Gå til innhold

Uføre som får barn ETTER å ha fått innvilget uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ofte så er partneren også uføretrygdet. De aler opp nye trygdemottakere da ufør går i arv. Barna vet ikke annet enn at man får penger inn på konto hver mnd, hele livet. Barna lærer seg også hva de skal gjøre/ si for å få det de har "rett" på. 

Anonymkode: 6db84...cd1

Kanskje de barna fra sånne "fabrikker" ikke vil ha et sånt liv som sine foresatte?  Kanskje de vil jobbe å tjene penger for å få et godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en sykdom som jeg kan kombinere med det å ha barn. Likevel kan den ikke kombineres med en jobb. Jeg er ikke syk hele tiden. Eller jeg er jo syk hele tiden, det er både kronisk og "der" hele tiden, men jeg har ikke symptomene som sykdommen utløser hele tiden. Den tiden jeg er ute av funksjon har barnet en far som kan ta seg av det. Kan ikke far så har det opptil flere besteforeldre som kan komme på et kvarter. 

Hverken far eller barnets besteforeldre kan steppe inn for meg i en eventuell jobb.

At det kan virke rart for andre kan jeg godt forstå. Fritidsaktiviteter er det langt fra alltid at jeg orker å følge opp og gjør jeg det så er det i friske perioder. Mange barn har jeg dog ikke planer om. Jeg har store barn som straks flytter ut, som jeg fikk før jeg ble syk. At min nye partner også skal oppleve å få barn syns jeg er rimelig, men det holder med ett.

Anonymkode: 1f9d1...9a3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Kanskje de barna fra sånne "fabrikker" ikke vil ha et sånt liv som sine foresatte?  Kanskje de vil jobbe å tjene penger for å få et godt liv.

Det skjer sjeldent. Uføre avler uføre. Disse barna er utdannet ved Livets Harde Skole.

Anonymkode: 6db84...cd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skjer sjeldent. Uføre avler uføre. Disse barna er utdannet ved Livets Harde Skole.

Anonymkode: 6db84...cd1

Har ingen statistikk på det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En liten prosent? Hvor mange jobber er det der ute for uføretrygdede som har noen få prosent restarbeidsevne? Som i tillegg er så fleksibel at man kan møte på gode dager og være hjemme på dårlige dager? Det finnes vel ca ingen kroniske sykdommer som er så forutsigbar at man vet hvilke dager man er frisk nok til å jobbe. De aller fleste uføre har varierende helse og klarer ikke følge opp en fast jobb, uansett hvor liten prosent det er snakk om.
Hvis du vet om sånne jobber, så må du gjerne linke til dem. Det er sikkert mange uføre som gjerne vil komme seg ut av og til og treffe mennesker og føle seg til nytte, og de blir garantert kjempeglade for tips om sånne jobber! :)
 

Anonymkode: 16fd7...d35

Hvis man er så uforutsigbar at en ikke kan ha en deltidsjobb, er en hvertfall ikke forutsigbar nok til å ta seg av barn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg står i fare for å bli uføretrygded, men ingen i min familie er uføretrygded. Mine besteforeldrene var hardtarbeidende bønder, og mine foreldre er leger begge to. Mine søsken er dataingeniør, tannlege og musiker. Selv er jeg yngst og har vært uheldig i livet. 

Anonymkode: 29ca1...de9

Forstår du deg på statistikk? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smeltemann skrev (6 minutter siden):

Tror du at trenere på knøttefotball eller de på jenter/gutter 16 får betalt ?

Barneidrett er en eneste stor dugnad.

Det er mange lønnede trenere i idrettslagene, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (Akkurat nå):

Forstår du deg på statistikk? 

Det samme lurer jeg på😅

Anonymkode: d82c9...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Det er mange lønnede trenere i idrettslagene, ja. 

Ikke i våre kretser😉

Anonymkode: d82c9...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke i våre kretser😉

Anonymkode: d82c9...9e2

Men i våre er det det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg var ufør. Både psykisk og fysisk årsak. Dårlige dager ble tilbrakt på sofaen, lagde knapt middager hvis formen var blæ. Fikk barn og da MÅTTE jeg ut! Skjebnen ville ha det til at jeg fikk et barn med skader etter fødselen som aldri vil bli helt frisk igjen og. Jeg måtte ut og følge opp med fysioterapi, legetimer og tester. Jeg hadde ikke noe valg! I dag er ungen 7. Jeg er fremdeles delvis ufør. Men jeg jobber deltid, følger opp ungen som alenemor og sitter i fau. Jeg er mer sliten enn jeg noen gang har vært, men fy faen for en mestringsfølelse! 

