Gå til innhold

Barselgruppe for oss som har reborn-baby❤


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mammahjarte skrev (4 timer siden):

Trur kanskje det er litt som f.eks log lady i twin peaks. Folk synest det er rart. Det er mykje folk ikkje forstår eller ønskjer å forstå. Eg veit ikkje heilt kva eg tenkjer, men synest ikkje det er greitt at det skal gå utover levande barn. F.eks om man skal skifte på dukka når det er kø på IKEA, då er det kanskje ein baby med ekte bæsj i rumpa som faktisk kan bli sår.

Men som med så mykje anna så finnest det grader. Eg ser for meg at ein del rett og slett samlar på dukkene fordi dei synest dei er fine. Det trenger kanskje ikkje væra SÅ spesielt liksom. Men å byrja barselgruppa synest eg faktisk er litt spesielt, men er det så viktig da? Kva eg tenkjer om det er vel ikkje så relevant?

Poenget er vel egentlig at TS lurte ikke på hvor fucked up dere syntes det er at hun har en dukke hun behandler som ekte baby! Det finnes mange grunner bak de som faktisk gjør dette, og det er langtfra andres sak! Folk samles jo med likesinnede? Da er det faktisk ikke så rart med en «barselgruppe» for likesinnede?  

Anonymkode: 99252...db1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Poenget er vel egentlig at TS lurte ikke på hvor fucked up dere syntes det er at hun har en dukke hun behandler som ekte baby! Det finnes mange grunner bak de som faktisk gjør dette, og det er langtfra andres sak! Folk samles jo med likesinnede? Da er det faktisk ikke så rart med en «barselgruppe» for likesinnede?  

Anonymkode: 99252...db1

Nettopp🙌 Dette⬆️

Anonymkode: 71adc...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dokumentaren hadde de også babyshower for de som fikk nye dukker. Ikke så uvanlig i miljøet virket det som. Men enig i at det bør hete skravle gruppe og ikke barsel. 

Anonymkode: 54f7c...0ce

Vi "skravler" ikke om mindre relevante temaer enn en ordinær barselgruppe gjør. 

Anonymkode: 71adc...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I dokumentaren hadde de også babyshower for de som fikk nye dukker. Ikke så uvanlig i miljøet virket det som. Men enig i at det bør hete skravle gruppe og ikke barsel. 

Anonymkode: 54f7c...0ce

Var det egentlig det TS spurte etter? 

Anonymkode: 99252...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi "skravler" ikke om mindre relevante temaer enn en ordinær barselgruppe gjør. 

Anonymkode: 71adc...245

Barselperioden omfatter de første seks ukene etter fødselens avslutning. I denne perioden kalles kvinnen ofte en barselkvinne. I barseltiden (puerperiet) skjer det en rekke forandringer, særlig anatomiske og fysiologiske endringer i kjønnsorganene. Disse endres omtrent tilbake til den førgravide tilstand, med unntak av de forandringene som følger ammingen.

https://sml.snl.no/barsel

Jeg skal ikke legge meg for mye borti hvorfor folk gjør som de gjør, alle har sine grunner. Og de fleste grunnene kan nok mange her ikke sette seg inn i. Jeg mener derimot det er feil å kalle det barsel gruppe og jeg mente også at tråden lå under feil underforum. 

Jeg har vært i barselgruppe flere ganger og temaer som går igjen er dårlig søvn pga baby, utviklingen til barna, våkennetter, amming og kroppens store forandring før og etter fødsel. Slik jeg ser det er det mye som utgår hva gjelder Reborn dukker. Det er mulig jeg tar feil så korriger gjerne. 

Jeg mener derfor at en skravletråd ville passet bedre. 

Anonymkode: 54f7c...0ce

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at folk er så snever i sitt tankesett. JA; det er kanskje "rart" å behandle en dukke som en baby, men det skader da ingen? En gang i tiden trodde man at homofili var en sykdom, se hvor vi er i dag, hvor til og med det er blitt mer og mer vanlig å skifte kjønn. Hvorfor kan ikke slike dukker få en plass i noens liv uten at man skal bli stemplet som psykisk syk?

Hvis dette virkelig bidrar til å komme seg videre fra vonde opplevelser eller følelser, at man rett og slett får det bedre, så ser jeg overhodet ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke tiden sin på slike dukker. Dukkene må da være en mye bedre behandlingsmetode enn hva noen medisiner kan gjøre. 

Endret av Sprinkle
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 22.14):

En overlevelse i sorg over å ikke kunne få barn selv?
Men hvorfor Reborn? 

