Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?

Trolltunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Denne tråden passer meg, tror jeg… Jeg er i ferd med å gå ut av forholdet jeg har vært i over flere år. Perioder med mye alkohol og rus. Mye stygg ordbruk mot meg. Perioder med ignorering og stillhet. Jeg viste aldri hva slags humør han var i. Vært utro flere ganger, spilt bort mye penger. Alt av problemer har vært min feil i følge han. Dagligdags for meg var å høre hvor dum jeg var, hvor stygg jeg var, hvor tåpelig jeg var, ett under at han ikke har tatt livet av seg når han har vært sammen med meg. Gjort det slutt flere ganger, for å så komme tilbake å si at jeg ikke klarer meg uten han. Jeg har holdt ut, for jeg trodde det var det beste for barna. Jeg har vært redd for at misbruket vil eskalere om jeg flyttet ut. Men har bestemt meg for å sette meg og barna først. Samtidlig har jeg prøvd å gå flere ganger, men går alltid tilbake. Har levd på en løgn i flere år ovenfor familie og venner som jeg ikke har lenger, for han isolerte meg. Jeg fikk dra ut, men når jeg var ute ble jeg bombandert med meldinger om når jeg kom hjem, hvem jeg var ute å lå med, til å gå over i sinne der han kalte meg utro hore, å jeg kom hjem til låst dør..

Det jeg kjenner at jeg sliter med er systemet, der er ingen som følger deg opp… Tok kontakt med legen min, la alle kortene på bordet. Han tilbydde sykemelding og antidepressiva. Ny time om 6 uker. 

Tok kontakt med husbanken, i forhold til lån. Da jeg er i en vanskeligstilt situasjon, da fikk jeg beskjed om at midlene er oppbrukt allerede. 

Tok kontakt med kommunen for kommunal leilighet, alt er utleid til flyktninger. 

Tok kontakt med gjeldsrådgiver, i forhold til gjeld jeg har. Det var ikke noe dem kunne hjelpe meg med, da gjelden er for ny. 

Var i dialog med barnevern, men fikk beskjed om at fedre stort sett tok seg sammen når dem måtte ha ansvar for barn alene. (tok kontakt i forhold til at jeg ikke stoler på han ang samvær, når jeg kommer med ut i fra forholdet)

Jeg tok mot til meg å fortalte alt til ene søsteren min, fikk beskjed om at det var jo bare å dra, å det har nok ikke vært så ille som jeg skal ha det til. Til tross for meldinger der han har truet med å drepe meg, å kalt meg alle stygge ting. Skal man tørre å avslutte ett sant forhold, må man ha ett bra støtte-apparat rundt seg.. Så alle mine planer, om å nå klare å gå i fra han føler jeg stopper opp, for jeg har ingen støtte rundt meg til å klare det her. 

Anonymkode: d2aa9...0cd

Det høres ut som et veldig fragmentert hjelpeapparat! Jeg forstår frustrasjonen din.

Har du vært i kontakt med krisesenteret i kommunen din? De skal jo være eksperter på din situasjon tenker jeg.

Anonymkode: aa8b2...766

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det høres ut som et veldig fragmentert hjelpeapparat! Jeg forstår frustrasjonen din.

Har du vært i kontakt med krisesenteret i kommunen din? De skal jo være eksperter på din situasjon tenker jeg.

Stemmer i her ❤️ Krisesenteret kan kanskje hjelpe deg å holde i alle disse trådene ❤️

Husk at alt er uoverkommelig fordi du er så sliten ❤️ Etterhvert som du får ham på avstand, får du også mer energi❤️ Det er så vanskelig, men stol på følelsene dine og prosessen, og dokumenter ALT han foretar seg som kan være negativt ovenfor deg eller barna ❤️

Anonymkode: 42969...12f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så alle mine planer, om å nå klare å gå i fra han føler jeg stopper opp, for jeg har ingen støtte rundt meg til å klare det her. 

Anbefaler krisesenteret og familievernkontoret. Det er alt du trenger. Du kan leie noe privat. 

