Gå til innhold

Barselgruppe for oss som har reborn-baby❤


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En overlevelse i sorg over å ikke kunne få barn selv?
Men hvorfor Reborn? 

Hvorfor ikke fosterhjem, eller adoptere? Hvorfor en dukke?

Anonymkode: 33b3a...c3f

Ho ene i programmet har diagnosen mild psykisk utviklingshemming  så legen frarådet hun egne barn og hun er redd barnevernet skal da hente barnet så derfor har hun reborn dukke som terapi 

Anonymkode: c30ca...629

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En overlevelse i sorg over å ikke kunne få barn selv?
Men hvorfor Reborn? 

Hvorfor ikke fosterhjem, eller adoptere? Hvorfor en dukke?

Anonymkode: 33b3a...c3f

De er som oftest for syk til å ta vare på et ordentlig barn. 

Anonymkode: 8df4a...c2b

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En overlevelse i sorg over å ikke kunne få barn selv?
Men hvorfor Reborn? 

Hvorfor ikke fosterhjem, eller adoptere? Hvorfor en dukke?

Anonymkode: 33b3a...c3f

Fosterhjem er ikke en erstatning for egne barn, å være fosterhjem er noe man gjør for å hjelpe, men det er ingen dans på roser og absolutt ikke for hvem som helst. Man må kunne ta vare på barn i krise, det er ikke noe hvem som helst bør begi seg ut på. Jeg blir alltid provosert når folk foreslår dette som et alternativ til egne barn. 

Adopsjon er ikke bare-bare å få innvilget, spesielt for enslige. Det er også svært kostbart, vi snakker seks siffer. 

Reborn er jo ikke universalløsningen for barnløshet, men for noen er det en stor hjelp. Så hvorfor ikke? 

Anonymkode: 92a50...8de

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ho ene i programmet har diagnosen mild psykisk utviklingshemming  så legen frarådet hun egne barn og hun er redd barnevernet skal da hente barnet så derfor har hun reborn dukke som terapi 

Anonymkode: c30ca...629

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er som oftest for syk til å ta vare på et ordentlig barn. 

Anonymkode: 8df4a...c2b

Også svært godt poeng. 

Anonymkode: 92a50...8de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan folk VÆR SÅ SNILL tenke lenger enn nesetippen? Det er tross alt mange som bruker reborndukker etter å ha mistet et barn!! Tror ikke dere vet selv hvordan dere hadde reagert på noe så forferdelig vondt..

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lolady skrev (3 minutter siden):

Kan folk VÆR SÅ SNILL tenke lenger enn nesetippen? Det er tross alt mange som bruker reborndukker etter å ha mistet et barn!! Tror ikke dere vet selv hvordan dere hadde reagert på noe så forferdelig vondt..

Det tror jeg absolutt ikke det er. Har personlig mistet et barn i dødfødsel og gått i gruppeterapi. Aldri noensinne møtt på noen som har kjøpt seg dukke. 

Anonymkode: 8df4a...c2b

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg absolutt ikke det er. Har personlig mistet et barn i dødfødsel og gått i gruppeterapi. Aldri noensinne møtt på noen som har kjøpt seg dukke. 

Anonymkode: 8df4a...c2b

Kan du tenke deg at gruppeterapi ikke er nok for alle som har mistet et barn? 

Hvorfor så dømmende?

Dette er en utmerket og helt trygg måte å bearbeide sorg på. At folk er så empatiløse ...

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fosterhjem er ikke en erstatning for egne barn,

Det er ikke en dukke heller, da det er en livløs ting.

Anonymkode: 33b3a...c3f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

 

Dette er en utmerket og helt trygg måte å bearbeide sorg på. At folk er så empatiløse ...

Men når har folk bearbeidet den sorgen da? Går de rundt med en Reborn dukke i årevis? Da blir vel ikke sorgen bearbeidet, men holdt ved like - og Reborn dukken eldes jo ikke, så logikken blir jo litt rar her.

Anonymkode: 33b3a...c3f

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightcrawler skrev (47 minutter siden):

Som nevnt tidligere i tråden her, jeg har ikke allverdens peiling. Dersom disse dukkene er til hjelp for noen, samleobjekter for andre - må man på død og liv rakke ned på folk? Det har jeg aldri skjønt med det forumet her, hvordan folk har et så enormt behov for å være nedlatende (spesielt med en gang "skriv som anonym"-knappen er trykket godt inn, vel og merke).

👏🏻👏🏻

Anonymkode: 71dcb...7cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke en dukke heller, da det er en livløs ting.

Anonymkode: 33b3a...c3f

Den er ikke en erstatning, den er terapi for sorg...

Anonymkode: 92a50...8de

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men når har folk bearbeidet den sorgen da? Går de rundt med en Reborn dukke i årevis? Da blir vel ikke sorgen bearbeidet, men holdt ved like - og Reborn dukken eldes jo ikke, så logikken blir jo litt rar her.

Anonymkode: 33b3a...c3f

Det tar den tiden det tar. Folk er forskjellige. Noen har større støtteapparat rundt seg og klarer å komme raskere over den verste delen, mens andre har begrenset med ressurser og bruker lengre tid. 

