Gå til innhold

NRK - Historisk mange bor alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (12 minutter siden):

Litt usikker på hva du ønsker utdypet? At mange alenemødre ville fått det veldig mye tøffere økonomisk er jeg helt enig i, og nettopp derfor er et slikt scenario så bekymringsverdig særlig for kvinner, som i mye større grad er avhengig av velferdsstaten. 

Ja, men hvorfor er det bekymringsverdig? Usikker på hvorfor du mener dette er så voldsomt skadelig for kvinner? Gjennom hele menneskets evolusjon har det vært en gruppe menn som ingen ønsker. Er denne gruppen farligere i dag enn den var før? 

Anonymkode: 1d74e...146

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men hvorfor er det bekymringsverdig? Usikker på hvorfor du mener dette er så voldsomt skadelig for kvinner? Gjennom hele menneskets evolusjon har det vært en gruppe menn som ingen ønsker. Er denne gruppen farligere i dag enn den var før? 

Anonymkode: 1d74e...146

Mulig jeg ikke helt forstår hva du spør om, men jeg tror det fremgår ganske klart i innlegget du siterer: 

 At mange alenemødre ville fått det veldig mye tøffere økonomisk er jeg helt enig i, og nettopp derfor er et slikt scenario så bekymringsverdig særlig for kvinner, som i mye større grad er avhengig av velferdsstaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/3/2021 at 1:03 PM, AnonymBruker said:

Hvem bestemmer om menn er attraktive som partnere og fedre? Jo, det er det kvinner som gjør. Dersom disse mennene du viser til velges vekk, så er de jo pr definisjon ikke attraktive. Dette er ukomfortabelt å tenke på, men likevel enkel biologi. 

Kvinner har en litt annen dynamikk å forholde seg til ettersom deres attraktivitet henger sammen med alder. Nedslående for den det gjelder, men det endrer jo ingenting. 

Akkurat dette kan jeg være enig i. Nå er jo ikke uattraktive og ensomme menn de eneste som betaler skatt og får lite igjen, men jeg skjønner at dette oppleves som urettferdig. 

Anonymkode: 1d74e...146

Ja, jeg er helt enig. Det var imidlertid en som svarte på mitt første innlegg som så ut til å ha den oppfatning at det kun er menn av typen sofaslitere som gamer som faller utenfor. 

Menn i lavstatusyrker med middels eller lav lønn har mye høyere sannsynlighet for å havne i gruppen av de som ikke har fått barn når de er 45 år enn menn med høy utdanning og/eller høy lønn. I takt med at kvinner blir økonomisk selvstendige er vi på vei tilbake til det som antakelig er en normaltilstand for oss som art, nemlig at kvinner går etter de mest attraktive mennene eller resirkulerer "pent brukte" skilte menn med høy sosioøkonomisk status, slik at disse mennene i høyere grad får barn med kvinne nr. 2.

Dette vil gi et mindre stabilt samfunn der en del av de mennene som blir valgt bort for eksempel kan tenkes å reagere på at de netto sponser for eksempel kvinner som velger å få kunstig befruktning over skatteseddelen. Slike menn vil kunne være et lett bytte for en del typer autoritære politikere.

Anonymkode: e564e...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 17.3.2021 den 17.57):

https://www.nrk.no/livsstil/historisk-mange-single-og-barnlose-menn-1.15412417

Dette er utrolig trist! Synes dog at artikkelen får det til å virke som at det kun er menn som bor alene mens alle damer har en (mann??) å bo sammen med. Det regnestykket går selvsagt ikke opp.. Og denne statistikken viser jo at etter midten av 50-årene, er det flere kvinner enn menn som bor alene. https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/flere-bor-alene

Og hva sier dere, single kvinner, er det flere enn meg som kjenner seg igjen i mennenes historie her?

Jeg kjenner meg i hvert fall igjen i den sårheten som mennene forteller om. Jeg er i midten av 30-årene og har aldri hatt kjæreste. Har aldri ligget i armkroken til en mann i en sofa noen gang. Aldri opplevd at den som jeg liker har likt meg tilbake. 

Jeg mener det er kjempeviktig å fokusere på mental helse for aleneboere, særlig nå i koronatiden. Men skulle ønske media ville sidestille kjønnene her og ikke gjøre dette til en énkjønnskamp. Det gjelder begge kjønn!

Anonymkode: 8d2df...0b3

Du må være glad og takknemlig for at du bor alene. Har ingen forståelse for folk som ikke trives i sitt eget selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...