Gå til innhold

Ut av voldelig forhold. Kan vi med erfaring hjelpe?


Trolltunge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for ditt perspektiv. Er bare helt i sjokk. Skrev slik jeg skrev fordi jeg var redd folk skulle si jeg overdrev hvis ikke. Jeg merker bare så godt at det han gjorde ikke var ok :( Jeg kjenner ikke igjen personen jeg ble sammen og giftet meg med :( Det er forferdelig og jeg merker det er kjempevanskelig å takle. Tilværelsen snudd på hodet på én dag.. 

Anonymkode: 5a5ba...6b0

Har du noen du stoler på som du kan snakke med? Vet det er utrolig skummelt og at du er redd for å ta feil, men dette er reellt. Det han gjør er alvorlig galt. 

Har du noen nærme deg du kan støtte deg på? 

Anonymkode: 9eb2a...0a7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for ditt perspektiv. Er bare helt i sjokk. Skrev slik jeg skrev fordi jeg var redd folk skulle si jeg overdrev hvis ikke. Jeg merker bare så godt at det han gjorde ikke var ok :( Jeg kjenner ikke igjen personen jeg ble sammen og giftet meg med :( Det er forferdelig og jeg merker det er kjempevanskelig å takle. Tilværelsen snudd på hodet på én dag.. 

Anonymkode: 5a5ba...6b0

Han mishandlet deg, enkelt og greit.

Hadde vært i sjokk selv. 

Det viktige nå er at du ikke blir og tillater dette å å fortsette.

Anonymkode: 39dae...214

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du noen du stoler på som du kan snakke med? Vet det er utrolig skummelt og at du er redd for å ta feil, men dette er reellt. Det han gjør er alvorlig galt. 

Har du noen nærme deg du kan støtte deg på? 

Anonymkode: 9eb2a...0a7

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han mishandlet deg, enkelt og greit.

Hadde vært i sjokk selv. 

Det viktige nå er at du ikke blir og tillater dette å å fortsette.

Anonymkode: 39dae...214

Jeg er bare så sjokkert :( Vi har jo bare vært gift knapt et år, også skjer dette. Jeg kan bare ikke tro det. Vi som har hatt det så fint, aldri kranglet før. Merker jeg er engstelig for at det skal skje igjen.. hvem er denne mannen egentlig? Han sier det ikke var «meningen» å dra så hardt i meg.. men det er likevel ikke greit. Jeg har venner jeg kan snakke med, kanskje familie. Hjelp dette er så vanskelig, føler livet jeg planla er knust. 

Anonymkode: 5a5ba...6b0

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er bare så sjokkert :( Vi har jo bare vært gift knapt et år, også skjer dette. Jeg kan bare ikke tro det. Vi som har hatt det så fint, aldri kranglet før. Merker jeg er engstelig for at det skal skje igjen.. hvem er denne mannen egentlig? Han sier det ikke var «meningen» å dra så hardt i meg.. men det er likevel ikke greit. Jeg har venner jeg kan snakke med, kanskje familie. Hjelp dette er så vanskelig, føler livet jeg planla er knust. 

Anonymkode: 5a5ba...6b0

Vold er vold. Man drar ikke andre mennesker i øret.

Anonymkode: 39dae...214

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er bare så sjokkert :( Vi har jo bare vært gift knapt et år, også skjer dette. Jeg kan bare ikke tro det. Vi som har hatt det så fint, aldri kranglet før. Merker jeg er engstelig for at det skal skje igjen.. hvem er denne mannen egentlig? Han sier det ikke var «meningen» å dra så hardt i meg.. men det er likevel ikke greit. Jeg har venner jeg kan snakke med, kanskje familie. Hjelp dette er så vanskelig, føler livet jeg planla er knust. 

Anonymkode: 5a5ba...6b0

Det er dessverre veldig vanlig. Noens masker er tykkere enn andres. Det er ufattelig trist når en du trodde du kjente viser sitt sanne ansikt. 

En mann som viste oppriktig anger ville sagt ordentlig unnskyld. Lagt seg flat. Innsett at dette var uakseptabelt. Så ville han flyttet ut, gått rett i terapi og jobbet med seg selv til han visste med seg selv at du var trygg rundt han. 

