Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?

Trolltunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Syns det er helt forferdelig å være i en voldelig relasjon.🥲😔 jeg har nettopp kommet ut av en voldelig relasjon. Jeg sitter igjen traumatisert. Truslene kommer fremdeles varierer litt, men noen ganger helt stille. Men når truslene kommer, så er de ganske voldsomme. Sist gang truet han med å skade seg sjøl, en annen gang truet han med å skade meg. Han sa også: jeg er din eiendel, jeg skal ikke være kjæresten din, jeg fortjener at du skal bruke vold mot meg".🥲 han sier til meg: jeg eier deg, jeg har alle rettigheter over deg. Jeg har følt meg overvåket.

Anonymkode: a82de...c06

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan få voldsalarm, kontakt- og besøksforbud.
Med det sagt: Er typen din farlig er det en vits. 

Hos meg har politiet kommet og fjernet eksen ved flere anledninger, blant annet drapsforsøk og alvorlig vold der jeg har ligget på sykehus over tid etterpå pga skadene - men flere ganger hvis jeg har ringt opp igjen og sagt han er tilbake like etterpå har de bare sagt lignende ting som "ja, du må jo bare ringe tilbake hvis han gjør deg noe mer". Altså!!! De har gitt han pålegg om å holde seg borte til et gitt klokkeslett neste dag, men så er det plutselig greit at han er tilbake 30 min senere når jeg er kommet fra legevakten for å hente ting til sykehus-innleggelse. Da må jeg få MER juling/bli drept før de gidder å opprettholde pålegget de har gitt. De har ikke engang giddet å ta fra han nøklene mine, når han har fått fatt i de - så han har strengt talt bare kunnet låse seg inn igjen og avslutte det han har begynt på (å drepe meg). Ikke bare gjelder det meg heller - jeg har to hunder også som dessverre er blitt utsatt for vold av han. 

Det verste er at det har skjedd flere ganger også. Det er jo bullshit å gi pålegget om de driter i å følge det opp.

Og problemet er at han jo har lært at de kommer bare en gang, så han venter jo bare til de er dratt og kommer tilbake. Å få tak i nøkler er alltid hans første prioritet, for da er det jo enkelt å ta seg inn igjen også. 

Ikke for det - har han ikke fått fatt i nøkler ringer han bare og sier jeg har tatt selvmord, eller truer noen andre rundt meg til å gjøre det - så kommer jo politiet og bryter opp døren for han. Det tar flere dager før de kommer og fikser døren og ordner ny lås, tross at de VET at jeg lever med han som konstant trakasserer og plager meg, utsetter meg for vold og drapsforsøk, har alvorlige rusproblemer etc.

Pga deres manglende oppfølging av pålegg de selv har gitt har dette endt med å pågå i snart 2 år. Vi datet i 2 mnd, og han har plaget meg i nesten 2 år. Og det er visst KUN mitt eget problem. Ikke minst lommeboken min sitt - det er nemlig ikke særlig billig å få låsesmed til å rykke ut akutt på natt. Selv når det er politiet som har brutt opp døren etter min stalker-eks har ringt og fremsatt løgnhistorier for n'te gang er det jeg selv som må punge ut for å bo på hotell eller få fikset lås (bor jeg på hotell kommer jeg hjem til rasert leilighet, tømt for verdisaker - så det blir jo gjerne en god del dyrere enn selve hotell-oppholdet). 

Jeg er helt målløs over at det går an. Dette var mitt 2. voldelige "forhold" (altså, vi datet jo bare), så jeg har virkelig gjort alt etter boken. Første gang det ble et problem kom volden ut av det blå, han tok kvelertak på meg til jeg besvimte fordi jeg prøvde å låse meg inn på badet da jeg ble redd fordi han var ruset og veldig hissig, uten at jeg ante noe om hvorfor eller hva som var problemet (med tiden har jeg lært at det kan være så mangt - f. eks. har han forsøkt å drepe både meg og ene hunden fordi hunden "pustet for høyt"). Da ringte jeg politiet, ba de om å fjerne han og har siden unngått kontakt med han. Men han har fortsatt å komme hjem til meg hver dag, han sender 200-1500 sms/forsøk på å ringe/kontakt via sosiale medier hver eneste dag (når jeg blokkerer lager han bare nye kontoer, e-postadresser, nye profiler på sosiale medier osv). Om han ikke finner meg fordi JEG lager nye profiler går han på de rundt meg, truer og plager de. F. eks. min gamle og syke forelder, venner med barn osv. Det er faen så håpløst.

