Gå til innhold

NRK - Historisk mange bor alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen er også bortskjemte hjemmefra og har ikke lært seg å inngå kompromisser og tenke på andre enn seg selv. De ser etter noen som vil skjemme dem ut ig aldri stille krav slik mamma gjorde. Sånne er også lost cause. 

Skjemme dem bort mener du vel.

Anonymkode: abb94...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det stemmer ikke. En god del snille og forsiktige menn og damer bor alene. Iallefall her i bygda. 

Anonymkode: 25715...b23

Kanskje de forsiktige og innadvendte sitter for mye hjemme, så de finner ikke hverandre.

Mange kvinner oppsøker ikke menn på grunn av dårlige erfaringer fra tidligere. Når de aldri får bli kjent med de forsiktige mennene i «vanlige» sosiale sammenhenger, så vil de aldri møte noen.

Selv ble jeg helt utslitt av min forrige kjæreste sitt manglende initiativ til renslighet hjemme samt forventninger og masing om ting som anal-sex og blowjobs hele tiden. Jeg måtte også hale ut alt som handlet om meninger om forholdet og følelser osv av ham. Det var en enorm befrielse når det ble slutt og jeg endelig fikk fred. Før det så har jeg vært borti flere egoistiske og manipulerende menn, og tenkte at han forige her sikkert var det «beste» jeg kunne få. Og siden det ikke var noe særlig så tenkte jeg at nå gidder jeg ikke mer. Tenkte at menn og forhold var oppskrytt og sluttet egentlig å se etter noen etter det. Rett og slett ikke verdt det!

Hadde jeg plutselig møtt den perfekte i jobbsammenheng eller gjennom foreninger som jeg er med i, og vi hadde blitt bestevenner før det skjedde noe som helst romantisk, så kunne det kanskje blitt noe. Men jeg orker ikke å gå inn for noe romantisk med en fremmed slik som datinglivet er lagt opp nå. 

Anonymkode: 9074f...2b4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som flere andre (og vitenskapen) påpeker: kvinner flest velger å være enslige, mens menn ofte ikke blir valgt, til tross for stor innsats. Dette er selvfølgelig en enorm forskjell, da kvinner når som helst kan finne seg en partner, selv med lav innsats. Kvinner bekrefter jo dette her også (og i denne tråden), når de skriver at de er enslige av eget ønske, men at de har tilbud og muligheter når det gjelder menn. Så mange ganger jeg har sett kvinner skrive "jeg kan når som helst få meg kjæreste". Selv overvektige kvinner i 30-40-50 årene forteller om hvor lett det er for de å få kjæreste. De trenger altså ikke en gang å ha et attraktivt utseende eller god helse for å ha mange muligheter. Menn flest må jobbe knallhardt for å i det hele tatt ha en mulighet.

Anonymkode: e347c...1e0

Men det er med menn som ville gjort oss mer ulykkelige enn vi er nå! Poenget med et forhold er å øke livskvaliteten (ikke at bare mannen skal bli fornøyd på bekostning av kvinnen)!

Jeg tenker med gru på alle de tafatte mennene som sitter på rumpa foran dataspill og ønsker seg en «mor» som på magisk vis skal fikse alle de daglige gjøremålene, kun tenke på ham og så spre beina hver kveld. Selv skal han ikke trenge å legge ned noen innsats i forholdet eller utseendet, eller ha samtaler som handler om noe annet enn ham selv med dama. Han skal kunne komme som han er og aldri måtte reflektere over at det er to stk som har behov. Han skal fortsette å sitte foran PCen hver kveld og kun tenke på seg selv. 

Jeg har ingen interesse av å være foresatt eller tjener til et stort barn. Jeg har heller ikke lyst til å måtte «ta meg av» en sosialt klønete person i alle sosiale sammenhenger. 

Et likeverdig forhold der begge parter er like oppegående, dedikerte og modne er ikke et alternativ for alle, for det finnes ikke nok slike menn til at det går rundt. Da får man en viss andel ufrivillig single kvinner og menn. 

 

Anonymkode: 9074f...2b4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Pro tip: sikt lavt så slipper du konkurranse

Anonymkode: 9074f...2b4

Sikkert fint for de desperate, men det er ikke jeg. Jeg er både aktiv og har barn, så da spiller både en sunn kropp og et klokt hode inn. Jeg både ønsker og er nødt til å være selektiv, selv om det naturligvis gjør det vanskelig. Det får så være.

Anonymkode: e235a...42a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en som nevnte at menn forventer kjærlighet lik den de fikk av sin mor.

Dette kan jeg bekrefte. Det er skikkelig usjarmerende! Spesielt når de har vært ute 10.000 vinternatter før.