Hvorfor ikke fosterhjem, eller adoptere? Hvorfor en dukke?

Anonymkode: 33b3a...c3f

Å ikke kunne få barn innebærer mer enn å bare ikke være fertil. Jeg kan ikke få barn på grunn av psykiske lidelser - jeg er fertil, men jeg er ikke egnet som forelder. Det er en sorg jeg må leve med. 

Anonymkode: 055df...70f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa

Jeg er barnløs, og jeg eier ingen reborn dukke. 

Jeg har alltid tenkt at det er når kvinnen får et spedbarn hun klarer å hente ut sitt hele og fulle potensiale for kjærlighet, ømhet, varme og omsorg. Men jeg ser det virkelig ikke gjelder alle. 

Hvorfor ikke unne sin medsøster å få kjenne på gode morsfølelser, selv om det bare er en dukke. Hvorfor inkluderer dere ikke disse kvinne? 

Måtte det komme en dag mennesker har omtanke for de som ikke er akkurat lik en selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (6 minutter siden):

Jeg er barnløs, og jeg eier ingen reborn dukke. 

Jeg har alltid tenkt at det er når kvinnen får et spedbarn hun klarer å hente ut sitt hele og fulle potensiale for kjærlighet, ømhet, varme og omsorg. Men jeg ser det virkelig ikke gjelder alle. 

Hvorfor ikke unne sin medsøster å få kjenne på gode morsfølelser, selv om det bare er en dukke. Hvorfor inkluderer dere ikke disse kvinne? 

Måtte det komme en dag mennesker har omtanke for de som ikke er akkurat lik en selv. 

Kan godt unne andre å kjenne på en morsfølelse overfor en dukke. Men hvorfor mener du at jeg må inkludere folk som snakker om dukkene sine - og ofte i det også sorgen over å ikke ha egne barn av ulike grunner - bare fordi jeg har levende nyfødte og masse tanker og spørsmål og bekymringer rundt det veldig spesifikke temaet? Hvorfor kan ikke de kvinnene heller snakke om dukker på andre arenaer i stedet for å skulle kapre denne?

Anonymkode: cf400...4be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan godt unne andre å kjenne på en morsfølelse overfor en dukke. Men hvorfor mener du at jeg må inkludere folk som snakker om dukkene sine - og ofte i det også sorgen over å ikke ha egne barn av ulike grunner - bare fordi jeg har levende nyfødte og masse tanker og spørsmål og bekymringer rundt det veldig spesifikke temaet? Hvorfor kan ikke de kvinnene heller snakke om dukker på andre arenaer i stedet for å skulle kapre denne?

Anonymkode: cf400...4be

Hvorfor jeg mener det? Du kunne ha godt av det, få utvidet perspektivet ditt litt. Men om du ikke klarer å inkludere, så kan du vel tolerere. 

Jeg synes det hadde vært fint om de som lever med reborndukker kan få ha forumtråder her. Det er å vise toleranse. 

Ingen har kapret noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (4 minutter siden):

Hvorfor jeg mener det? Du kunne ha godt av det, få utvidet perspektivet ditt litt. Men om du ikke klarer å inkludere, så kan du vel tolerere. 

Jeg synes det hadde vært fint om de som lever med reborndukker kan få ha forumtråder her. Det er å vise toleranse. 

Ingen har kapret noe som helst. 

🙌🙌🙌🙌

Anonymkode: 71adc...245

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo "ekte" barn også en form for hobby, da? :sjenert:

Anonymkode: 6756d...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 22.37):

Trygg, ja. Utmerket? Det er ikke alltid så sunt å dvele ved sorgen. For noen blir det en god trøst og distraksjon - helt sikkert. Men det er alkohol også for mange etter en krise. Jeg sier ikke at reborn er som alkoholisme, men at det faktum at noen finner trøst i det er ikke ensbetydende med "utmerket" løsning. 

Når det er sagt, så er ikke dukkene noe problem/spørsmål for meg. Om noen vil pynte med en livaktig dukke er like greit for meg som å pynte med kosedyr. Det er litt rart over en viss alder, men helt okey at folk har sin smak og stil. Med posering, påkledning, gi dem navn, lage bakgrunnshistorier, ta album med bilder og outfits.. Det blir litt merkelig for meg å forstå, og går definitivt i mot normen for oppførsel. Men trygg, jada. Det skader ingen. 

Men 100% til gagns, det tror jeg ikke at det er. 

