Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?

Trolltunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han er akkurat sånn som de beskriver i artikkelen, så er han jo nettopp typen til å angripe. Da passer han jo den profilen perfekt. Jeg kjenner ikke historien din, men alle som har blitt utsatt for partnervold skal bli tilbudt en risikovurdering for fremtidig partnervold gjennom en egen SARA konsulent ( spousal risk assesment guide) - Politiet er faktisk pålagt å tilby dette. Har du fått det?? 

Anonymkode: 7b76a...8d6

Meg igjen. Jeg kan ikke dra på krisesenter igjen nå, er max botid 4 uker og denne situasjonen har vedvart lenge. Har også et barn som dårlig tåler forandring og brudd i rutiner. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis han er akkurat sånn som de beskriver i artikkelen, så er han jo nettopp typen til å angripe. Da passer han jo den profilen perfekt. Jeg kjenner ikke historien din, men alle som har blitt utsatt for partnervold skal bli tilbudt en risikovurdering for fremtidig partnervold gjennom en egen SARA konsulent ( spousal risk assesment guide) - Politiet er faktisk pålagt å tilby dette. Har du fått det?? 

Nei det har jeg ikke hørt noe om. Jeg har bedt om kontaktforbud men de har vurdert å ikke gi meg det. Hvorfor sier de ikke. Jeg prøver å stole på den vurderingen.

Alt er fortalt i avhør så de vet hvordan han er. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (6 minutter siden):

Nei det har jeg ikke hørt noe om. Jeg har bedt om kontaktforbud men de har vurdert å ikke gi meg det. Hvorfor sier de ikke. Jeg prøver å stole på den vurderingen.

Alt er fortalt i avhør så de vet hvordan han er. 

Google det "sara politiet" så får du vurdere om har rett på det, isåfall ringer du etterforsker å ber om å bli satt i kontakt med en sara konsulent. Det var det jeg gjorde. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Meg igjen. Jeg kan ikke dra på krisesenter igjen nå, er max botid 4 uker og denne situasjonen har vedvart lenge. Har også et barn som dårlig tåler forandring og brudd i rutiner. 

Å sånn ja.. Har du noen som støtter deg i hverdagen da? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google det "sara politiet" så får du vurdere om har rett på det, isåfall ringer du etterforsker å ber om å bli satt i kontakt med en sara konsulent. Det var det jeg gjorde. 

Okay tusen takk! Jeg har en egen kontaktperson på støttesenteret for Kriminalutsatte, hun er behjelpelig.

Det er vanskelig å ringe rundt når en blir så satt ut i perioder. Jeg klarer ikke annet enn å legge meg ned. Det er visst et forsvar vi har, kroppen stenger av når det blir for mye.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (4 minutter siden):

Å sånn ja.. Har du noen som støtter deg i hverdagen da? 

Litt familie, venner, går fortsatt i oppfølgingssamtaler på krisesensteret, barnevernet avsluttet saken rett før drapstruslene kom siden de ikke får gjort noe og de mener jeg ikke har behov for dem. Men jeg får lov å ringe dem ved behov da. Fastlegen har vært veldig støttende. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Andrine& skrev (4 minutter siden):

Okay tusen takk! Jeg har en egen kontaktperson på støttesenteret for Kriminalutsatte, hun er behjelpelig.

Det er vanskelig å ringe rundt når en blir så satt ut i perioder. Jeg klarer ikke annet enn å legge meg ned. Det er visst et forsvar vi har, kroppen stenger av når det blir for mye.

Værse god. Så bra du har henne. Hva med bistandsadvokat? Man har rett på gratis bistandsadvokat i det øyeblikket man har blitt utsatt for noe straffbart. Viktig å støttespillere i en sånn situasjon. Jeg er motsatt, jeg ringer og kobler på alle instanser og fordeler ansvar og pusher saken. Jeg kan ikke bære alt alene rett og slett..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Værse god. Så bra du har henne. Hva med bistandsadvokat? Man har rett på gratis bistandsadvokat i det øyeblikket man har blitt utsatt for noe straffbart. Viktig å støttespillere i en sånn situasjon. Jeg er motsatt, jeg ringer og kobler på alle instanser og fordeler ansvar og pusher saken. Jeg kan ikke bære alt alene rett og slett..

