Gå til innhold

NRK - Historisk mange bor alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Expandable86 skrev (33 minutter siden):

Senest i dag leste jeg i dødsannonsene i lokalavisen om en ung mann som hadde tatt livet sitt.. Singel og barnløs, så det ut som. 

eh..har møtt veldig mange barnløse menn som ikke vil ha barn 

Anonymkode: bce9a...1de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Expandable86 skrev (16 minutter siden):

Regner menn som unge frem til 40, i alle fall.

Det er jo selvfølgelig helt forferdelig, men var det det at han var barnløs og enslig som gjorde han så syk, eller hadde han f.eks tyngre psykiske lidelser og annet i bunnen? Har han gått i terapi for plagene sine eller for å lære seg sosiale ferdigheter om det var det som ødela for han? Hva har har gjort for å forbedre seg selv og sine muligheter på markedet, og hva har blitt gjort for å bedre psyken?  Ville han i det hele tatt ha barn? Kan jo være at han var frivillig barnløs som 90% av menn jeg kjenner er . ( jeg bagatelliserer ikke døden hans altså. Jeg kjenner over 15 mennesker som har tatt selvmord det siste tiåret hvor to tredjedeler var menn som jeg var god venn med. Selvmord er alltid grusomt.)

 Sånt blir jo svært vanskelig å svare på. Jeg kjenner  6 kvinner i min omgangskrets og familie som har tatt livene sine som alle var under 34 de siste par årene. De var også single og barnløse, men jeg tror det lå langt mer bak en at de var ufrivillig ensom ( selv om det såklart kan være det som får det til å bikke over ). Det er ingen som har rett på partner og barn, og noen må rett og slett lære seg å leve med at de kanskje må være alene livet ut hvis de ikke er attraktive nok for en partner ( eventuelt senke kravene om de er for høye til det man kan forvente seg ). Jeg ble nylig ufør og sliter med sykdom, og har skjønt at jeg er lite attraktiv på datingmarkedet og det er stor sannsynlighet for at jeg blir uten mann og barn frem til jeg dør. Surt, men det er noe jeg må lære å leve med.

Anonymkode: 96471...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, i en ideell verden hadde jo dette skjedd. Eller han hadde fått ordentlig oppfølging av lege + nav framfor å få finansiert et passivt liv. Er spesielt at det i praksis er bobestyrer i borettslaget som får gutten ut i jobbtiltak. Men de andre har kanskje gitt ham opp, han sier jo at flere ting har vært prøvd i perioder før, feks praksis i en databedrift. 

Anonymkode: 4dcde...a9d

Psykiske lidelser eller ei. Han er voksen og da må det forventes at han tar ansvar for seg selv. Han har valgt dataen sin og må leve med det valget. 

Anonymkode: 9074f...2b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannfolk må begynne å bli mere solidariske med hverandre. Vi må nekte kvinner å få barn uten å prøve å skaffe en mann hvertfall. Alle menn må slutte å levere sin sæd til disse sædbankene. Vi må ta makten tilbake rundt å gjøre kvinner som vil gravide. Skriv kontrakter, gift dere menn, før dere gir etter å gjør kvinner gravide. Sett litt pris på dere selv. Ha litt selvrespekt. Slik får vi også respekt fra kvinner. Vi må mene alvor med barn og graviditet. Da blir menn verdifulle og ønsket for forhold og ekteskap. 

Anonymkode: c0b9e...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 19.58):

Der sier du det selv. Dem du ikke kunne få var de eneste du ville ha. Hva med å gi en av de som liker deg en sjans? Jeg sier ikke at du skal ta hva som helst, fordi du høres ut som en ung dame med mye ressurser og statistisk sett har du mye utvalg, men kanskje du bør revidere sjekklisten din litt?

Anonymkode: c4141...906

Hvor står det at noen har likt henne?

Hun skriver at hun aldri har opplevd at noen hun har likt, har likt henne. 

Og det med at man bør "revidere sjekklisten" litt - sier du det til alle enslige menn også? Eller er det bare kvinnene som skal ta til takke med noen de ikke liker? 

