CorvusCorax Skrevet 14. mars 2021 #81 Skrevet 14. mars 2021 (endret) venus24 skrev (37 minutter siden): Cis er latin og betyr "på denne siden", og er det motsatte av trans som på latin betyr "på andre siden". Det ble først brukt i Tyskland i 1914, så det er ingenting nytt. Da vi begynte å bruke ordet "homo" trengte vi også et ord for å beskrive motsatsen, derfor har vi ordet "hetero". Trans og cis er samme greien. Håper det var oppklarende! Jeg vet hva det betyr. Men det spiller ingen rolle. Det er ikke nødvendig å bruke ordet cis... Derfor har det heller ikke blitt brukt på den måten. Er du transseksuell selv? Så du kommenterte noe med selvmordstanker etc. Jeg ble psykisk nedbrutt av en som ikke visste hvem han var. Han oppførte seg som et rasshøl. Istedenfor å fortelle meg og være åpen om sine tanker, så projiserte han all sin usikkerhet over på meg. Nektet å snakke. Stonewalling heter det. Fikk meg til å føle meg gal. Og selvfølelsen har aldri vært så på bånn som det den var den korte perioden vi var sammen. Han dro da han skjønte det ikke var like kult å leve på meg. For jeg hadde jo blitt så deppa og vanskelig. Pofff...uten en forklaring. Hadde han hatt empati, så hadde han bedt om unnskyldning i ettertid. Snakk om selvopptatt menneske. Fint at han har funnet seg selv nå. Kanskje han får frem noen bedre sider nå som kvinne. For det må hun virkelig jobbe med - for utseende har virkelig gått fra 7 til 2. Det er kanskje hennes "karma". Den minst tiltrekkende kvinnen jeg har sett. Så kanskje jeg ikke er superhetro. For jeg kan se om en kvinne er vakker/pen/søt eller ikke. Endret 14. mars 2021 av CorvusCorax 6
CorvusCorax Skrevet 14. mars 2021 #82 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): enig med venus her, det er ganske opplagt når man tenker på det. samme med super hetro, der hetro betyr heteros, ‘ulik' og super-, betyr “over,” eller “forbi,” det er også en måte og si du er "over de andre". altså når man er superhetro betyr det at man er ekstra hetro, at man bare liker det motsatte kjønn. Anonymkode: 6a108...18c Gud bedre. Hetero har alltid betydd at man bare foretrekker motsatt kjønn. Liker man begge deler er man bifil. Enkelt og greit. 2
Doge Skrevet 14. mars 2021 #83 Skrevet 14. mars 2021 likestilling skrev (1 minutt siden): Ja, for jeg er hetero selv men preferansen min er bare andre menn 🙄 Sikkert mange andre 100% heterofile menn der ute som også utelukkende liker å ligge med menn og synes jenter er avtennende. Det er jo bare en preferanse og ordet "heterofil" betyr jo ikke akkurat at man liker det motsatte kjønn eller noe. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å kalle folk som tenner på biologiske menn som psykisk er damer for "heterofile" Kan de ikke bare kalle seg panseksuelle eller noe slikt, eventuelt med preferanse for å ikke ligge med menn før de har operert seg? Jeg bryr meg ikke om hva folk gjør, men de ødelegger jo språket. Kanskje det er et poeng likevel da, og at "superhetero" har noe for seg slik at språket får tilbake et ord som beskriver de som tiltrekkes av motsatt biologisk kjønn. Hvorfor skal menn som kun er tiltrukket kvinner måtte kalle seg "panseksuelle eller noe slikt"? Anbefaler alle å se denne for å lære mer: 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #84 Skrevet 14. mars 2021 CorvusCorax skrev (1 minutt siden): Gud bedre. Hetero har alltid betydd at man bare foretrekker motsatt kjønn. Liker man begge deler er man bifil. Enkelt og greit. ja det stemmer, ligger jo nesten litt i at hetro betyr på latin ulik altså ikke samme kjønn. men tingen er at det ikke er veldig inkluderende å finne opp et nytt ord for de som liker transer siden transene identifiserer seg jo som det motsatte kjønn, så da må det bare bli hetro, å da er det lettere og bare finne opp et nytt ord for oss som er "hetro" og det ble superhetro. litt innvikla nå i starten men jeg regner med vi lærer det ettervært. Anonymkode: 6a108...18c 1