Jeg vet ikke. Har fått beskjed om å vente.. Skulle gjerne hatt en advokat men dette blir nok henlagt, voldssaker blir jo ofte det. 
Kan jeg ringe å finne meg en advokat? Jeg blir helt sprø av å gå å tenke på alt.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt familie, venner, går fortsatt i oppfølgingssamtaler på krisesensteret, barnevernet avsluttet saken rett før drapstruslene kom siden de ikke får gjort noe og de mener jeg ikke har behov for dem. Men jeg får lov å ringe dem ved behov da. Fastlegen har vært veldig støttende. 

Søk om hjelp fra kommunen, da får du en psykiatrisk sykepleier som kan hjelpe deg. Jeg synes det hjelper mye. 

Disse mennene er jo gode på å ødelegge høytider, jeg tror jeg ble ekstra redd nå fordi det er påske.. Vil han gå til angrep for å sørge for at vi ikke får en fin ferie??… Vi er utsatt for latent vold. Den er fæl! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke. Har fått beskjed om å vente.. Skulle gjerne hatt en advokat men dette blir nok henlagt, voldssaker blir jo ofte det. 
Kan jeg ringe å finne meg en advokat? Jeg blir helt sprø av å gå å tenke på alt.. 

Andrine& skrev (3 minutter siden):

Vente? På hva da? Det er ikke noe å vente med. En bistandsadvokat kan være med deg i avhør, pushe kontakt og besøksforbud, forberede en stevning/rettsak osv. Første gang jeg var på samtale hos krisesenteret så fikset de meg time hos advokat allerede morgenen etter. Advokaten søkte om å bli oppnevnt som min bistandsadvokat og det ble hun. Er jo ikke meningen at man skal vente til saken evt er blitt henlagt. Det du gjør er at du kontakter en god advokat, de fleste har er uforpliktende gratis tilbud hvor du sender inn informasjon om saken din og de vurderer om du har en god sak, om du har rett på gratis bistandsadvokat osv. Er ikke så viktig hvor i landet det er, men prøv feks Teigstand, han har det tilbudet og er populær. https://www.advokat-teigstad.no/

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vente? På hva da? Det er ikke noe å vente med. En bistandsadvokat kan være med deg i avhør, pushe kontakt og besøksforbud, forberede en stevning/rettsak osv. Første gang jeg var på samtale hos krisesenteret så fikset de meg time hos advokat allerede morgenen etter. Advokaten søkte om å bli oppnevnt som min bistandsadvokat og det ble hun. Er jo ikke meningen at man skal vente til saken evt er blitt henlagt. Det du gjør er at du kontakter en god advokat, de fleste har er uforpliktende gratis tilbud hvor du sender inn informasjon om saken din og de vurderer om du har en god sak, om du har rett på gratis bistandsadvokat osv. Er ikke så viktig hvor i landet det er, men prøv feks Teigstand, han har det tilbudet og er populær. https://www.advokat-teigstad.no/

Ja. Da får jeg gjøre det da. Så rart jeg ikke har fått vite noe om dette.. Trodde bare det fungerte slik at sånne saker ble henlagt og at alt var ferdig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har vært ute i en måned, og det har vært så utrolig deilig. Jeg føler meg virkelig fri. Men i dag kom han og truet meg angående noe med hussalget. Han skulle bare hente et brev, men begynte å snakke om andre ting også. Det var ikke direkte trusler, men mer sånn "jeg har vært snill frem til nå, men bare vent".