En unnskyldning, eller minimering, betyr at han kommer til å gjøre det igjen dessverre. Det er forskning på dette. 

Godt å høre du har folk rundt deg ❤️ Du burde komme deg bort så fort som mulig. Vold gjør noe med deg og jo lengre det foregår jo vanskeligere blir det. 

Anonymkode: 9eb2a...0a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 6.31):

Hei, ønsker gjerne noen andres perspektiv på min situasjon. Mye mulig jeg overdriver dette nå, det tar jeg forbehold om,men vet ikke hva jeg skal tro. Jeg hadde en diskusjon med mannen min i går kveld, hvor jeg for første gang ser han bli sint. Vi har vært samboere i 2 år og gift i 1. Jeg skal ærlig innrømme at jeg provoserte han ved i se hånlig på han under diskusjonen. Jeg snur meg vekk, og da tar han plutselig tak i øret mitt og snur/drar hodet mitt mot han, fordi han vil at jeg skal se på han. Jeg har ørebetennelse, og føler han drar veldig hardt i øret mitt, og det gjør vondt (han visste ikke at jeg hadde ørebetennelse da, fordi han akkurat hadde kommet hjem fra jobb og jeg fikk det konstatert i går) Følte han dro hardt i meg.. men samtidig er det litt vanskelig å si, det kan jo være mer vondt pga ørebetennelsen. 
Jeg sa i hvert fall i fra at jeg ikke likte at han dro sånn i meg. Han ble veldig lei seg, begynte å gråte og sa at det ikke var meningen 😕 Jeg ble bare litt sjokkert og føler jeg ikke kjenner igjen den ellers veldig empatiske, snille mannen jeg giftet meg med. Men overdriver jeg kanskje? Merker jeg ikke har lyst til å være nær han nå og er bare veldig forvirret. 

Anonymkode: 5a5ba...6b0

Det er ikke greit, men jeg tenker likevel ikke at du må løpe unna. Det kan tenkes at andre overdriver noe på dine vegne her. 
Vi kan alle gå for langt. Hvordan praten gikk etterpå ville vært avgjørende for min del.

Han ble vel ganske overrasket over din provoserende oppførsel, også. Ikke at det forsvarer en slik fysisk handling, men det bidrar til irrasjonell handling.

Jeg forstår det som at det ikke er greit å deskalere problemer her, men synes litt rasjonalitet er på sin plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er dessverre veldig vanlig. Noens masker er tykkere enn andres. Det er ufattelig trist når en du trodde du kjente viser sitt sanne ansikt. 

En mann som viste oppriktig anger ville sagt ordentlig unnskyld. Lagt seg flat. Innsett at dette var uakseptabelt. Så ville han flyttet ut, gått rett i terapi og jobbet med seg selv til han visste med seg selv at du var trygg rundt han. 

En unnskyldning, eller minimering, betyr at han kommer til å gjøre det igjen dessverre. Det er forskning på dette. 

Godt å høre du har folk rundt deg ❤️ Du burde komme deg bort så fort som mulig. Vold gjør noe med deg og jo lengre det foregår jo vanskeligere blir det. 

Anonymkode: 9eb2a...0a7

Vel, vel. Dette er overdrevet. Foreløpig er dette en uakseptabel hendelse. Det ville vært helt irrasjonelt at konsekvensene skulle bli så ekstreme som du skisserer.

La oss ikke dyrke offerroller ved å demonisere enhver uakseptabel oppførsel. Han er ikke en psykopatisk djevel selv om han var drittsekk et øyeblikk. Dramadronning-adferd er også manipulerende adferd. Det er ikke viktig a skape større splid enn nødvendig. Du vet det samme som oss andre og jeg (som er 50 år) ser ikke grunnlag for dine enorme bjeller!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe gruppetilbud for kvinner som er ute av voldelige forhold? Samtalegrupper der man kan støtte og bygge hverandre opp.. 

Anonymkode: 54b83...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes det noe gruppetilbud for kvinner som er ute av voldelige forhold? Samtalegrupper der man kan støtte og bygge hverandre opp.. 