For noen er det noe de har i årevis, ja. Fordi det er det som passer dem best. Noen nevnte psykisk utviklingshemmede som av åpenbare grunner ikke kan ta vare på egne barn, men samtidig har stor omsorg og mye kjærlighet å gi. Hva er galt i å ha en liksom baby man kan gi denne kjærligheten til og få utløp for disse følelsene istedet for at de blir til noe negativt som plager personen for resten av livet? 

Jeg kjenner ingen med reborn baby, så kan snakke kun teoretisk, men hadde jeg kjent noen, ville jeg ''spilt med'' innen rimelige grenser.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Kan du tenke deg at gruppeterapi ikke er nok for alle som har mistet et barn? 

Hvorfor så dømmende?

Dette er en utmerket og helt trygg måte å bearbeide sorg på. At folk er så empatiløse ...

Trygg, ja. Utmerket? Det er ikke alltid så sunt å dvele ved sorgen. For noen blir det en god trøst og distraksjon - helt sikkert. Men det er alkohol også for mange etter en krise. Jeg sier ikke at reborn er som alkoholisme, men at det faktum at noen finner trøst i det er ikke ensbetydende med "utmerket" løsning. 

Når det er sagt, så er ikke dukkene noe problem/spørsmål for meg. Om noen vil pynte med en livaktig dukke er like greit for meg som å pynte med kosedyr. Det er litt rart over en viss alder, men helt okey at folk har sin smak og stil. Med posering, påkledning, gi dem navn, lage bakgrunnshistorier, ta album med bilder og outfits.. Det blir litt merkelig for meg å forstå, og går definitivt i mot normen for oppførsel. Men trygg, jada. Det skader ingen. 

Men 100% til gagns, det tror jeg ikke at det er. 

Anonymkode: e6a6a...2b4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det tror jeg absolutt ikke det er. Har personlig mistet et barn i dødfødsel og gått i gruppeterapi. Aldri noensinne møtt på noen som har kjøpt seg dukke. 

Anonymkode: 8df4a...c2b

OK fint for deg, men andre kan vel få sørge slik de ønsker 

Anonymkode: 71dcb...7cf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terapidukke, påstår noen. Meget usikker på om det er mange terapeuter som synes det er sunn atferd å behandle disse dukkene som barn...

Anonymkode: f7a84...856

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Terapidukke, påstår noen. Meget usikker på om det er mange terapeuter som synes det er sunn atferd å behandle disse dukkene som barn...

Anonymkode: f7a84...856

Alle fagpersoner jeg har lest uttale seg om dette er positive. 

Anonymkode: 92a50...8de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trygg, ja. Utmerket? Det er ikke alltid så sunt å dvele ved sorgen. For noen blir det en god trøst og distraksjon - helt sikkert. Men det er alkohol også for mange etter en krise. Jeg sier ikke at reborn er som alkoholisme, men at det faktum at noen finner trøst i det er ikke ensbetydende med "utmerket" løsning. 

Når det er sagt, så er ikke dukkene noe problem/spørsmål for meg. Om noen vil pynte med en livaktig dukke er like greit for meg som å pynte med kosedyr. Det er litt rart over en viss alder, men helt okey at folk har sin smak og stil. Med posering, påkledning, gi dem navn, lage bakgrunnshistorier, ta album med bilder og outfits.. Det blir litt merkelig for meg å forstå, og går definitivt i mot normen for oppførsel. Men trygg, jada. Det skader ingen. 

Men 100% til gagns, det tror jeg ikke at det er. 

Anonymkode: e6a6a...2b4

Av erfaring kan jeg si at å skynde seg gjennom sorgen er ikke en langvarig løsning. Sooner or later møter man de følelsene man har undertrykt den tiden man trodde man var ferdig med å sørge og må gå hele veien for å bli ferdig med dem.

Er alkohol en bedre trøst enn en liksom baby? Spør du meg er alt som ikke er helseskadelig eller skadelig for andre og har en nyttig funksjon for den sorgende/eieren en utmerket måte å bearbeide sorgen på eller dekke behovet for å gi omsorg på. 

Det er helt greit at du synes det er for mye når de får navn, posering, påkledning og tas album med bilder, men husk at det også er en del av prosessen for noen. At man får gjort alt dette man skulle ha gjort med sin egen baby istedet for å si ''vi feiret aldri første bursdag'' eller ''jeg rakk aldri ta et bilde med det nydelige strikkesettet''. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men når har folk bearbeidet den sorgen da? Går de rundt med en Reborn dukke i årevis? Da blir vel ikke sorgen bearbeidet, men holdt ved like - og Reborn dukken eldes jo ikke, så logikken blir jo litt rar her.

Anonymkode: 33b3a...c3f

Se mitt forrige innlegg i tråden hvor jeg har forklart hva jeg tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle fagpersoner jeg har lest uttale seg om dette er positive. 

Anonymkode: 92a50...8de

Atle Dyregrov er uenig.

Og han er ingen hvemsomhelst innenfor traumepsykologi.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/dokkene-ser-nesten-ekte-ut-og-kommer-med-bankende-hjerte---det-er-mange-fordommer/69380651/amp

Anonymkode: f7a84...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...