Det er så jævlig! Jeg har hatt det så fint og følt meg så fri, og nå er alle følelsene og frykten tilbake. Det er nesten så jeg vil ringe politiet og bare fortelle dem, men jeg er så redd for at det skal bli mer styr nå. Jeg vil bare at dette skal bli ferdig.

Anonymkode: e9812...7d1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lære meg å la kommentarene og alt det stygge han sier prelle av meg.. Igår ved avlevering av barnet så sier han (jeg kom for tidlig i forhold til hva han hadde sett for seg) at han trodde ikke jeg skulle komme før så og så (dette var snakk om innenfor et 15 minutters vindu) og " du kunne ikke få h*n ut fort nok?" som i å insinuere at jeg ville bli kvitt barnet.

Jeg bare så på han,en god stund. Klarte ikke prosessere at dette kom ut av kjeften på han,også forran barnet.

Jeg ble så lei meg,hele ettermiddagen min ble ødelagt.. hvordan kan jeg beskytte meg mot dette?

Å få noen annen til å levere eller hente er ikke aktuelt,og barnehagen kan ikke brukes hele tiden.. Jeg må jobbe med meg selv her men skjønner ikke hvor jeg skal starte..

Anonymkode: 1eac7...963

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Han har vært ute i en måned, og det har vært så utrolig deilig. Jeg føler meg virkelig fri. Men i dag kom han og truet meg angående noe med hussalget. Han skulle bare hente et brev, men begynte å snakke om andre ting også. Det var ikke direkte trusler, men mer sånn "jeg har vært snill frem til nå, men bare vent".

Det er så jævlig! Jeg har hatt det så fint og følt meg så fri, og nå er alle følelsene og frykten tilbake. Det er nesten så jeg vil ringe politiet og bare fortelle dem, men jeg er så redd for at det skal bli mer styr nå. Jeg vil bare at dette skal bli ferdig.

Svarer meg selv, så folk vet hvem jeg er.

Utrolig slitsom dag, men jeg fikk budet mitt akseptert på et hus i dag, så nå ser alt mye lysere ut for meg! Jeg er så emosjonelt utslitt at jeg ikke orker å bli glad. Jeg vil bare bli ferdig med dette.

Huset er veldig fint altså. Jeg er veldig fornøyd. Bare sliten.

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 16.58):

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lære meg å la kommentarene og alt det stygge han sier prelle av meg.. Igår ved avlevering av barnet så sier han (jeg kom for tidlig i forhold til hva han hadde sett for seg) at han trodde ikke jeg skulle komme før så og så (dette var snakk om innenfor et 15 minutters vindu) og " du kunne ikke få h*n ut fort nok?" som i å insinuere at jeg ville bli kvitt barnet.

Jeg bare så på han,en god stund. Klarte ikke prosessere at dette kom ut av kjeften på han,også forran barnet.

Jeg ble så lei meg,hele ettermiddagen min ble ødelagt.. hvordan kan jeg beskytte meg mot dette?

Å få noen annen til å levere eller hente er ikke aktuelt,og barnehagen kan ikke brukes hele tiden.. Jeg må jobbe med meg selv her men skjønner ikke hvor jeg skal starte..

Anonymkode: 1eac7...963

Jeg fikk traumeterapi ❤️

Anonymkode: 4b573...a79

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk traumeterapi ❤️

Og vil tilføye at du må beholde troen på deg selv,det er H a N som er problemet 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.3.2022 den 23.18):

Jeg vet at mange kvinner blir engstelige rundt menn etter å ha vært i et voldelig forhold. For meg har det gått helt greit, frem til nå.

Men nå får jeg av og til ganske kraftige reaksjoner på en mann. Må tidvis forholde meg til ham pga. jobb.

Han ligner ikke på min eks på utseende, personlighet eller noe annet. Han virker på alle måter som en veldig grei fyr, men det er ett eller annet som trigger angsten min noe så j****lig. Det ender med at jeg unngår ham, tolker ting i verste mening og blir stressa av å kommunisere på e-post eller SMS. Får en veldig sterk trang til å forlate rommet når han er i nærheten, fordi jeg har så mye stress i kroppen.