Anonymkode: eab32...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler krisesenteret og familievernkontoret. Det er alt du trenger. Du kan leie noe privat. 

Du kan bo på krisesenteret og da❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for svar. Har ikke krisesenter i kommunen..Nærmeste er 2 timer unna. Men var inne å lese, dem skal dekke kommunen jeg også bor i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skal ringe krisesenter. Nei, går ikke Ann å leie privat her, desverre. Bor i en liten kommune og alt er leid ut til flyktninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du kan bo på krisesenteret og da❤️

Nærmeste krisesenter er 2 timer unna, men takk for svar 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2023 den 11.46):

Jeg har også skrevet tidligere, men i frykt av å være overvåket prøver jeg å skrive minst mulig detaljer. Både jeg og samboer får oppfølging av en instans som hjelper utøver og utsatt. Han er nå grådig sur for at jeg ikke vil si unnskyld for en hendelse der han sa stop, og jeg ikke stoppet (å prate eller fortelle min side) han brukte stopp tegnet rett etter at han hadde sagt alt han ville si, mens jeg måtte tie, dette foran barna. Jeg mener det var rett her at han ga meg et uforbeholdent unnskyld, mens jeg ikke trengte å si unnskyld. Han mener jeg burde sagt unnskyld jeg også, for ellers så satt jeg han i dårlig lys. Jeg har sagt at det mulig var dumt jeg ikke stoppet, men jeg hadde egentlig ikke gjort noe galt. Han skrek til meg, og barna sa også til og med at jeg burde få si noe når han hadde sagt sitt. Også drøftet med behandler som tydelig sier til meg at jeg ikke er vanskelig her, men han truer og sier at det er slutt siden jeg ikke svelget den kamelen og skal være så sta på dette. Jeg er rådløs og kroppen verker etter å ordne opp og det er en indre konflikt mellom å si unnskyld eller stå for det jeg mener. Uff, ble sikkert for mye detaljer likevel. 

Anonymkode: 067f6...81f

Kan du si noe om hvilken instans dette er?

Har vært i kontakt med politiet, de snakket om noe de kalte SARA, men jeg kommer aldri til å få min med til politi frivillig.

Vi har vært sammen i 2 år, har vært mange episoder, men foreløpig "bare" trusler. Siste var likevel så alvorlig at jeg fikk meg en skikkelig vekker, mannen er  livsfarlig i rette situasjonen, itillegg er han ekstremt sjalu. Vi bor ikke sammen, men like i nærheten, jeg vet han ikke kommer til å la meg være i fred. Har gjort det slutt før, men desverre gitt etter gang på gang fordi han aldri gir seg

Anonymkode: 8b4d9...764

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du si noe om hvilken instans dette er?

Tipper det er Atv, alternativ til vold. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble utsatt for et overgrep  og kveling på første date av en mann. Jeg har også fått trusler i ettertid av han. Dette har vært altfor tøft. Noen ganger så tenker jeg på hvorfor valgte han akkurat meg? Gråter hver eneste kveld nesten😪

Anonymkode: a82de...c06

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble utsatt for et overgrep  og kveling på første date av en mann. Jeg har også fått trusler i ettertid av han. Dette har vært altfor tøft. Noen ganger så tenker jeg på hvorfor valgte han akkurat meg? Gråter hver eneste kveld nesten😪

Uff, så forferdelig! Håper du har noen gode folk rundt deg å støtte deg på! 

Husk at dette ikke handler om deg, men om han. Han høres ut som en syk jævel, og det er slett ikke usannsynlig at han både har gjort dette før (mot andre) og kommer til å gjøre det igjen. 

Har du orket å anmelde ham?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, så forferdelig! Håper du har noen gode folk rundt deg å støtte deg på! 

Husk at dette ikke handler om deg, men om han. Han høres ut som en syk jævel, og det er slett ikke usannsynlig at han både har gjort dette før (mot andre) og kommer til å gjøre det igjen. 

Har du orket å anmelde ham?