venus24 Skrevet 14. mars 2021 #85 Skrevet 14. mars 2021 CorvusCorax skrev (Akkurat nå): Jeg vet hva det betyr. Men det spiller ingen rolle. Det er ikke nødvendig å bruke ordet cis... Derfor har det heller ikke blitt brukt på den måten. Er du transseksuell selv? Så du kommenterte noe med selvmordstanker etc. Jeg ble psykisk nedbrutt av en som ikke visste hvem han var. Han oppførte seg som et rasshøl. Istedenfor å fortelle meg og være åpen om sine tanker, så projiserte han all sin usikkerhet over på meg. Nektet å snakke. Stonewalling heter det. Fikk meg til å føle meg gal. Og selvfølelsen har aldri vært så på bånn som det den var den korte perioden vi var sammen. Han dro da han skjønte det ikke var like kult å leve på meg. For jeg hadde jo blitt så deppa og vanskelig. Pofff...uten en forklaring. Hadde han hatt empati, så hadde han bedt om unnskyldning i ettertid. Snakk om selvopptatt menneske. Fint at han har funnet seg selv nå. Kanskje han får frem noen bedre sider nå som kvinne. For det må hun virkelig jobbe med - for utseende har virkelig gått fra 7 til 2. Det er kanskje hennes "karma". Den minst tiltrekkende kvinnen jeg har sett. Så kanskje jeg ikke er superhetro. For jeg kan se om en kvinne er vakker/pen/søt eller ikke. Det spiller absolutt en rolle. Begrepet "trans" blir poengløst uten motsatsen "cis", på samme måte som at begrepet "homo" blir poengløst uten motsatsen "hetero". Noen ganger trenger man å skille på hvem som er cis og hvem som er trans, og uten ordet "cis" må man si f.eks. "ikke-trans", noe som blir fryktelig kronglete. På samme måte må man noen ganger nevne at noen er homo og at noen er hetero. Uten betegnelsen "hetero" vil man måtte si "ikke-homo", som blir veldig kronglete. Det handler om å ha et tydelig språk. Usikker på hvorfor det er relevant, men nei, jeg er en cis-kvinne. Kjipt å høre at du har hatt det vondt. Det finnes rasshøl av alle kjønn. 1
CorvusCorax Skrevet 14. mars 2021 #86 Skrevet 14. mars 2021 venus24 skrev (1 minutt siden): Det spiller absolutt en rolle. Begrepet "trans" blir poengløst uten motsatsen "cis", på samme måte som at begrepet "homo" blir poengløst uten motsatsen "hetero". Noen ganger trenger man å skille på hvem som er cis og hvem som er trans, og uten ordet "cis" må man si f.eks. "ikke-trans", noe som blir fryktelig kronglete. På samme måte må man noen ganger nevne at noen er homo og at noen er hetero. Uten betegnelsen "hetero" vil man måtte si "ikke-homo", som blir veldig kronglete. Det handler om å ha et tydelig språk. Usikker på hvorfor det er relevant, men nei, jeg er en cis-kvinne. Kjipt å høre at du har hatt det vondt. Det finnes rasshøl av alle kjønn. Det er ikke det som er poenget. Selv om man har det vanskelig skal man ikke dra med seg andre. Da skal man søke hjelp. Det er ikke synd på et menneske som er såpass miserabel at personen må forpeste andre. Enten kvinne/mann eller transseksuell. Det er ikke noe vanskeligere enn det. Jeg skal ikke måtte forklare meg som født kvinne at jeg faktisk er en biologisk kvinne. Det er slik at dem som gjør en endring skal stå for ekstra forklaring, og hva så om det er tungvint. Om man er operert og har skiftet kjønn, så kan dem vel heller kalle seg kvinner - men fortelle at dem ikke kan få barn. Vanskeligere er det ikke. 5
likestilling Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #87 Skrevet 14. mars 2021 Doge skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal menn som kun er tiltrukket kvinner måtte kalle seg "panseksuelle eller noe slikt"? De kan få kalle seg hva de vil for min del, men hetero er de ikke. Det beste hadde vel kanskje vært å finne et nytt ord som ikke allerede eksisterer og har en definert betydning fra før? De kan kalle seg "komboseksuell" eller hva vil, men hetero er de jo ikke, siden transer ikke er biologiske kvinner. Er det ikke litt frekt å "stjele" et ord på den måten? Dessuten ødelegger det språket som ikke lenger får betydning. Hvis man er mann og er sammen med en transemann (kvinne) kan det kanskje gå under "heteroseksuell" selv om det neppe er det beste ordet. 7
CorvusCorax Skrevet 14. mars 2021 #88 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): ja det stemmer, ligger jo nesten litt i at hetro betyr på latin ulik altså ikke samme kjønn. men tingen er at det ikke er veldig inkluderende å finne opp et nytt ord for de som liker transer siden transene identifiserer seg jo som det motsatte kjønn, så da må det bare bli hetro, å da er det lettere og bare finne opp et nytt ord for oss som er "hetro" og det ble superhetro. litt innvikla nå i starten men jeg regner med vi lærer det ettervært. Anonymkode: 6a108...18c Har ikke tenkt å lære meg det. Og jeg tror ikke det blir nødvendig. Har ikke noe som helst behov for å kalle meg superhetero. Skal jeg på date med en mann, så skjønner han at jeg er enten hetero eller biseksuell. 1