 

my-mom-says-s2ssd1.jpg

Anonymkode: 9af61...040

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er foreløpig aleineboer etter skilsmissen fra min eksmann. Eller du kan kalle meg særboer, da jeg har en kjæreste jeg ikke bor sammen med. 

Da jeg blei singel (og dessverre fortsatt barnløs) seint i 30-årene, var det absolutt et anna marked enn da jeg kom sammen med eksmannen tidlig i 20-årene. Jeg kjente ikke særlig mange single menn på min alder, ihvertfall ikke single barnløse menn. Det var viktig for meg at de var barnløse, fordi jeg vil ha egne barn. Dessuten- de jeg snakka med som var skilte familiefedre syntes heller ikke det var så kult at jeg ikke hadde barn, og selv om de var lista som åpen for flere barn, virka det mest teoretisk. Og det er vel noe med å være i samme situasjon. Noen av de single barnløse mennene jeg kom i kontakt med var sinte, rare, initierte seksuell prat for fort eller virka for laidback og som at det ikke hasta å møtes selv om samtalen var hyggelig. 

Mannen jeg blei sammen med, viste med en gang at han likte meg ekstra godt, uten å være vulgær eller vag. Vi møttes kjapt og kontakten live var like bra som på nett. Han er barnløs og noen år yngre enn meg. Han er kjekk, såpass at han har fått en del sex før. Men kvinner har ikke vært særlig interessert i seriøst forhold med ham, før meg, trolig fordi han er ganske sær. Han har bekjente men er ca. venneløs, delvis etter eget ønske og delvis fordi han kan være ganske brå av seg sånn at vennskap går i oppløsning. Han sier også at en del venner flytta fra byen for å begynne i jobb eller stifte familie, og at kontakten blei tynna ut. Han jobber veldig mye, og trener (det gjør vi begge), så jeg er glad han er lite sosial og prioriterer meg når han har fri. Han forventer ikke at jeg gjør ting i huset. Jeg er faktisk dårligere på husarbeid enn ham 😄 

Ingen av mine kjærester har hatt seriøse kjæresteforhold før meg. Én var også jomfru før meg. 

Anonymkode: 4dcde...a9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde med eksmann i 24 år. Var en vennlig skilsmisse. To voksne barn. Har datet og hatt kjæreste etterpå. Men opplevd mye dårlig og merkelig oppførsel på datingsider. Så nå har jeg vært alene i 1,5 år og stortrives. Temmelig sikker på at jeg er ferdig m dating og forhold.  Stortrives alene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingvinen skrev (1 minutt siden):

Jeg bodde med eksmann i 24 år. Var en vennlig skilsmisse. To voksne barn. Har datet og hatt kjæreste etterpå. Men opplevd mye dårlig og merkelig oppførsel på datingsider. Så nå har jeg vært alene i 1,5 år og stortrives. Temmelig sikker på at jeg er ferdig m dating og forhold.  Stortrives alene. 

Jeg er voksen kvinne og nå i et forhold etter å ha vært enslig ganske lenge. Etter å ha snakket med og truffet en del menn må jeg si meg enig. Det er virkelig mye rart der ute og jeg skjønner egentlig at de sliter. Jeg syns også det er pussig at all sjekking og flørt har blitt digitalisert og skal foregå via en skjem. Jeg regner meg ikke for å være veldig sosial og følsom av meg, men menn er jo helt på jordet. De har gitt meg mange hakesleppet og bakoversveis, for å si det slik. Det sosiale er veldig viktig for å fungere i et forhold. 

Han jeg er sammen med nå er veldig snill og søt, men han forstår heller ikke sosiale koder og må ha ting inn på teskje. For eksempel er det veldig naturlig for meg å varte han litt opp når han er hos meg; jeg lager mat, ordner dersom han vil ha noe og lytter til han dersom han vil snakke. Men han skjønner ikke at han av og til skal gjøre det samme for meg - uoppfordret. Det er liksom naturlig at denne omsorgen er enveis. Jeg syns det er så snålt. Dersom jeg viser omtanke for ei venninne, kommer det en omtanke i retur ved første anledning. Slik bekrefter vi ovenfor hverandre at vi bryr oss om hverandre og at vi kan regne med hverandre. Men menn? Nei, det virker som om det skal være enveis, nesten litt slik det er med mor og barn? 

Jeg tror at når menn blir veldig tafatte i dette og ikke får til de enkleste ting, så blir de sett litt på av kvinner som barn. Og mannebarn er det faktisk ingen som vil ha. Da er det bedre å bruke en mann som allerede har vært gift og fått unger, for de har jo bevist at de mestrer oppgaven. 

