Gå til innhold

Anser du transekvinner som ekte kvinner?


AnonymBruker

Anser du transekvinner som ekte kvinner?  

273 stemmer

  1. 1. Anser du transekvinner som ekte kvinner?

    • Ja
      54
    • Nei
      204
    • Vet ikke
      15


Anbefalte innlegg

Dere som er så besatt av å definere transpersoner som deres biologiske kjønn når dere vet at det sårer, hva er motivasjonen? Hva driver dere? Hva får dere ut av å være ekle på nett? Jeg lurer oppriktig. Ikke kom og si at det ikke er ondsinnet, for hadde det ikke vært vondt ment så hadde dere heller ikke hatt behov for skrive som dere gjør etter gjentatte påminnelser om hvor sårt det er for transpersonene. 

  • Liker 13
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (21 timer siden):

Blander du transe og drag her? Og en har da King og 🙂

En transe og drag er ikke nødvendigvis to forskjellige ting. Forskjellen er at en dragqueen kler seg ut som en kvinne for underholdningens skyld. De vil vise seg frem og overdriver gjerne med klær og sminke. Ser ofte ut som en parodi på en glamour modell 🙂 Men de kan godt være transer i tillegg for det.

Anonymkode: c3c05...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på dette, trenger jeg å få vite hva du mener med ekte kvinne, ts. Og hva er en ekte mann for deg? 
 

På generelt basis, så tenker jeg at de som identifiserer seg fullt ut som kvinne,  også bør bli anerkjent som kvinner. Det samme med menn. Også er det de som ikke identifiserer seg som hverken det ene eller det andre, og det er greit det også. Kan vi ikke bare godta hverandre for den vi er? 

Anonymkode: c9408...a49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ingen som har svart meg på hva dere får ut av å insistere på å omtale transpersoner som deres biologiske kjønn? 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Fortsatt ingen som har svart meg på hva dere får ut av å insistere på å omtale transpersoner som deres biologiske kjønn? 

Transpersoner er transpersoner. De er født transpersoner og de dør transpersoner. 

Anonymkode: 26ac2...706

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Transpersoner er transpersoner. De er født transpersoner og de dør transpersoner. 

Anonymkode: 26ac2...706

Samme til cispersoner

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cherilyn skrev (1 minutt siden):

Samme til cispersoner

Da er man født mann eller kvinne, og dør som det samme også.

Anonymkode: 26ac2...706

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta. Det finnes 6 kjønn.

Mann, kvinne, trans, ikke-binær, interkjønn og gender fluid.

På engelsk skiller de på sex og gender. Sex er biologisk kjønn, gender er kjønnsidentitet.

Kjønn er ikke bare biologisk. Det er også en sosial konstruksjon. Kjønn er ikke bare noe man er, men også noe man gjør. 

Hvilket pronomen folk bruker eller hvilket kjønn de identifiserer seg med er ikke min sak.
 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er man født mann eller kvinne, og dør som det samme også.

Anonymkode: 26ac2...706

Når skal du skjønne at cis er det motsatte av trans? Hvis du ikke tåler at jeg sier cis så synes jeg du kan slutte å omtale andre som trans. 

Endret av Cherilyn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Fakta. Det finnes 6 kjønn.

Mann, kvinne, trans, ikke-binær, interkjønn og gender fluid.

På engelsk skiller de på sex og gender. Sex er biologisk kjønn, gender er kjønnsidentitet.

Kjønn er ikke bare biologisk. Det er også en sosial konstruksjon. Kjønn er ikke bare noe man er, men også noe man gjør. 

Hvilket pronomen folk bruker eller hvilket kjønn de identifiserer seg med er ikke min sak.
 

Det blir forvirrende nettopp fordi vi ikke har to ulike ord som de har på engelsk. Derfor blir det ofte kjønn, og kjønnsidentitet. 