Både menn og kvinner vil ha noen de liker. Menn har ikke noe større rett på det enn kvinner.

Anonymkode: c69e1...5f3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempetrist med mennesker som er ufrivillig single og barnløs, men problemet er at dette er veldig vanskelig å gjøre noe med. Her på kvinneguiden er løsningen alltid at kvinner må bli mindre kresne og mer solidariske og empatiske, og hjelpe menn som er alene. Det synes jeg er en helt forferdelig tankegang. Jeg tviler sterkt på at noen av de ensomme mennene virkelig ville ha vært i et forhold med en kvinne som ikke hadde følelser for dem, og kun var sammen med dem av ren medlidenhet.

Det er generelt vanskeligere å treffe "den/de rette" i dagens samfunn. Mer og mer kontakt skjer på nett, og de fleste er opptatt med utdannelse, jobb og diverse hobbyer. Folk er også lengre "ungdom" nå og mange tenker kanskje ikke over behovet for fast forhold og familie før det er for sent. Både kvinner og menn er mindre fruktbare enn før, så det å finne en partner er heller ikke ensbetydende med at man klarer å få barn. Mange blir overrasket når de skal få hjelp til å bli foreldre og lærer hvor mye som faktisk skal til før det skjer noen befruktning. Det er snakk om et bittelite tidsvindu, selv for unge og friske mennesker.

Men uansett hvor trist det er, så kan ikke folk drive å innlede forhold basert på plikt og medlidenhet. Det ender bare med brudd og enda mer ensomhet og frustrasjon. Vi må slutte å gi folk dårlig samvittighet fordi de er i et forhold med "feil" person (har barn fra før o.l.) eller velger å være alene istedet for å "redde" en ensom person. Det må tas tak i på en annen måte.
 

Anonymkode: 1ab40...f6d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannfolk må begynne å bli mere solidariske med hverandre. Vi må nekte kvinner å få barn uten å prøve å skaffe en mann hvertfall. Alle menn må slutte å levere sin sæd til disse sædbankene. Vi må ta makten tilbake rundt å gjøre kvinner som vil gravide. Skriv kontrakter, gift dere menn, før dere gir etter å gjør kvinner gravide. Sett litt pris på dere selv. Ha litt selvrespekt. Slik får vi også respekt fra kvinner. Vi må mene alvor med barn og graviditet. Da blir menn verdifulle og ønsket for forhold og ekteskap. 

Anonymkode: c0b9e...e2b

Det kommer ikke til å funke litt en gang. De kvinnene som vil ha barn uten mann kommer bare til å la være å få barn i det hele tatt. 

Anonymkode: 9074f...2b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Psykiske lidelser eller ei. Han er voksen og da må det forventes at han tar ansvar for seg selv. Han har valgt dataen sin og må leve med det valget. 

Anonymkode: 9074f...2b4

Han har ikke "valgt dataen og må leve med valget". Serien handler bla om hans ulike forsøk på å komme seg inn på arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 4dcde...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mannfolk må begynne å bli mere solidariske med hverandre. Vi må nekte kvinner å få barn uten å prøve å skaffe en mann hvertfall. 

Anonymkode: c0b9e...e2b

De fleste som får barn med donor var en gang i et forhold som tok slutt, muligens fordi mannen ikke ville ha barn. Noen har tom vært gift. Så rådet ditt er usedvanlig tullete. 

Anonymkode: 4dcde...a9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er det ikke bare menn som nor alene. Har selv bodd alene i mange år, hele 20 årene mine bodde jeg alene. Men virker som at fokuset er veldig mye på menn i det siste. 

Anonymkode: 6a96e...2d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så klart er det ikke bare menn som nor alene. Har selv bodd alene i mange år, hele 20 årene mine bodde jeg alene. Men virker som at fokuset er veldig mye på menn i det siste. 