 

 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er voksen kvinne og nå i et forhold etter å ha vært enslig ganske lenge. Etter å ha snakket med og truffet en del menn må jeg si meg enig. Det er virkelig mye rart der ute og jeg skjønner egentlig at de sliter. Jeg syns også det er pussig at all sjekking og flørt har blitt digitalisert og skal foregå via en skjem. Jeg regner meg ikke for å være veldig sosial og følsom av meg, men menn er jo helt på jordet. De har gitt meg mange hakesleppet og bakoversveis, for å si det slik. Det sosiale er veldig viktig for å fungere i et forhold. 

Han jeg er sammen med nå er veldig snill og søt, men han forstår heller ikke sosiale koder og må ha ting inn på teskje. For eksempel er det veldig naturlig for meg å varte han litt opp når han er hos meg; jeg lager mat, ordner dersom han vil ha noe og lytter til han dersom han vil snakke. Men han skjønner ikke at han av og til skal gjøre det samme for meg - uoppfordret. Det er liksom naturlig at denne omsorgen er enveis. Jeg syns det er så snålt. Dersom jeg viser omtanke for ei venninne, kommer det en omtanke i retur ved første anledning. Slik bekrefter vi ovenfor hverandre at vi bryr oss om hverandre og at vi kan regne med hverandre. Men menn? Nei, det virker som om det skal være enveis, nesten litt slik det er med mor og barn? 

Jeg tror at når menn blir veldig tafatte i dette og ikke får til de enkleste ting, så blir de sett litt på av kvinner som barn. Og mannebarn er det faktisk ingen som vil ha. Da er det bedre å bruke en mann som allerede har vært gift og fått unger, for de har jo bevist at de mestrer oppgaven. 

 

 

Anonymkode: 1d74e...146

Sånne selvsentrerte menn vil nok slite i dagens samfunn ja. Har møtt og vraket flere av den typen selv.

Anonymkode: 9074f...2b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cattleya skrev (18 timer siden):

Menn er lykketyver i forhold. Menn blir lykkeligere ved å bo med en kvinne og det motsatte er tilfelle for kvinner. Kvinner får mer stress, planleggning og husarbeid av å bo med en mann, og menn får mindre. 

https://www.kk.no/samliv/kvinner-er-lykkeligere-uten-mann-og-barn/71179907


 

Dette er i de aller fleste tilfeller veldig sant. Menn vinner generelt mye helsemessig og sosialt på å være i et forhold med en kvinne, mens kvinner ofte sliter seg ut av å bo med en typisk mann.

Anonymkode: 6f1b2...843

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem ja, men jeg syntes jo ikke mennene presentert i denne artikkelen nødvendigvis er så representativ, for de fremstår jo - beklager å måtte skrive - det, ikke som spesielt velfungerende. Skal vi se, den ene på 36 har isolert seg siden 20-årene, noe som ikke akkurat gjør det lett å finne en partner. Den andre er bonde, og altfor mye jobb og avhengighet av gård er heller ikke noe som gjør det lett. Den tredje er en meget stor mann med flere livsstilssykdommer, noe som heller ikke gjør det enkelt å finne partner. Sistemann er i femtiårene og skilt og har jo da hatt dame/kone. Skilsmisse er dessverre sånt som skjer mange i løpet av livet, men man kan jo ikke hevde at man har vært evig singel hele livet. 

Anonymkode: 49631...540

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sånne selvsentrerte menn vil nok slite i dagens samfunn ja. Har møtt og vraket flere av den typen selv.

Anonymkode: 9074f...2b4

Ja, det er noe rart med dette. Jeg trodde de fleste skjønte at man må gi for å få, inngå kompromiss, svelge noen kameler her og der.. Men det gjelder kanskje ikke oss alle? Skal innrømme jeg ikke er helt fornøyd jeg heller, men jeg har på en måte gitt det litt opp. Skal jeg ha et forhold virker det ikke som jeg kan forvente all verden.. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er i de aller fleste tilfeller veldig sant. Menn vinner generelt mye helsemessig og sosialt på å være i et forhold med en kvinne, mens kvinner ofte sliter seg ut av å bo med en typisk mann.

Anonymkode: 6f1b2...843

Som de vise sier; "menn får kvinner, kvinner holder ut med menn". Det er nok noe i det. I en tid der både mannen og arbeidsgiveren skal "få oss", tror jeg en del kvinner blir litt lei og oppgitt. Jeg har i allefall fått det. 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er et problem ja, men jeg syntes jo ikke mennene presentert i denne artikkelen nødvendigvis er så representativ, for de fremstår jo - beklager å måtte skrive - det, ikke som spesielt velfungerende. Skal vi se, den ene på 36 har isolert seg siden 20-årene, noe som ikke akkurat gjør det lett å finne en partner. Den andre er bonde, og altfor mye jobb og avhengighet av gård er heller ikke noe som gjør det lett. Den tredje er en meget stor mann med flere livsstilssykdommer, noe som heller ikke gjør det enkelt å finne partner. Sistemann er i femtiårene og skilt og har jo da hatt dame/kone. Skilsmisse er dessverre sånt som skjer mange i løpet av livet, men man kan jo ikke hevde at man har vært evig singel hele livet. 