Anonymkode: bef7f...8e4

Helt forferdelig, du er tøff❤️ skjønner ikke at Politiet ikke tar slikt på alvor før det blir for sent.🥲 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt forferdelig, du er tøff❤️ skjønner ikke at Politiet ikke tar slikt på alvor før det blir for sent.🥲 

Takk. Det er flere innenfor politiet som har sagt i begge sakene at det er typisk saker som ender i drap. Veldig gøy å få i fleisen når det er en ting man går rundt og prøver å si til seg selv at er irrasjonelt å være redd for. Men jeg anerkjenner at begge har trekk som sammenfaller med mange drapsmenn, og at sakene ligner mange drapssaker (var tilfeldigvis obsessed med krimsaker, sikkert litt pga livssituasjonen min, i mange år - så har sett stort sett alt som fins av ting både fra virkeligheten og det meste innen fiksjon :P). Men håper selvfølgelig at det ikke ender slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. Det er flere innenfor politiet som har sagt i begge sakene at det er typisk saker som ender i drap. Veldig gøy å få i fleisen når det er en ting man går rundt og prøver å si til seg selv at er irrasjonelt å være redd for. Men jeg anerkjenner at begge har trekk som sammenfaller med mange drapsmenn, og at sakene ligner mange drapssaker (var tilfeldigvis obsessed med krimsaker, sikkert litt pga livssituasjonen min, i mange år - så har sett stort sett alt som fins av ting både fra virkeligheten og det meste innen fiksjon :P). Men håper selvfølgelig at det ikke ender slik.

Huff, ja det er virkelig forferdelig. Jeg selv har vært i en voldelig relasjon. Skreiv nylig det over, at jeg følte meg overvåket. Han har truet meg med bortføring, og mest redd for at han skal gjøre det og komme seg unna med det, dvs fjerne alt av spor, han sa: husk at det alltid kan bli verre. En gang kvelte han meg, det hadde han gjort mot eksdamen sin også. Men hun klarte å rive seg vekk ifra han. Men han utøver ikke grov vold da tenker jeg med bruk av skarpe gjenstander.

Men når han først blir sint så er det kveling, dratt etter håret, kastet plutselig ting på meg. Masse kjefting, psykisk vold. Han har og sagt at han er sadist. Og mest grusomt av alt så ville han få meg til å bli like voldelig som han. Så er redd han kan gjør tinge i det skjulte, jeg har ikke anmeldt da, jeg ikke tør. Jeg får fremdeles trusselmeldinger og blir stalket. Jeg har kun snakket med krisesenter og advokat og de sa det blir mest sannsynlig henlagt.🥲🥲 selvom ganske mye bevis

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff, ja det er virkelig forferdelig. Jeg selv har vært i en voldelig relasjon. Skreiv nylig det over, at jeg følte meg overvåket. Han har truet meg med bortføring, og mest redd for at han skal gjøre det og komme seg unna med det, dvs fjerne alt av spor, han sa: husk at det alltid kan bli verre. En gang kvelte han meg, det hadde han gjort mot eksdamen sin også. Men hun klarte å rive seg vekk ifra han. Men han utøver ikke grov vold da tenker jeg med bruk av skarpe gjenstander.

Men når han først blir sint så er det kveling, dratt etter håret, kastet plutselig ting på meg. Masse kjefting, psykisk vold. Han har og sagt at han er sadist. Og mest grusomt av alt så ville han få meg til å bli like voldelig som han. Så er redd han kan gjør tinge i det skjulte, jeg har ikke anmeldt da, jeg ikke tør. Jeg får fremdeles trusselmeldinger og blir stalket. Jeg har kun snakket med krisesenter og advokat og de sa det blir mest sannsynlig henlagt.🥲🥲 selvom ganske mye bevis

Huff, høres ut som en forferdelig situasjon. Kjenner igjen den type argumentasjon, det er vel typisk manipulasjon og skremsel de driver med for å skremme oss. Likevel vanskelig å ikke bli skremt heller når man har levd med de og opplevd hva de er i stand til. Utrolig hvor mye man kan tvile på ting og hvor redd man kan bli, sakte men sikkert, nesten uten at man merker hvor påvirket man har blitt etterhvert. Uff, unner ingen å oppleve vold! Håper virkelig det ordner seg for deg! Tør ikke si noe fra eller til anmeldelse da jeg har så dårlige erfaringer selv, både med blind vold og partnervold - vil liksom ikke oppfordre noen til å gjennomgå det heller, selvom jeg vet at det rette å si er at man bør anmelde. Men man bør også vurdere om man orker å utsette seg for det. Men igjen, det finnes også mange gode argumenter for å gjøre det da. Men det må du kjenne på selv! Rart at de sier det tross bevis? Jeg har bare vist noen av bevisene jeg har, men fikk beskjed om at min eks kan få 15-20 år for det jeg har... Forferdelig at det skal bli henlagt selv om man har bevis?!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Huff, høres ut som en forferdelig situasjon. Kjenner igjen den type argumentasjon, det er vel typisk manipulasjon og skremsel de driver med for å skremme oss. Likevel vanskelig å ikke bli skremt heller når man har levd med de og opplevd hva de er i stand til. Utrolig hvor mye man kan tvile på ting og hvor redd man kan bli, sakte men sikkert, nesten uten at man merker hvor påvirket man har blitt etterhvert. Uff, unner ingen å oppleve vold! Håper virkelig det ordner seg for deg! Tør ikke si noe fra eller til anmeldelse da jeg har så dårlige erfaringer selv, både med blind vold og partnervold - vil liksom ikke oppfordre noen til å gjennomgå det heller, selvom jeg vet at det rette å si er at man bør anmelde. Men man bør også vurdere om man orker å utsette seg for det. Men igjen, det finnes også mange gode argumenter for å gjøre det da. Men det må du kjenne på selv! Rart at de sier det tross bevis? Jeg har bare vist noen av bevisene jeg har, men fikk beskjed om at min eks kan få 15-20 år for det jeg har... Forferdelig at det skal bli henlagt selv om man har bevis?!