Anonymkode: 6a96e...2d6

Det er litt rart egentlig. Når menn er alene og barnløs så sier det jo selv at en del kvinner vil være i samme situasjon. Det er ikke nok "gjenbruksmenn" til alle uansett. 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er litt rart egentlig. Når menn er alene og barnløs så sier det jo selv at en del kvinner vil være i samme situasjon. Det er ikke nok "gjenbruksmenn" til alle uansett. 

Anonymkode: 1d74e...146

Det er masse gjenbruksmenn som gjenbrukes både 2,3-4 ganger og er far til veldig mange barn med mange forskjellige damer. Kvinner bor også oftere sammen med hverandre i mot setning til menn som bor alene.

Anonymkode: c4141...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er masse gjenbruksmenn som gjenbrukes både 2,3-4 ganger og er far til veldig mange barn med mange forskjellige damer. Kvinner bor også oftere sammen med hverandre i mot setning til menn som bor alene.

Anonymkode: c4141...906

Men det er ikke nok til alle. Det er ikke alle kvinner som aksepterer å leve slik "på vent". Ikke alle syns det er attraktivt med menn som har barn fra før heller, i allefall ikke flere kull. Det er jo som å be om å bli alenemor. 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kvinne487

Er det da fordi at samfunnet legger opp til det? Andres forventninger om hvordan man lever livet sitt?

Jeg ble ung enke i en alder av 32 år. Mistet mannen min for 2 år siden og har et barn på 5 år. Vi har det etter alle forhold fint sammen alene ❤️

Jeg har null interesse eller lyst til å finne en ny mann. Min tanke er at om jeg først måtte bli alene kan jeg være alene. Ikke kan jeg se for meg å få barn med en annen heller.

Men de rundt meg snakker som om det er en selvfølge at jeg må ha en ny? Og jeg sier tydelig i fra hver gang at jeg er ikke interessert og har heller ikke lyst på flere barn. Jeg har det nå fint alene med mitt barn. 
 

Vi har det fint. Har eget hus, jeg har sunn økonomi og tjener greit. 
 

Men andre mennesker klarer ikke å skjønne hvorfor jeg tenker slik. Jeg blir til tider provosert. I tillegg er det t sårt tema når de snakker om «når» jeg treffer en ny. Jeg synes det et både frekt og ufølsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er ikke nok til alle. Det er ikke alle kvinner som aksepterer å leve slik "på vent". Ikke alle syns det er attraktivt med menn som har barn fra før heller, i allefall ikke flere kull. Det er jo som å be om å bli alenemor. 

Anonymkode: 1d74e...146

Statistikken på dette området er ganske klar: Det er ikke en nedgang i antallet av damer som får barn, mens antallet av menn som blir fedre stupdykker, samtidig som at antallet av flerkullsfedre stiger. Noen maktfulle menn m/ mye ressurser og mye sjarme tar veldig mye damer, får mange barn med mange damer, ofte samtidig. Samtidig som en god del menn aldri får dame. 

Anonymkode: c4141...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Statistikken på dette området er ganske klar: Det er ikke en nedgang i antallet av damer som får barn, mens antallet av menn som blir fedre stupdykker, samtidig som at antallet av flerkullsfedre stiger. Noen maktfulle menn m/ mye ressurser og mye sjarme tar veldig mye damer, får mange barn med mange damer, ofte samtidig. Samtidig som en god del menn aldri får dame. 

Anonymkode: c4141...906

Har du kilde på dette? Jeg mener andelen barnløse øker hos begge kjenn. Økningen er likevel sterkere hos menn. 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinne487 skrev (5 minutter siden):

Er det da fordi at samfunnet legger opp til det? Andres forventninger om hvordan man lever livet sitt?

Jeg ble ung enke i en alder av 32 år. Mistet mannen min for 2 år siden og har et barn på 5 år. Vi har det etter alle forhold fint sammen alene ❤️

Jeg har null interesse eller lyst til å finne en ny mann. Min tanke er at om jeg først måtte bli alene kan jeg være alene. Ikke kan jeg se for meg å få barn med en annen heller.

Men de rundt meg snakker som om det er en selvfølge at jeg må ha en ny? Og jeg sier tydelig i fra hver gang at jeg er ikke interessert og har heller ikke lyst på flere barn. Jeg har det nå fint alene med mitt barn. 
 