Anonymkode: 26ac2...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke bare om å ha forskjellige meninger. Det handler om å utvise grunnleggende respekt for en sårbar minoritetsgruppe som daglig lever med trusler og trakassering på grunn av folks og samfunnets fordommer. Kampen for transpersoners plass i samfunnet handler om grunnleggende menneskeverd. Det handler om at de skal aksepteres som den de er, ha samme rettigheter som oss cispersoner, i tillegg til å kunne leve trygt i samfunnet uten å bli utsatt for mobbing, hets og diskriminering.

 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeeeeeez! cis meg her og trans meg der...er man født mann kommer man aldri til å bli en fullverdig kvinne, det samme om man er født kvinne kommer man aldri til å bli fullverdig mann i noen sine øyne!  Er det så sinnsykt vanskelig å forstå? Virker som  to stk som er aktive å kommentere her nå har jævlig vanskelig med å akseptere det...!😒  

Anonymkode: 1f1c1...c69

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeeeeeeez! cis meg her og trans meg der...er man født mann kommer man aldri til å bli en fullverdig kvinne, det samme om man er født kvinne kommer man aldri til å bli fullverdig mann i noen sine øyne!  Er det så sinnsykt vanskelig å forstå? Virker som  to stk som er aktive å kommentere her nå har jævlig vanskelig med å akseptere det...!😒  

Anonymkode: 1f1c1...c69

Cis er galt, men trans er helt ok i din ordbok?

Anonymkode: 760a9...8b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk at de fleste transpersoner er veldig innforståtte med dette, og at hensikten er å passere som det andre kjønn sånn at de kan få leve sin sannhet, men at de faktisk er det motsatte kjønn 100% det tror de ikke selv engang. Men interessant at folk skal være så krenka på deres veiene.  

Anonymkode: 26ac2...706

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeeeeeeez! cis meg her og trans meg der...er man født mann kommer man aldri til å bli en fullverdig kvinne, det samme om man er født kvinne kommer man aldri til å bli fullverdig mann i noen sine øyne!  Er det så sinnsykt vanskelig å forstå? Virker som  to stk som er aktive å kommentere her nå har jævlig vanskelig med å akseptere det...!😒  

Anonymkode: 1f1c1...c69

Ja. Det er sinnsykt vanskelig å forstå hvorfor noen er helt besatt i tanken på at biologi er det eneste som betyr noe. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Cis er galt, men trans er helt ok i din ordbok?

Anonymkode: 760a9...8b0

Mener du faktisk at trans er krenkende? Er det noe du har funnet opp selv? 

Anonymkode: 26ac2...706

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du faktisk at trans er krenkende? Er det noe du har funnet opp selv? 

Anonymkode: 26ac2...706

Jeg har aldri sagt trans er krenkene. 

Men hvis du mener at man ikke kan bruke cis om personer som ikke er trans, så kan vi heller ikke bruke trans.

Lyder det bedre?

Anonymkode: 760a9...8b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Cis er galt, men trans er helt ok i din ordbok?

Anonymkode: 760a9...8b0

Ja, jeg sier trans, so what? 

 

Anonymkode: 1f1c1...c69

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har aldri sagt trans er krenkene. 

Men hvis du mener at man ikke kan bruke cis om personer som ikke er trans, så kan vi heller ikke bruke trans.

Lyder det bedre?

Anonymkode: 760a9...8b0

Nei. Det du kaller "cis" er normalt. Det du kaller "trans" er avvik. Vi trenger ikke et eget begrep for det som er normalt.

Anonymkode: 19802...af0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det du kaller "cis" er normalt. Det du kaller "trans" er avvik. Vi trenger ikke et eget begrep for det som er normalt.

Anonymkode: 19802...af0

Jo det gjør vi og det er nedlatende å omtale noen personer som normal og andre som et avvik da det har et negativt ladet mening i seg.

Da fungerer cis/trans bedre. 

Samme som hetero/homofil, i stedet for å kalle heterofile de normale. 

Anonymkode: 760a9...8b0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...