samvær med en forelder de i utgangspunktet var veldig glad i.

At foreldre bruker barn på denne måten for å ramme tidligere kjæreste er langt mer vanlig enn vi ønsker å tilstå. Men at ledere for denne organisasjonen gjør slike overgrep mot barn (det var bl.a. lederen for Oslo avdelingen) viser at det finnes grupperinger som gjerne trår på egne barn for å få gjennom personlige fordeler.

Dette er en grupering som på sin hjemmeside påstår at de har barna i fokus, men beviser med sine prioriteringer at barna har minimal interesse bare de kan tilegne seg fordeler for bostedsforeldre.

Skrevet
På den måten forsøkte de å frata barn muligheten til samvær med en forelder de i utgangspunktet var veldig glad i.

Man kan ikke være glad i en person man ikke kjenner.

Skrevet
Man kan ikke være glad i en person man ikke kjenner.

Et barn uten far som kan stille opp vil altid føle et savn helt opp i voksen alder.

Når fedre kommer i barnehagen for å hente sin håpefulle står andre barn uten kontakt med sin far og håper at han en dag skal stå utenfor porten med et stort smil, en bamse i armen og etterhvert få et fang å sitte på.

Og når barna i barnehage eller i de lavere klassene på grunnskolen snakker om sine fedre er det altfor mange barn som lager sine egne fantasier rundt en far de aldri eller sjeldent får treffe.

Jeg forstår faktisk ikke hvoordan foreldre kan frata barn en selvfølgelig rettighet til slikt samvær (gjelder både mødre og fedre, men med ekstra ansvar på bostedsforelder som i utgangspunktet skal være best egnet til å ivareta barnas behov).

Som jeg sa i en annen tråd er det en kjent sak i mitt nærmiljø at en far, som dengang ikke kunne kreve gen-tester, tok sitt eget liv fordi mor nektet å oppgi han som far slik sexysadie er talskvinne for. Han fikk aldri lov å holde barnet selv, og moren har fyllt barnet med løgner fra den dagen det kunne snakke.

Mht artikkelen i Dagbladet som jeg refererte til i innlegget ovenfor, var det i "samme artikkelen" (på samme siden) et intervju med denne moren som var leder for osloavdelingen til disse bostedsforeldrene. Og i intevjuet klaget hun over at bostedsforeldre nå måtte ut å jobbe. Organisasjonens avdelingsleder klaget altså er at NÅ MÅ BOSTEDSFORELDER UT Å JOBBE (pga nye bidragsregler)!!! Sier ikke dette en god del om hvilke forventninger denne organisasjonen har mht økonomiske overføringer til bostedsforeldre ?

Den gangen ble det vistnok et oppvask møte i den organisasjonen ettersom dette var informasjon som ikke skulle offentliggjøres. Å blottlegge sin skjulte agenda på denne måten fikk derfor konsekvenser.

Skrevet
Et barn uten far som kan stille opp vil altid føle et savn helt opp i voksen alder.

Når fedre kommer i barnehagen for å hente sin håpefulle står andre barn uten kontakt med sin far og håper at han en dag skal stå utenfor porten med et stort smil, en bamse i armen og etterhvert få et fang å sitte på.

Og når barna i barnehage eller i de lavere klassene på grunnskolen snakker om sine fedre er det altfor mange barn som lager sine egne fantasier rundt en far de aldri eller sjeldent får treffe.

Jeg forstår faktisk ikke hvoordan foreldre kan frata barn en selvfølgelig rettighet til slikt samvær (gjelder både mødre og fedre, men med ekstra ansvar på bostedsforelder som i utgangspunktet skal være best egnet til å ivareta barnas behov).

Som jeg sa i en annen tråd er det en kjent sak i mitt nærmiljø at en far, som dengang ikke kunne kreve gen-tester, tok sitt eget liv fordi mor nektet å oppgi han som far slik sexysadie er talskvinne for. Han fikk aldri lov å holde barnet selv, og moren har fyllt barnet med løgner fra den dagen det kunne snakke.

Mht artikkelen i Dagbladet som jeg refererte til i innlegget ovenfor, var det i "samme artikkelen" (på samme siden) et intervju med denne moren som var leder for osloavdelingen til disse bostedsforeldrene. Og i intevjuet klaget hun over at bostedsforeldre nå måtte ut å jobbe. Organisasjonens avdelingsleder klaget altså er at NÅ MÅ BOSTEDSFORELDER UT Å JOBBE (pga nye bidragsregler)!!! Sier ikke dette en god del om hvilke forventninger denne organisasjonen har mht økonomiske overføringer  til bostedsforeldre ?

Den gangen ble det vistnok et oppvask møte i den organisasjonen ettersom dette var informasjon som ikke skulle offentliggjøres. Å blottlegge sin skjulte agenda på denne måten fikk derfor konsekvenser.

Kanskje du kan finne denne linken også?

Skrevet

Du kan ikke påberope deg å alltid kjenne sannheten. Min mann har aldri hatt noen kontakt med sin far. Han bor borti gata her, men vi aner ikke hvordan han ser ut. Min mann har aldri hatt noe ønske om kontakt, hverken i barndommen eller nå.

Skrevet
Kanskje du kan finne denne linken også?

Kontakt Dagbladet. Oppslaget jeg referer til gikk over 2 sider + deler av førstesiden. Antagelig må du inn i Dagbladets arkiv ettersom de for noen år siden ikke la alt ut på web (fortsatt legger de ikke alt ut på web).

Uansett vil du få det hele bekreftet der. Jeg husker at et av bildene som ble brukt var av mor med barnet uklart avbildet i bakkant.

Skrevet
Du kan ikke påberope deg å alltid kjenne sannheten. Min mann har aldri hatt noen kontakt med sin far. Han bor borti gata her, men vi aner ikke hvordan han ser ut. Min mann har aldri hatt noe ønske om kontakt, hverken i barndommen eller nå.

At din mann aldri har savnet sin far er unntaket som bekrefter regelen.

Skrevet
At din mann aldri har savnet sin far er unntaket som bekrefter regelen.

Ja, ikke sant. :roll:

Du slapp opp for argumenter skjønner jeg.

Skrevet

Hvorfor er mange alenemødre her inne så negative til Far til 2? Er det fordi han ødelegger illusjonene deres om at fedre ikke kan ta ansvar, og at han faktisk greier å se saken fra begge foreldres ståsted, ikke bare sitt eget?

Skrevet

Erlig talt tex, du virker temmelig bitter og trangsynt, og ser kun saken fra din side.

Skrevet
Erlig talt tex, du virker temmelig bitter og trangsynt, og ser kun saken fra din side.

?

Jeg har ikke noe siden i den saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...