Nei, har ikke turt å anmelde. Er redd for hva han kan finne på å gjøre🥹

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje en liten seier i dag❤️ Kanskje dette er dagen det snur. Forholdet er over for år siden, men ringvirkningene, ja.. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har dere hørt podcasten til Karoline Bratlien? Jeg har personlig ingen erfaring med vold, men blir sjokkert over hva folk blir utsatt for. 

Anonymkode: 5ecff...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere hørt podcasten til Karoline Bratlien? Jeg har personlig ingen erfaring med vold, men blir sjokkert over hva folk blir utsatt for. 

Anonymkode: 5ecff...b40

Jeg kommer nok til å droppe den. Det er for nært, selv om jeg aldri ble utsatt for fysisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst å skrive så mye da det er nytt for meg å være på forum, og jeg vet ikke hva jeg vil føle om det senere - men jeg har vært i to forhold med mishandling (har vel vært ute for de fleste typer mishandling som fins). Om jeg kan hjelpe noen som følge av det er det jo fantastisk, så velger å starte med å bare skrive det - så får jeg se om jeg kommer tilbake med mer. 😛 Om noen skulle føle for det er det bare å ta kontakt, så kan jeg evt skrive mer på PM også.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
AnonymBruker

Hei

jeg kom meg ut av et voldelig ekteskap for 10 år siden. Vi hadde vært gift i 17 år. Jeg ventet alt for lenge. Som deg så trodde jeg lenge at jeg aldri kom til å klare meg alene, spesielt med tanke på økonomien. Vi har tre barn sammen. Alle ble boende hos meg. Han var truende de første årene etter at ekteskapet tok slutt og har ikke betalt en krone i barnebidrag. Jeg har klart meg, men har gått ned i levestandard. Men det var det absolutt verdt. Noe blir ødelagt innvendig. Jeg sliter fortsatt med pst i enkelte situasjoner. Men mitt absolutte råd er å komme seg ut av situasjonen.

Anonymkode: 2733a...9dc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan går man fram ved anmeldelse? Når vedkommende får vite at han er blitt anmeldt, hva skjer like etter? Jeg mener, det er jo fare for at han kan reagere og ønske hevn? Kan alle som utsettes for vold få alarm? 

Anonymkode: 0fbdb...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan går man fram ved anmeldelse? Når vedkommende får vite at han er blitt anmeldt, hva skjer like etter? Jeg mener, det er jo fare for at han kan reagere og ønske hevn? Kan alle som utsettes for vold få alarm? 

Anonymkode: 0fbdb...3c9

Du kan få voldsalarm, kontakt- og besøksforbud.
Med det sagt: Er typen din farlig er det en vits. 

Hos meg har politiet kommet og fjernet eksen ved flere anledninger, blant annet drapsforsøk og alvorlig vold der jeg har ligget på sykehus over tid etterpå pga skadene - men flere ganger hvis jeg har ringt opp igjen og sagt han er tilbake like etterpå har de bare sagt lignende ting som "ja, du må jo bare ringe tilbake hvis han gjør deg noe mer". Altså!!! De har gitt han pålegg om å holde seg borte til et gitt klokkeslett neste dag, men så er det plutselig greit at han er tilbake 30 min senere når jeg er kommet fra legevakten for å hente ting til sykehus-innleggelse. Da må jeg få MER juling/bli drept før de gidder å opprettholde pålegget de har gitt. De har ikke engang giddet å ta fra han nøklene mine, når han har fått fatt i de - så han har strengt talt bare kunnet låse seg inn igjen og avslutte det han har begynt på (å drepe meg). Ikke bare gjelder det meg heller - jeg har to hunder også som dessverre er blitt utsatt for vold av han. 

Det verste er at det har skjedd flere ganger også. Det er jo bullshit å gi pålegget om de driter i å følge det opp.

Og problemet er at han jo har lært at de kommer bare en gang, så han venter jo bare til de er dratt og kommer tilbake. Å få tak i nøkler er alltid hans første prioritet, for da er det jo enkelt å ta seg inn igjen også. 