Men hva slags bevis har du? Jeg har merke på halsen trusselmeldinger om drap, + hvor han truer seg selv med vold!  + jeg konfronterer han med kvelingen over melding også sa jeg: du tok kveling på meg og spurte meg føler du at du slutter å puste snart,  og da svarte  han sånn:

" du får bruke vold mot meg så blir det rettferdig, så slipper du å tisse på deg av den kvelingen igjen. Jeg fortjener det, har vært en håpløs mann mot deg, jeg er så slem".  Da aksepterer han volden han har utøvd. Tror du dette er nok bevis for å få en rettssak? Jeg skal snakke med Politiet også. Men følte advokaten ikke tok meg seriøst. Fyren jobber som Politi selv

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hva slags bevis har du? Jeg har merke på halsen trusselmeldinger om drap, + hvor han truer seg selv med vold!  + jeg konfronterer han med kvelingen over melding også sa jeg: du tok kveling på meg og spurte meg føler du at du slutter å puste snart,  og da svarte  han sånn:

" du får bruke vold mot meg så blir det rettferdig, så slipper du å tisse på deg av den kvelingen igjen. Jeg fortjener det, har vært en håpløs mann mot deg, jeg er så slem".  Da aksepterer han volden han har utøvd. Tror du dette er nok bevis for å få en rettssak? Jeg skal snakke med Politiet også. Men følte advokaten ikke tok meg seriøst. Fyren jobber som Politi selv

Hmm, huff, for en melding. Jeg vet ikke, men du kan kanskje be om en annen advokat? Jeg har byttet fordi min første bistandsadvokat vanligvis forsvarer utøvende part i partnervold-saker, pluss han sa veldig mye som ikke er greit (f. eks. "kvinnfolk er så hysteriske, dere skal alltid overdrive og smøre på i det tjukke og brede", "kvinner kan det med å overdrive ja!", "det er nok best for alle at du ikke anmelder, kvinner driter seg bare ut ved å anmelde - se til statistikken!" + mye lignende som bare.. ja, jeg ble helt målløs over. Han jekket seg noe ALVORLIG ned når han så bevisene jeg hadde, men da var liksom tilliten allerede ødelagt. I tillegg har en kompis av meg brukt han som forsvarer og blitt frikjent i flere voldssaker). 

Bevis jeg har... Jeg samlet opp bevis i nesten 10 år. Videoer, meldinger, lydopptak, telefonsamtaler, ulovlig overvåkning på flere måter, bilder, alt av skader, skrev veldig detaljerte dagbøker og la inn alt av bilder og lydopptak og videoer og slikt på de datoene ting skjedde (jeg gjorde alt dette på mobilen, lagret det in en spesiell app hvor alt ble lastet opp kryptert i sky så ingenting var lagret på mobilen ettersom han stadig gikk gjennom den, jeg gjemte også appen, det var passord både for å komme inn i appen og for å komme inn i filene, i flere videoer/meldinger/lydopptak snakket han selv om hendelsene + fortalte ting som dokumenterte godt hvor syk han var, med årene mistet han det mer og mer - så han ble utestengt fra flere butikker + sentre + utøvde vold på mange offentlige steder + vi flyttet 6 ganger pga naboene så/hørte ting/ringte politiet/tilbød å hjelpe meg +++ - som betyr at jeg hadde også mange meldinger og uttalelser fra vitner + mange som var villige til å vitne + mange som ringte politiet + mange som sendte meg videoer/bilder/lydopptak, venninner/familie spilte inn telefonsamtaler hvor jeg gjemte mobilen og hadde samtalen gående fordi jeg f. eks. visste at han kom til å være sint på forhånd og spurte om de kunne hjelpe/de tilbød det, video fra han selv innrømmer det til noen ved konfrontasjon, han fortalte selv noe til politiet noen av gangene de kom hjem til oss (f. eks. når de stormet leiligheten og han ble veldig sjokkert og det var veldig synlig hva han hadde gjort mot meg), han skrev trusler til meg hvor han skrev ting han hadde gjort + skulle gjøre + ville gjøre + ting som at han skulle "frame" meg for mord ved å ta selvmord på diverse måter + hvordan han skulle drepe meg og få det til å se ut som selvmord ++++.

