Gå til innhold

Behind green eyes


Gjest ¤Chanela¤

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ¤Chanela¤

God helg til deg og vennen :klem:

Måtte forresten ta en ekstravakt på jobben i dag. En av de ansatte var syke. Verste jeg vet er å bli vekket brått om morningen av at noen fra jobben spør om jeg kan komme, når jeg trodde jeg skulle få fri :tristbla: Går bra når jeg først har dratt meg avgårde da...

Har begynt med systematisk eksamenslesing nå... VIL klare eksamen!!Målområdene i høst, får noe av dette på eksamen:

Pedagogikk (6 stp)

Leik og barns utvikling

· ulike teoriar om barns utvikling

· sosialiseringsprosessen

· ulike teoriar om leik og læring

· vaksenrolla

· spesiell fokus på 0-3 åringar

Barnehagens funksjon

· barnehage for barn, heim og samfunn

· leiing og rettleiing

· etikk og yrkesetikk

Didaktikk

· grunnlagstenking og didaktisk refleksjon

· pedagogiske modellar og grunnsyn

Naturfag med miljølære (10 stp)

Mangfald og samanhengar i naturen

Studenten skal

-ha kunnskap om økologi og dei vanlegaste dyra og plantane i Noreg.

-kunna arbeida med naturfag i formelle og uformelle samanhengar og bruka naturfag i leik, som inspirasjon til leik og i tverrfaglege og temabaserte samanhengar

-ha kunnskap om det fysiske verdsbiletet vårt, årstidsvariasjonar og enkel astronomi

Nærmiljøet til barnet, ute og inne

Studenten skal

-kunna vurdera og planleggja uteområdet i og kring barnehagen for naturopplevingar, leik og læring for born på ulike alderssteg og med ulike føresetnader

-leggja til rette for eit stimulerande læringsmiljø, som fremjar nysgjerrigheit, oppdagarglede og omgrepsutvikling hjå borna

-kunna planleggja og gjennomføra aktivitetar i nærmiljøet som engasjerer og involverer barnet

-kunna leggja til rette for den eksperimentelle og utforskande leiken både inne og ute, med tema som til dømes vatn, luft, lys, lyd, teknikk og energi

Natur og kultur

Studenten skal

-kunna leggja til rette for bruk av og leik med naturmateriale

-ha kjennskap til forteljingar og mytar frå ulike kulturar som tar for seg naturfaglege tema

Kropp og helse

Studenten skal

-ha kunnskap om menneskekroppen

Fysisk fostring (6 stp)

Fagleg kunnskap

Studenten skal

-ha kunnskap om barnets fysiske og sansemotoriske utvikling og tydinga dette har for barnet si læring og totale utvikling

-ha kunnskap om korleis ein legg til rette for uteaktivitetar og friluftsliv for barn

ha innsikt i årsaker til sansemotoriske problem og kunna leggja til rette for fysiske aktivitetar for barn med behov for spesiell hjelp og støtte

Pedagogisk arbeid med barn

Studenten skal

-visa evne til å leggja til rette, gjennomføra og vurdera aktivitetar for barn ute, inne og til alle årstider, slik at barna opplever glede over å vera i fysisk aktivitet

kunna visa glede ved å ferdast ute i naturen og inspirera til å ta vare på naturen

Samhandling og refleksjon

Studenten skal

-kunna reflektera over fagets stilling i barnehagen og kunna leggja til rette for fagleg utvikling og tverrfagleg samarbeid

KRL (6 stp)

Fagleg kunnskap

Studenten skal

-ha innsikt i føresetnadene og førestellingane til barn i møte med religion, livssyn og moral, kunna samtala med barn om livssynsspørsmål og stimulera nyfikna deira

-ha eit reflektert tilhøve til etikkens grunnlagsspørsmål, yrkesetikk og etikkens tilhøve til religion og livssyn

Pedagogisk arbeid med barn

Studenten skal

-kunna samtala med små barn om livssynsspørsmål og støtta opp under deira nyfike og undring i slike spørsmål

-kunna planleggja, gjennomføra og vurdera alderstilpassa formidling av emne innanfor fagområdet

-kunna analysera, prioritera og handla i møte med yrkesetiske dilemma, praktisk-etiske utfordringar og konfliktar i barnehagekvardagen

Samhandling og refleksjon

Studenten skal

-ha eit reflektert tilhøve til verdigrunnlaget i barnehage og skole og til kor viktig eit nært samarbeid med heimen til barna er