likestilling Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #89 Skrevet 14. mars 2021 venus24 skrev (7 minutter siden): Det spiller absolutt en rolle. Begrepet "trans" blir poengløst uten motsatsen "cis", på samme måte som at begrepet "homo" blir poengløst uten motsatsen "hetero". Noen ganger trenger man å skille på hvem som er cis og hvem som er trans, og uten ordet "cis" må man si f.eks. "ikke-trans", noe som blir fryktelig kronglete. På samme måte må man noen ganger nevne at noen er homo og at noen er hetero. Uten betegnelsen "hetero" vil man måtte si "ikke-homo", som blir veldig kronglete. Det handler om å ha et tydelig språk. Usikker på hvorfor det er relevant, men nei, jeg er en cis-kvinne. Kjipt å høre at du har hatt det vondt. Det finnes rasshøl av alle kjønn. Nei dette blir jo like dumt som at "vann" ikke kan hete "vann" fordi det finnes "tungtvann" og dermed må man si "lettvann" om vanlig vann. "En ekte kvinne" trenger man ikke å si, for de aller fleste er det. Derimot er det ikke så mange transekvinner, så da kan det være greit å legge på "transe" så man skjønner at det er snakk om en annen type og ikke en vanlig kvinne. 4
Doge Skrevet 14. mars 2021 #90 Skrevet 14. mars 2021 likestilling skrev (8 minutter siden): De kan få kalle seg hva de vil for min del, men hetero er de ikke. Det beste hadde vel kanskje vært å finne et nytt ord som ikke allerede eksisterer og har en definert betydning fra før? De kan kalle seg "komboseksuell" eller hva vil, men hetero er de jo ikke, siden transer ikke er biologiske kvinner. Er det ikke litt frekt å "stjele" et ord på den måten? Dessuten ødelegger det språket som ikke lenger får betydning. Hvis man er mann og er sammen med en transemann (kvinne) kan det kanskje gå under "heteroseksuell" selv om det neppe er det beste ordet. Ser du har lagt ved den engelske definisjonen at "Heteroseksuell". Denne definisjonen kommer nok til å bli endret til, der de bytter ut ordet "sex" med "gender". Dette er heller ikke den originale betydningen av ordet, så det har allerede endret seg. Den originale betydningen av "heterosexual" var: abnormal or perverted appetite toward the opposite sex. Denne definisjonen har endret seg. Språk utvikler seg med tiden. Spørsmål: Du ser dette paret en dag du er ute å går tur. Er dette et heterofilt eller homofilt par? 1
likestilling Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #91 Skrevet 14. mars 2021 Doge skrev (1 minutt siden): Spørsmål: Du ser dette paret en dag du er ute å går tur. Er dette et heterofilt eller homofilt par? Hvordan skal jeg vite det? Hvilket kjønn har de? Det kommer jo helt an på hvilket kjønn de har. Regner med det er et "lurebilde"? Har en eggstokker og den andre sædledere? Da er de hetero. Jeg ville selvfølgelig antatt at de var et helt vanlig par og ikke tenkt noe over det, så jeg skjønner ikke opphenget i hvorfor de skal defineres. Deres seksualitet er deres sak, jeg tenker ikke slik da jeg ikke er homofob. Om begge har penis kan de selvfølgelig få kose seg med det. 6
Doge Skrevet 14. mars 2021 #92 Skrevet 14. mars 2021 likestilling skrev (2 minutter siden): Hvordan skal jeg vite det? Hvilket kjønn har de? Det kommer jo helt an på hvilket kjønn de har. Regner med det er et "lurebilde"? Har en eggstokker og den andre sædledere? Da er de hetero. Jeg ville selvfølgelig antatt at de var et helt vanlig par og ikke tenkt noe over det, så jeg skjønner ikke opphenget i hvorfor de skal defineres. Deres seksualitet er deres sak, jeg tenker ikke slik da jeg ikke er homofob. Om begge har penis kan de selvfølgelig få kose seg med det. Nå troller du. Du ser at den ene er kvinne og den andre er mann. Alle som ser dette paret vil se på dem som et heterofilt par. Det kan godt være at de er bifile begge to, men de er i et heterofilt forhold. Litt merkelig at du mener ar kvinner MÅ ha eggstokker. Så alle kvinner som er født uten eller har måtte fjerne dem er ikke kvinner? 2