I tillegg sendte jeg på et tidspunkt et brev til en advokat jeg laget en avtale med (jeg utga meg for å være en venninne av meg) med en minnepenn som inneholdt bevisene jeg hadde til da hvor jeg skrev at hvis en person med *denne* og *denne* tatoveringen + andre detaljer som kunne avsløre/bekrefte at det var meg om jeg ble funnet død og det så ut som selvmord f.eks., forklarte jeg at han har truet med XX og XX måter å gjøre det på, dokumentasjon på det samt. forklaring på hvorfor jeg sendte det inn, hvorfor jeg ikke kunne ringe politiet selv (altså i den første saken), hvorfor jeg ikke anmeldte, min tidligere erfaring med politiet osv.

Hele saken var i det hele tatt veldig komplisert, det var virkelig veldig omfattende mishandling over veldig lang tid - og det tok i det hele tatt mange år før jeg forstod at det ikke var min skyld/jeg som gjorde han til et monster (har fått bekreftet utenfra at han var syk og rikelig med dokumentasjon på hvor syk fra før han engang møtte meg, med årene fikk jeg vite hvor mye han hadde gjort mot andre tidligere osv) osv. Dessverre var han heldig med omstendigheter rundt meg, som gjorde det hele mulig for han og som gjorde alt mye vanskeligere for min del osv. Ønsker derimot ikke å skrive det da jeg allerede begynner å bli redd han kan kjenne igjen dette innlegget når jeg har skrevet så mye som jeg har. Jeg er nok også veldig naiv, lar alltid tvilen komme folk til gode, ser det beste i folk, tør ikke tro på egne tanker/egen intuisjon/magefølelse/tør ikke anklage folk for f. eks. løgn/manipulasjon og slikt med mindre jeg har konkrete bevis etc. På mange måter er nok personligheten min, omstendigheter, situasjonen min etc ting som gjorde akkurat meg til hans ideelle/perfekte offer. Iallefall frem til han ble så syk at ting begynte å skje offentlig og slikt. Likevel tok det faktisk 3 år fra den første alvorlige offentlige hendelsen til jeg klarte å komme bort fra han. Jeg fikk hjelp fra politiet i over 1 år til å komme ut av forholdet, men også der hadde han flaks med en viss omstendighet som gjorde at planen jeg hadde med de ikke kunne gjennomføres. I tillegg viste det seg jo at han overvåket meg i omfattende grad. Frem til vi hadde vært sammen i over 9 år innrømme jeg aldri noe til noen, jeg løy til alt og alle, forsvarte han, avfeide alle bekymringer og spørsmål, slo ned samtaler om han +++++ fordi jeg var så redd (heldigvis, mtp at han faktisk overvåket meg) - men til slutt våget jeg meg ved et par ulike tilfeller på å si litt til et par stk, men ettersom han overvåket meg fikk han jo vite akkurat hva jeg sa i det jeg sa det også... Så det førte jo bare til at ting forverret seg utrolig mye. 

Sorry at det ble langt, jeg svarte vel kanskje en del mer enn det som var svar på spørsmålet også. 

Men ja, for å oppsummere:
Omfattende bevis over lang tid av ekstremt mange episoder. Tekst, bilder, video, lyd, meldinger, telefoner, vitner, vitners videoer, bilder, lydopptak, opptak av telefonsamtaler, bilder av skader, mange kontaktet politiet, mange kontaktet meg med bekymringer, noen kontaktet folk rundt meg med bekymringer. Jeg tror nok en av grunnene til at bevisene er såpass sterke er fordi jeg ikke bare har bevis jeg har samlet selv, men med tiden ble det ganske omfattende mengder bevis/dokumentasjon fra omgivelsene også. At jeg f. eks. har en video selv, som viser samme situasjon som flere andre har filmet i tillegg, og som viser vold som man kan se gi diverse skader jeg både har bilde av selv, men som andre også har tatt bilde av fordi de har reagert på det styrker saken. At det har skjedd gjentatte ganger at andre også har dokumentasjon på tilsvarende situasjoner som jeg selv har hjelper veldig på. 

Med det sagt:
Jeg vet jo da ikke utfallet av saken enda.
Saken er ikke ferdig, men advokaten min mener jeg ikke kommer til å se han i det fri på minst 10 år. :P 

Synd å si, men det hjelper ikke så forferdelig på når jeg nå sliter med han andre som jeg traff i senere tid da. På visse måter er han jeg bare datet i 2 mnd verre (merk: på visse måter altså, men ja, lar være å utbrodere det så jeg ikke lager mer trøbbel for meg selv hvis nå jeg skulle bli gjenkjent på toppen av det hele). 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PS: Tenkte på det... Det må vel i en eller annen grad gjøre det enda mer alvorlig at han er politi selv?? Hvis du mener utøver (ble bare litt usikker et øyeblikk på om du mente advokaten, men regner med det er han som utførte volden du mener?). Ulempen er jo at du kanskje kan stille litt svakere hvis det er "ord mot ord" fordi han er politi kanskje. Men jeg skal ikke synse for mye om det. Jeg kan ikke nok om det. Men håper du kan få god hjelp til å vurdere det av noen som kan! Sjekk om du kan bytte advokat iallefall (?), du burde jo ha en du føler tar deg på alvor for at du skal få et svar du føler du kan stole på.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

