Gå til innhold

Superhetero (superstraight?) = transfobisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
likestilling skrev (5 timer siden):

Okei, jeg fikk beskjed i tråden om at jeg ikke kunne kalle meg "hetero" lenger fra noen som svarte meg.

Men altså; betyr ikke straight i seg selv at man ikke dater transkvinner (biologiske menn)? De som ønsker dette er jo ikke straighte, men panseksuelle eller noe slikt? Heterofil betyr jo at man er tiltrukket av biologisk motsatt kjønn....

Jeg vil jo bare bruke "heterofil", som er det det ordboken sier. Hele tråden var absurd for meg, at man skal være "transfobisk" fordi man har en legning som utelukker transer?

Heterofil betyr at man er tiltrukket av motsatt kjønn. Ikke nødvendigvis biologisk.

Om du dater en kvinne, og du ser på henne som en kvinne, er du selvsagt hetero, selv om hun ikke er biologisk kvinne. Om du ikke anser henne som en "ekte" kvinne, vil du ikke bli tiltrukket av henne om du er hetero. Men de som ser på transkvinne som ekte kvinner, er selvsagt hetero selv om de tiltrekkes av transkvinne.

Det er ikke sikkert at du vet at en kvinne du møter er transkvinne. Hva da?

Og hva mener du med biologisk? Noen kvinner er faktisk født med mannlig DNA. Er ikke menn som dater dem hetero heller?

Men nei, det er ikke transfobisk å ikke tiltrekkes av transkvinne eller -menn. Det er heller ikke rasistisk å ikke tiltrekkes av andre folkeslag. Alle har sine preferanser. Noen blir lett og ofte tiltrukket av andre, noen finner (nesten) aldri noen å tiltrekkes av. Dette styrer man ikke selv.

Jeg anser transmenn som fullt ut menn på alle andre vis, men tiltrekkes ikke av dem (tror jeg).

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Heterofil betyr at man er tiltrukket av motsatt kjønn. Ikke nødvendigvis biologisk.

Om du dater en kvinne, og du ser på henne som en kvinne, er du selvsagt hetero, selv om hun ikke er biologisk kvinne. Om du ikke anser henne som en "ekte" kvinne, vil du ikke bli tiltrukket av henne om du er hetero. Men de som ser på transkvinne som ekte kvinner, er selvsagt hetero selv om de tiltrekkes av transkvinne.

Det er ikke sikkert at du vet at en kvinne du møter er transkvinne. Hva da?

Og hva mener du med biologisk? Noen kvinner er faktisk født med mannlig DNA. Er ikke menn som dater dem hetero heller?

Men nei, det er ikke transfobisk å ikke tiltrekkes av transkvinne eller -menn. Det er heller ikke rasistisk å ikke tiltrekkes av andre folkeslag. Alle har sine preferanser. Noen blir lett og ofte tiltrukket av andre, noen finner (nesten) aldri noen å tiltrekkes av. Dette styrer man ikke selv.

Jeg anser transmenn som fullt ut menn på alle andre vis, men tiltrekkes ikke av dem (tror jeg).

Så hvis jeg er det man i en normal verden er det man kaller homofil, men ikke er så gira på å fortelle det til foreldrene mine, så kan jeg heller bare si at Roger som jeg ligger med er kvinne (eller jeg anser Roger som en kvinne da) og så er jeg heterofil?

Kan jeg ikke i teorien bare identifisere hva som helst som en kvinne da, og så er jeg heterofil? Hva stopper meg fra å si at treet i hagen i hagen er en fullverdig kvinne for meg og vips er jeg en heteroseksuell mann men kun har "preferanse" for trær (eller kvinner som ser ut som ekte trær da).

Det blir lovlig tynt... heldigvis så er ikke det der det som står i ordbøker når man skal definere heterofil.

Definition of Heterosexual (medicinenet.com)

Sitat

Heterosexual: A person sexually attracted to persons of the opposite sex. Or a person who has sexual relations with the opposite sex. Colloquially known as "straight."

Anonymkode: 53d3c...f79

• Liker 1
Skrevet

Transkvinner er kvinner.
Transmenn er menn.

Ingen tvinger noen til å date noen de ikke vil, ingen ny legning er nødvendig.
Dater man en transkvinne, som mann, er man hetero. Fordi, transkvinner er kvinner. 

Superhetero legningen oppstod, fordi en tulling på tictok mente at transkvinner ikke var "ekte kvinner". Og er altså kun enda et bevis på at folk som bruker det er transfober. Enkelt og greit. (Ja, jeg har sett tictoken)

Så om noen bruker superstraight, eller superhetero, er det veldig enkelt å se at det ikke er noen jeg har tenkt å ha noe med å gjøre. 