Anonymkode: e6a6a...2b4

Aksepter at folk er forskjellige. Det er et urinstinkt for noen å dulle med en baby, og det instinktet kan få noe utløp ved å stelle med noe som likner når hormonene og lengselen er på sitt høyeste. Det er til gagns for de som føler det hjelper. 

Man kan like gjerne spørre:
Hva hjelper det å sitte i en sorgterapigruppe? Bare sitte å prate med folk som har opplevd det samme? Hvordan kommer man videre av det liksom? Man får ikke barnet sitt tilbake. Det er jo ikle logisk. 
 

Poenget må være at det trenger ikke være logisk for at det skal hjelpe og folk er ulike. 

Anonymkode: d74ba...681

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aksepter at folk er forskjellige. Det er et urinstinkt for noen å dulle med en baby, og det instinktet kan få noe utløp ved å stelle med noe som likner når hormonene og lengselen er på sitt høyeste. Det er til gagns for de som føler det hjelper. 

Man kan like gjerne spørre:
Hva hjelper det å sitte i en sorgterapigruppe? Bare sitte å prate med folk som har opplevd det samme? Hvordan kommer man videre av det liksom? Man får ikke barnet sitt tilbake. Det er jo ikle logisk. 
 

Poenget må være at det trenger ikke være logisk for at det skal hjelpe og folk er ulike. 

Anonymkode: d74ba...681

Nei, man kan ikke heller spørre slik. At terapigrupper hjelper, og hvordan det hjelper på å komme over sorgen, er nøye studert og forsket på. Vi vet at det hjelper på å komme over sorg. 

Reborn dukke derimot, forlenger sorgen og tapet. 

Anonymkode: a8350...61d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denna tråden blir rydda for noko så blir det definitivt avsporing. Kor mykje av innhaldet her er diskusjon om kor tråden bør væra liksom? Gankse mykje. Har nokon faktisk svart på det som TS lurte på? Trur ikkje det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mammahjarte skrev (1 minutt siden):

Om denna tråden blir rydda for noko så blir det definitivt avsporing. Kor mykje av innhaldet her er diskusjon om kor tråden bør væra liksom? Gankse mykje. Har nokon faktisk svart på det som TS lurte på? Trur ikkje det.

Tipper få har svart fordi reborn-eiere ikke er barselkvinner hverken fysisk eller psykisk. At de psykisk ser på seg som mødre, gjør dem ikke til barselkvinner. Fostermødre er heller ikke barselkvinner. 

Anonymkode: e6a6a...2b4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tipper få har svart fordi reborn-eiere ikke er barselkvinner hverken fysisk eller psykisk. At de psykisk ser på seg som mødre, gjør dem ikke til barselkvinner. Fostermødre er heller ikke barselkvinner. 

Anonymkode: e6a6a...2b4

Kvar gong nokon svarar så havner den på forsida. Difor det er så mykje rare svar her av og til frå folk som ikkje veit noko om graviditet eller trollemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kan godt unne andre å kjenne på en morsfølelse overfor en dukke. Men hvorfor mener du at jeg må inkludere folk som snakker om dukkene sine - og ofte i det også sorgen over å ikke ha egne barn av ulike grunner - bare fordi jeg har levende nyfødte og masse tanker og spørsmål og bekymringer rundt det veldig spesifikke temaet? Hvorfor kan ikke de kvinnene heller snakke om dukker på andre arenaer i stedet for å skulle kapre denne?

Anonymkode: cf400...4be

Men du er jo ikke forpliktet til å gå inn på hver bidige tråd i dette forumet vel? Du betaler ikke for tjenesten og alle kan lese hva som står her, uavhengig av om de har barn eller ikke. 

Foreslår at du heller da melder deg inn i FB-fora om det er så plagsomt med en reborn-gruppe under denne kategorien. 
 

jeg er privilegert med egne barn og har vært i ulike fora oppigjennom og det kunne ikke falt meg inn å avvise reborn-gruppen som har de samme instinkter og behovene som oss men ikke kan realisere det. Vis litt toleranse og storsinn. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (Akkurat nå):

Kvar gong nokon svarar så havner den på forsida. Difor det er så mykje rare svar her av og til frå folk som ikkje veit noko om graviditet eller trollemenn.

Det er nok derfor den er så full av deltagere. Men tittel er om barsel og siden du kommenterte få saklige svar, så svarte jeg på hvorfor jeg tror det er få (totalt, ikke prosentvis av svarene i tråden). 

Anonymkode: e6a6a...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...