Gå til innhold

Superhetero (superstraight?) = transfobisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

jeg har aldri hatt intensjon å såre noen det er bare en åpen debatt om transer og det burde ikke være noe problem å diskutere, hvis det skal være nødvendig og måtte dra førleser inn i det hele så syntes jeg det er dårlig.

Hvis jeg møter en transe på gata så skal jeg selvfølgelig være høflig kalle hen dame eller hva enn personen foretrekker og bli kalt, men når det er en diskusjon så må man kunne snakke fritt uten at noen skal måtte føle seg krenket

Anonymkode: 3b806...050

Dette er ikke ment bare mot deg, men mot alle de(re) som nekter å anerkjenne transpersoner som det kjønnet de ønsker å være. Det er jo kun for å såre. For hva angår det deg, eller meg eller noen andre utenforstående om en person definerer seg som det ene eller det andre? Hvorfor denne trangen til å påpeke «men de er jo ikke... fordi biologien tilsier noe annet»? Kan man ikke bare akseptere at folk er forskjellige? Vi vet ikke hvem som leser her inne, og det synes jeg vi bør ha i bakhodet når vi skriver. Det er ondskapsfullt og respektløst å bare måtte insistere på at transkvinner ikke er kvinner. Kan ikke folk som tenker det bare holde det inni seg? Hva får de ut av å måtte si det, annet enn å provosere og såre folk med vilje? For det er jo det de gjør. De sårer folk bevisst. De vet så jævlig godt hvor hardt det treffer de som har en inkongruens ift. biologi og følelse av tilhørighet, men likevel bare de. De kan liksom ikke holde fingrene av fatet. Det minner om mobbere i skolegården som bevisst provoserer frem en reaksjon hos offeret.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke ment bare mot deg, men mot alle de(re) som nekter å anerkjenne transpersoner som det kjønnet de ønsker å være. Det er jo kun for å såre. For hva angår det deg, eller meg eller noen andre utenforstående om en person definerer seg som det ene eller det andre? Hvorfor denne trangen til å påpeke «men de er jo ikke... fordi biologien tilsier noe annet»? Kan man ikke bare akseptere at folk er forskjellige? Vi vet ikke hvem som leser her inne, og det synes jeg vi bør ha i bakhodet når vi skriver. Det er ondskapsfullt og respektløst å bare måtte insistere på at transkvinner ikke er kvinner. Kan ikke folk som tenker det bare holde det inni seg? Hva får de ut av å måtte si det, annet enn å provosere og såre folk med vilje? For det er jo det de gjør. De sårer folk bevisst. De vet så jævlig godt hvor hardt det treffer de som har en inkongruens ift. biologi og følelse av tilhørighet, men likevel bare de. De kan liksom ikke holde fingrene av fatet. Det minner om mobbere i skolegården som bevisst provoserer frem en reaksjon hos offeret.

Og i tillegg oppfinner sine egne ord som transe eller transekvinne 🤪 Hvor er respekten for medmenneskene våre

Anonymkode: afd1d...b83

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og i tillegg oppfinner sine egne ord som transe eller transekvinne 🤪 Hvor er respekten for medmenneskene våre

Enig. I tillegg er det interessant (i link fra Rikshospitalet) at ikke engang leger nødvendigvis merker en kjønnskorrigerende vaginaoperasjon (MTF, transkvinne) ved det blotte øyet. Dvs. at en transkvinne kan se 100 % ut som en ciskvinne. Heterofile menn som sier at de kun tiltrekkes av ciskvinner kan altså også tiltrekkes av transkvinner fordi man ikke alltid ser forskjell. ;) 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Gjenferdet said:

Jeg ser knapt en person i denne tråden som mener at folk ikke kan få lov til å definere seg selv slik de selv vil.

Det jeg derimot ser er at folk ikke vil bli tvunget til å endre språket sitt for at denne personen skal føle seg vel, eller at helt grunnleggende prinsipper i samfunnet skal endevendes og så nedfelles i lov fordi et lite mindretall mener de har et sterkt behov for det. Det er ikke slik samfunnet fungerer.

Utover det ønsker jeg alle transpersoner alt vel, og håper inderlig de finner roen og lykken.