PS: Tenkte på det... Det må vel i en eller annen grad gjøre det enda mer alvorlig at han er politi selv?? Hvis du mener utøver (ble bare litt usikker et øyeblikk på om du mente advokaten, men regner med det er han som utførte volden du mener?). Ulempen er jo at du kanskje kan stille litt svakere hvis det er "ord mot ord" fordi han er politi kanskje. Men jeg skal ikke synse for mye om det. Jeg kan ikke nok om det. Men håper du kan få god hjelp til å vurdere det av noen som kan! Sjekk om du kan bytte advokat iallefall (?), du burde jo ha en du føler tar deg på alvor for at du skal få et svar du føler du kan stole på.

Ja, utøver er Politi.🙁 jeg mente at advokaten ikke tok meg alvorlig nok, noe som var ganske dumt.  Men jeg tenker det må bli tatt ekstra alvorlig siden han er Politi, det renner av truende meldinger  ofte ifra han. Skal prate videre med en annen advokat også. Vet ikke om jeg kommer noen vei av å anmelde, og om han får vite det. Så frykter jeg for min egen sikkerhet. Men jeg har ganske mye bevis gjennom bilder og alt slikt av meldinger. Truende meldinger er nokså straffbart i seg selv, og han mener det han skriver også. så skal kontakte Spesialenheten også, men ja. Jeg er glad for at jeg har litt bevis. Så dumt han hadde gjort mot forrige dame også (kveling og sikkert mere🥲hvis han ikke stoppes så skader han andre. Og fortsetter sånn videre med nye ofre, ting har gått veldig mye innpå meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, utøver er Politi.🙁 jeg mente at advokaten ikke tok meg alvorlig nok, noe som var ganske dumt.  Men jeg tenker det må bli tatt ekstra alvorlig siden han er Politi, det renner av truende meldinger  ofte ifra han. Skal prate videre med en annen advokat også. Vet ikke om jeg kommer noen vei av å anmelde, og om han får vite det. Så frykter jeg for min egen sikkerhet. Men jeg har ganske mye bevis gjennom bilder og alt slikt av meldinger. Truende meldinger er nokså straffbart i seg selv, og han mener det han skriver også. så skal kontakte Spesialenheten også, men ja. Jeg er glad for at jeg har litt bevis. Så dumt han hadde gjort mot forrige dame også (kveling og sikkert mere🥲hvis han ikke stoppes så skader han andre. Og fortsetter sånn videre med nye ofre, ting har gått veldig mye innpå meg. 

Huff, det skjønner jeg godt. Det bør jo styrke saken at han gjentar det. Spar på alt og hør med en annen advokat. Det du skriver her syns jeg virker til å styrke saken. Håper virkelig det kan hjelpe deg å anmelde! Og det er jo ekstra god grunn hvis han også har gjort det mot noen før. Kanskje du kan kontakte henne og høre om hun vil være med å anmelde? Det var en som kontaktet meg ang det ifht blind vold-saken jeg ble utsatt for. Det styrket jo saken hennes veldig at det var samme utøver i min sak. Masse lykke til! Håper du får fred fra han!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2023 den 14.48):

Huff, det skjønner jeg godt. Det bør jo styrke saken at han gjentar det. Spar på alt og hør med en annen advokat. Det du skriver her syns jeg virker til å styrke saken. Håper virkelig det kan hjelpe deg å anmelde! Og det er jo ekstra god grunn hvis han også har gjort det mot noen før. Kanskje du kan kontakte henne og høre om hun vil være med å anmelde? Det var en som kontaktet meg ang det ifht blind vold-saken jeg ble utsatt for. Det styrket jo saken hennes veldig at det var samme utøver i min sak. Masse lykke til! Håper du får fred fra han!

Ja, jeg tror jeg skal kontakte hun❤️tusen takk. Lykke til du også😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Hei, håper dere har støttende ord å gi. 

Jeg har endelig klart å gå. Har fått gode råd og støtte fra dagsamtaler med Krisesenteret i forkant, og skal inn i morgen.

Med deres gode råd klarte jeg å planlegge og sette ting på plass, men en ting som jeg ikke hadde forberedt meg på, og som faktisk kom som et stort sjokk: det intense, sterke savnet jeg nå har til ham! Jeg elsker ham jo, samtidig som jeg innser at ting aldri vil bli bedre. Det er viktig at jeg går nå og at jeg klarer å stå i dette, selv om jeg også gjerne vil krype tilbake til den gode kjærligheten hans. Hodet mitt er totalt overveldet og jeg finner meg i mye usikkerhet og sorg.