-kunna samarbeida med personalet i barnehagen når det gjeld å møta barn i krise på ein etisk forsvarleg måte

Matematikk (2 stp)

Pedagogisk arbeid med barn

Studenten skal

-kunna bruka matematikk som er i barns leik, særleg med utgangspunkt i uteaktivitetar, til utvikling av omgrep

-vera i stand til å knytta døme frå barns erfaringsverd til arbeid med matematikk

-kunna leggja til rette for opplevingar som kan gje barn erfaring med rom/relasjonar, teljing og systematisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Spidergirl#

Trur me må snakkast neste tirsdag då har eg litt tid no er d berre eksamen og tullball. ER ikkje rart at du er stressa , det hadde eg og blitt av dei krava dei stiller til deg! Som du sikkert har lest er det masse som skjer i hardanger oxo no. Skulle ønska eg berre kunne dra heim. Men men :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤Chanela¤

Hei på dere :hoppe::klem::klem::klem:

Her går det som vanlig. Har lest ganske mye de siste dagene.. Om det har festet seg under hjernebarken er en annen ting da. Velger å plukke ut noe fra hvert fag som jeg terper ordentlig på, i stedet for å gå harelabb gjennom hele pensum. Det har jeg forresten ikke tid til heller... Får utdelt en case på eksamen og deretter står jeg egentlig fritt til å skrive om hva jeg vil, så lenge det har med casen å gjøre. Og så er det det med at oppgava skal være tverrfaglig, to eller flere fag må være representert i større eller mindre grad. Til casen følger også et av målene for semesteret, som skal kobles til oppgava. Bla bla bla. Nok om eksamen..

Fikk afrohår og gullhår i posten i dag, hehe. Så bare latterlig ut i begge deler, morsomt :icon_lol:

Så har jeg skrevet ferdig et brev til vesle fadderbarnet mitt nede i Afrika. Må huske å sende det og noen julekort avgårde i morgen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Chanela¤

Klarer ikke konsenterere meg ordentlig om lesingen, jeg. Sitter på internett og surfer rundt i stedet. :sjenert:

Julegavene til familien:

Pappa: ? Aner ikke? Han er interessert i verktøy, mekanikk, båter, fly, 2.verdenskrig, vitenskap... Lurer litt på om jeg skal gå for den enkle løsningen og kjøpe en flaske konjakk eller whisky.

Mamma: Ønsket seg en liten håndmixer. Skal også få konfekt.

Søster N (26 år): Ønsket seg sengetøy, og skal få en ting til som jeg ikke har bestemt meg for enda. Noe til å pynte opp ny leilighet?

Søster G (25 år): Usikker?! Liker klær, syr klær selv (kjøpe stoff?), musikk, elektronikkhår, sko, sminke. Har vurdert å gi henne et lekkert undertøyssett.

Nevø O (3.4 år): Bok om Byggmester Bob. Og dyrefigurer til en bondegård mamma'n skal gi han og broren.

Nevø J (snart to år): Boka ''Alle får sitte på'' og dyrefigurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Escada¤

Heisann... står til med denna jento då? :) Komt igang med alle julegavane el? Eg har desverre litt igjen... grunn..: ane ik ka eg skal gi de.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Chanela¤

Heia, står til her :) Har bare kjøpt noen få av gavene, men vet sånn noe lunde hva jeg ser etter til folk og fe. Skal shoppe litt etter eksamen. Du da? Du har vel kanskje flere å kjøpe til enn meg også?

Herregud, hvordan i alle dager skal jeg få alt med på bussen når jeg skal hjem til jul?? :overrasket:

Akkurat vasket inne på dass, jeg. Æsj. *minne meg selv på å ta det oftere* :klaske:

Dagens låt: Black Eyed Peas - Don't Lie.

Dagens ord: ~When I get down on my knees, it is not to pray.

~Sometimes you have to be a bitch to get things done. (Madonna)

Dagens tv-serie: Internatet (Engelsk).