Anonymkode: 3869d...907

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser knapt en person i denne tråden som mener at folk ikke kan få lov til å definere seg selv slik de selv vil.

Det jeg derimot ser er at folk ikke vil bli tvunget til å endre språket sitt for at denne personen skal føle seg vel, eller at helt grunnleggende prinsipper i samfunnet skal endevendes og så nedfelles i lov fordi et lite mindretall mener de har et sterkt behov for det. Det er ikke slik samfunnet fungerer.

Utover det ønsker jeg alle transpersoner alt vel, og håper inderlig de finner roen og lykken.

Jeg ser mange som insisterer på at transkvinner ikke er kvinner, men menn. Det er det jeg reagerer på i disse debattene, i hovedsak.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av likestilling
AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (14 minutter siden):

så vi skal måtte bli tvunget til og "holde ting inni seg?" man kan ikke diskutere fritt lenger fordi det kan "såre" noen?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er vell ord som alltid har eksistert? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gjenferdet said:

Jeg ser mange som insisterer på at transkvinner ikke er kvinner, men menn. Det er det jeg reagerer på i disse debattene, i hovedsak.

Det skjønner jeg, men det er altså samfunnets fulle rett å motstå forsøk på å omdefinere helt grunnleggende begreper. Det er derimot ikke det samme som å nekte disse transkvinnene å leve livet sitt slikt de selv vil.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

så vi skal måtte bli tvunget til og "holde ting inni seg?" man kan ikke diskutere fritt lenger fordi det kan "såre" noen?

Det er vell ord som alltid har eksistert? 

Sist jeg sjekket er transe et verb «å transe» «i en transe»

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, din leseforståelse er noe du må ta ansvar for selv. For øvrig er det nok du som må oppdatere deg på hvordan kjønn funker, les deg opp på biologiske fakta feks.

Anonymkode: 3e745...b31

Åh, du mener nyere forskning? Som sier at kjønn ikke er binært, altså ikke kun kvinne og mann? 

For nyere forskning støtter faktisk transpersoner. 

Eller mener du biologi fra 30 år siden? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Passer meg egentlig fint hvis folk på datingnettsider bruker ordet superheteo. Er ikke trans selv, men da vet jeg hvem jeg skal unngå. Det går an å ha preferanser uten å finne på ord som indikerer at man er ekstra hetero fordi man ekspluderer en hel gruppe mennesker.

Anonymkode: 762fa...e79

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Passer meg egentlig fint hvis folk på datingnettsider bruker ordet superheteo. Er ikke trans selv, men da vet jeg hvem jeg skal unngå. Det går an å ha preferanser uten å finne på ord som indikerer at man er ekstra hetero fordi man ekspluderer en hel gruppe mennesker.

Anonymkode: 762fa...e79

Man kan vel strent talt ikke være "ekstra hetero". Er man hetero så er man i praksis det du kaller "superhetero". Er man åpen for transer så ligger man en plass på skalaen...

Tiltrekning er ikke-binært, men det er kjønn. Transer kan med fordel slenge det i bioen sin, så blir det størst mulig sjanse for dem å finne noen som passer dem.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
likestilling skrev (På 13.3.2021 den 18.40):

Jeg svarte på et innlegg i en annen tråd og sa at jeg var heterofil og kun tenner på motsatt kjønn (biologisk) og at det ikke er transfobisk å ha en seksuell legning som utelukker noen.

En anonym bruker svarte meg og sa at jeg burde kalle meg "superhetro" og at jeg ER transfobisk siden jeg kun tenner på biologiske kvinner, og at jeg ikke er hetero fordi jeg ikke tenner på transejenter (biologiske menn)?

Først trodde jeg det var et troll, men jeg leste resten av svarene i tråden og ser at dette tydeligvis er noe folk faktisk mener, altså at man kan være hetero selv om man tenner på biologiske menn som føler seg som kvinner, og at man er transfobisk dersom man er som meg?

Har vi virkelig galskapen kommet så langt at heterofil ikke lenger betyr heterofil, altså tiltrukket av motsatt kjønn? Skal vi som er heterofile måtte kalle oss et nytt ord slik at de som ikke er hetero og ikke bryr seg om biologisk kjønn kan ha det ordet? Og skal vi måtte finne oss i å bli kalt transfobiske fordi vi er heterofile?