Jeg er egentlig ikke sånn. Det siste året har jeg gått med masse angst og innestengt fortvilelse, og på en eller annen måte trigger denne personen disse følelsene. Hadde det vært en usympatisk eller aggressiv person ville det ha gitt mening. Eller hvis han hadde hadde hatt fysiske trekk som lignet veldig på eksen min. Men han er bare en hyggelig, random fyr. Det gir ingen mening i det hele tatt.

Blir faktisk litt lei meg over egen reaksjon, og føler på dårlig samvittighet. Denne fyren har ikke gjort noe galt mot meg, likevel skjer dette.

Traumer er rare greier.

Anonymkode: 9554e...b0e

Dette er helt normale reaksjoner for oss som kommer fra slike forhold 💜 traumebehandling har hjulpet meg ❤️ varm klem ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For mange år siden hørte jeg om ordet desillusjonert, å miste sine illusjoner. Jeg skjønte ikke helt hva det betydde. For 6 måneder siden kom jeg ut av et 12 år langt voldelig forhold og  ordet desillusjonert gir absolutt mening nå. Hele verden er snudd om. Verden er snudd helt opp ned. Hva jeg trodde var sant er usant, hva jeg trodde var usant er sant. Hva jeg trodde jeg alltid ville skjønner jeg nå ingenting av. Jeg vet knapt hvem jeg er. 

Anonymkode: 85087...e04

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For mange år siden hørte jeg om ordet desillusjonert, å miste sine illusjoner. Jeg skjønte ikke helt hva det betydde. For 6 måneder siden kom jeg ut av et 12 år langt voldelig forhold og  ordet desillusjonert gir absolutt mening nå. Hele verden er snudd om. Verden er snudd helt opp ned. Hva jeg trodde var sant er usant, hva jeg trodde var usant er sant. Hva jeg trodde jeg alltid ville skjønner jeg nå ingenting av. Jeg vet knapt hvem jeg er. 

Jeg kjenner på akkurat det samme! Det er nesten som om det er en sorgprosess - jeg har mistet hele illusjonen om hvordan alt henger sammen inkludert hvordan mennesker forholder seg til hverandre / stiller spørsmål ved alt! PG jeg kan så tydelig merke den indre konflikten - hodet mitt henger ikke alltid med på det kroppen prøver å fortelle meg (f.eks; jeg flyttet ut for et par mnd siden, hodet mitt skjønner ikke hvordan jeg kunne gjøre noe så dumt mot familien inkl ham - mens kroppen har det veldig fint borte fra ham..)

Anonymkode: 7c236...ec8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner på akkurat det samme! Det er nesten som om det er en sorgprosess - jeg har mistet hele illusjonen om hvordan alt henger sammen inkludert hvordan mennesker forholder seg til hverandre / stiller spørsmål ved alt! PG jeg kan så tydelig merke den indre konflikten - hodet mitt henger ikke alltid med på det kroppen prøver å fortelle meg (f.eks; jeg flyttet ut for et par mnd siden, hodet mitt skjønner ikke hvordan jeg kunne gjøre noe så dumt mot familien inkl ham - mens kroppen har det veldig fint borte fra ham..)

Anonymkode: 7c236...ec8

Er absolutt en sorgprosess for meg. Jeg har uendelig skam over å ha latt meg behandle som dritt så lenge og latt meg lure til at det var den ENESTE måten jeg kunne leve på. Sorg over alle årene jeg har kastet bort. Følelsen av å ikke vite hva jeg vil med livet, for alt jeg trodde jeg ville har vist seg i virkeligheten å være giften i mitt liv. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil ha livet jeg hadde, men hva slags liv jeg vil ha det vet jeg ikke. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...