Anonymkode: e9806...849

Så når du bare MÅTTE ut så gikk det bra? Hvorfor dro du deg ikke ut tidligere?? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Men i våre er det det.

Men det betyr ikke at vi slipper unna verv i hele Norge. Ergo er det mange steder ALLE foreldre må bidra om barna skal være med på en fritidsaktivitet.

Anonymkode: d82c9...9e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDGAF skrev (Akkurat nå):

Så når du bare MÅTTE ut så gikk det bra? Hvorfor dro du deg ikke ut tidligere?? 

Nettopp. Om personen ikke hadde fått penger for å gå hjemme men måtte ha gått ut av huset for å ha mat på bordet så ville det hatt akkurat samme effekt. Vondt i viljen kalles det. Folk som er virkelig syke blir ikke på magisk vis friske på den måten der.

Anonymkode: 4b569...96d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Om personen ikke hadde fått penger for å gå hjemme men måtte ha gått ut av huset for å ha mat på bordet så ville det hatt akkurat samme effekt. Vondt i viljen kalles det. Folk som er virkelig syke blir ikke på magisk vis friske på den måten der.

Anonymkode: 4b569...96d

Spot on!!

Anonymkode: d82c9...9e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns dette er så feil på alle måter og at trygden burde blitt revurdert. Klarer du ikke å jobbe så klarer du ikke det ansvaret det er å ha barn heller, og har du såpass med restarbeidsevne så burde det blitt brukt på arbeid fremfor å lage unger(om det så er 6 timer jobb for trygd) . Enda verre er det når man ser at de får barn etter barn og tydeligvis har all verden med tid og krefter til å følge opp i barnehage,skole, fritidsaktiviteter osv for 2-4 unger. 

At folk ikke skammer seg når de setter igang med å trykke ut barn etter å ha grått seg til uføretrygd er over min fatteevne. Ikke minst er det dårlig gjort ovenfor barna å la de vokse opp i en slik situasjon.

Kanskje de ikke var sååååå syke som de først trodde.

 

Anonymkode: 4b569...96d

En annen ting som er skremmende er at de som er litt mindre begavet når det kommer til intelligens (ofte de samme som blir tidig uføretrygdet) formerer seg i mye yngre alder enn oss med mer IQ. Folk med høy IQ og god utdannelse venter lenger med å få barn. Dette gjør igjen at de gjerne rekker 3 generasjoner på samme tid som vi intelligente bare rekker to generasjoner. 
Dette gjør igjen at e stadig høyere andel av befolkningen har lav IQ for dette går jo i arv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uføretrygd går gjerne i arv, så for all del. Belast velferdsstaten dobbelt opp med god samvittighet! 

Anonymkode: bf4d0...e8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 time siden):

Det å ta seg av et barn er noe som ligger latent i mennesket. Det er dermed en mye enklere oppgave enn forpliktelsene en jobb innebærer  

Nei.
 

Jobb er 7,5 timer i døgnet, 5 dager i uken. Å være forelder er 24/7. 

Man kan sykemeldes og slutte i en jobb. 

Anonymkode: 00e73...dc4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Blir du ikke lei av og lage masse hetse tråder om uføre? Heldighvis er det ikke opp til deg og bestemme hvem som skal ha barn. Det er opp til hver enkelt. så lenge en har omsorgsevne og kjærlighet nok og er mentalt og psykisk og fysisk mental klar for og få barn og har en oppegående partner så ser jeg ingen grunn til at det skulle være feil. Det og jobbe vs ha barn er to veldig forskjellige ting. Du vet heller ikke grunnen til at de er uføretrygdet. Og det kan tilogmed hende at de har blitt bedre av og ha fått barn og det er jo bra det. Om det er slik at de ikke er egnet så blir det jo som oftest fanget opp. Det finnes mange som er i full jobb også som ikke burde få barn . Uføre kan være gode foreldre de og

Anonymkode: 61484...b3f

Det ville forutsatt at alle var i stand til å bedømme dette på en god måte selv. Dessverre vet man med sikkerhet at det ikke er tilfelle, så argumentet ditt er verdt mindre enn 0.

Eller mente du at en uavhengig part skulle vurdere dem? Det ville i så fall vært klokt.

Anonymkode: e077d...e0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei.
 

Jobb er 7,5 timer i døgnet, 5 dager i uken. Å være forelder er 24/7. 

Man kan sykemeldes og slutte i en jobb. 

Anonymkode: 00e73...dc4

Selv om å være forelder er joe man er 24/7 krever det langt mindre enn en jobb. Blant annet fordi man er det 24/7.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...