Vi har det fint. Har eget hus, jeg har sunn økonomi og tjener greit. 
 

Men andre mennesker klarer ikke å skjønne hvorfor jeg tenker slik. Jeg blir til tider provosert. I tillegg er det t sårt tema når de snakker om «når» jeg treffer en ny. Jeg synes det et både frekt og ufølsomt.

Jeg var langtidssingel fordi jeg konsekvent avvise menn som ikke var seriøse, ikke var klare, ikke ville, var usikre osv. Til og med da reagerte folk på at jeg var singel. Det fikk jeg liksom ikke lov til. Vi damer må visst være i et forhold åkke som, også når menn overhode ikke leverer. 

Ellers takk for fin lesing. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok tenkt akkurat likt. Noen av oss trives rett og slett med oss selv, i vårt eget selskap. Jeg syns også det er veldig sunt for barnet ditt og slippe å måtte forholde seg til ny mann med jevne mellomrom. All kudos til deg, sterke kvinne ❤️ 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Bergen
Kvinne487 skrev (11 minutter siden):

Er det da fordi at samfunnet legger opp til det? Andres forventninger om hvordan man lever livet sitt?

Jeg ble ung enke i en alder av 32 år. Mistet mannen min for 2 år siden og har et barn på 5 år. Vi har det etter alle forhold fint sammen alene ❤️

Jeg har null interesse eller lyst til å finne en ny mann. Min tanke er at om jeg først måtte bli alene kan jeg være alene. Ikke kan jeg se for meg å få barn med en annen heller.

Men de rundt meg snakker som om det er en selvfølge at jeg må ha en ny? Og jeg sier tydelig i fra hver gang at jeg er ikke interessert og har heller ikke lyst på flere barn. Jeg har det nå fint alene med mitt barn. 
 

Vi har det fint. Har eget hus, jeg har sunn økonomi og tjener greit. 
 

Men andre mennesker klarer ikke å skjønne hvorfor jeg tenker slik. Jeg blir til tider provosert. I tillegg er det t sårt tema når de snakker om «når» jeg treffer en ny. Jeg synes det et både frekt og ufølsomt.

Enkelte klarer bare ikke la være å mene noe om andres livsvalg. Når det kommer til stykket er det vel svært få som uoppfordret ønsker råd om hva man bør gjøre med sitt liv? Men noen mennesker har likevel dette som favorittidsfordriv, usmakelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mannfolk må begynne å bli mere solidariske med hverandre. Vi må nekte kvinner å få barn uten å prøve å skaffe en mann hvertfall. Alle menn må slutte å levere sin sæd til disse sædbankene. Vi må ta makten tilbake rundt å gjøre kvinner som vil gravide. Skriv kontrakter, gift dere menn, før dere gir etter å gjør kvinner gravide. Sett litt pris på dere selv. Ha litt selvrespekt. Slik får vi også respekt fra kvinner. Vi må mene alvor med barn og graviditet. Da blir menn verdifulle og ønsket for forhold og ekteskap. 

Anonymkode: c0b9e...e2b

Jeg tror ikke det er en farbar vei, da lettvint sex står for høyt i kurs og det kun trengs noen veldig få donorer for å befrukte mange.

Der jeg tror vi kan se en endring er i menns villighet til å ta regningen. Veldig mye av kvinners ‘selvstendighet’ og evne til å forsørge barn som enslige kommer tross alt av at menn indirekte betaler for det gjennom mye større innbetalinger til fellesskapet. Om tilstrekkelig mange menn betaler for noe de selv ikke får gleden av risikerer vi en politisk vridning der villigheten til å fortsette å betale for kvinner som har valgt en vekk forsvinner, og der nedskalering av velferdsstaten blir et resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en type økonomisk utpressing må til for å få kvinner til å formere seg og gifte seg med incels?

Vet du hva, da hadde jeg heller sultet ihjel på gata.

Anonymkode: 0bada...491

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...