Hvordan i alle dager taklet dere denne delen av det? Den første tiden etter bruddet? 

Anonymkode: 18584...840

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, håper dere har støttende ord å gi. 

Jeg har endelig klart å gå. Har fått gode råd og støtte fra dagsamtaler med Krisesenteret i forkant, og skal inn i morgen.

Med deres gode råd klarte jeg å planlegge og sette ting på plass, men en ting som jeg ikke hadde forberedt meg på, og som faktisk kom som et stort sjokk: det intense, sterke savnet jeg nå har til ham! Jeg elsker ham jo, samtidig som jeg innser at ting aldri vil bli bedre. Det er viktig at jeg går nå og at jeg klarer å stå i dette, selv om jeg også gjerne vil krype tilbake til den gode kjærligheten hans. Hodet mitt er totalt overveldet og jeg finner meg i mye usikkerhet og sorg.

Hvordan i alle dager taklet dere denne delen av det? Den første tiden etter bruddet? 

Wow! Gratulerer! Så flink og sterk du er! Dette fikser du! Du har gjort det viktigste, men er han en farlig fyr er det enda mer farlig å evt gå tilbake nå enn det noen gang har vært tidligere. I det de innser at du er i stand til å klare å gå fra de, eller når de tror du mener det kan selv "grenser" de har hatt tidligere forsvinne (snakker av erfaring). 

Dette er skikkelig kleint, men jeg gjorde det ene og alene for at det ikke skulle gå an for meg å gå tilbake:

Jeg la ut på sosiale medier at det var slutt. Det kom som et veldig sjokk for omgivelsene, så jeg skrev noe a la: "beklager å ta det her, men får så utrolig mange henvendelser og spørsmål om hvorvidt det virkelig er slutt/om det er en misforståelse/teknisk feil eller noe slikt... jeg får ikke svart alle i nærmeste fremtid pga mye som må gjøres osv, så for å få det ut av verden/avverge flere kleine situasjoner: JA, det er slutt"...

...tenkte bare at det ville vært utrolig pinlig å gå tilbake etter å ha "sagt det" til alle. Det bare tok hele muligheten av bordet, for min del.

I tillegg lagde jeg avtaler med en venninne om at jeg skulle sende melding/ringe/hun skulle komme istedenfor hvis jeg fikk lyst å sende han melding/ringe/treffes etc. 

I tillegg, for å gjøre prosessen kortere/enklere for meg selv, hver gang jeg fikk en positiv tanke om han, eller hadde lyst å ha kontakt med han skrev jeg ned dobbelt så mange grunner til hvorfor jeg IKKE skulle det (hjernen tar på en måte eting mer på alvor om man faktisk skriver det). Altså, om jeg fikk to tanker skrev jeg fire grunner, eller om jeg fikk seks skrev jeg tolv. 

Fjernet alt som kunne minne om han/oss, blokkerte han overalt unntatt på melding (bare så jeg kunne høre om han skulle ha ting etterhvert som de dukket opp osv) - men fjernet kontaktbildet og navnet slik at han het: "Unnskyld, fra bunnen av mitt hjerte, for alt" :P så stod det heller det, enn navnet som fikk det til å grøsse i meg og gå kaldt nedover ryggen på meg. Hehe :P

Passet også på å endevende alt i huset, samle hans sammen og kvitte meg med det så fort jeg bare kunne (altså, lot noen andre hente det for han da jeg ikke ønsket å sjanse på å slippe han inn. Både i frykt for at han skulle gjøre meg noe, eller at jeg ikke skulle bli kvitt han igjen. Gjorde også det samme med dataen og mobilen, altså fjernet det jeg ikke ville beholde, sendte det han skulle ha til han og slette det hos meg. 

Fylte tiden min med ting som gjorde at jeg ikke tenkte så mye på han.

I starten skrev jeg ned alle øyeblikk som dette:
Jeg gråt faktisk av glede i dusjen for for første gang kunne dusje så lenge jeg ville uten å være livredd for konsekvensene, og angsten over om det kom til å bli noe mens jeg fortsatt dusjet, eller om han ville ta meg i det jeg var ferdig. 

...for å aldri igjen redusere det jeg ble utsatt for, tenke at det bare var meg som overreagerte, at jeg var urettferdig som gikk fra han, og for å minnes hvor mye verre jeg egentlig hadde hatt det enn jeg var klar over/hadde tatt innover meg. Det gjorde det mye lettere å stå i bruddet/ikke savne/ønske han tilbake etc. 

Det beste med å ha vært i et sånt forhold er den sinnsyke gleden man kan føle over selv de minste ting alle tar for gitt, hvor fantastisk det kan føles bare å kunne trekke pusten, hvor mye man setter pris på og føler seg takknemlig over ting andre aldri engang tenker over.