Det morsomste med dette: Superhetero påstår at de nå er inn under LGBTQ+, men de skal ha egen "pride måned". For de vil seff ikke dele pride måneden med transpersoner ;) 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Stopp dette nå!!!!
image.thumb.jpeg.34278d0f15fae99359f99178dfb93cc2.jpeg

Anonymkode: a296c...c96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enda mere om transpersoner? 

Anonymkode: 42464...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er feil at et lite mindretall av mennesker skal kunne tvinge gjennom enorme kulturelle og språklige endringer kun for å føle at de blir verdsatt. Slike krav vitner om en grunnleggende autokratisk holdning til verden. "Samfunnet skal tilpasse seg meg, ikke omvendt".

Anonymkode: 3869d...907

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg må bli transe for å bevise at jeg ikke har noe imot transer ...

Denne verden her liker jeg ikke lenger. Har lyst til å finne meg en øde øy hvor kun friske mennesker bor som ikke går rundt og er syke i hodene sine og slenger rundt seg med kommentarer om at noe er SÅ SINNSSYKT og "det er helt syyykt!", og diverse ting.

Men problemet er jo bare at da ville alle idiotene kommet og krevet at de skulle blitt inkludert i fellesskapet ... Fuck off. Lag deg noe eget.

Anonymkode: 2d38a...c90

• Liker 4
Skrevet
SlemUlv skrev (På 14.3.2021 den 10.39):

Transkvinner er kvinner.
Transmenn er menn.

Jeg er uenig, transkvinner er transkvinner mens kvinner er kvinner.

Å være kvinne er biologisk. Selvfølgelig kan noen føle seg som noe de ikke er og det kan man respektere, men vi kan jo ikke endre språk og virkelighet hver gang noen føler seg som noe annet enn det de er født som. Man kan respektere og tolerere en som mener hun er "adult baby" (identifiserer seg som en annen alder enn biologisk) uten å insistere på at hun faktisk ER baby.

Jeg dømmer ikke og har forståelse for at man ikke alltid føler at den man er født som eller oppfattes som ikke er det man ønsker å være eller føler seg som. De må gjerne kalle seg kvinner uten at jeg har noe behov for å korrigere dem, men det er kun for å være høflig. Jeg vil aldri tenke på noen som har XY-kromosomer og har (eller har hatt) penis som en kvinne.

Hvis ikke det hadde vært rabalder med å henge ut folk som ikke er med på å kaste biologi ut vinduet og henge på ANDRE psykiske diagnoser ("transfobisk") for å ikke ønske å være sammen med transkvinner så hadde nok neppe mange brydd seg om hva de kalte seg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
SlemUlv skrev (På 13.3.2021 den 19.54):

Hetero er fortsatt hetero.

Superhetero, er en transfobisk ting som dukket opp for litt siden. Fordi en mann ble sur fordi han ble kaldt transfob for å si at han var hetero, og dermed ikke datet menn. Til en transkvinne.
Man har lov å ikke ville date transkvinner, er måten man avviser folk på som ble feil her. 

https://www.youtube.com/results?search_query=super+straight+

Dette er jo kunnskapsløst vås. En transkvinne er selvsagt biologisk sett en mann. Ingen kirurg i verden kan endre noens DNA. Skjerpings, kan ikke lyve om biologien i politisk korrekthets navn.

Anonymkode: 3e745...b31

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, likestilling said:

Jeg er uenig, transkvinner er transkvinner mens kvinner er kvinner.

Å være kvinne er biologisk. Selvfølgelig kan noen føle seg som noe de ikke er og det kan man respektere, men vi kan jo ikke endre språk og virkelighet hver gang noen føler seg som noe annet enn det de er født som. Man kan respektere og tolerere en som mener hun er "adult baby" (identifiserer seg som en annen alder enn biologisk) uten å insistere på at hun faktisk ER baby.

Jeg dømmer ikke og har forståelse for at man ikke alltid føler at den man er født som eller oppfattes som ikke er det man ønsker å være eller føler seg som. De må gjerne kalle seg kvinner uten at jeg har noe behov for å korrigere dem, men det er kun for å være høflig. Jeg vil aldri tenke på noen som har XY-kromosomer og har (eller har hatt) penis som en kvinne.

