Gå til innhold

Barselgruppe for oss som har reborn-baby❤


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan forstå oppførselen deres, egentlig.

Hadde det slik med en porselensdukke da jeg var liten som er over 100 år gammel da jeg fikk tak i den, måtte klatre høyt opp for å få fatt i den. Så skjør og noe helt annet enn de plast-dukkene som "tålte alt", gadd ikke å leke med Barbie. Fikk morsinstinkt av porselensdukken og ville beskytte den. En utrolig fin følelse. Hvis jeg husker rett var den også limt sammen etter å ha blitt knust, men husker ikke detaljene så godt. Nå holder dukken til på et museum.

Anonymkode: 6756d...fae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen flere her som er med i reborn barselgrupper? Isåfall hvor i landet?❤

Anonymkode: 71adc...245

De har flere grupper på facebook om dukker.

Anonymkode: 72019...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant at dette temaet vekker så mye i folk 🤔

Anonymkode: 54f7c...0ce

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Jeg kjenner ei ung dame med downs syndrom som av åpenbare årsaker aldri kan få egne barn, men som allikevel hadde er sterkt ønske om det. Hun har en slik dukke og i sånne situasjoner synes jeg det virker veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (32 minutter siden):

Jeg kjenner ei ung dame med downs syndrom som av åpenbare årsaker aldri kan få egne barn, men som allikevel hadde er sterkt ønske om det. Hun har en slik dukke og i sånne situasjoner synes jeg det virker veldig fint. 

Og det er jo helt supert.

Vi har en godt voksen dame i bygda med to voksne (ekte) barn. Hun driver med reborn, poster masse bilder av de (hun har flere forskjellige) på fb osv. Det er bare utrolig sært. 

Anonymkode: c4773...a15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bra spurt😊

Vær litt snill, da. 

Tenk på dukkene som terapidukker. De sliter med sorg over å ikke ha barn, og dukken fungerer som terapi for dette. Det skader ingen og de får det bedre, så får det heller være at det virker rart for andre. 

Anonymkode: 92a50...8de

Jeg tenker at det ikke er terapi men gjør situasjonen vondt verre. Man får det slengt i ansiktet hver gang man ser på dukken at man ikke har en baby. 
og at det kan ikke være bra for psyken å late som det er ekte.

Ville heller anbefalt et dyr som lever og gir kjærlighet tilbake. En pels «barn» som blir en del av familien og er fint selskap 

Anonymkode: 2c18b...6f3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det ikke er terapi men gjør situasjonen vondt verre. Man får det slengt i ansiktet hver gang man ser på dukken at man ikke har en baby. 
og at det kan ikke være bra for psyken å late som det er ekte.

Ville heller anbefalt et dyr som lever og gir kjærlighet tilbake. En pels «barn» som blir en del av familien og er fint selskap 

Anonymkode: 2c18b...6f3

Jeg er i grunn enig med deg. Men folk må jo få lov å gjøre som de vil, selv om det kanskje muligens er skadelig i det lange løp. Tenker på sånne som bruker bleier også, sånne bleie fetisj (husker en laga en tråd om det her for en stund siden) Det syns jeg er utrolig ekkelt og DET må være enda skadeligere. 

Anonymkode: 0ff1a...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tenkte det samme😳 Hva er det de sinte folka tror blir tatt fra dem ved at denne tråden er her🤷‍♀️

Anonymkode: 5507d...c29

⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️

Anonymkode: 71adc...245

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bruker disse dukkene på ulike måter. Det kan sikkert være både sunt og usunt.

Selv er jeg i begynnelsen av 30-åra, og forsøker å komme meg på beina igjen etter alvorlig sykdom og et samlivsbrudd. Kan fortsatt få barn, og jeg ønsker meg virkelig en familie en dag.

Noen ganger får jeg lyst til å kjøpe en liten body eller noen små sokker som et symbol på hva jeg ønsker meg i livet. I praksis ville de ligget i en skuff og blitt tatt frem av og til, for å glede meg over klesplagg som er tilpasset et lite menneske. ❤️

Tror at mange føler behov for å ha fysiske manifestasjoner over ting de ønsker seg eller sørger over, uten at de trenger å sykeliggjøres av den grunn. 

Anonymkode: 688ae...6c8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Atle Dyregrov er uenig.