Anonymkode: 54b83...af5

Spør på ditt lokale krisesenter og familievernkontor. Det varierer fra kommune til kommune :) 

Anonymkode: eab32...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Finnes det noe gruppetilbud for kvinner som er ute av voldelige forhold? Samtalegrupper der man kan støtte og bygge hverandre opp.. 

Anonymkode: 54b83...af5

Jeg får samtaletilbud via atv, der går også mannen i gruppeterapi. Jeg har kun en til en med en annen behandler.

Anonymkode: 067f6...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (11 timer siden):

Vel, vel. Dette er overdrevet. Foreløpig er dette en uakseptabel hendelse. Det ville vært helt irrasjonelt at konsekvensene skulle bli så ekstreme som du skisserer.

La oss ikke dyrke offerroller ved å demonisere enhver uakseptabel oppførsel. Han er ikke en psykopatisk djevel selv om han var drittsekk et øyeblikk. Dramadronning-adferd er også manipulerende adferd. Det er ikke viktig a skape større splid enn nødvendig. Du vet det samme som oss andre og jeg (som er 50 år) ser ikke grunnlag for dine enorme bjeller!

Nei. Dette er støttet i forskning. Ikke kom her med hersketeknikker. 

Vold eskalerer. Hadde jeg gjort noe slikt hadde det vært min reaksjon. Det er ikke å dyrke offerrollen å se vold som vold. 

Du som er 50 burde kanskje lese deg litt opp voldelige forhold og hva som ligger bak hos de som utøver langvarig og grov vold. (De ser ikke på det som vold, akkurat likt som du driver her) 

Anonymkode: 9eb2a...0a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Dette er støttet i forskning. Ikke kom her med hersketeknikker. 

Vold eskalerer. Hadde jeg gjort noe slikt hadde det vært min reaksjon. Det er ikke å dyrke offerrollen å se vold som vold. 

Du som er 50 burde kanskje lese deg litt opp voldelige forhold og hva som ligger bak hos de som utøver langvarig og grov vold. (De ser ikke på det som vold, akkurat likt som du driver her) 

Anonymkode: 9eb2a...0a7

Vold kan ofte eskalere. Tiltakene du krever her står ikke i forhold til handling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ikke fysisk vold, da hadde jeg gått nærmest på dagen og det vet jeg. Er alltfor robust når det gjelder psykisk vold, desverre. Kjenner ofte på følelsen av frustrasjon og sinne pga mannen. Også kjent på fortvilelse og skam pga det mannen har gjort. Men hva inngår i for eksempel psyskisk vold, økonomisk utroskap? Tydelige tegn er løgn, snur det ofte til at det er min skyld etc. Silent treatment og går når et problem skal taes opp. Også opplevd manipulering. Det er så forbannet vanskelig å både bli og gå. Man føler man vil få det verre på andre områder igjen (bolig, økonomi, barn etc) og utsetter dermed bruddet. Men dere er mange sterke her inne 💐

Anonymkode: 67da9...11e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kom hjem full i går kveld. Han har vært full 4-5 ganger i uka siden bruddet for en måned siden. Han vekket meg med masse bråk, så våknet jeg og måtte på do, men jeg visste ikke at han var på badet, og han ble ekstremt sint og aggressiv. Jeg var virkelig redd. Fikk ikke sove igjen. Hadde mageknip i hele morges. Tok med hunden på en laaaang tur for å være vekk til han dro på jobb, men resten av uka har han fri og vi skal ordne til visning og sånn. Hvordan skal det gå? Dette er helt uutholdelig.

Han sendte meg melding og sa unnskyld for oppførselen sin senere på dagen, men det hjelper jo ikke så mye når han kan være sånn plutselig.

Det fine er at han har funnet leilighet og flytter ut om en uke! Jeg spurte om han kunne gjøre meg en tjeneste og være edru til han flytter ut. Han sa ok, men han har brutt løfter tusen ganger før (og det tror jeg ikke er å overdrive engang). Likevel kan det være han holder en dag eller to.