Hvis ikke det hadde vært rabalder med å henge ut folk som ikke er med på å kaste biologi ut vinduet og henge på ANDRE psykiske diagnoser ("transfobisk") for å ikke ønske å være sammen med transkvinner så hadde nok neppe mange brydd seg om hva de kalte seg.

Dette er en ikke-eksisterende problemstilling. Alle ved sine fulle fem forstår at tiltrekning handler om preferanser. Det er ikke transkvinner som mener man er transfobisk, men transfobe som bruker det som en taktikk for å demonisere transkvinner.

Anonymkode: 9075a...603

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
likestilling skrev (På 13.3.2021 den 18.40):

Jeg svarte på et innlegg i en annen tråd og sa at jeg var heterofil og kun tenner på motsatt kjønn (biologisk) og at det ikke er transfobisk å ha en seksuell legning som utelukker noen.

En anonym bruker svarte meg og sa at jeg burde kalle meg "superhetro" og at jeg ER transfobisk siden jeg kun tenner på biologiske kvinner, og at jeg ikke er hetero fordi jeg ikke tenner på transejenter (biologiske menn)?

Først trodde jeg det var et troll, men jeg leste resten av svarene i tråden og ser at dette tydeligvis er noe folk faktisk mener, altså at man kan være hetero selv om man tenner på biologiske menn som føler seg som kvinner, og at man er transfobisk dersom man er som meg?

Har vi virkelig galskapen kommet så langt at heterofil ikke lenger betyr heterofil, altså tiltrukket av motsatt kjønn? Skal vi som er heterofile måtte kalle oss et nytt ord slik at de som ikke er hetero og ikke bryr seg om biologisk kjønn kan ha det ordet? Og skal vi måtte finne oss i å bli kalt transfobiske fordi vi er heterofile?

Er det kontroversielt nå å si at heterofil er en som tenner på samme kjønn (biologisk og alt annet)? Det kan umulig være bare meg som synes dette begynner å gå over stokk og stein?

Bare ignorer det, det er en håndfull personer som har slengt seg på en trend der de kan bli rasende på andres vegnes siden de ikke har evne eller vilje til å ta tak i noen relle problemstillinger.

Hvis en mann er keen på å svinge seg rundt i kjole (eller omvendt) og late for seg selv som han er en dame er det hans fulle rett, men ingen er kontraktforpliktet til å delta i rollespillet hans.

Du er ikke transfobisk fordi du kun er tiltrukket av biologiske kvinner, som er overflødig i seg selv ettersom det kun finnes en type kvinner.

To X-kromosomer or gtfo.

Anonymkode: 221d8...e3b

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil egentlig bare være menneske som tiltrekkes av de jeg tiltrekkes av.. Hvorfor så utrolig mange skiller, båser og merkelapper? Hvorfor skal andre fortelle meg hva jeg er? Jeg har aldri vært tiltrukket av noe annet enn menn, men det betyr ikke at jeg er tiltrukket av alle menn. Jeg er ikke tiltrukket av eldre menn og heller ikke yngre menn. Jeg er ikke tiltrukket av menn jeg ikke har kjemi med og som ikke ser ut på en måte jeg er tiltrukket av. Verre enn det er det ikke. Jeg trodde jeg var "hetero", at det var "båsen" min. Men neida, jeg får vel bare flytte da. Det skal mye til før jeg er seksuelt tiltrukket av noen, og det er ikke noe jeg styrer selv.

Jeg er ikke transfobisk for å ikke kjenne at å ligge med en transmann føles rett. Jeg styrer ikke noen andres seksualitet, da skal ingen få styre min heller. Og hvis jeg vil kalle meg hetero fordi det føles riktig for meg, så er det ikke opp til noen andre å fortelle meg at jeg har en annen mikroskopisk liten bås, i et system jeg aldri har meldt meg inn i. Det arkivet kan de ha for seg selv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

biologi og politisk korrekt

Fy faen så lei jeg er av fobiske folk som bruker det der som hersketeknikk. Det går ikke an å si "jeg er heterofil og normal fordi... biologi. Du er bare politisk korrekt." 

Anonymkode: 3f63f...e94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Fy faen så lei jeg er av fobiske folk som bruker det der som hersketeknikk. Det går ikke an å si "jeg er heterofil og normal fordi... biologi. Du er bare politisk korrekt." 

Jo, det går det selvfølgelig an å si. Kan ikke endre fakta og virkeligheten pga. sensitive politisk korrekte ekstremister som hyller fobi mot alt mulig når noen ikke er enig i deres rare synspunkt. Bli litt mer tolerant!