Dagens middag: Big One Rally Supreme. ;)

Jepp. Og ovenen er forresten varm nok nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤Chanela¤

Kjekt at du har huska på meg då, ¤Escada¤ ;) Hihi.. Veit endå ikkje heilt ka eg ska gi deg, planlegge ein kikkrunde i byen i måro formiddag og se ette noe gøy ;)

God helg, Meteora og Bustetroll :sjarmor:

Aaah, godt at arbeidsdagen er over nå! Skal snart lage middag i en fei, så slenge meg på sofaen og lese Se og Hør med tv på i bakgrunnen. :mrgreen:

Søstra har reist på tur i helga, som betyr at jeg er helt alene her hjemme helt til søndag kveld. Blir litt ensomt da. Men mulighet til å lese fag helt udistrahert. Har egentlig lyst ut. Tar det neste helg. :Nikke: Kan hende at jeg går ut med to kolleger neste helg, om det blir noe av. En av de skal slutte, og reise på backpacking rundt i verden i fem måneder etter jul. Griseheldig jente, m.a.o. :) Skulle ønske jeg var en sånn person som kunne la alt ansvar ligge og bare reise avgårde i flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Chanela¤

Herregud så lite fornuftig jeg er når ingen er her og holder meg i ørene :icon_lol:

Blir nok til at jeg må rydde litt opp etter meg i morgen, er helt umotivert til å gjøe det når jeg vet at det bare er jeg som er her, hehe. I kveld har jeg bare sittet på dataen og lastet ned mp3'er, sunget og danset.. hehe.

Aaaaiiii vanna dens vitt såmbadi

Ai vanna fil te hit vitt såmbadi

Jeee ai vanna dens vitt såmbadi

vitt såmbodi hu låvs miii

trallala

Lyst på type.

Har skrevet litt meldinger med en gutt inne på Blink, men han bor i Nord Norge, så det blir bare flørting da... :icon_razz: Gøy det og. Føler meg temmelig despo. Snart litt Brigdet Jones tendenser her. Må få meg type mens jeg enda klarer å sminke meg til normalt utseende.

Ja. Og så har jeg lyst på Sing Star :hjerte: Og da må jeg visst ha PS2. Og det har jeg jo ikke. Nedtur, altså. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ¤Chanela¤

Høljevær i Bergen, som vanlig. Skikkelig plaskeregn. Får virkelig julestemning av det der, ja ;)

Skal visst jobbe i morgen. Etter jobb blir det revansj i bowling med kamerat, moro :smilbla: Han knuste meg forrige gang. Og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Jeg har jo ikke akkurat øvd siden sist. Ja ja. Får bare innse at jeg ER en dårlig bowler :icon_lol:

Fredag skal jeg ut!!! :hoppe: Med studentgjengen :hoppe: Gleeeeder meg! Skal tømme innpå med strawberry daiquiri da! Noe av det beste jeg vet :hjerte: Og så har drinkene blitt så billige her i Bergen. :nisseblunk:

Eksamen gikk helt greit, egentlig. Håper ikke jeg stryker. Skrev om mobbing, en av de temaene jeg har skrevet oppgave om tidligere i høst. Er litt usikker på om det er ''lov'', men siden eksamen er helt og holdent anonymt er det vel ingen som har lov å ta meg på det. Oppgava er jo bra, det er noe jeg kan. Og jeg har trukket inn flere fag, så det er tverrfaglig. Og jeg har svart på problemstillingen. Da skal sensoren gi meg en jævlig god grunn for å eventuelt gi meg en F.

På fredag blir det julegaveshopping til kreti og pleti! Kunne faktisk tenkt meg å slippe å jobbe mandag og tirsdag, har mer lyst å reise hjem. Har jo jobb der og, og får jobbe hver dag det er åpent, hvis jeg vil. Trenger penger i januar. Vil på ferie i sommer :briller2:

:nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Spidergirl#

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ så teit at eg ikkje får sett deg før eg drar. Det var super nedtur :frustrert::grine: Men men, eg har framkalla nokon bilder fra ein halvødelagt film der var dere veit du. Eg måtte klippa litt i dei då siden filmen var litt ødelagt men då merka eg kor mykje eg savne deg wæææ. Men men. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Chanela¤

Jaaa :sur::grine: Drit, altså!!

Håper pakken din kommer fort frem til postkassa, da :klem:

I går så jeg og O. Kiss Kiss Bang Bang på kino! Fantastisk film!! Ikke så dumt at bowlingen var stengt, likevel ;)

Skal snart på jobb igjen. Jobber til 18.30 i dag og, så skal jeg på vorspiel hos studievenninne K. Gleder meg til å ha fri og shoppe julegaver i morgen! Må jo på jobb nesten hele mandag og tirsdag også. (Og kanskje i Odda på onsdag?! :overrasket: ). Blir visst ikke fri på meg i jula :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...