Anonymkode: e9812...7d1

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han kom hjem full i går kveld. Han har vært full 4-5 ganger i uka siden bruddet for en måned siden. Han vekket meg med masse bråk, så våknet jeg og måtte på do, men jeg visste ikke at han var på badet, og han ble ekstremt sint og aggressiv. Jeg var virkelig redd. Fikk ikke sove igjen. Hadde mageknip i hele morges. Tok med hunden på en laaaang tur for å være vekk til han dro på jobb, men resten av uka har han fri og vi skal ordne til visning og sånn. Hvordan skal det gå? Dette er helt uutholdelig.

Han sendte meg melding og sa unnskyld for oppførselen sin senere på dagen, men det hjelper jo ikke så mye når han kan være sånn plutselig.

Det fine er at han har funnet leilighet og flytter ut om en uke! Jeg spurte om han kunne gjøre meg en tjeneste og være edru til han flytter ut. Han sa ok, men han har brutt løfter tusen ganger før (og det tror jeg ikke er å overdrive engang). Likevel kan det være han holder en dag eller to.

Anonymkode: e9812...7d1

Må du være hjemme da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (7 timer siden):

Må du være hjemme da?

Kan du vær så snill og ikke bruke denne tråden til legge skyld på personen som er utsatt for vold? 

Det kan du gjøre i andre tråder, men dette er en tråd for de som trenger hjelp og støtte til å komme seg ut. 

@_popcorn_

Anonymkode: 9eb2a...0a7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du vær så snill og ikke bruke denne tråden til legge skyld på personen som er utsatt for vold? 

Hun gjør jo ikke det. Hun sier «jeg anbefaler deg å reise et annet sted». Og det støtter jeg!

Anonymkode: eab32...1e9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du vær så snill og ikke bruke denne tråden til legge skyld på personen som er utsatt for vold? 

Det kan du gjøre i andre tråder, men dette er en tråd for de som trenger hjelp og støtte til å komme seg ut. 

@_popcorn_

Anonymkode: 9eb2a...0a7

«Legg e skylden på» ?? Det er da et legitime spørsmål om hun Må være hjemme!

Det får være måte oå å ikke kunne snakke vanlig uten at du føler deg krenket på egne eller andres vegne.

Om ikke løsningsorientasjon er bra her så er det nok du som har misforstått begrepet «å hjelpe»

Endret av MapleSirup
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Opplever ikke fysisk vold, da hadde jeg gått nærmest på dagen og det vet jeg. Er alltfor robust når det gjelder psykisk vold, desverre. Kjenner ofte på følelsen av frustrasjon og sinne pga mannen. Også kjent på fortvilelse og skam pga det mannen har gjort. Men hva inngår i for eksempel psyskisk vold, økonomisk utroskap? Tydelige tegn er løgn, snur det ofte til at det er min skyld etc. Silent treatment og går når et problem skal taes opp. Også opplevd manipulering. Det er så forbannet vanskelig å både bli og gå. Man føler man vil få det verre på andre områder igjen (bolig, økonomi, barn etc) og utsetter dermed bruddet. Men dere er mange sterke her inne 💐

Anonymkode: 67da9...11e

Det kan virkelig være vanskelig å bryte opp livet man har selv om mye tyder på at man bør. Man må forsøke å tenke seg til den andre siden av det. 
Det kan nesten bare bli verre av å leve med noen som ikke er bra med en. Det er som en gradvis nedkjøling: du merker ikke så mye til det før du sitter og skjelver. Men da MÅ du gjøre noe. Så jo før jo heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, MapleSirup said:

Må du være hjemme da?

Jeg har ingen venner eller familie jeg kan bo hos over hodet i hele byen vi bor i (familien min bor i et annet land), og jeg aner ikke når han kommer til å komme hjem full fordi han jobber sent og bestemmer seg for å drikke etter jobb/mens han jobber. Jeg har også eneansvar for hunden, OG vi har visninger på huset. Det eneste alternativet hadde vært å bo på hundevennlig hotell til huset er solgt og la han ta seg av visninger alene, og det har jeg dessverre ikke råd til :( 

Anonymkode: e9812...7d1

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...