• Liker 4
Skrevet
likestilling skrev (På 14.3.2021 den 5.44):

Nei dette blir jo like dumt som at "vann" ikke kan hete "vann" fordi det finnes "tungtvann" og dermed må man si "lettvann" om vanlig vann.

"En ekte kvinne" trenger man ikke å si, for de aller fleste er det. Derimot er det ikke så mange transekvinner, så da kan det være greit å legge på "transe" så man skjønner at det er snakk om en annen type og ikke en vanlig kvinne. 

Det er jo nettopp dette som er stigmatiserende. Transpersoner skal absolutt ha betegnelsen «trans» for at andre skal påminne dem om at de ikke er biologisk det kjønnet de identifiserer seg som. Det blir jo helt feil, og sårende for transpersoner. Bedre å si cis og trans da, for da omtales og anerkjennes begge som kvinner. Ciskvinner har ikke monopol på begrepet kvinne. En transkvinne kan være akkurat like ekte kvinne som en ciskvinne. Det er ikke bare biologi som definerer hva som er ekte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, det går det selvfølgelig an å si. Kan ikke endre fakta og virkeligheten pga. sensitive politisk korrekte ekstremister som hyller fobi mot alt mulig når noen ikke er enig i deres rare synspunkt. Bli litt mer tolerant!

Nei, det går ikke. Det er ingen som bestemmer legningen sin eller å bli født i feil kropp. Det er dessuten sånn at ikke alle heterofile par kan få barn sammen. Eggene til kvinnen bestemmer om mannen er riktig eller ikke. Mener eggene at han ikke er riktig, så tar de ikke i mot sæden hans. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.3.2021 den 6.26):

Hva i all verden? På datingsider vil jeg helst vite om det er transkvinne/mann. Transkvinner og menn må skrive at de er trans! Det må være tydelig slik at man ta stilling til hva man egentlig ligger med og.

Anonymkode: 754d3...5a0

Transpersoner må utlevere seg for at dine fordommer skal tikke inn? Hva konkret endrer seg bare fordi den ene er transperson (bortsett fra det med biologiske barn, den kan jeg faktisk forstå)? Det eneste som endres er at dine fordommer blir synlige, for i en del tilfeller kan man faktisk ikke se, i det hele tatt, at personen har gjennomgått kjønnsskifte. Jeg leste nylig en gammel tråd på KG om det. En fyr hadde vært i et forhold med en (trans)kvinne i flere år uten å legge merke til noe som helst. Hun var 100 % kvinne, i kropp og sjel.

Endret av Gjenferdet
Skrevet
Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Transpersoner må utlevere seg for at du skal få tilfredsstilt ditt behov for å fordømme og skule på dem?

Nja, den samme diskusjonen var det jo da det var snakk om handikap. Sitter man i rullestol, så burde det opplyses om i en datingprofil. Er man trans, så burde det opplyses om.  Disse to tilfellene er vidt forskjellige.  Men like viktige for folk flest å vite:) Da jeg var aktiv på Gaysir i mine yngre dager, sto det på profilene til de som var transpersoner. Vet ikke om det er slik fremdeles:) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker at på ungdomsskolen påsto lærere i seksualundervisning at det var normalt å ha perioder hvor man kanskje var tiltrukket av samme kjønn (selv om man er hetero). Jeg tenkte at det var noe sprøyt, har aldri opplevd det, eller kjent noen andre hetero som har opplevd det. (Heller aldri hørt om homofile eller lesbiske som har hatt hetero perioder, men det er ikke poenget jeg skal frem til.)

Hvis lærerene faktisk hadde rett, så synes jeg superstraight er et nyttig begrep for å skille mellom sånne som meg som aldri under noen omstendighet kunne tent på en av samme kjønn, og har vist at jeg var hetero siden 5-6 årsalder, og sånne andre heteroer som er litt mer slekkis i grensene på hva de anser som kvinne og mann.

Noe av nytten her er nettopp kommunikasjon. Hvis jeg avviser en transperson ved å si "beklager, jeg er superstraight", så må jo det være den mest skånsomme måten. Jeg snakker kun om meg selv, og har absolutt ingenting negativt å si om den andre, å si det på denne måten setter fokus på egne preferanser, og er dermed ikke-dømmende.

Og jo, man må faktisk være ærlig om hva man er og tåle avvisning som alle andre. Dersom transpersoner forventer at alle hetero er en monolitt og derfor ikke har åpen kommunikasjon, så sier det seg jo selv at de utsetter seg for potensielt mye værre avvisninger enn om de er åpen.

Anonymkode: 70a79...d72

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...