Ikke for det - har han ikke fått fatt i nøkler ringer han bare og sier jeg har tatt selvmord, eller truer noen andre rundt meg til å gjøre det - så kommer jo politiet og bryter opp døren for han. Det tar flere dager før de kommer og fikser døren og ordner ny lås, tross at de VET at jeg lever med han som konstant trakasserer og plager meg, utsetter meg for vold og drapsforsøk, har alvorlige rusproblemer etc.

Pga deres manglende oppfølging av pålegg de selv har gitt har dette endt med å pågå i snart 2 år. Vi datet i 2 mnd, og han har plaget meg i nesten 2 år. Og det er visst KUN mitt eget problem. Ikke minst lommeboken min sitt - det er nemlig ikke særlig billig å få låsesmed til å rykke ut akutt på natt. Selv når det er politiet som har brutt opp døren etter min stalker-eks har ringt og fremsatt løgnhistorier for n'te gang er det jeg selv som må punge ut for å bo på hotell eller få fikset lås (bor jeg på hotell kommer jeg hjem til rasert leilighet, tømt for verdisaker - så det blir jo gjerne en god del dyrere enn selve hotell-oppholdet). 

Jeg er helt målløs over at det går an. Dette var mitt 2. voldelige "forhold" (altså, vi datet jo bare), så jeg har virkelig gjort alt etter boken. Første gang det ble et problem kom volden ut av det blå, han tok kvelertak på meg til jeg besvimte fordi jeg prøvde å låse meg inn på badet da jeg ble redd fordi han var ruset og veldig hissig, uten at jeg ante noe om hvorfor eller hva som var problemet (med tiden har jeg lært at det kan være så mangt - f. eks. har han forsøkt å drepe både meg og ene hunden fordi hunden "pustet for høyt"). Da ringte jeg politiet, ba de om å fjerne han og har siden unngått kontakt med han. Men han har fortsatt å komme hjem til meg hver dag, han sender 200-1500 sms/forsøk på å ringe/kontakt via sosiale medier hver eneste dag (når jeg blokkerer lager han bare nye kontoer, e-postadresser, nye profiler på sosiale medier osv). Om han ikke finner meg fordi JEG lager nye profiler går han på de rundt meg, truer og plager de. F. eks. min gamle og syke forelder, venner med barn osv. Det er faen så håpløst.

Anonymkode: bef7f...8e4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS (meg over):

Beklager ranten, vil bare advare om at det kan være slik så folk vet hva de risikerer tross at de gjør alt etter boken. Det er for øvrig kun den ene gangen jeg selv ringte politiet. De andre gangene har det vært naboer eller andre. Jeg har ikke turt å ringe de både fordi han blir så utrolig sint og lager bare tusen ganger mer helvete da, og selv når det er naboer får jeg svi fordi han tror det er meg selvom jeg kan bevise at det ikke er meg (han er paranoid). 

MEN, jeg har ikke noen bedre erfaringer fra forrige voldelige forhold. Da ringte jeg aldri politiet selv, men selv når de kom på velferdssjekk, kom og fant meg utsatt for vold, så sa de at de skulle kjøre etter meg for å se at jeg dro til noen andre for å være separert fra han - men de svingte av rett nede i veien og der stod eksen min like bortenfor og blokkerte veien for meg og tok meg med hjem igjen. Så politiet er jo bare en vits. Politiets innblanding har bare ført til voldsom eskalering av problemene i begge forhold. Virkelig!!!!!!

Det verste er at det har vært like problematisk når jeg har forsøkt å hjelpe andre (har hjulpet 1 venninne og 1 fra Jodel). I begge tilfellene har det endt med at de har bodd hos meg, og det er jeg som har fungert som "psykolog", "vakthold" og alt de ikke får av hjelp fra politi, helsevesen og så videre. Hun ene hjalp jeg å flykte til en kjellerleilighet som ikke er registrert i en annen del av landet, og hun har byttet navn og fjernet alle sosiale medier osv. Eneste måten å gjøre det på er hvis du har folk som kan hjelpe deg.

Anonymkode: bef7f...8e4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...