Og han er ingen hvemsomhelst innenfor traumepsykologi.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/dokkene-ser-nesten-ekte-ut-og-kommer-med-bankende-hjerte---det-er-mange-fordommer/69380651/amp

Anonymkode: f7a84...856

Da er han den eneste jeg har sett, og han motsier de som faktisk forsker på sorg. 

https://www.klikk.no/foreldre/barn/reborn-dukker-7008177  

https://www.today.com/health/fake-babies-ease-womens-anxiety-sadness-wbna26974105 

https://www.tv2.no/a/10383645/ 

Anonymkode: 92a50...8de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk gjøre narr av mennesker som finner det terapautisk å ha en slik dukke? 

På sykehjemmet jeg jobber har vi en slik dukke, og en "levende" sel. Det er utrolig MYE terapi og glede for demente.

Så hvorfor skulle det ikke være terapi for barnløse? Mange kan ikke og mange bør ikke få barn. da må det være bedre at man har en reborn dukke som kan trøste og hjelpe deg? Så klart kan det virke underlig, men vi trenger jo ikke være nedlatende eller ufine av den grunn? 

Anonymkode: eb409...3aa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vi skulle få et reborn underforum her. Jeg har 2 stykker. 

Anonymkode: ab2a9...810

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt delt i denne saken. Jeg synes det er spesielt at noen behandler reborn som ekte barn, og til og med okkuperer offentlige barnestellerom for å skifte på dukken. (!!). 

Samtidig er jo reborn veldig uskyldig og skader ingen, i tillegg til at det kan fungere som terapi og sorg-slukking for ufrivillig barnløse. Det er ingenting galt i å ha reborn selv om jeg må innrømme at det for meg virker noe sært. 

Men la folk få være seg selv. Og om tråden ligger under dette forumet eller et annet, hva har det å si? Om det hjelper kvinnene å ha en tråd om dette her så la dem ha det uten at vi skal moralisere og komme med pekefingeren. 

:kghjerte:

Endret av Gjenferdet
  • Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange med en slik dukke står i en vanlig jobb? 
 

At en slik dukke brukes til sorg er heller ikke innafor. Hvorfor i alle dager skal en dukke brukes til det? Helt unormalt.

At mennesker med downs, pu osv bruker dukkene, er noe helt annet og en annen diskusjon. 

Anonymkode: 1454f...109

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å se Insider fem programmet og gikk fra å tenke at det er en gjeng med skrullinger til å tenke at det gir mange noe positivt å ha reborn dukker.  Harmløst og uskyldig og skader ingen. 

Anonymkode: 21da9...baf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har vanskelig for å se for meg hvilken «hjelp»/terapi disse dukkene kan gi(?). For meg virker det som en fin måte å gå inn i en fantasi-verden, eller for noen - litt uavhengig hva de kan ha opplevd - vrangforestilling.. i stedet for å jobbe med aksept og innfinne seg med det som er virkelig. 
 

Også mener jeg personlig at dette bidrar til «Tingeliggjøring» / objektivisering av menneskebarn - hvilket jeg selvsagt ikke syns er greit! Forkastelig egentlig, og ja -flytt tråden 

Anonymkode: a1357...030

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spør igjen; hvor mange av de med slike dukker står i en «normal» jobb? 

Anonymkode: 1454f...109

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg spør igjen; hvor mange av de med slike dukker står i en «normal» jobb? 

Anonymkode: 1454f...109

Jeg skjønner jo at du spør for å gjøre narr og være nedlatende. Men svarer for andre som måtte lure. De fleste av oss er helt vanlige folk med ellers helt vanlige liv, noen blir kanskje regnet som "rare", men sånn er det jo også ellers i samfunnet.

Anonymkode: 71adc...245

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden altså, blir så lei av at alle skal rakke ned på alt og alle - uansett hva. Ville dere sagt de ordene dere skriver høyt til disse som får glede av Reborn-dukkene? 

Jeg hadde selv aldri klart å få et slikt forhold til ei dukke, men jeg kan forstå at det kan være godt for mange. Jeg vet selv om ei som mistet barnet sitt i krybbedød og har slitt ekstremt psykisk etter dette. Hun har aldri vært den sammen igjen, og kunne aldri klart å ta være på et ekte barn. Hun finner stor trøst i disse dukkene. Så hvorfor ikke? 

Jeg har og jobbet på en dementavdeling der vi hadde flere Reborn-dukker. Noe som var stor stas og veldig rørende å se de eldre kose og holde på. 

 

Anonymkode: 0f80a...8cd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...