Er det kontroversielt nå å si at heterofil er en som tenner på samme kjønn (biologisk og alt annet)? Det kan umulig være bare meg som synes dette begynner å gå over stokk og stein?

Hahaha, måtte jeg le. Om så er verden blitt totalt gal.
Jeg er kvinne, tenner kun på menn som er biologiske fødte menn . Og jeg er definitivt hetero. Er helt aksepterende for de som tiltrekkes av menn/kvinner/transer og alt som finnes i mellom der. Helt topp at man kan være seg selv. Men kom igjen. Kall en spade for en spade. En transmann med vagina tennner meg null. Og det må være lov å si av meg som hetero kvinne.

Anonymkode: 165c3...eab

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 3/13/2021 at 6:55 PM, Doge said:

Jo, de er hetero. Jeg skjønner ikke hvorfor du føler så sterkt for å presse dine preferanser over på andre. Alle som er hetero er hetero, selv om de har forskjellige preferanser. 

En mann som "skifter" kjønn til kvinne, med sex change surgery, har fremdeles prostata, deler av penis blir klitoris. Penishodet ligger rett på innside av urinåpningen. Og pungen blir til vulva og vagina. Om du har sex med dette som en mann er du temmelig gay.

Så nei, de er bifile, ikke hetero. En heterofil mann liker biologiske kvinner, alt annet og han er bifil eller homo. 

Anonymkode: 9d6ca...ae4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2021 den 2.43):

Transkvinner har jo jentepenis 

Anonymkode: 63688...c1e

Jentepeniser finnes ikke

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (7 timer siden):

De er jo menn, biologisk sett. De kan se ut som kvinner, men de er det selvsagt ikke. Når det er sagt, er det nok få som sier dette til dem ansikt til ansikt, det er jo ikke noe hyggelig gjort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SlemUlv skrev (4 timer siden):

Åh, du mener nyere forskning? Som sier at kjønn ikke er binært, altså ikke kun kvinne og mann? 

For nyere forskning støtter faktisk transpersoner. 

Eller mener du biologi fra 30 år siden? 

Dette må du understøtte med kilder. Og da fra forskere som fokuserer på fakta, ikke en eller annen politisk ekstremist fra venstresiden.

Det finnes ytterst få som ikke er hverken mann eller kvinne, tvekjønnede som er født med to kjønnsorganer eller deler av kjønnsorgan to. Alle som ikke er født slik biologisk, trenger psykologisk hjelp, ikke kirurgi.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En mann som "skifter" kjønn til kvinne, med sex change surgery, har fremdeles prostata, deler av penis blir klitoris. Penishodet ligger rett på innside av urinåpningen. Og pungen blir til vulva og vagina. Om du har sex med dette som en mann er du temmelig gay.

Så nei, de er bifile, ikke hetero. En heterofil mann liker biologiske kvinner, alt annet og han er bifil eller homo. 

Anonymkode: 9d6ca...ae4

nei det er der du tar feil, kjønn er så mye mer en biologi hvis noen føler seg et annen kjønn så er de det kjønnet så dere som hele tiden skal prate om vitenskap må faktisk skjerpe dere, for alt jeg hører er misinformasjon

• Liker 2
Skrevet
likestilling skrev (9 timer siden):

Man kan vel strent talt ikke være "ekstra hetero". Er man hetero så er man i praksis det du kaller "superhetero". Er man åpen for transer så ligger man en plass på skalaen...

Tiltrekning er ikke-binært, men det er kjønn. Transer kan med fordel slenge det i bioen sin, så blir det størst mulig sjanse for dem å finne noen som passer dem.

Hvis mannen ikke vet at hun er transkvinne da? Er mannen homofil da? Han tiltrekkes jo av det kvinnelige? Altså, ikke homofil. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må være noe av det dummeste jeg har lest. Selvfølgelig skal du få bestemme hvem du vil date, og hvem du ikke vil date. Jeg hadde snudd i døra selv, eller gått fra bordet om jeg fikk vite at jeg var matchet med noen jeg ikke ville date. Nå kommer det aldri til å skje, siden jeg uansett ikke dater. Trives kanskje litt for godt alene 😇

Det er hverken rasistisk eller diskriminerende å ha preferanser.

Anonymkode: 064b9...243

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...