Anonymkode: 49631...540

Det slår meg litt i det du skriver at mye at dette er jo bevisste valg som disse mennene har tatt selv. Jeg tenker at man har jo alltid et valg? Han som buret seg inne f.eks. Tar man det valget må man jo også godta at den sosiale kretsen uteblir, herunder kjæreste. Det samme med livstilsykdommer og yrke. Skilsmisse er ikke alltid et valg, men for noen er det jo tross alt det også. 

Syns dette virker mer og mer som om vi lever i en tid der noen aldri blir voksne, rett og slett. 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er i de aller fleste tilfeller veldig sant. Menn vinner generelt mye helsemessig og sosialt på å være i et forhold med en kvinne, mens kvinner ofte sliter seg ut av å bo med en typisk mann.

Anonymkode: 6f1b2...843

Det er jo fordi når menn får seg en dame så får han hushjelp, en å ligge med, kokk og mamma i en og samme person til å varte han opp. Kvinnene får ingenting tilbake og ender opp med å slite seg ut fordi hun har alle disse rollene uten å få noe igjen for det . Da blir det jo nesten som ferie når man skilles og kun har seg selv å tenke på ( som kvinne ), mens som mann så er det helt forferdelig for haner vant til å bare prioritere hobbyer og sofasliting. 

Anonymkode: 0bada...491

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo fordi når menn får seg en dame så får han hushjelp, en å ligge med, kokk og mamma i en og samme person til å varte han opp. Kvinnene får ingenting tilbake og ender opp med å slite seg ut fordi hun har alle disse rollene uten å få noe igjen for det . Da blir det jo nesten som ferie når man skilles og kun har seg selv å tenke på ( som kvinne ), mens som mann så er det helt forferdelig for haner vant til å bare prioritere hobbyer og sofasliting. 

Anonymkode: 0bada...491

Ja, nettopp. Og i dag så vil ikke alle menn ha ansvaret med å skaffe familie heller, så hun får kanskje ikke barn engang. 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, nettopp. Og i dag så vil ikke alle menn ha ansvaret med å skaffe familie heller, så hun får kanskje ikke barn engang. 

Anonymkode: 1d74e...146

Og om man får barn så må man regne med at mannen også blir som et ekstra barn å ta vare på. Er bare å glemme at han er med for å sørge for oppdragelse, få dem avgårde på skolen, følge opp fritidsaktiviteter og arrangementer, kjøpe og vedlikeholde ytterklær og skolesekk osv

Anonymkode: 0bada...491

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og om man får barn så må man regne med at mannen også blir som et ekstra barn å ta vare på. Er bare å glemme at han er med for å sørge for oppdragelse, få dem avgårde på skolen, følge opp fritidsaktiviteter og arrangementer, kjøpe og vedlikeholde ytterklær og skolesekk osv

Anonymkode: 0bada...491

De tror vel at det skal "gå av seg selv" eller "bare blir sånn". 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og bor alene. Elsker det. 

Anonymkode: a969a...5b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det slår meg litt i det du skriver at mye at dette er jo bevisste valg som disse mennene har tatt selv. Jeg tenker at man har jo alltid et valg? Han som buret seg inne f.eks. Tar man det valget må man jo også godta at den sosiale kretsen uteblir, herunder kjæreste. 

Anonymkode: 1d74e...146

Synes det blir rart å snakke om "valg " når man omtaler folk som virker til å ha sosial angst. 

Han her hadde jo tom hatt kjærester, og sa sjøl at han skjønte godt at de stakk når han spilte så mye (referere nå til serien som artikkelen er basert på). 

Anonymkode: 4dcde...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det blir rart å snakke om "valg " når man omtaler folk som virker til å ha sosial angst. 

Han her hadde jo tom hatt kjærester, og sa sjøl at han skjønte godt at de stakk når han spilte så mye (referere nå til serien som artikkelen er basert på). 

Anonymkode: 4dcde...a9d

Han kan kanskje ikke velge om han skal ha psykiske lidelser eller ikke, men han kan definitivt velge om han skal søke hjelp eller fortsette å sitte inne på rommet sitt og game. Det går an å ha et konstruktivt forhold til psykiske lidelser og det er hjelp å få. 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...