Må komme meg i seng, det er altfor sent - men skal prøve å huske å komme tilbake senere med flere tips.

Masse lykke til imens! Heier på deg! Du er sterk!

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Wow! Gratulerer! Så flink og sterk du er! Dette fikser du! Du har gjort det viktigste, men er han en farlig fyr er det enda mer farlig å evt gå tilbake nå enn det noen gang har vært tidligere. I det de innser at du er i stand til å klare å gå fra de, eller når de tror du mener det kan selv "grenser" de har hatt tidligere forsvinne (snakker av erfaring). 

Dette er skikkelig kleint, men jeg gjorde det ene og alene for at det ikke skulle gå an for meg å gå tilbake:

Jeg la ut på sosiale medier at det var slutt. Det kom som et veldig sjokk for omgivelsene, så jeg skrev noe a la: "beklager å ta det her, men får så utrolig mange henvendelser og spørsmål om hvorvidt det virkelig er slutt/om det er en misforståelse/teknisk feil eller noe slikt... jeg får ikke svart alle i nærmeste fremtid pga mye som må gjøres osv, så for å få det ut av verden/avverge flere kleine situasjoner: JA, det er slutt"...

...tenkte bare at det ville vært utrolig pinlig å gå tilbake etter å ha "sagt det" til alle. Det bare tok hele muligheten av bordet, for min del.

I tillegg lagde jeg avtaler med en venninne om at jeg skulle sende melding/ringe/hun skulle komme istedenfor hvis jeg fikk lyst å sende han melding/ringe/treffes etc. 

I tillegg, for å gjøre prosessen kortere/enklere for meg selv, hver gang jeg fikk en positiv tanke om han, eller hadde lyst å ha kontakt med han skrev jeg ned dobbelt så mange grunner til hvorfor jeg IKKE skulle det (hjernen tar på en måte eting mer på alvor om man faktisk skriver det). Altså, om jeg fikk to tanker skrev jeg fire grunner, eller om jeg fikk seks skrev jeg tolv. 

Fjernet alt som kunne minne om han/oss, blokkerte han overalt unntatt på melding (bare så jeg kunne høre om han skulle ha ting etterhvert som de dukket opp osv) - men fjernet kontaktbildet og navnet slik at han het: "Unnskyld, fra bunnen av mitt hjerte, for alt" :P så stod det heller det, enn navnet som fikk det til å grøsse i meg og gå kaldt nedover ryggen på meg. Hehe :P

Passet også på å endevende alt i huset, samle hans sammen og kvitte meg med det så fort jeg bare kunne (altså, lot noen andre hente det for han da jeg ikke ønsket å sjanse på å slippe han inn. Både i frykt for at han skulle gjøre meg noe, eller at jeg ikke skulle bli kvitt han igjen. Gjorde også det samme med dataen og mobilen, altså fjernet det jeg ikke ville beholde, sendte det han skulle ha til han og slette det hos meg. 

Fylte tiden min med ting som gjorde at jeg ikke tenkte så mye på han.

I starten skrev jeg ned alle øyeblikk som dette:
Jeg gråt faktisk av glede i dusjen for for første gang kunne dusje så lenge jeg ville uten å være livredd for konsekvensene, og angsten over om det kom til å bli noe mens jeg fortsatt dusjet, eller om han ville ta meg i det jeg var ferdig. 

...for å aldri igjen redusere det jeg ble utsatt for, tenke at det bare var meg som overreagerte, at jeg var urettferdig som gikk fra han, og for å minnes hvor mye verre jeg egentlig hadde hatt det enn jeg var klar over/hadde tatt innover meg. Det gjorde det mye lettere å stå i bruddet/ikke savne/ønske han tilbake etc. 

Det beste med å ha vært i et sånt forhold er den sinnsyke gleden man kan føle over selv de minste ting alle tar for gitt, hvor fantastisk det kan føles bare å kunne trekke pusten, hvor mye man setter pris på og føler seg takknemlig over ting andre aldri engang tenker over.

Må komme meg i seng, det er altfor sent - men skal prøve å huske å komme tilbake senere med flere tips.

Masse lykke til imens! Heier på deg! Du er sterk!

Tusen, tusen takk for et helt vidunderlig svar! Jeg ble så rørt og glad av å lese, føler rett og slett håp som ikke jeg hadde turt å tenke før. Det er helt sinnsykt stort for meg, det.

Hvordan taklet du overgangen fra kontroll og regler til frihet? Vet jo ikke hvordan det var for deg, men mitt liv var i veldig stor grad preget av dette, selvsagt kombinert med et voldsomt temperament dersom jeg prøvde å diskutere på noe eller ikke klarte å gjennomføre til punkt og prikke. Det brøt meg helt ned. Men, nå som jeg kom meg ut så har jeg alle disse utrolig forvirrende og ulogiske følelsene: føler meg utrygg og utilpass når ikke kontrollen og reglene er der. Og ikke minst at jeg er et helt ubrukelig menneske som ikke gjør som jeg skal, som om jeg skulker fra skolen men har dritsårlig samvittighet for det.