Jdz Skrevet 14. mars 2021 #93 Skrevet 14. mars 2021 (endret) solmåneogstjerner skrev (3 timer siden): Har det så mye å si hva det heter? Kan dere ikke bare bli sammen med/date/ha sex med de dere ønsker (så lenge den andre parten vil også selvsagt). Hvorfor så mye dype diskusjoner om hva man selv og hundre andre legger i diverse begreper? Finn en person eller flere som dere trives med. Ferdig. Ja, det har mye å si. På KG er det ingenting i verden som er viktigere enn at alle blir påsatt korrekt merkelapp med en klar definisjon av etnisitet og seksuell legning. Endret 14. mars 2021 av Jdz
likestilling Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #94 Skrevet 14. mars 2021 Doge skrev (1 minutt siden): Nå troller du. Du ser at den ene er kvinne og den andre er mann. Alle som ser dette paret vil se på dem som et heterofilt par. Det kan godt være at de er bifile begge to, men de er i et heterofilt forhold. Litt merkelig at du mener ar kvinner MÅ ha eggstokker. Så alle kvinner som er født uten eller har måtte fjerne dem er ikke kvinner? Neida, det finnes unntak, men det er en god huskeregel. Jeg skulle nok klart å finne ut om noen er en ekte kvinne eller ikke på andre måter. 3
likestilling Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #95 Skrevet 14. mars 2021 Doge skrev (3 minutter siden): Nå troller du. Du ser at den ene er kvinne og den andre er mann. Alle som ser dette paret vil se på dem som et heterofilt par. Det kan godt være at de er bifile begge to, men de er i et heterofilt forhold. Litt merkelig at du mener ar kvinner MÅ ha eggstokker. Så alle kvinner som er født uten eller har måtte fjerne dem er ikke kvinner? Okei, hvis den ene er biologisk kvinne og den andre er biologisk mann som du sier så er dette et heterofilt par. 3
Doge Skrevet 14. mars 2021 #96 Skrevet 14. mars 2021 likestilling skrev (Akkurat nå): Okei, hvis den ene er biologisk kvinne og den andre er biologisk mann som du sier så er dette et heterofilt par. Fortsatt hetero om en av dem er trans. 2
likestilling Skrevet 14. mars 2021 Forfatter #97 Skrevet 14. mars 2021 Doge skrev (1 minutt siden): Fortsatt hetero om en av dem er trans. Etter hvilken definisjon da? Kan du dele? 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #98 Skrevet 14. mars 2021 CorvusCorax skrev (45 minutter siden): Det er ikke det som er poenget. Selv om man har det vanskelig skal man ikke dra med seg andre. Da skal man søke hjelp. Det er ikke synd på et menneske som er såpass miserabel at personen må forpeste andre. Enten kvinne/mann eller transseksuell. Det er ikke noe vanskeligere enn det. Jeg skal ikke måtte forklare meg som født kvinne at jeg faktisk er en biologisk kvinne. Det er slik at dem som gjør en endring skal stå for ekstra forklaring, og hva så om det er tungvint. Om man er operert og har skiftet kjønn, så kan dem vel heller kalle seg kvinner - men fortelle at dem ikke kan få barn. Vanskeligere er det ikke. Hva i all verden? På datingsider vil jeg helst vite om det er transkvinne/mann. Transkvinner og menn må skrive at de er trans! Det må være tydelig slik at man ta stilling til hva man egentlig ligger med og. Anonymkode: 754d3...5a0 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #99 Skrevet 14. mars 2021 Doge skrev (14 minutter siden): Fortsatt hetero om en av dem er trans. Nei, hvis man møter en transperson og ikke vet at personen er det så er man blitt lurt og villedet. Hvis personen selv har oppsøkt med viten transpersonen som partner er han homofil. Anonymkode: 754d3...5a0 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #100 Skrevet 14. mars 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er IKKE transfobisk å ha en seksualitet som ikke inkluderer noen. Man skal ALDRI føle seg tvunget til å ligge med NOEN. Det er voldtekt! Det er ikke homofobisk for en mann og ikke ha sex med en mann. Og ikke heterofobisk for en lesbisk kvinne og ikke vil ha sex med en mann. Er mange lesbiske som føler seg tvunget til å ha sex med transkvinner nå, de kaller det " cotton ceiling" og det er voldtektsretorikk. Anonymkode: 704b2...ce3 Du bør sette deg inn i hva begreper betyr før du sitter her å sprer feilinformasjon og transhat. https://www.urbandictionary.com/define.php?term=cotton ceiling Anonymkode: 9075a...603 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå