Gå til innhold

NRK - Historisk mange bor alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/livsstil/historisk-mange-single-og-barnlose-menn-1.15412417

Dette er utrolig trist! Synes dog at artikkelen får det til å virke som at det kun er menn som bor alene mens alle damer har en (mann??) å bo sammen med. Det regnestykket går selvsagt ikke opp.. Og denne statistikken viser jo at etter midten av 50-årene, er det flere kvinner enn menn som bor alene. https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/flere-bor-alene

Og hva sier dere, single kvinner, er det flere enn meg som kjenner seg igjen i mennenes historie her?

Jeg kjenner meg i hvert fall igjen i den sårheten som mennene forteller om. Jeg er i midten av 30-årene og har aldri hatt kjæreste. Har aldri ligget i armkroken til en mann i en sofa noen gang. Aldri opplevd at den som jeg liker har likt meg tilbake. 

Jeg mener det er kjempeviktig å fokusere på mental helse for aleneboere, særlig nå i koronatiden. Men skulle ønske media ville sidestille kjønnene her og ikke gjøre dette til en énkjønnskamp. Det gjelder begge kjønn!

Anonymkode: 8d2df...0b3

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kvinne og bor alene. Riktignok selvvalgt, men likefullt aleneboer 

Anonymkode: d2023...aa3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og bor alene også. Har vært alene de siste årene. Menn er ikke bare bare heller

Anonymkode: 95964...d07

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kvinne og bor også alene.. 2020 har vel vist meg hvor trist og deprimerende livet mitt faktisk er.

Anonymkode: fadcc...26c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne og aleneboer. Aldri vært så takknemlig for det som etter pandemien startet.

Anonymkode: e1aad...ad6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er utrolig trist! Synes dog at artikkelen får det til å virke som at det kun er menn som bor alene mens alle damer har en (mann??) å bo sammen med. Det regnestykket går selvsagt ikke opp.. Og denne statistikken viser jo at etter midten av 50-årene, er det flere kvinner enn menn som bor alene. 

Det veldig mange ikke ser ut til å forstå er at det å bo alene/være alene for kvinner i stor grad er selvvalgt, mens for menn er det noe de ønsker, men av ulike årsaker ikke får til. Vi har også et mannsoverskudd, spesielt på bygda. I byen(e) er det kvinneoverskudd. Mannen kan ikke nødvendigvis bare flytte til byen for å få seg dame, mens damene kan lett flytte hjem igjen og få seg en mann.

Anonymkode: fabea...481

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mann på 40år og har bodd alene i snart 10år. Selvvalgt mer eller mindre. Har brukt endel tid på finne meg selv igjen etter bruddet. Er en mann som kun ønsker kjærlighet, så det er glemmesak med useriøse forhold. Tror det er vanskelig å finne noen som virkelig ser DEG.

Anonymkode: bb62c...ba5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikler som dette hjelper vel ikke akkurat på selvfølelsen til enslige menn og incels, tvert imot. Det finnes menn som trives alene og gifte menn som lever miserabelt. Her skal dog inntrykket forsterkes om at alt i livet beror på å finne enn eller annen fantasiperson som skal fullbyrde ens tilværelse og alt blir magisk, virkeligheten utspiller seg dog anderledes som vi ser på antall skillsmisser og dysfunksjonelle familier der ute. Om en mann ikke får seg noe blir han ofte stemplet som særing og bitter taper, noe som vil påvirke adferden til vedkommende. Slike kan gå hen og hente lugubre koner fra utlandet i ren desperasjon, for å senere bli økonomisk utnyttet.

Enslig og forhold har begge sine fordeler og ulemper, alt etter personligheten og så videre. Uansett bør en ha andre ben å stå på enn sivilstatus. 

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegern Puahate skrev (1 minutt siden):

Artikler som dette hjelper vel ikke akkurat på selvfølelsen til enslige menn og incels, tvert imot. Det finnes menn som trives alene og gifte menn som lever miserabelt. Her skal dog inntrykket forsterkes om at alt i livet beror på å finne enn eller annen fantasiperson som skal fullbyrde ens tilværelse og alt blir magisk, virkeligheten utspiller seg dog anderledes som vi ser på antall skillsmisser og dysfunksjonelle familier der ute. Om en mann og ikke får seg noe blir han ofte stemplet som særing og bitter taper, noe som vil påvirke adferden til vedkommende. Slike kan gå hen og hente lugubre koner fra utlandet i ren desperasjon, for å senere bli økonomisk utnyttet.

Enslig og forhold har begge sine fordeler og ulemper, alt etter personligheten og så videre. Uansett bør en ha andre ben å stå på enn sivilstatus. 

Vi er genetisk programmert til å søke samliv. Det er ikke noe de fleste kan velge bort og fremdeles føle seg som fullkomment menneske. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det veldig mange ikke ser ut til å forstå er at det å bo alene/være alene for kvinner i stor grad er selvvalgt, mens for menn er det noe de ønsker, men av ulike årsaker ikke får til. Vi har også et mannsoverskudd, spesielt på bygda. I byen(e) er det kvinneoverskudd. Mannen kan ikke nødvendigvis bare flytte til byen for å få seg dame, mens damene kan lett flytte hjem igjen og få seg en mann.

Anonymkode: fabea...481

Bor på bygda og de voksne mennene som er single er er de som er igjen etter bøtta er helt skrapt. Rasistene, de som legger seg etter tenåringer, alkoholikere, homofober og voldsmenn. Mennene som blir skilt har ny dame før det i det hele tatt er fullstendig slutt med den første. Når til og med åpent pedofile lett kan få seg dame på bygda, så sier det litt om hva som ikke får seg dame. 

Anonymkode: e1aad...ad6

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvorfor det er noe problem, er jo bare positivt.

Kunne ikke falt meg inn å bo sammen med noen, mye bedre å bo alene.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, OlsenHansen said:

Vi er genetisk programmert til å søke samliv. Det er ikke noe de fleste kan velge bort og fremdeles føle seg som fullkomment menneske. 

Vi er også genetisk programmert til å skaffe næring og sex. Det betyr ikke at en ukritisk skal stappe i seg hva som helst eller stappe seg i hva som helst, fordi naturen sier det. Naturen er blind og mekanisk, vi har dog utviklet kritisk og fornuftig sans og kan velge å avstå, om det er det beste. For eks er det bedre å være venneløs enn å havne i et røft narkomiljø, selvom vi er programmert til å være sosiale. Slik er også bedre å være enslig enn i et møkkaforhold, samt barnløs istedenfor å være en dårlig far.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bor på bygda og de voksne mennene som er single er er de som er igjen etter bøtta er helt skrapt. Rasistene, de som legger seg etter tenåringer, alkoholikere, homofober og voldsmenn. Mennene som blir skilt har ny dame før det i det hele tatt er fullstendig slutt med den første. Når til og med åpent pedofile lett kan få seg dame på bygda, så sier det litt om hva som ikke får seg dame. 

Anonymkode: e1aad...ad6

Dette her oppsummerer det voldsomme stigmaet og taperstempelet som menn får om ingen vil ha dem. 

Anonymkode: 59353...9ae

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Jegern Puahate said:

Her skal dog inntrykket forsterkes om at alt i livet beror på å finne enn eller annen fantasiperson som skal fullbyrde ens tilværelse og alt blir magisk

Godt sagt. Jeg tror mange enslige sliter ekstra mye på grunn av slike forventninger til det å leve og bo sammen med noen. Det er som om hele deres eksistens utelukkende baseres på om de bor sammen med noen, og at man liksom er verdiløs som enslig.

Anonymkode: 49a80...dd2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (6 minutter siden):

Vi er genetisk programmert til å søke samliv. Det er ikke noe de fleste kan velge bort og fremdeles føle seg som fullkomment menneske. 

Jeg kan, og jeg tviler på at jeg er den eneste.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor på bygda og de voksne mennene som er single er er de som er igjen etter bøtta er helt skrapt. Rasistene, de som legger seg etter tenåringer, alkoholikere, homofober og voldsmenn. Mennene som blir skilt har ny dame før det i det hele tatt er fullstendig slutt med den første. Når til og med åpent pedofile lett kan få seg dame på bygda, så sier det litt om hva som ikke får seg dame. 

Anonymkode: e1aad...ad6

Om målet er å få seg dame, så ville det neppe i seg selv vært vanskelig. Men noen ønsker jo selvsagt noen de liker også. Dessuten er det ikke alle som klarer å gå rundt å lure kvinner til å tro at det er et forhold, for så å forlate forholdet ikke lenge etter. Så har du elementer med at kvinner ofte velger de samme mennene pga de tenker det er tryggere, de er sjekket opp i før, de er "populære" og de er kanskje ikke like farlige hvis de blir avvist. Men det kvinner ofte glemmer er at de aldri kan få et godt forhold til slike menn. 

 

Anonymkode: bb62c...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at vi har kommet oss dit at vi ikke må bo med en partner for å kunne betale leie/huslån.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangert ekteskap løser problemet. Lær av asiatere, da slipper vi å ha incels, ensomme person og all den psykisk belastning Norge blir påført.

Pakistanere gjør det eneste riktige, nemlig at foreldrene arrangerer ekteskapet for deg med ditt samtykke.

Anonymkode: 0f54d...fc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Katten.2.0 said:

Så bra at vi har kommet oss dit at vi ikke må bo med en partner for å kunne betale leie/huslån.

Nei, må bare bruke over halve lønna på leie og resten på regninger og mat ;) ingenting å spare og krona må snus på

Forresten kvinne og aleneboende, ønsker en kjæreste. Hatt samboer før. 

Anonymkode: fb844...996

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (7 minutter siden):

Ser ikke helt hvorfor det er noe problem, er jo bare positivt.

Kunne ikke falt meg inn å bo sammen med noen, mye bedre å bo alene.

Enig! 

Anonymkode: 1b6af...f7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...