Jeg liker forslaget ditt om å lage lister. Det tror jeg sannelig at jeg skal forsøke! Facebook og SoMe har jeg dessverre slettet for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min voldelige eks har begynt å ta kontakt med meg igjen etter samlivsbruddet, sender meg sms hvor han ber meg ta meg sammen og ha litt folkeskikk og være voksen nok til å ha dialog og samarbeid med ham. Jeg vurderer å bare selge huset og dra fra alt, la ungene flytte til ham og bare aldri mer komme tilbake. Jeg klarer ikke mer. Jeg er så redd hele tiden. 

Jeg skjønner at jeg ikke kan gjøre dette i praksis, barna har kun to timer samvær med ham i uka, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Får ikke sove, får ikke puste, klarer ikke gå på jobb, alle ptsd symptomer er tilbake i full styrke. 

Anonymkode: eab32...1e9

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Min voldelige eks har begynt å ta kontakt med meg igjen etter samlivsbruddet, sender meg sms hvor han ber meg ta meg sammen og ha litt folkeskikk og være voksen nok til å ha dialog og samarbeid med ham. Jeg vurderer å bare selge huset og dra fra alt, la ungene flytte til ham og bare aldri mer komme tilbake. Jeg klarer ikke mer. Jeg er så redd hele tiden. 

Jeg skjønner at jeg ikke kan gjøre dette i praksis, barna har kun to timer samvær med ham i uka, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Får ikke sove, får ikke puste, klarer ikke gå på jobb, alle ptsd symptomer er tilbake i full styrke. 

Jeg ser at du er en person i dyp krise. 

Hvordan ser hjelpenettverket ditt ut? Er du allerede i kontakt med krisesenteret? Det er jeg som skriver overfor her, er selv midt i bopprivelsesfasen og på vei inn til det lokale senteret her i dag for et kort opphold. Inntrykket mitt er at de er gode utgangspunkt for å kartlegge situasjonen og behovene dine, og koble deg opp med hjelpen og støtten du trenger. Jeg vil anbevale deg på det sterkeste å ta en telefon inn til dem og stare der. Gir deg en god og medfølende klem og håper virkelig at det løser seg for deg.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Inntrykket mitt er at de er gode utgangspunkt for å kartlegge situasjonen og behovene dine, og koble deg opp med hjelpen og støtten du trenger

Takk. Jeg var i dialog med dem da jeg dro fra ham og hadde jevnlige samtaler. Utover det kan de ikke hjelpe og jeg ser ikke noe poeng i å kontakte dem igjen. 

Jeg har ikke noe hjelpenettverk i det hele tatt, og ingen familie eller venner. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk. Jeg var i dialog med dem da jeg dro fra ham og hadde jevnlige samtaler. Utover det kan de ikke hjelpe og jeg ser ikke noe poeng i å kontakte dem igjen. 

Jeg har ikke noe hjelpenettverk i det hele tatt, og ingen familie eller venner. 

Så vondt å lese. <'3 Jeg er selv i lignende situasjon som deg. Kommer tilbake til tråden snart, er på vei i et møte nå. Om du vil ha noen å snakke med som har opplevd lignende kan du gjerne snakke med meg om du vil, prøvde å komme på en lur måte å gjøre det på (tør ikke skrive brukernavn her pga det jeg har delt i tråden og at jeg fortsatt lever utsatt, uten å gå nærmere inn på det i fare for gjenkjennelse). Om du ønsker å snakkes, si gjerne ifra da, så skal jeg prøve å komme på noe lurt til etterpå, eller om du har forslag. Bare fikk så vondt av deg. :( ❤️ 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du står i en krise og med det kommer mange irrasjonelle tanker.

Du trenger ikke å dra fra hverken huset eller barna dine.

Om han er truende på noen måte, så søk om besøksforbud.

Om han ikke er det, så ta kontakt med familievernkontoret.

Hva er det du er mest redd for og som gjør at panikken kommer?

Hvorfor har han bare to timers samvær hver uke?

I tillegg tenker jeg at du må ringe legen din å få en henvisning til psykolog/dps eller hva annet akutt som kan gjøres for deg.

Du må gjerne sende meg en privat melding og jeg er gjerne en samtalepartner når du har det vanskelig eller hva annet du trenger hjelp med.

Er så viktig at du vet at du ikke er alene i dette, det psykiske presset vet jeg kan føles overveldende.

Det blir bedre selv om du ikke føler dette nå og det kommer bedre dager ❤️

Endret av moroklompen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Blokker han . Å kommuniser kun på Mail ang barna . Så fort du svarer eller responderer på hans utspill / adferd , har han makten over deg igjen . Snakk med politiet . Samle truende Mail / meld som bevis til en evnt vurdering . Masse lykke til❤️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...